Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerbomb

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:35

Wat vreemd. Wat zijn de klachten? Kan het niet een combinatie van stress en de temperatuur zijn?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:36

NenaC schreef:
Ik heb nu wel iets vervelends, vrijdag hebben mensen hier 4 jonge kippen gekocht, en nu belden ze vanmorgen op met de mededeling dat ze alle 4 ziek zijn.
Vrijdag hebben we de dieren aan alle kanten bekeken, die mensen ook, en toen was er niks te zien, waren kerngezonde dieren. Wat zouden jullie in zon geval doen? Dieren zomaar even ophalen wordt em niet, mensen wonen dik 2 uur rijden bij ons vandaan.

Wat zijn dan de symptomen? Paar weken geleden heeft hier ook iemand kuikens gehaald. Stuurde me toen een bericht dat het diertje marek had! Ik na lang doorvragen erachter gekomen dat zijn kopje wat scheef stond en hij ook scheef liep. Nou, dat was dus geen marek. Ik ze advies gegeven dat het draainek kon zijn en ze een paracetamol door het water moesten doen en het even aankijken.
Paar uur laten stuurde hij bericht dat het diertje weer normaal liep.. kwam ook de aap uit de mouw dat de vriendin het kuiken had opgepakt en het hard tegen de raam was aangefladderd en daarna zo gek ging doen. Diertje had zich dus flink pijn gedaan! Maar gelukkig over.

Dus zou eventjes de symptomen navragen :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:40

Zo dat is ook lekker lomp dan!
Ik heb even met mevrouw gebeld en er is er eentje met verkoudheidsverschijnselen, hij heeft wat pus uit de neus. Ze heeft nu de veearts gebeld en die geeft vanmiddag een kuurtje af. Heb haar wel gezegd dat ze dan maar alle dieren moet doen. Ik denk dat ze misschien toch de airco aangehad hebben ofzo. De dieren hier uit dezelfde groep zijn namelijk allemaal fit en gezond, dus als het bij ons vandaan komt zou ik zelf toch ook zieke dieren moeten hebben of niet?
Plus eigenlijk kan het niet want ik heb de afgelopen weken al iets van 30-40 dieren verkocht en geen eentje daarvan is ziek geworden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:56

ik vind het ook vreemd dat gelijk alle 4 ziek zijn. dan moet er dus iets gebeurd zijn met die 4. airo kan inderdaad of de temperatuur wisseling en stress eventueel ander voer etc. etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:10

Als jouw dieren thuis allemaal in orde zijn gok ik idd op iets als airco of andersinds flink op de tocht onderweg .

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:35

tja ik weet het ook niet, maar nu begint ze over dat ik de dieren moet terugnemen, of anderzijds kosten vergoeden. maar ik ben nog steeds van mening dat de dieren vrijdag bij afgifte gezond waren, zij hebben ze zelf ook in de handen gehad en ze gezien. dus tja... en ik zit niet te wachten op zieke dieren terugnemen bij ons in het koppel als ik niet weet wat ze ermee gedaan hebben....

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:40

ik vind het ook een moeilijke situatie. vooral om dat er niks vast staat. het is jouw woord tegen dat van hun. ik weet ook niet wat de rechten en plichten zijn. met goederen is verkocht, verkocht. hoe het met levende haven zit weet ik niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:43

dieren waren gezond bij ophalen, geen enkel ander dier bij jou heeft verschijnselen van wat dan ook.
Heel jammer voor die mensen maar de kans dat die verkoudheid of wat het ook is bij jou vandaan komt of dat ze hem al onder de leden hadden is dan echt nihil.

Jonge dieren zijn gewoon gevoeliger voor stress en tocht etc, en evt dierenarts kosten die daar op terug te voeren zijn lijken mij toch echt risico voor de koper

(Dieren zijn voor de wet goederen trouwens , bij bedrijfsmatige handel gelden er best wat regels etc, maar particulieren dat is over het algemeen verkocht is verkocht tenzij je iemand natuurlijk oplicht)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:58

oplichten willen wij niemand :P
wij verkopen gewoon particulier altijd wat dieren die ´over´ zijn en die ik niet voor de show kan gebruiken. Vind het zelf ook heel vervelend voor die mensen, maar ja...kan er niet zoveel aan veranderen. Ik wacht eerst maar eens af wat ze vanavond verteld, en dan overleg ik wel met mijn vriend hoe of wat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:07

Nee snap ik :)
Blijft ook gewoon vervelend dit soort dingen maar als jij gewoon naar eer en geweten hebt gehandeld dan kun je hier Zo verrekte weinig mee joh, ja uit goodwill zou je kunnen meebetalen, maar eigenlijk valt jullie niets te verwijten want je hele eigen veestapel is kerngezond

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:58

Nou nu willen ze dat wij de dieren komen halen en de kosten terug betalen.
Er gaan nu allerlei symptomen en ziektes bij elkaar gehaald worden. Eerst zouden ze verkouden zijn en eentje heeft een dicht oogje. Nu hebben ze coccidiose en gaan ze toch dood, en daarna hadden ze weer vogelpest (terwijl ze daarvoor geënt zijn). In ieder geval dreigen ze met een advocaat. Ik denk dat wij morgen ook maar even met de rechtsbijstand bellen, want dit is te gek voor worden. Ik ben zelf qua beroep ook veel met dierziekten en medicijnen bezig, maar geen van de symptomen die zij nu noemt passen samen.
En in mijn eigen kudde is nog steeds alles kerngezond, ook de jonge kuikens met weinig immuun.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:05

Als je rechtsbijstand hebt kun je Idd overleggen.

Denk dat ik zelf heel duidelijk Zou aangeven dat heel mijn eigen veestapel kerngezond is en ik niet van plan ben dieren die ziek zijn geworden tijdens/door transport daar weer tussen te zetten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:09

Ik ga ze sowieso niet ophalen, omdat het 6 uur rijden is heen en terug. Ik zou ze dan hier wel in Quarantaine kunnen zetten, maar als ze volgens haar toch dood gaan, ongeacht of ze antibioticum krijgen of niet kunnen ze ook daar sterven.
Ik word er wel een beetje moe van, we hadden al aangeboden een deel van de kosten te betalen maar blijkbaar is dat niet goed genoeg.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:25

NenaC schreef:
Ik ga ze sowieso niet ophalen, omdat het 6 uur rijden is heen en terug. Ik zou ze dan hier wel in Quarantaine kunnen zetten, maar als ze volgens haar toch dood gaan, ongeacht of ze antibioticum krijgen of niet kunnen ze ook daar sterven.
Ik word er wel een beetje moe van, we hadden al aangeboden een deel van de kosten te betalen maar blijkbaar is dat niet goed genoeg.

Ik heb ooit zo'n gedoe gehad met een telefoon die verkocht was op marktplaats. Telefoon was tip top in orde, maar de koper begon ook te zeiken. Ding is nog teruggestuurd naar mij, ik naar de winkel geweest (niks mis mee), weer opgestuurd, nog steeds gezeik. Die koper bleef maar zeiken.

Uiteindelijk heb ik een hele duidelijk mail gestuurd dat het gewoon klaar was. Punt uit.

Nooit meer iets gehoord.

Misschien is dat voor jou ook een optie, je hebt je best al gedaan. Gewoon duidelijke taal spreken: ik wil meehelpen in de kosten, daarna houdt het op. Punt. Klaar. Over.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 08:43

altijd weer jammer dat zulke dingen gebeuren. het vervelendste is dat de kopers niet uit zijn naar een oplossing maar naar drama en zever. ik zou de rechtbijstand vragen wat jouw rechten en plichten zijn. vervelgs niet meer en of minder doen dan dat.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:39

Hebben vandaag samen met de advocaat een email opgesteld, dat is wat ze kunnen krijgen, en als ze daar niet mee eens zijn, laten we het voor het gerecht komen. Ben er klaar mee. Ben op het moment wel echt de lol kwijt in de kippen. Denk je mensen een plezier te doen met mooie, gezonde dieren proberen ze je een poot uit te draaien. Volgend jaar verkopen wij helemaal geen jong spul meer, gaan ze gewoon de soep in.jammer dan voor de mensen die wel een mooie raskip zoeken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:57

Ik hoop toch niet dat je je door 1 voorval zo laat beïnvloeden ?
Ik neem aan dat jullie gewoon hobbyisten zijn doenoverschot verkopen, ik had gewoon gezegd dat ik gezonde dieren heb verkocht , geen enkel dier dat thuis loopt tekenen van welke ziekte dan ook vertoont en laat ze maar met bewijs komen dat de dieren niet van transport ziek zijn geworden

Als jij zeker bent van hoe het zit, zou ik geen cm toegeven aan dit soort mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:48

Wat jammer NenaC, je fokt juist zo'n prachtig ras waarvan er maar weinig aangeboden worden. Ik zou daar in de toekomst ook nog wel graag wat hennen van willen kopen. Laat je nou niet gek maken door dat soort foute mensen. :(:)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:58

Hmm, geen van mijn eitje sis uitgekomen. Ben ik ze toch maar even gaan schouwen, zijn 3 eitjes gewoon "leeg"! Nou, dat wordt dus wel even een mailtje naar de verkoper :\

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:52

Das niet fijn,voor niks gewacht.
ik heb ooit een keer 10 broed eieren van brahma's gekocht.
alle 10 uitgekomen,5 hanen 5 hennen.
vond ik wel netjes.

geven jullie wel eens slakken aan de kippen?
Ik wel maar nu las ik dat het bij honden en katten longworm kan veroorzaken.
weten jullie of dat voor kippen ook geld?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:02

wij gaven het nooit bewust maar ze hadden een grote ren dus ik neem aan dat er voldoende slacken in zijn gegaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:06

Mijn kippen eten ze niet. In ieder geval geen naaktslakken. De huisjesslakken volgens mij wel, maar die heb ik niet zoveel.

@Riddershow die eitjes waren dus niet bevrucht? Maar daar kan de verkoper toch niets aan doen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:09

wel als ik bevruchte eitjes/broedeieren koop? en vind 3 vd 5 wel veel. Eentje kan natuurlijk altijd gebeuren.

Toen ik nog een haan had, waren praktisch alle eitjes bevrucht.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:07

Nou het is er bij ons op uitgedraaid dat wij de dieren zijn gaan ophalen en hebben teruggekocht plus de dierenarts rekening hebben betaald. Probeerde ze ons ook nog een poot uit te draaien door te zeggen dat ze voor 150€ aan kosten hadden gemaakt. Toen de rekeningen gevorderd, bleek enkel 50€ te zijn.
Dieren zitten nu bij ons buiten en op eentje na die wat verkouden lijkt heeft de rest de hele ren al omgeploegd haha, kerngezond dus. Maar we zijn in ieder geval van dat gezeur af. Heb wel mijn advertenties eraf gehaald.

@ riddershow, het is en blijft toch altijd moeilijk met eitjes hoor. Zelf hebben wij ook wel eens periodes dat echt niet alles 100% bevrucht is. Dan lijkt het net of de haan bepaalde favoriete hennen heeft en andere njet dekt. Op zich is 3 Vd 5 wel veel, wat voor ras is het?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:18

Jeetje wat een volk joh...