Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:23

NenaC schreef:
Nou het is er bij ons op uitgedraaid dat wij de dieren zijn gaan ophalen en hebben teruggekocht plus de dierenarts rekening hebben betaald. Probeerde ze ons ook nog een poot uit te draaien door te zeggen dat ze voor 150€ aan kosten hadden gemaakt. Toen de rekeningen gevorderd, bleek enkel 50€ te zijn.
Dieren zitten nu bij ons buiten en op eentje na die wat verkouden lijkt heeft de rest de hele ren al omgeploegd haha, kerngezond dus. Maar we zijn in ieder geval van dat gezeur af. Heb wel mijn advertenties eraf gehaald.

@ riddershow, het is en blijft toch altijd moeilijk met eitjes hoor. Zelf hebben wij ook wel eens periodes dat echt niet alles 100% bevrucht is. Dan lijkt het net of de haan bepaalde favoriete hennen heeft en andere njet dekt. Op zich is 3 Vd 5 wel veel, wat voor ras is het?

Joh meen je dat nou? Was het wettelijk gezien nodig om het zo op te lossen?

@ Riddershow, maar je kunt wel bevruchte eieren kopen, maar dat kan niemand controleren toch? Dus er is altijd een kans dat het niet lukt, dat is toch gewoon een ingecalculeerde kans?
Aan de andere kant is een verkoper ook niet slim bezig als hij 100% bevruchte eieren verkoopt, want dat weet je gewoon niet.

Amable

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:26

Je kan eieren toch gewoon schouwen? Dan zie je toch of ze wel of niet bevrucht zijn?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:29

Het waren cochin eieren. Ik zit nu te denken of ik weer broedeieren koop. of dat ik toch naar kuikens/volwassen kippen ga kijken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:27

Krijg nu van een (andere) fokker brahma eieren aangeboden. Twijfel, die zijn ook wel leuk. Alleen wat minder veer-bolletjes...

Hier zijn toch ook Brahma eigenaren?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:59

yup de helft van onze kippen waren brahma's

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:00

Amable schreef:
Je kan eieren toch gewoon schouwen? Dan zie je toch of ze wel of niet bevrucht zijn?

Ja, maar dat kan pas als ze al gekocht zijn en al een paar dagen in de machine liggen. Bij aankoop is er niets te checken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:06

Ah, oke, dat wist ik inderdaad niet. Dan is zijn oplossing wel een fijne :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:24

blijkbaar ben je in dld als verkoper vogelvrij en word je ook als je maar 1 kip op jaarbasis verkoopt als bedrijf gezien. Probleem is dat de ene medewerker van de rechtbijstand a zegt, en de andere b.
Feit is dat ik gewoon geen zin heb in dit soort gedoe met mensen die blijkbaar 0 komma 0 verstand hebben van kippen en ze gemalen uien gaan voeren tegen verkoudheid 8)7 :? , en ik die mensen mijn kippen al helemaal niet meer gunde ~~}> , dus daarom hebben wij besloten om de dieren gewoon op te halen. Heeft ons wel veel tijd en geld gekost, maar als ik mijn kipjes nu weer zo zie rondrennen buiten, ben ik blij dat ze weer bij mij zijn. O:) en nu krijgen ze gewoon lekker kippenbrok en groenvoer. hihi.
(ze vermelden ook nog even dat ze seelig am boden liegen, zoiets als wij zijn compleet uitgeput en liggen met een burn out op de grond van de zorgen voor de zieke kippen, nou toen had ik serieus de neiging iemand zijn hersens in te slaan, gelukkig was mijn vriend de rust zelve :o ).

bevruchte eitjes zie je inderdaad pas na een aantal dagen broeden, dus 100% bevruchte eieren kun je niet garanderen/versturen. Ik zet zelf ook nooit een percentage als ik broedeitjes verkoop, wel dat ik een keer voorgebroed heb (dat doen wij altijd) en dan bijvoorbeeld de bevruchting goed is. Nu is dat natuurlijk ook discutabel haha, maar als ik zelf maar 30% zou behalen oid, dan zou ik het niet eens durven te verkopen. Zo zou ik zelf ook niet behandeld willen worden. Maar ik denk dat als je met verzenden en broeden uiteindelijk zo rond de 60% zit, dat eigenlijk helemaal niet zo gek is.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:28

Anoniem schreef:
Wat jammer NenaC, je fokt juist zo'n prachtig ras waarvan er maar weinig aangeboden worden. Ik zou daar in de toekomst ook nog wel graag wat hennen van willen kopen. Laat je nou niet gek maken door dat soort foute mensen. :(:)

Lees jouw berichtje nu pas, dank je wel. :)
wij proberen ze inderdaad zo mooi en gezond mogelijk te fokken, omdat wij heel graag dit ras willen behouden in originele vorm, dus echt de franse Faverolles. (want ze zijn zooooooo geweldig leuk! :D :P )

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:33

Diegene waar ik nu contact mee heeft had een percentage van 90% uit de broedmachine, bij haar zelf en 100% uit natuurbroed. Dus daarbij durf ik nog wel een keer eitjes te kopen.

Twijfel wel wat ik ga doen. Eitjes onder de broedse dames of weer broedmachine.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:08

NenaC schreef:
blijkbaar ben je in dld als verkoper vogelvrij en word je ook als je maar 1 kip op jaarbasis verkoopt als bedrijf gezien. Probleem is dat de ene medewerker van de rechtbijstand a zegt, en de andere b.
Feit is dat ik gewoon geen zin heb in dit soort gedoe met mensen die blijkbaar 0 komma 0 verstand hebben van kippen en ze gemalen uien gaan voeren tegen verkoudheid 8)7 :? , en ik die mensen mijn kippen al helemaal niet meer gunde ~~}> , dus daarom hebben wij besloten om de dieren gewoon op te halen. Heeft ons wel veel tijd en geld gekost, maar als ik mijn kipjes nu weer zo zie rondrennen buiten, ben ik blij dat ze weer bij mij zijn. O:) en nu krijgen ze gewoon lekker kippenbrok en groenvoer. hihi.
(ze vermelden ook nog even dat ze seelig am boden liegen, zoiets als wij zijn compleet uitgeput en liggen met een burn out op de grond van de zorgen voor de zieke kippen, nou toen had ik serieus de neiging iemand zijn hersens in te slaan, gelukkig was mijn vriend de rust zelve :o ).

bevruchte eitjes zie je inderdaad pas na een aantal dagen broeden, dus 100% bevruchte eieren kun je niet garanderen/versturen. Ik zet zelf ook nooit een percentage als ik broedeitjes verkoop, wel dat ik een keer voorgebroed heb (dat doen wij altijd) en dan bijvoorbeeld de bevruchting goed is. Nu is dat natuurlijk ook discutabel haha, maar als ik zelf maar 30% zou behalen oid, dan zou ik het niet eens durven te verkopen. Zo zou ik zelf ook niet behandeld willen worden. Maar ik denk dat als je met verzenden en broeden uiteindelijk zo rond de 60% zit, dat eigenlijk helemaal niet zo gek is.

gemalen uien, OMG.

Ga je die mensen nog melden dat er bij jou helemaal niets aan de hand is met de kippen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:38

Nee ik heb bij het ophalen gezegd wat ik wilde zeggen en ik wens deze mensen de rest van mijn leven niet meer te zien :P
(Okee klinkt wel heel dramatisch nu).
Ik hoop alleen dat ze nooit op het idee komen om nu ergens anders kippen te kopen, heb nu al medeleven met de verkopers :')

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:36

Ohhh binnenkort kan ik hier ook meepraten :D
We hebben een achtertuin van bijna 400 vierkante meter, dus ik heb natuurlijk eerst een prachtig stukje uitgekozen om als kippenwei te gaan gebruiken.
Het is een stukje van zo'n 15 vierkante meter, inclusief hok/ren.
We hebben pas het gras ingezaaid, en wachten tot dat lekker gegroeid is.
In de tussentijd gaan we een hek maken van 2 meter hoog, met gaas aan de zijkanten en bovenkant, zodat er geen roofvogels in kunnen vliegen.
Het hok is een opknapper, stond bij de vorige eigenaar al te verpieteren, en hier nu ook al een paar maanden.
Dus die gaat voor driekwart ongeveer opnieuw opgebouwd worden, en alle gaatjes en kieren worden dicht gekit, plus de stokken ga ik aanpassen zodat ze bloedluis-proof zijn.
Kippenhok en ren worden op stenen gezet.
Kippen hebben vrije uitloop in de ren, en als we thuis zijn mogen ze het weitje in.
Ik zal binnenkort eens een foto maken! (Van mijn nu nog in elkaar gevallen hok, en grasloze weitje... :') )
Ik ben van plan om er 2 zijdehoenders in te houden, en 2 wyandottes. Allemaal krieltjes en allemaal dames. We hebben dan wel geen buren, maar toch!
Ik weet alleen niet of dat allemaal past, vandaar dat ik eens foto's ga maken als alles af is, en dan kom ik hier raad vragen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:33

Nena, hoe zijn faverolles qua activiteit/geluiden ?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:43

Sonja_vR schreef:
Nena, hoe zijn faverolles qua activiteit/geluiden ?

Hi Sonja,
Wat bedoel je precies? Wij hebben in totaal circa 16 hennen lopen in 2 groepen met elk een haan. ´s morgens kraaien ze beide een paar keer, en dan houden ze de rest van de dag hun klep. ;)
En de hennen hoor je helemaal niet, zijn hele rustige kipjes. Wij hebben een groepje dat vrij over het erf loopt en in een paardenstal woont, daar staat hun zitstok. ´s morgens laten ze zichzelf eruit, lopen wat over het erf te scharrelen en in de mesthoop, nemen een zandbad in de berg zand die eigenlijk voor beton gedacht is, gaan terug naar de paardenstal om een ei te leggen, en ´s avonds gaan ze met zijn allen weer naar binnen op stok. Vliegen doen ze niet, dus een omheining van plusminus 1 meter hoog houd ze binnen.
Eieren leggen ze een dikke 250 per jaar, een mooi formaat ei, 60 gram. De kuikens zijn zeer vitaal, en ook met broeden maakt het niet zoveel uit hoe je de eieren bewaard en of de machine uitvalt, ze komen altijd uit (net onkruid :') :') ). ik ben natuurlijk niet helemaal onpartijdig, want ik vind ze echt geweldig. ze komen ook altijd naar je toe, lopen als een hondje achter je aan, wat ik dan wel weer grappig vind, en ohja ze ploegen niet de hele moestuin om, wat ook wel fijn is. Grazen doen ze wel een beetje, maar echt heel veel scharren niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:45

Zo, dankjewel voor je uitgebreide antwoord, bedoelde idd of het drukke en vocale kipjes zijn of juist wat rustiger .
Is op verschillende sites wel het 1 en ander over te vinden, maar vind het wel fijn om info van iemand te leZen/horen die ze zelf heeft.

Ben nog aan het bekijken welke rassen ik uiteindelijk echt wil :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:22

Iemand die nog een leuk klein kippenras aan kan raden? :D Die een beetje leuk tam te maken zijn. We gaan er een stuk of 3/4 houden gewoon voor de fun! Maar ik zou niet weten welke rassen een beetje leuk zijn in omgang.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:29

NenaC, mag ik vragen in welke regio jij zit? Als mijn marterprobleempje hier is opgelost wil ik er nog wel graag een paar bij. Ik heb nu 6 verschillende kipjes die samen zo'n 100 m2 "onderhouden" maar 4 er van zijn al wat ouder (gekregen) en leggen niet zo bar veel. Beetje vers jong bloed zou wel leuk zijn.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:16

Kiki1995 schreef:
Iemand die nog een leuk klein kippenras aan kan raden? :D Die een beetje leuk tam te maken zijn. We gaan er een stuk of 3/4 houden gewoon voor de fun! Maar ik zou niet weten welke rassen een beetje leuk zijn in omgang.

Ukkelse baardkrielen :) :)

Afbeelding

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:17

SerenePeace schreef:
Ohhh binnenkort kan ik hier ook meepraten :D
We hebben een achtertuin van bijna 400 vierkante meter, dus ik heb natuurlijk eerst een prachtig stukje uitgekozen om als kippenwei te gaan gebruiken.
Het is een stukje van zo'n 15 vierkante meter, inclusief hok/ren.
We hebben pas het gras ingezaaid, en wachten tot dat lekker gegroeid is.
In de tussentijd gaan we een hek maken van 2 meter hoog, met gaas aan de zijkanten en bovenkant, zodat er geen roofvogels in kunnen vliegen.
Het hok is een opknapper, stond bij de vorige eigenaar al te verpieteren, en hier nu ook al een paar maanden.
Dus die gaat voor driekwart ongeveer opnieuw opgebouwd worden, en alle gaatjes en kieren worden dicht gekit, plus de stokken ga ik aanpassen zodat ze bloedluis-proof zijn.
Kippenhok en ren worden op stenen gezet.
Kippen hebben vrije uitloop in de ren, en als we thuis zijn mogen ze het weitje in.
Ik zal binnenkort eens een foto maken! (Van mijn nu nog in elkaar gevallen hok, en grasloze weitje... :') )
Ik ben van plan om er 2 zijdehoenders in te houden, en 2 wyandottes. Allemaal krieltjes en allemaal dames. We hebben dan wel geen buren, maar toch!
Ik weet alleen niet of dat allemaal past, vandaar dat ik eens foto's ga maken als alles af is, en dan kom ik hier raad vragen :D

cochin kriel hanen schijnen niet veel geluid te maken. ze kraaien amper en als dan komt er bijna geen geluid uit. als hok is 15 m2 voldoende. helemaal als ze overdag ook nog in de grote wei kunnen. leuk project :) zijde hoenders zijn super leuk en tam te maken. ze zeggen vaak dat die nie top de stok gaan maar dat is een fabel. vele plezier met de kippetjes als alles af is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:23

Tja... tam... :Y)

Ik zat te lezen en voelde ineens voetjes op mn been:

Afbeelding

Ze heeft zich zitten poetsen, een dutje gedaan (en ik wilde duizend dingen gaan doen maar dat kon allemaal niet) en toen ging ze weer verder.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:26

super leuk!!! kippen zijn echt geweldig... hopelijk kan ik er volgend jaar zelf aanschaffen.

bij nader onderzoek en door vraag was de vos wel in het hok geweest en had 4 van kippen dood gebeten. de andere kippen zijn gestorven aan een hartaanval door stress.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:43

Wat een leuk en lief kipje hierboven,zo heerlijk relaxed.

fijn dat je nu weet wat er gebeurd is,maar het bijft natuurlijk vreselijk.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:49

Kiki1995 schreef:

De cochin kriel is ook een heel zachtaardig ras en makkelijk tam te maken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:07

Vannacht is er hier een kuiken verdwenen, ze hadden hun eigen hok onder het grote hok, maar het lijkt erop dat er misschien een rat ofzo in gekomen is en misschien heeft die het kuiken gepakt ofzo. Er zit een kuiltje onder het hok door gegraven vanuit de buitenkant. Zie alleen niks van veertjes of wat dan ook liggen. Maar kuiken is echt spoorloos verdwenen. Nu dus snel zorgen dat de ander weer naar binnen kan.