Moet ook altijd wel lachen want Henk is net een pannenkoek zodra je hem op schoot zet.. gaat meteen plat liggen. Henk is wel mopperiger met nagels knippen. Harry kan ik gewoon z’n poten optillen en die blijft gewoon zitten.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Myrth97 schreef:Oh ja haha dat is goed om te weten!
Hoe doen jullie het met koppelen van mannetjes?
beert schreef:Myrth97 schreef:Oh ja haha dat is goed om te weten!
Hoe doen jullie het met koppelen van mannetjes?
Ik heb hier 6 beren in een groot buitenverblijf. Wat vooral belangrijk is, is;
Ruimte - als advies wordt ongeveer een tot anderhalve m2 aangehouden per cavia. Ze hebben dus meer ruimte nodig dan de dames, ook om elkaar te kunnen ontlopen. Hokken met verdiepingen zijn dan wat minder handig, omdat ze dan niet echt makkelijk weg kunnen rennen. Beter is een groter grondoppervlakte met huisjes met twee doorgangen. Dan kunnen ze ook elkaar ontlopen.
Jong koppelen - advies is een beertje te zoeken van 4 tot 6 weken. De puberteit bij een cavia begint rond de 4 maanden en duurt tot een maand of 9. Daarna is er geloof ik nog een tweede puberteit las ik ergens. Vaak zijn ze met anderhalf zoiets wat stabieler
Karakter - probeer een beertje te vinden op karakter, voor zover mogelijk op die leeftijd. Je ziet soms al beertjes met 3 weken "rijden" op moeders en die kun je misschien beter even overslaan. Probeer een beetje een sulletje te vinden, al kun je lang niet alles op die leeftijd zeggen hoor. Wellicht ook even zoeken op de wat rustigere rassen, zoals een ch-teddy of langharig. Ik heb het idee dat gladharen het felste kunnen zijn, maar kan net zijn waar ik tegenaan ben gelopen.
Castratie kan ook helpen. Er zijn ook fokkers die vroegcastraten aanbieden. Meningen zijn erover verdeeld en ik heb zelf 1 vroegcastraat. Ik merk dat dat in de groep wel de makkelijkste cavia is. Die gaat confrontaties uit de weg, zonder dat ze hem de wortels van het brood eten.
In mijn groep van 6 heb ik er twee die je absoluut geen plezier zou doen om ze samen te zetten. Een ervan is bang voor de ander. Maar die is wel weer de slimste en weet heel goed hoe hij die ander kan vermijden. En dan scheelt het dat ik een groot hok heb (8.5m2).
Kun je hier zo wat mee?
melody7 schreef:De opvang kan je vast wel meer vertellen! Misschien heeft ze ook nog wel een geschikt vriendje als hij weer aangesterkt is, al is dat op die leeftijd dus wel wat lastig.
Mijn cavia's krijgen het voer van de opvang in Dongen (EnJOY), daar ben ik heel tevreden over. Ze heeft ook veel kruidenmixen, dat gebruik ik voor zieke, zwakke, oude en groeiende cavia's. (En voor de rest als extra, ze zijn er helemaal weg van dus ik vind het sneu om alleen de twee oudjes te geven)
Als je denkt dat hij niet genoeg binnen krijgt kun je tijdelijk vitamine C pilletjes wel overwegen ja, voor de zekerheid! (Niet de druppels in het water, dat vervliegt meteen dus dan krijgt hij nog niets binnen). Heb je spinazie en andijvie al geprobeerd? Dat doet het bij mijn cavia's altijd heel goed, selderij blad en witlof ook.