Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:04

Die geluiden die ze dan maken he! haha!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:34

Zo echt net een woeste beer haha.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:50

Wat doen jullie met het voer? Het hok is bij ons in de nacht gewoon open net als overdag. Er zit een grote haag omheen waar veel vogels in zitten. Die musjes vooral snacken lekker van het voer. Ze vliegen gewoon het hok in.

En wat zou er in de nacht allemaal mee eten? Muizen? Of ratten (brrr).
Het hik dicht doen kan wel maar we zijn niet elke avond thuis en nooit zo vroeg op als de kipjes.

Ik ben dus benieuwd wat jullie doen. Want helemaal afschermen gaat gewoon niet lukken. Dan zou je een soort kooi moeten maken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:20

Voer hangt bij ons onder het hok in van die silo's. Denk niet dat je het kan voorkomen dat je daarmee ongedierte aantrekt. Wij hebben ratten gehad en uiteindelijk met vallen er 2 gevangen. Maar wij wonen ook nog eens vlakbij een park en een kanaal, dus we weten dat ze er zijn. Kan het niet voorkomen, we gooien al geen eten meer op de grond, ook etensresten gaan in een hondenvoerbak ipv op de grond.

Vannacht is kuikentje nummer 6 geboren, een mooi gitzwart kuiken. Dus we hebben nu 3 echt zwarte en 3 met witte veertjes erdoor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:26

Ik had in het verleden ook veel last van vooral vogels in de schuur, maar dat kwam omdat de ingang van schuur naar ren de schuurdeur was, die open stond. Dus tja...

Nu is de ingang een gat in de muur en moeten ze door een soort 'sluisje' om binnen te komen. Daar gaan vogels niet doorheen (ja, een keer zo'n stomme duif, per ongeluk) en nu weer een tijdje verder heb ik een net over de ren gespannen, dus ook geen vogels meer in de ren. Werd er gek van, al mijn dure kippenvoer dat ik strooide werd opgegeten door die schijtduiven.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:31

Wij hebben hier ook de tuin compleet met heggen rondom en daar zitten zeker een stuk of 50 mussen, die ook allemaal nog eens broeden in die heggen, en die eten allemaal mee. Gek word ik ervan. Bij een kippenhuisje gaat 50 kg voer in de week wr doorheen, en daar zitten maar 10 krielen in.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:41

Heb er op een gegeven moment ook last van gekregen. Heb bij een winkel voorbeelden gekregen van vliegengordijnen/slingers voor voor de deur. Deze heb ik voor de hokken gemaakt, daar gaan de kippen wel doorheen maar de vogels niet :).

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:41

Het voer gaat bij mij ook erg hard. Dat vliegengordijn is een tip die ik ga toepassen. Thanks

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:46

Dat is een goede tip, ga ik ook eens proberen. Waait dat niet weg?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:12

Je hebt ook voersilo"s met aan de voorkant een plateau,de kip moet op het plateau gaan staan en dan gaat de klep van de silo open.
Als ze er weer van afstappen gaat de klep weer dicht zodat er geen ongedierte bij kan komen(het meeste ongedierte is te licht om de klep open te laten gaan)
Ik heb er een van 20 kilo,maar ik heb het plateau eraf gehaald en de klep vastgebonden zodat hij open blijft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:07

colunder schreef:
Je hebt ook voersilo"s met aan de voorkant een plateau,de kip moet op het plateau gaan staan en dan gaat de klep van de silo open.
Als ze er weer van afstappen gaat de klep weer dicht zodat er geen ongedierte bij kan komen(het meeste ongedierte is te licht om de klep open te laten gaan)
Ik heb er een van 20 kilo,maar ik heb het plateau eraf gehaald en de klep vastgebonden zodat hij open blijft staan.

Heb je daar een foto van? Welk merk is het en waar te koop?
:)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:29

Ik ben nu niet thuis dus kan even geen foto maken.
het is volgens mij geen merk.
het is een rechthoekige metalen silo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:37

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:42

Ja,ik heb even op Marktplaats gekeken,bij http://www.broedshop.nl zijn die van 20 kg 45 euro en die van 12 kg 40 euro.
hele fijn voersilo's!

Bij kleinveeservice hebben ze ook 1van 5 kg,die kost 30 euro(die van 12 kg 39 euro en die van 20 kg 47 euro)

Die van mij is denk van het merk Alba,die is helemaal metaal(en een stukkie duurder zag ik)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:41

Ziet er ook goed uit. Is een krielkippen zwaar genoeg denk je?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:03

Volgens mij had mijn vorige stalhouder ze ook voor zijn zijdehoenders,dus ik denk het wel.
heb zelf geen krielkipjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:30

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:38

Ze lijken mij wel handig die voerbakken, maar ook best prijzig, als ik dat voor 10 hokken moet aanschaffen.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:49

Ik heb ook een trap voerbak. De aanschaf is even prijzig maar je bespaart uiteindelijk veel voer ;)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:21

dat scheelt inderdaad. onze kippenw aren zo verwent dat ze alleen het lekkere eruit haalde en de rest op de grond goodie mat als gevolg ongedierte.

hier helaas een drama afgelopen weekend. de kippen zijn allemaal gestorven door een vos. we dachte eerst dat de kippen door waren gebeten. bij nader onderzoek blijkt dat de vos niet in de ren is geweest maar ze van de buiten kant zo veel schrik heft aangejaagd dat ze zijn gestorven. super raar, had er nog nooit van gehoord. de ren ligt in een berg en de kippen lagen verspreid dood zonder verwondingen. iemand dit al eens gehoord?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:11

Vreemd dat al je kippen zich doodgeschrokken hebben...

ik krijg het idee dat ik mijn kippen veel te weinig voer (1 mok per dag voro 2 kippen naast beetje brood en groentenafval). Maar hun krop staat toch altijd gespannen dik 's avonds...

Intussen de kippen van mijn nicht gewoon 's avonds bij mijn kippen in het hok gezet en deurtje dicht. 's morgens losgelaten. Ze vechten wel degelijk een nieuwe rangorde uit en mijn "watje" is nu het felst naar de nieuwe kippen toe. Maar er zijn nog niet echt pluimen gesneuveld en het lijkt vnl bij veel schijnvertoon te blijven telkens wanneer ze elkaar moeten passeren. Hopelijk blijft dit nu zo.
Strooi nu ook eten op 2 plaatsen, zoals ik voor de paarden meerdere verplaatsen op de weide voorzie :+

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:29

Ze zeggen wel eens: ik schrik mij dood! Sneu van de kipjes! Arme diertjes. Zeker niet iets anders aan de hand?

Zo een trapvoerhok, snappen kippen dat uit zich zelf of moet je ze dat leren?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:33

de kippen waren kern gezond (door DA gechekt). evengoed alle 13 dood zonder verwondingen of dergelijke. we zagen namelijk een vos bij de ren. toen zijn we naar buiten gerend maar het was al te laat. we dachten dat de vos erin was geweest. dit was niet het geval. hij kwam namelijk terug voor de kippen later maar is niet in de ren gekomen. de ren is namelijk hermetisch afgesloten, ingegraven gaas, net over de gehele lengte etc. dit was voornamelijk om de kippen binnen te houden. die zijn nogal inventief en komen overall uit. naar verloop van tijd is die ren dus echt alles proof.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:34

Waardeloos zeg,wel raar dat ze dan allemaal dood gaan.
waar ik mijn kippen en konijnen eerst had heb ik ook een keer een vos op bezoek gehad,alle(op 2 na)kippen en alle konijnendood.
Was weinig bloed te zien.
ik was er 4 kwijt,die lagen her en der over het erf verspreid(zonder kop).
2 waren echt weg.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:55

Weet je zeker dat het een vos was? Misschien een marter of wezel? Niet iets verkeerds in het voer of water? Hebben hier ook vossen gehad, maar de dieren die niet doodgebeten waren, hebben het wel overleefd. Lijkt mij sterk dat ze allemaal een hartaanval gekregen hebben.