Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:21

Ze horen idd samen maar dan blijf ik oneindig lang gerbils koppelen en dat zie ik gewoon niet zitten. Met een volwassen koppelen vind ik teveel risico en stress ga ik hem nie aan doen op ze oude dag. En met een pup dan zit die straks weer alleen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:43

Ieder zijn eigen keus natuurlijk :). Mijn gerbil is volgens mij wel vrij lief voor wat ik zag toen hij nog bij de fokker zat 2 jaar terug.

Ik wil gewoon gerbils blijven houden dus mocht er 1 overlijden komt er gewoon weer een nieuwe. :o

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:16

Hier ook al een tijdje 1 gerbil. Ze heeft al drie vriendinnetjes versleten en is ook de jongste niet meer.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:02

Ik heb nog steeds het gezelschap van een luie hamster :') mis de gerbils stiekem nog steeds, dat zijn zulke gezellige drukte makertjes. Na de hamster komt er dus sowieso weer een koppeltje

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:44

Hallo allemaal!
Ik kom even binnenvallen met een vraag :)

Is er een verschil qua karakter van de gerbil tussen een mannetje en een vrouwtje? Zijn mannetjes bijvoorbeeld actiever dan vrouwtjes, of andersom?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:38

Er is eigenlijk geen verschil te merken. Gerbils zijn altijd lekker actief, nieuwsgierig en leuk om naar te kijken ongeacht hun geslacht.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:27

Volgens mij zit er inderdaad weinig verschil in. Bij hamsters daarentegen :')....

Mijn mannetje is weer thuis met een nieuw vriendje. Had wel wat voeten in de aarde en uiteindelijk is het een andere pup geworden dan die wij hadden gekozen. Lag echter niet aan onze gerbil _O- .

Helaas heeft mijn oudste gerbil nu een oogontsteking.. Super zielig en 2x daags sprayen vind ie echt fantastisch *not*. Hopelijk trekt et snel weg...

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:19

Bedankt voor de reacties! Ik wil het liefst twee mannetjes, dan kan ik ze Ger en Bill noemen :+
Nog even een ander vraagje: wat voor bodembedekking is nou het beste? Ik hoor zo veel verschillende dingen en de nadelen daarvan... Zaagsel is te stoffig voor hun longetjes, vlas kunnen ze geen tunnels in graven, etc.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:26

Ik gebruikte altijd chipsi of hennep. In combinatie met bijvoorbeeld supasoft en hooi kunnen ze daar prachtige gangen in maken. Vlas is inderdaad wat glad, dus als je er dan flink wat hooi bij doet komt dat wel goed.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:37

Hier hennepvezel met hooi werkt prima en karton niet te vergeten :=

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 07:41

Ik heb een combi van chipsi supahsoft en een beetje back to nature.

Pfff mijn andere volwassen gerbil is zaterdag overleden ook opeens uit het niets, sochtends was alles nog oké. Zit nu dus weer met 1 gerbil -O-

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:28

Balen. Mijne begint steeds actiever te worden in zijn uppie. Had ergens niet gedacht dat deze nog lang had mede daarom ook alleen gelaten, maar blijkbaar is hij sterker dan ik dacht. Maar wat is nu wijsheid doe ik hem weg? Of zoek ik een maatje met risico dat ik straks weer een eenzame gerbil heb of laat ik hem maar gewoon alleen. Hij oogt totaal niet ongelukkig is actief bedelt om zijn eten als het bakje leeg is ziet er nog best goed uit voor 3,5 jaar.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:43

Is twee pups aan hem koppelen geen idee? Zo heb ik het ook gedaan toen Zoefje heel oud werd. Ze heeft nog een half jaar heel gelukkig samen kunnen leven met het jonge spul en daarna had ik gewoon een koppeltje over.

Ik heb nog steeds mijn luie hamster en mis het gezelschap van de gerbils enorm, is er niet iemand die wil ruilen :+

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:52

Probleem is dat ik eigenlijk geen gerbils meer wilde hierna. Dat is het enige nadeel aan gerbils houden dat oneindige proces van telkens weer koppelen als eentje overlijd.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:45

Dat is inderdaad ook zo. Mijn laatste koppeltje is tegelijk overleden, toen 1qs ik ineens helemaal gerbil loos. Maar de kans dat dat gebeurd is natuurlijk best klein

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:02

Kan je de overgebleven gerbil niet naar de fokker brengen?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:20

fijnste zou denk zijn iemand die ook een eenzaam oudje heeft.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:35

M'n gerbil, die nog bij m'n ouders is, was plots heel kortademig en sloom volgens m'n moeder. Op de foto zag ze er zo slecht uit. Ik kon zelf niet komen, dus ouders zijn met haar naar de dierenarts gegaan op mijn verzoek.
Die dacht longontsteking, maar wist het niet zeker. Prognose was ook heel slecht. Heb moeten beslissen haar in te laten slapen.

Afbeelding
Slaap zacht Luna Y;(

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 07:31

Hè balen... Sterkte er mee

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:52

Is er iemand die een ikea vitrinekast met deksels wil overnemen voor zijn/haar gerbils? Diende hier als hamsterkooi maar nu de hamster overleden is wil ik dat sta-in-de-weg ding wel kwijt.

Afbeelding

Alles wat ik nog heb aan houten boomstronken, tunnels, huisjes mag erbij.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:36

Zo'n 3,5 jaar geleden hebben we 2 gerbildames aangekocht, helaas is er gisteren eentje gestorven. Nu lijkt haar vriendinnetje haar enorm te missen,ze haal heel haar bak overhoop en zit een hele tijd te piepen..niet fijn om te zien. :( Moet ik mij hier zorgen om maken of hoelang zou deze rouwperiode duren? Terug koppelen lijkt mij geen goed idee, gezien ze 3,5 jaar samen heeft geleefd met haar vriendinnetje en ze nu zo op ouderdom is en ze ook al ouderdomskwaaltjes heeft.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:44

Geen idee bij mijn mannetje niks gemerkt toen zijn broer overleed. Hij vermaakt zichzelf prima en toont niet eenzaam.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:04

Prosecco schreef:
Zo'n 3,5 jaar geleden hebben we 2 gerbildames aangekocht, helaas is er gisteren eentje gestorven. Nu lijkt haar vriendinnetje haar enorm te missen,ze haal heel haar bak overhoop en zit een hele tijd te piepen..niet fijn om te zien. :( Moet ik mij hier zorgen om maken of hoelang zou deze rouwperiode duren? Terug koppelen lijkt mij geen goed idee, gezien ze 3,5 jaar samen heeft geleefd met haar vriendinnetje en ze nu zo op ouderdom is en ze ook al ouderdomskwaaltjes heeft.

Mijn vorige gerbil verpieterde ook enorm toen zn maatje overleed. Gerbils kunnen best 5 worden ik zou het gewoon proberen ;). Anders gaat ie misschien wel dood van eenzaamheid.

En dat een gerbil gelukkig lijkt in zn eentje wil niet zeggen dat het zo is. Ik heb er ook nog 1 alleen gehad toen mijn andere gerbil overleed, die hier toen aan gekoppelde was toonde ook niet zichtbaar ongelukkig maar ik heb gezien hoe hij was met maatje en dan zijn ze toch wel anders :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:44

Ik vind hem nu eerder gelukkiger dan zonder zijn broer want die was echt dominant over hem. Ze hebben nooit gevochten maar hij piepte wel vaak. En een gerbil van bijna 4 ga ik geen koppelstress aandoen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:41

Ieder zijn ding :). Ik vind het iig zielig ;)