Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:06

Haha gewoon er op zetten en ze blijven zitten :+

Moet ook altijd wel lachen want Henk is net een pannenkoek zodra je hem op schoot zet.. gaat meteen plat liggen. Henk is wel mopperiger met nagels knippen. Harry kan ik gewoon z’n poten optillen en die blijft gewoon zitten.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:02

Afbeelding

Ik vind ze zo lief <3

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:08

Awwww <3. Die meest linkse .... Als je die straks kwijt bent, weet ik van niks :+ .

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 06:44

Ja lief he <3 zo'n mooi nest 3 zeugjes en 1 beertje. De donkere blijft. Mijn dochter heeft de meest linkse boink boink genoemd. Die kan namelijk springen. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:09

Leuk spul hoor :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:00

Wat een schatjes Sunrise <3

@Marjan zal het weer proberen hier en anders maar lijm onder de pootje dan blijven ze wel zitten }:) :')

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:23

Mag ik me hier ook melden? Sinds eergisteren in bezit van een opknappertje. Zou een vrouwtje zijn, dus noemde haar lilo, maar nu is het na bezoek van de dierenarts toch een mannetje :oo
Genaamd Milo.

Zit onder de mijt en had ernstig instonken ogen...
Waarschijnlijk is 1 oog blijvend beschadigd, ik zalf nu 4 keer per dag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een volgtopic gemaakt. Tips zijn zeker welkom, want t is Mn eerste caaf. Als deze opgeknapt is ga ik op zoek naar een vriendje. Eerst maar eens mijtvrij zien te krijgen...

Wat voor hokken hebben jullie? Ik heb nu snel een hok kunnen overnemen maar vind die voor 2 te klein.

Op den duur zou ik zoiets willen
Afbeelding

Maar eerst even sparen, want dit is een dure cavia _/-\o_

Edit: hier het topic voor Milo
[BB] Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:10

@myrth: welkom. Wat fijn voor Milo dat je hem op vangt en dat hij nu de juiste verzorging krijgt.
Hopelijk knapt zijn oogje toch nog snel op.

Het getoonde hok is leuk, maar een ramp om schoon te maken. Voor cavia's geldt 'hoe groter hoe beter' en dan vooral in de breedte zodat ze lekker kunnen hollen.
Voor een klein bedrag of zelfs gratis haal je van Marktplaats een oude kast die je of gewoon zoals hij hoort óf op zijn kant kunt omtoveren tot een hele leuke cavia-flat.
Zelf ben ik erg weg van deze kasten. Die leg je op zijn kant, haalt de deur er uit en je hebt een prima caviapaleisje
https://link.marktplaats.nl/m1423187825

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:01

Oh ja haha dat is goed om te weten!

Hoe doen jullie het met koppelen van mannetjes?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:10

Ik niet meer, want bij mij is het te vaak mis gegaan. Zelfs met vader en zoon ging het na dik een jaar nog mis.
Maar men zegt altijd een jong mannetje direct uit het nest er bij. Die onderwerpt zich wel bij een oudere beer. Maar het is niet gezegd dat dat zo blijft als die eenmaal in de pubertijd komt.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:23

Hmm ja ik vind het heel moeilijk... maar alleen is ook maar zo alleen. Hoe doe jij dat dan? Toch alleen of castreren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:30

Ik heb er 2 laten castreren en dat heeft niet goed uitgepakt (gingen na de operatie dood ;( )
Dus áls ik een castraat had dan had ik die óf gekregen óf gekocht.
De laatste beer die ik had zitten is helaas kortgeleden overleden en nu begin ik er gewoon niet meer aan.

De overgebleven 6 zijn zeugjes en zitten in 2 groepen van 3 (één groep buiten (korthaar) en de andere groep binnen (langhaar/teddy's) en die komen alleen buiten als het mooi weer is.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:41

hmmm dus nog even lastig... zal eens overleggen met de cavia opvang hier in de buurt.

Geven jullie vitamine C bij, zo ja welke?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:45

Weet je hoe oud hij is? Beren koppelen gaat meestal goed, als je goede combinaties kiest. Inderdaad een babybeertje bij een ouder beertje van minstens een jaar. Soms gaat dat botsen als ze ouder zijn, maar dat komt gelukkig niet heel veel voor. Als hij nu net in de puber leeftijd zit of als je graag meer dan 2 cavia's wilt dan zou ik castreren overwegen, wel bij een dierenarts die het vaker doet.

Ik geef geen vitamine C bij, goed voer en groente (uiteraard met onbeperkt hooi) hebben de genoeg aan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 14:47

Myrth97 schreef:

Ik heb hier 6 beren in een groot buitenverblijf. Wat vooral belangrijk is, is;

Ruimte - als advies wordt ongeveer een tot anderhalve m2 aangehouden per cavia. Ze hebben dus meer ruimte nodig dan de dames, ook om elkaar te kunnen ontlopen. Hokken met verdiepingen zijn dan wat minder handig, omdat ze dan niet echt makkelijk weg kunnen rennen. Beter is een groter grondoppervlakte met huisjes met twee doorgangen. Dan kunnen ze ook elkaar ontlopen.

Jong koppelen - advies is een beertje te zoeken van 4 tot 6 weken. De puberteit bij een cavia begint rond de 4 maanden en duurt tot een maand of 9. Daarna is er geloof ik nog een tweede puberteit las ik ergens. Vaak zijn ze met anderhalf zoiets wat stabieler :-)

Karakter - probeer een beertje te vinden op karakter, voor zover mogelijk op die leeftijd. Je ziet soms al beertjes met 3 weken "rijden" op moeders en die kun je misschien beter even overslaan. Probeer een beetje een sulletje te vinden, al kun je lang niet alles op die leeftijd zeggen hoor. Wellicht ook even zoeken op de wat rustigere rassen, zoals een ch-teddy of langharig. Ik heb het idee dat gladharen het felste kunnen zijn, maar kan net zijn waar ik tegenaan ben gelopen.

Castratie kan ook helpen. Er zijn ook fokkers die vroegcastraten aanbieden. Meningen zijn erover verdeeld en ik heb zelf 1 vroegcastraat. Ik merk dat dat in de groep wel de makkelijkste cavia is. Die gaat confrontaties uit de weg, zonder dat ze hem de wortels van het brood eten.

In mijn groep van 6 heb ik er twee die je absoluut geen plezier zou doen om ze samen te zetten. Een ervan is bang voor de ander. Maar die is wel weer de slimste en weet heel goed hoe hij die ander kan vermijden. En dan scheelt het dat ik een groot hok heb (8.5m2).

Kun je hier zo wat mee?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 14:48

Ik voer ook geen vitamine c bij, omdat ze dagelijks groente krijgen. En ik geef science selectieve brok waar ook vitamine c in zit.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:07

Deze zal rond de 3-4 maanden zijn volgens de dierenarts. Is echt een rustig sulletje. Maar misschien is dat omdat ie nog niet fit is.

Hij is geen groenvoer gewend dus ben nu rustig alles aan het introduceren. Paprika eet ie (nog?) niet. Krijg er nog heel weinig in. Ook onbeperkt hooi eet ie niet veel van. Ik geef ook die van selective, maar ook dat gaat er niet enthousiast in. Alleen sla lijkt er tot nu toe in te gaan.

Vandaar dat ik dacht miss even vitamine C bijvoeren, zodat hij weer fit wordt en iets meer gaat/wil eten.

Hij woog trouwens 0,55 kg.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:09

beert schreef:
Myrth97 schreef:

Ik heb hier 6 beren in een groot buitenverblijf. Wat vooral belangrijk is, is;

Ruimte - als advies wordt ongeveer een tot anderhalve m2 aangehouden per cavia. Ze hebben dus meer ruimte nodig dan de dames, ook om elkaar te kunnen ontlopen. Hokken met verdiepingen zijn dan wat minder handig, omdat ze dan niet echt makkelijk weg kunnen rennen. Beter is een groter grondoppervlakte met huisjes met twee doorgangen. Dan kunnen ze ook elkaar ontlopen.

Jong koppelen - advies is een beertje te zoeken van 4 tot 6 weken. De puberteit bij een cavia begint rond de 4 maanden en duurt tot een maand of 9. Daarna is er geloof ik nog een tweede puberteit las ik ergens. Vaak zijn ze met anderhalf zoiets wat stabieler :-)

Karakter - probeer een beertje te vinden op karakter, voor zover mogelijk op die leeftijd. Je ziet soms al beertjes met 3 weken "rijden" op moeders en die kun je misschien beter even overslaan. Probeer een beetje een sulletje te vinden, al kun je lang niet alles op die leeftijd zeggen hoor. Wellicht ook even zoeken op de wat rustigere rassen, zoals een ch-teddy of langharig. Ik heb het idee dat gladharen het felste kunnen zijn, maar kan net zijn waar ik tegenaan ben gelopen.

Castratie kan ook helpen. Er zijn ook fokkers die vroegcastraten aanbieden. Meningen zijn erover verdeeld en ik heb zelf 1 vroegcastraat. Ik merk dat dat in de groep wel de makkelijkste cavia is. Die gaat confrontaties uit de weg, zonder dat ze hem de wortels van het brood eten.

In mijn groep van 6 heb ik er twee die je absoluut geen plezier zou doen om ze samen te zetten. Een ervan is bang voor de ander. Maar die is wel weer de slimste en weet heel goed hoe hij die ander kan vermijden. En dan scheelt het dat ik een groot hok heb (8.5m2).

Kun je hier zo wat mee?

Jazeker, dankjewel voor de info! Ik heb helaas niet zoooveel ruimte maar ik neem er dan ook maar 2 en niet meer. Misschien kan ik mijn vader lief aankijken of hij daar terecht kan, anders moet hij ergens anders heen, maar ik denk altijd dat ik het het beste doe voor de beestjes (verder niet arrogant :D ). En anders het huis anders inrichten, zou ook nog een optie zijn

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:12

De opvang kan je vast wel meer vertellen! Misschien heeft ze ook nog wel een geschikt vriendje als hij weer aangesterkt is, al is dat op die leeftijd dus wel wat lastig.

Mijn cavia's krijgen het voer van de opvang in Dongen (EnJOY), daar ben ik heel tevreden over. Ze heeft ook veel kruidenmixen, dat gebruik ik voor zieke, zwakke, oude en groeiende cavia's. (En voor de rest als extra, ze zijn er helemaal weg van dus ik vind het sneu om alleen de twee oudjes te geven :+ )

Als je denkt dat hij niet genoeg binnen krijgt kun je tijdelijk vitamine C pilletjes wel overwegen ja, voor de zekerheid! (Niet de druppels in het water, dat vervliegt meteen dus dan krijgt hij nog niets binnen). Heb je spinazie en andijvie al geprobeerd? Dat doet het bij mijn cavia's altijd heel goed, selderij blad en witlof ook.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:17

melody7 schreef:
De opvang kan je vast wel meer vertellen! Misschien heeft ze ook nog wel een geschikt vriendje als hij weer aangesterkt is, al is dat op die leeftijd dus wel wat lastig.

Mijn cavia's krijgen het voer van de opvang in Dongen (EnJOY), daar ben ik heel tevreden over. Ze heeft ook veel kruidenmixen, dat gebruik ik voor zieke, zwakke, oude en groeiende cavia's. (En voor de rest als extra, ze zijn er helemaal weg van dus ik vind het sneu om alleen de twee oudjes te geven :+ )

Als je denkt dat hij niet genoeg binnen krijgt kun je tijdelijk vitamine C pilletjes wel overwegen ja, voor de zekerheid! (Niet de druppels in het water, dat vervliegt meteen dus dan krijgt hij nog niets binnen). Heb je spinazie en andijvie al geprobeerd? Dat doet het bij mijn cavia's altijd heel goed, selderij blad en witlof ook.

Dongen zit ook nog redelijk bij mij in de buurt. Denk dat ik die morgen even bel voor info en advies.

Ja las idd dat druppels heen zin had. Misschien toch maar even pilletjes geven.

Spinazie en andijvie ga ik zo wel even kopen. Dat had ik niet in huis, maar dat kan idd ook nog werken. Is voor mij ook wel eens gezond :P

Dank jullie wel voor de info allemaal!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 15:41

En worteltjes met loof!

Al moeten ze het soms ook leren eten hoor. Het is ook net wat ze kennen van vroeger. Hier vinden ze appels niet echt geweldig bijvoorbeeld :-)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:45

Hij kent niks van vroeger dus alles moet nog geleerd worden qua eten... kreeg alleen een hapje hooi en flink veel goedkope muesli

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:57

@Myrth97 super goed dat je voor het caafje zorgt! :) Ik weet ook nog wel toen ik mijn twee cavia's binnen kreeg. De eerste was helemaal gezond, de andere was maar 200 gram en had een zware longonsteking en mijt. Dierenarts was er bijna van overtuigd dat ze het niet ging halen. Maar nu, een jaar later, zit ze gewoon vrolijk in d'r hok en weegt ze al 1100 gram! En ze is helemaal gezond.

Mijn cavia's zitten buiten in een hok van ongeveer 1,50 bij 1 meter. Ik heb er twee.
Binnen houden kan natuurlijk ook, maar buiten heb ik meer ruimte voor ze.
Mocht je je cavia's ook buiten willen, dan moet je wel zorgen dat het nachthok afgesloten kan worden ;)

Qua groente geef ik mijn cavia's zo'n beetje alles dat ze mogen hebben. Ik wissel vaak af, dan blijft het ook leuk voor ze. Wel moet je, als je een cavia voor het eerst een nieuwe groente geef, langzaam beginnen. Dus eerst een klein beetje, daarna kan je steeds meer gaan geven.

Nog veel succes met je cavia!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:34

Ik geef ze wel Vit-C bij, gewoon de suikervrije van het Kruitvat, die eet ik zelf ook :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:22

Wat goed van je Myrth, hij ziet er lief uit.

Voor het hok ben ik er ook achter dat het makkelijker is om een hok schoon te maken wat open is met een lage rand. Heb nu een draad kooi en dat gaat best makkelijk