[HK] Puppy erbij 2016/2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:35

Neonlight schreef:
Kiko is nog geen 21 kilo en is ook wat te schraal naar onze zin, we hebben haar net opgehoogd naar 2 maal 150 gram. Wel gesteriliseerd, scheelt ook nog iets in de hoeveelheid. Van dit voer zou ze tussen de 210 en 300 gram moeten hebben volgens fabrikant. Zit nu dus ook weer aan de bovenkant van de aanbevolen hoeveelheid, maar eerder (voor sterilisatie) heeft ze er altijd boven gezeten. Nu iets voorzichtig met voeren.

Wat een verschil! Cita woog laatste keer 26.5kg en had van de fokker de opmerking gekregen dat ze zeker 1kg te mager stond.
Zij heeft eigenlijk altijd op "à volonté" eten gestaan, alleen tijdelijk het aandeel vlees beperkt omdat ze schijnbaar niet zo geweldig overweg kon met te veel eiwitten. Nu eet ze 2x/dag 750g van een mix vlees en groenten/aardappelen met lijnzaadolie en 150g volle platte kaas. Soms als ze nog honger heeft 50g brokken of een stuk kopphuid. :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK] Puppy erbij 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:52

Kiko woog een 2 weken geleden 20,3 kilo. Gewicht waarop ze mooi is is 21,5. Maar Kiko is een stuk kleiner en korter dan Cita.
Wij zijn heel voorzichtig met voeren sinds de sterilisatie, erbij is makkelijker dan eraf.
Toen ze na de sterilisatie bij moest komen stond ze op 135 gram per keer, toen ze mooi was terug naar 125 maar daar werd ze weer dun van. Tijdje al op 135 weer maar wordt niet dikker en nu dus 150. Denk ook wel dat het komt omdat ze actiever is in de zomer.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:04

Laten jullie je hond castreren? :) Ik denk dat wij het niet gaan doen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:12

Hier is vooralsnog het plan dat niet te doen.

Machiatto: de vennen zijn momenteel ontzettend mooi ja <3

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:14

Wij laten Enzo intact tenzij hij er enorm veel last van gaat krijgen. Hollandse herder is niet zo enorm groot ras, dus als hij zich ontwikkeld als een correcte, stabiele reu dan kan hij van toegevoegde waarde zijn :)

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:15

Voorlopig niet. Mika is nu 7 maanden en het gaat tot op heden toe prima. Laatst wel 2 keer vlak na elkaar een loopse teef los voor zn neus gehad (:\) behalve dat hij haar wel errrrg lekker vond ruiken werd hij er niet super vervelend van.
Zo lang meneer geen vervelend gedrag gaat vertonen blijft het zaakje mooi hangen, fokken gaan we er zoiezo niet mee doen daar hij niet aan de rasstandaard dus uiteindelijk gaat het wel een keer gebeuren, maar eerst fijn zo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:20

alleen mijn jack russel is gesteriliseerd, maar dat was ze al voor ze bij mij kwam en gezien dat een vuilnisbakje en een houdini is, maar beter zo. Maar de 2 stippels zijn intact. Cita is zelfs gekocht met het idee om ermee te gaan fokken...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 06:47

Ja kenzo moet ivm bal in buik. Echter voordien wil ik een gedragstherapeut spreken of gezien zijn onzeker karakter het niet beter is de andere te laten zitten.

Buikbal gaat eruit. Geen discussie mogelijk ben al een hind aan binndnballen verloren (herplaatser zou gecastreerd zijn totdat we de kankerballen vonden.... )

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:41

Mijn reu heb ik gekocht om mee te showen ook, dus nee die ballen gaan er niet af.
De dames mogen volgend jaar wel. Er komt nog een reu bij die ook naar show gaat...dan 2 loopse dames in huis, niet handig. Vooral nu de Weim heeft besloten na 4 maanden alweer loops te worden. Maar die 2 zijn al 8 en 4 jaar. Bij mijn andere teefje is dit jaar de baarmoeder verwijderd.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:03

Daeva is gesteriliseerd. Ze heeft geen stamboom en wil geen oepsnestjes.
Kenai wilde is zijn gedrag aankijken. Maar hij is nu 8 maanden, midden in zijn pubertijd en zo'n ontzettend makkelijke hond. Daarbij doet hij het goed op show en wil ik graag een zoon van hem. Dus die balletjes mogen blijven zitten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:20

Wat een mooie foto's komen hier voorbij!

Ik weet niet zoveel van voer dus ik laat mij sowieso de eerste tijd adviseren door de fokker. De ziekte van weil zit standaard in de puppyenting inderdaad. Ik laat ze dan maar gewoon enten.

Wij hebben hier ook katten maar dat zijn geen katten die snel meppen. Lopen er eerder voor weg. Maar ik knip hun nageltjes wel voor dat de pup komt en we gaan de pup ook meteen leren niet achter de katten aan te jagen. Ook zorgen we ervoor dat de katten veel hoge plekjes krijgen in huis zodat ze altijd weg kunnen.

Wat een moeilijke situatie, ga je ver wonen van huis af?

Wij gaan ook niet steriliseren tenzij nodig. Wij willen misschien ooit een nestje fokken. Het enige waar ik altijd bang voor ben is baarmoederontsteking en dat we dat niet op tijd zien.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:26

Saar wordt gesteriliseerd.
Te veel risico op baarmoeder ontsteking en borstkanker. 2 honden bijna verloren aan baarmoederontsteking en 1 aan borstkanker. Ik wil geen nestje, dus 3 mnd na de 1e loopsheid gaat het gebeuren..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:50

Dommel wordt voorlopig niet gecastreerd, hij is op de heupen goedgekeurd en inmiddels ook op show gekeurd dus inmiddels goedgekeurd als dekreu voor het ras :) als t goed is mag hij dit jaar zijn eerste nestje krijgen :)

7 en 8 oktober loopt hij de show in Zwolle met zijn fokker, als ik dan zelf niet lig te bevallen :P gaan wij kijken :) als hij daar een goed resultaat haalt wordt hij Nederlands kampioen.

Zijn er daar nog andere bokkers aanwezig? Hihi als ik nog rond kan lopen wil ik jullie mooie honden ook graag zien :)
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 13-08-17 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:53

Wij gaan ook kijken of Wiebe iets toevoegd aan het ras en goed genoeg is, dus vandaar dat er geen castratie in de planning zit.

@Amandavd: Weil zit inderdaad in de standaard cocktail, het hoeft er alleen niet perse bij te zitten. Ik heb Wiebe DHP laten enten zonder Weil. Misschien laten we hem volgend jaar wel voor Weil enten (de ziekte van Weil schijnt besmettelijk te zijn, ook naar mensen toe), maar dit jaar in ieder geval niet. Straks zakken de temperaturen weer en dan is Weil niet meer actief. Als we dus gaan enten, doen we dat pas in het voorjaar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:23

Djinnie, ik zit ook te twijfelen, voornamelijk omdat je er zoveel verhalen over hoort dat honden er slecht tegen kunnen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:57

Saar zou qua kleur en vacht zeker iets toevoegen aan het ras, maar wil echt geen nestje. Met een reu is dat toch makkelijker..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:04

Hier eerst compleet in de overtuiging dat ik de knip in Jarv ging zetten...echter is dat bijgedraaid, en wil ik hem laten keuren (sowieso handig voordat ik met hem echt verder de sport in wil)
Als dat ook goed uitpakt wil ik hem verder laten testen en showen. Hij zou zoals het nu lijkt nog best een goede aanvulling voor het ras kunnen zijn, en dat is iets waar ik achter sta :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:29

Kiko is dus geen aanvulling voor het ras, sterker nog, we hebben er een schrijven van het stamboek bij dat we er niet mee mogen fokken. Sowieso hadden we die intenties al niet, met paarden fokken vinden wij al genoeg werk. Sterilisatie stond dus niet echt ter discussie.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:41

Amandavd schreef:
Djinnie, ik zit ook te twijfelen, voornamelijk omdat je er zoveel verhalen over hoort dat honden er slecht tegen kunnen.

Die heb ik dus ook gehoord, Amandavd. Vandaar de keuze om niet tegen Weil te laten enten. Ze lossen dan de DHP op in fysiologisch zout bijvoorbeeld, maar je moet het wel apart melden. Wiebe is wel een waterrat en ik heb ook twee jonge kinderen, dus ik vind het wel een moeilijke keuze, maar voor we weten is het alweer november en neemt het risico enorm af. Dan is ie in ieder geval bijna 1 mochten we wel gaan enten. Ik probeer momenteel ook nog uit te vinden of er bekend is welke leptospira hier in de regio gevonden zijn, maar er wordt meestal niet uitgezocht om welke variant het gaat. De regio waar ik zit (Gelderland-Zuid) had vorig jaar en het jaar daarvoor niet al te veel Weil meldingen (de ziekte is meldingsplichtig), daarvoor waren het er wel meer...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:52

Wij hebben ook geen fok plannen met Eve, maar ik heb ook nog nooit eerder een teef laten castreren. Ik hoor verhalen over incontinentie na castratie, een lelijke vacht, gewichtstoename enz.

Maar ja, op kanker zit je ook niet te wachten natuurlijk..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:54

Hidde wordt denk ik wel gecastreerd. Ik heb hem voor mijzelf en geen fokplannen. Ik wil niet dat hij gefrustreerd wordt van zijn hormonen maar mocht het allemaal heel erg meevallen dan kan het anders zijn. Maar voor nu denk ik dat ze er wel af gaan :D

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:55

Aranel schreef:
Wij hebben ook geen fok plannen met Eve, maar ik heb ook nog nooit eerder een teef laten castreren. Ik hoor verhalen over incontinentie na castratie, een lelijke vacht, gewichtstoename enz.

Maar ja, op kanker zit je ook niet te wachten natuurlijk..

Hier hebben wij met Tara niks van gemerkt.. ze zit nog mooi in de vacht en is eigenlijk niet veel aangekomen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:55

djinnie schreef:
Amandavd schreef:

Die heb ik dus ook gehoord, Amandavd. Vandaar de keuze om niet tegen Weil te laten enten. Ze lossen dan de DHP op in fysiologisch zout bijvoorbeeld, maar je moet het wel apart melden. Wiebe is wel een waterrat en ik heb ook twee jonge kinderen, dus ik vind het wel een moeilijke keuze, maar voor we weten is het alweer november en neemt het risico enorm af. Dan is ie in ieder geval bijna 1 mochten we wel gaan enten. Ik probeer momenteel ook nog uit te vinden of er bekend is welke leptospira hier in de regio gevonden zijn, maar er wordt meestal niet uitgezocht om welke variant het gaat. De regio waar ik zit (Gelderland-Zuid) had vorig jaar en het jaar daarvoor niet al te veel Weil meldingen (de ziekte is meldingsplichtig), daarvoor waren het er wel meer...

Ja dat is dus wel iets inderdaad om over na te denken. Ik twijfel ook nog een beetje. Ik weet eigenljk niet hoe dat hier in Limburg zit, dat zou ik eens uit moeten zoeken.

Aranel, mijn zus heeft al haar hele leven honden en voornamelijk teven, die hebben nog nooit incontinentie gehad. Vacht is ook prima en zij heeft Berners. Ook alle mensen die ik ken met teven hebben nog nooit last van incontinentie gehad. Zou voor mij geen reden zijn om het niet te doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:12

Afbeelding

Hier ook geen castratie in de planning. Monty is Hollandse Smous en daar is uitgebreid terugfokprogramma waar wij dus ook aan meedoen. Als hij anderhalf jaar is wordt hij uitgebreid bekeken door de rasvereninging en als dat goed is dan is het de bedoeling dat hij voor twee nestjes zorgt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:09

Wat een leuke foto's! Ik ben helemaal niet bekend met de Smous.

Heeft iemand zijn honden trouwens een hondenverzekering?