Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:59

Mijn kat vond ze interessant. Nu niet meer.

Als je echte tamme ratten wil moet je gewone tamme ratten nemen. Die zijn zo leuk!

Kim_Asterix

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:01

Helaas heb ook ik vandaag moeten graven naar een overleden gerbil. Zo te zien lag hij er ook al wel een dag of twee. Ik had ze zaterdagavond nog op de hand.. :(
Hij was al 3 dus wel een mooie leeftijd. Z'n maatje is nu alleen over, maar ik denk dat ik hem niet meer koppel. Hij is erg dun en stijfjes dus ik denk dat deze het ook niet al te lang gaat volhouden, al moet ik zeggen dat hij na een schoon hok weer helemaal opleefde vanmiddag.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 02:40

Ik ben als de dood voor ratten dus nee dank je. Kat blijft naar die bak springen al meer dan een jaar dus zak nooit wennen denk ik.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:55

Mijn gerbil was laatst overleden.
Degene die overbleef zat gister opeens op haar plateau. Hield hoofd schuin en reageerde nauwelijks. Dacht dat het haar einde zou zijn maar rent nu weer rond

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:58

Ik ga ook niet opnieuw koppelen hoe zielig ook, maar dan blijf je weer met een pup zitten en zo blijf je bezig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:00

Heb je m al?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:06

Wat een narigheid allemaal :(

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:14

Ja hij is dood flink moeten graven konden eerst niks vinden maar net heeft mijn ma hem gevonden ik zag plots een staart. Durfde zelf niet te kijken. Nu bedenken wat ik met sunny ga doen hij is nog wel goed actief en pas 3jaar.
Kan hem alleen niet waardig begraven lopen teveel katten hier en wil niet dat hij opgegraven word.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:33

Roosje is het een mannetje of vrouwtje en waar kom je vandaan?

Helaas dus geen maatje voor mijn Pip, hij is nog wel vlot en actief.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:48

Mannetje heb ik woon In de buurt van rotterdam. Weet ff nie wat ik nu moet doen ik ben echt van beesten houden tot hun dood. En ben zo bang dat als ik koppel met een volwassen gerbil dat ze gaan vechten, want sunny is heel onderdaning snowy was echt de baas. En een pup is leuk maar dan zit je daar weer mee straks

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:39

Mijne is ook een man. Ik ben niet bang voor het koppelproces, het is een zeer tam beestje dat nooit ruzie zoekt. Ik ben er alleen bang voor dat hij al snel zelf overlijdt. Ik wil hem in ieder geval niet koppelen aan een pup. Ik heb erover gedacht om hem aan mijn twee jongsten te koppelen zodat er een groepje van 3 zou ontstaan, maar die 2 zijn nu juist zo stabiel dus dat ga ik ook niet riskeren.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:51

Rotterdam is me te ver.. Waar woon jij Kim?
Als mijn beestje ergens samen kan zitten ipv bij mij alleen zijn, dan 'gun' ik m dat. Mijn man is ook erg vriendelijk. Was wel dominant over mn andere gerbil maar die was vanaf t begin al zwakker en onderdanig.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:09

Ik wil liever ook geen pup als ik koppel dan liefste aan eentje van ong dezelfde leeftijd.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:32

Ik woon bij Steenwijk. Dat is dus ook wel een flink eind rijden :+

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:53

Ah wat sneu dat er zoveel gerbils zijn overleden! Dat graven ernaar is ook super naar.

Ik heb mijn gerbil van 3,5 wel weer gekoppeld. Ging eerst niet naar mijn zin met koppelen dus had ze tot twee keer toe weer apart gedaan s nachts, zaten ze dinsdag opeens bij elkaar.. s avonds weer uit elkaar gedaan want ze bleven wat kibbelen en dat durfde ik niet aan. Zaten ze gister weer samen! En nu gaat het goed. Rare beesten.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:49

Wat jammer dat er zo veel gerbils overleden zijn. Mijne zijn gelukkig nog erg gezond .

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:58

Pff niks dit ben nu hele tijd bang dat ik sunny ook dood ga vinden

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:41

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:56

Ik heb inmiddels ook weer een hamster en ik moet zeggen dat ik mijn gerbils toch leuker vind :o .
Deze hamster is niet zoals mijn vorige, hij is heel bang en wil ook wel es bijten :x .

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:40

Hoe gaat het bij jullie? Sunny doet het nog goed zonder zijn broertje weet niet of hij ook daadwerkelijk eenzaam is hij eet goed, zit goed in ze vacht heldere ogen en actief. Twijfel nog altijd wat ik moet doen hem alleen laten of hem de stress van het koppelen aan doen ik wil zo ie zo geen pup erbij.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:42

Jeetje wat een verdriet met overleden gerbils. Iedereen veel sterkte!

Jaar of 2 terug meldde ik mij hier met het nieuws dat ik gerbils wilde gaan houden. Jullie raadde me dat echter af, omdat een gerbil moet kunnen graven . Door de schuif raampjes van mijn terra was dit niet mogelijk. Op jullie advies dus toen toch voor andere knaagdieren gekozen.

Echter zijn die nu van ouderdom overleden, en begon het "ik wil gerbils" gevoel weer op te spelen. Maar ja, ze moeten kunnen graven.
Toen kwam ik met het idee om een extra glasplaat in het terra te plaatsen, zodat ze daarachter kunnen graven! Ze hebben straks een 60cm breed en 60cm diep stuk die ik vol ga stoppen met bedding waarin ze kunnen graven. Ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken!!
(Tips zijn altijd welkom, echter ga ik het hoe dan ook doen / proberen dus enkel zeggen dat het niet goed is heeft geen nut)

Zo was het hok :

Afbeelding

Waar de glas latten zitten komt dus een glas plaat te zitten (Nu moet eerst de lijm drogen.) :

Afbeelding

En de diepte:

Afbeelding

Een soort graaf toren, maar dan 60x60 cm. Daarvoor heb ik dan nog genoeg ruimte voor de rest van de spullen.

Hopelijk komende week verder inrichten en dan volgend weekend kijken voor pups! Ik wil 2 vrouwtjes erin gaan doen. Nog een fokker die jullie erg aanraden?

Bedankt voor het lezen!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:01

Als je toch perse dit hok wilt gebruiken zou ik er ook gelijk 1 of 2 plateaus in lijmen om voerbakjes en zandbadje op te plaatsen want op de bodem word dat compleet onder gegraven. En niet te hoog want gerbils kunnen niet echt goed klimmen. Maar het hok blijft aan de krappe kant 60cm is echt het minium meeste fokkers raden 80cm aan.
En pin je niet vast op geslacht tis maar net wat voor koppels de fokker heeft zitten. Ik wilde eerst ook liever vrouwen, maar er waren alleen mannen beschikbaar. En het was nog een hele poos wachten voor er vrouwtjes vrij zouden zijn. Uiteindelijk dus met 2 broertjes naar huis gegaan en nooit spijt van gehad super lief naar elkaar al die 3jaar nooit gevochten.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:22

Bedankt voor de reactie!
Qua breedte mis je iets qua lengte voor het mooie, maar denk dat er weinig hokken zijn waar ze 60cm diep kunnen graven. Dus ga er vanuit dat het goed komt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:47

Roosje01 schreef:
Hoe gaat het bij jullie? Sunny doet het nog goed zonder zijn broertje weet niet of hij ook daadwerkelijk eenzaam is hij eet goed, zit goed in ze vacht heldere ogen en actief. Twijfel nog altijd wat ik moet doen hem alleen laten of hem de stress van het koppelen aan doen ik wil zo ie zo geen pup erbij.

Hier hetzelfde. Luna zit nu sinds oktober alleen (koppelen liep tot 2x toe uit op vechten, ook met jonge pups). Inmiddels wil ik er ook geen pup meer bij, ik hou de opvang wel in de gaten.

Ze doet het eigenlijk best goed, heb ze liever samen. Maar inmiddels ben ik uit huis en ik wil hierna eigenlijk geen gerbils meer.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:53

Ik wil ook zeker geen gerbils meer dus een pup is geen optie. Kan is een oproepje doen op de fb pagina of iemand een rustige volwassen man heef zitten in mijn buurt maar of dat samen gaat...