Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_K

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 08:39

Hier nog een student die best regelmatig dr gerbils 2 of 3 nachtjes alleen achter laat met genoeg voer en vers water.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:48

Ik doe het liever niet, dus schakel m'n zusje in. Maar wanneer ik laat (op de middag) weg ga dan zou ik ze best nog 2 nachtjes alleen durven te laten.

Ik heb even jullie advies nodig.
Ik merk dat mijn twee mannetjes dikstaartgerbils de laatste tijd meer ruzie hebben. Ze zijn nu een jaar oud en zijn broertjes en hebben dus altijd al bij elkaar gezeten. Het is niet zo dat ze constant ruzie hebben. Ze slapen ook nog gewoon bij elkaar in het nestje en dat gaat wel goed. Ik zag net dat de ene in z'n oor was gebeten, wat hij dus ook aan het glas heeft gesmeerd. Het bloedde nu net niet meer. Ze hebben genoeg plekken waar ze elkaar kunnen ontlopen. 2 plateautjes, 2 houten huisjes en verschillende wc- en keukenrollen en kunnen genoeg graven.
Morgen ga ik het hok maar weer schoonmaken en de indeling maar weer omgooien.

Dus wat te doen?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:12

Help! Mijn gerbil van 2/5 is opeens heel ziekig. Hij waggelt valt steeds om en heeft een opgezette vacht. Verder wil hij ook niet meer bewegen.
Wat kan ik voor hem doen. :(

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:35

Tsja euhm. Lastig in te schatten.. Ik zelf zou als het heel accuut is toch een dierenarts raadplegen... En anders zo veel mogelijk met rust laten en duimen dat ie de nacht haalt en morgen een DA bellen?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:42

ElinaSK schreef:
Tsja euhm. Lastig in te schatten.. Ik zelf zou als het heel accuut is toch een dierenarts raadplegen... En anders zo veel mogelijk met rust laten en duimen dat ie de nacht haalt en morgen een DA bellen?

Ik heb al eens eerder een gerbil gehad (het vorige maatje van degene die er nu nog is) en die had precies hetzelfde. Toen de dierenarts gebeld maar die zei dat er niets aan te doen was, waarschijnlijk een bacterie/virus. Uiteindelijk is get diertje dood gegaan voor dat we langs konden gaan.
Ik heb dus een voorgevoel dat hij morgen niet gaat redden. Mocht dat wel zo zijn bel ik dan de DA.

Maar wat zou ik nu kunnen doen om het hem zo fijn mogelijk te maken? Zijn vriendje is behoorlijk van slag en wil er steeds bij maar dat vindt de zieke gerbil niet fijn. Daarom heb ik hem nu maar in de pot met zand gelegd waar hij zelf ook al in probeerde te klimmen.
Hij voelt verder niet koud maar ademt wel zwakjes.
Hij wilde wel drinken, niet eten.

En stel dat hij dood gaat. Wat kan ik dan het beste met zijn overgebleven maatje doen? Die is ook al dik 3 jaar oud. En al 2 keer gekoppeld.
:( Het is zo zielig.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:46

Lekkere dierenarts :'). Maargoed je zou hem flink wat nest materiaal (papier, hooi etc.) kunnen geven, zodat hij goed warm blijft en verder gewoon laten...

En mocht hij alsnog overlijden dan kun je dan verder kijken wat je wil. Sommige gerbils kunnen wel 5 jaar oud worden :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:54

Jellybeans schreef:
Help! Mijn gerbil van 2/5 is opeens heel ziekig. Hij waggelt valt steeds om en heeft een opgezette vacht. Verder wil hij ook niet meer bewegen.

Had Nibbit ook... die heb ik in laten slapen. Viel steeds om, gedesoriënteerd, doffe oogjes, wilde haar niet laten lijden. Heb je de dierenarts al gebeld?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:41

Eske_B schreef:
Jellybeans schreef:

Had Nibbit ook... die heb ik in laten slapen. Viel steeds om, gedesoriënteerd, doffe oogjes, wilde haar niet laten lijden. Heb je de dierenarts al gebeld?

Idd doffe oogjes. Hij ligt nu best wel stijfjes en wil niet dat er iets aan hem komt. Hij gaapt soms en ademt wel constant door.
De DA is nog niet gebeld want het is zondag. :( Maar mocht hij de nacht overleven is het het eerst wat ik morgen doe.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:54

Zorg iig dat hij een warm plekje heeft voor de nacht... hooi, zaagsel, papier. Nibbit voelde toen heel koud aan.
Ze strompelde steeds over het plateau en viel dan half om. Ze ademende ook niet meer helemaal goed.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:56

Eske_B schreef:
Zorg iig dat hij een warm plekje heeft voor de nacht... hooi, zaagsel, papier. Nibbit voelde toen heel koud aan.
Ze strompelde steeds over het plateau en viel dan half om. Ze ademende ook niet meer helemaal goed.

Hij ligt nu zo stil. Ik dacht dat hij al overleden was maar hij ademt nog heel licht.
Ik heb een warme sok in de zandbak waar hij in ligt gelegd.
Hij staat nu apart van de ander omdat die er steeds bij in gaat maar wat kan ik het beste doen voor de nacht? Hem toch bij zn vriendje in het hok?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:52

Hij is overleden. Het ging erg snel. Volgens mij heeft hij niet veel geleden. ;(
Zijn maatje is nu alleen, ik heb hem afscheid laten nemen maar heel veel maakte hij er niet van.
Hij is nu aan het graven.
Maar omdat de gerbil al opnieuw was gekoppeld met Puppy, die nu dood is gegaan, is hij al best heel oud. Zijn vorige vriendje ging helaas op bijna dezelfde manier dood. :(
Ik ga hem niet weer koppelen, dat ging met Puppy al moeizaam en nu is Billie echt te oud.
Heel zielig maar ik ga hem extra veel aandacht geven. Hebben jullie verder nog tips?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:17

Sterkte :(:) . Ik zou er zelf gewoon even rustig overna denken. En misschien de vraag voorleggen aan een fokker :).

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:38

Sterkte! Het verhaal komt mij heel bekend voor, zo heb ik ook al twee gerbils verloren. Inderdaad dezelfde kwaaltjes en binnen een aantal uur dood. Ik zou het nu even laten rusten en dan contact opnemen met een fokker, wellicht kan diegene je helpen om alsnog te koppelen. Mijn oudste dametje is 4.5 geworden dus ik zou er nu zeker niet voor kiezen om hem alleen te laten zitten.

Zoals jullie misschien weten heb ik sinds begin december een Syrische hamster, maar als ik heel eerlijk mag zijn mis ik de gerbils ontzettend...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:41

mijne worden ook alweer 3 deze maand maar denk niet dat ik nog een nieuw koppel neem hierna. Zijn super leuke beestjes, maar vind het jammer dat ze niet tam bleken en ook niet echt tam zijn geworden. Als ik nu een van de 2 aan een pup zou moeten laten koppelen zit je straks weer met een eenzame gerbil en zo blijf je bezig. Ik hoop dat mijn heren samen ongeveer even oud gaan worden. Voor nu zijn ze nog lekker fit en actief en gezond dus verwacht dat ze nog wel minstes een jaar bij mij zullen zijn.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:53

Ik heb er inderdaad nog eens over nagedacht. En het is toch wel erg sneu om hem alleen te laten zitten.
De enige optie qua koppelen is voor mij dan wel een vrouwelijke gerbil van dezelfde leeftijd die ook al alleen zit. Want anders kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met een jong diertje. :(
Maar waar vind ik die, fokkers hebben eigenlijk alleen maar koppels. En zitten ook al niet in ss buurt.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:49

Welke omgeving zit je ongeveer? Ik weet niet of de fokker waar ik ze vandaan heb oudere dieren meegeeft, maar weet wel dat ze altijd erg met je meedenkt.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:35

ElinaSK schreef:
Welke omgeving zit je ongeveer? Ik weet niet of de fokker waar ik ze vandaan heb oudere dieren meegeeft, maar weet wel dat ze altijd erg met je meedenkt.

omgeving Drenthe.
Ik ben nu wat dierenwinkels/tuincentra aan het afzoeken. Die hebben wel vaak oudere gerbils in hun eentje zitten.
Ik weet nog wel van toen mijn vorige gerbil dood ging dat fokkerijen erg moeilijk zijn in het meegeven van 1 gerbil...

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:27

Oké, ik woon ook in die richting. Mijn gerbils komen van een fokker uit Oldemarkt, weet niet of je dat te ver vindt. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:28

Mijn gerbil ging ook zo.
Was snel over. Sneu hè!

Snap ik ella! Ik heb ooit een hamster gehad. Ik vind ze eerlijk gezegd zo saai :=

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:31

Helaas dat niet alle hamster ervaringen goed zijn. Ik ben ook op Syrische hamsters overgegaan en heb er sinds oktober en december nu twee. En ik vind ze geweldig. Ze zijn zo ontzettend lief! Het zijn echt levende knuffel dieren. Ik heb nu zelfs een hamstery naam en ben lid geworden van het k.l.n. en een club in de buurt om eens shows te kunnen doen. Als jullie het leuk vinden kunnen jullie mijn pagina volgen en liken https://www.facebook.com/Hamstery-Famou ... 313514169/

Verder over de alleenstaande gerbil, je kan proberen te koppelen maar zou niet langer dan een maand of maximaal 2 aan de gang gaan denk ik ..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:56

Ik heb Luna nu ook alleen zitten omdat koppelen simpelweg niet lukte tot 2x toe pups verwond, geherkoppeld en bij de fokker). Ik hou wel opvangen in de gaten om te zien of daar volwassen gerbils voorbij komen. Ze lijkt er niet erg onder te lijden. Ze is pas 2, maar een pup erbij durf ik niet meer aan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 03:12

Je zou idd is bij een opvang kunnen kijken.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:19

Ik heb eind november twee gerbils opgehaald bij iemand die ging emigreren.
Zaten in een klein plastic kooitje, dus gelijk een bak geregeld.
Dit waren mijn eerste gerbils, had normaal altijd hamsters, ik vind het erg leuke dieren!

Helaas is van de week 1 gerbil overleden. Ze was ongeveer 2/2.5 jaar.
Nu is de ander alleen over.
Twijfel erg over opnieuw koppelen.
Alleen laten zitten voelt niet goed.

Vind het erg jammer dat ik er zo kort van heb kunnen genieten, maar ze heeft in ieder geval een paar mooie laatste maanden gehad

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:44

XxLMMxX schreef:
Ik heb eind november twee gerbils opgehaald bij iemand die ging emigreren.
Zaten in een klein plastic kooitje, dus gelijk een bak geregeld.
Dit waren mijn eerste gerbils, had normaal altijd hamsters, ik vind het erg leuke dieren!

Helaas is van de week 1 gerbil overleden. Ze was ongeveer 2/2.5 jaar.
Nu is de ander alleen over.
Twijfel erg over opnieuw koppelen.
Alleen laten zitten voelt niet goed.

Vind het erg jammer dat ik er zo kort van heb kunnen genieten, maar ze heeft in ieder geval een paar mooie laatste maanden gehad

Wat een sneu verhaal!
1 van mijn gerbils is 2 weken geleden helaas ook overleden.
De gerbil die overbleef is nu voor de tweede keer alleen. Ik merk het meteen dat hij ongelukkiger is dus ben ik weer opzoek gegaan naar een nieuw maatje.
Ik had een advertentie op marktplaats gezet en daar is op gereageerd. Morgen wordt er een nieuw vriendje (en leeftijdgenoot!) gebracht en ga ik ze koppelen. Mocht dat niet lukken neemt de eigenaar haar gerbil weer terug. (Maar ik ga er vanuit dat het net zoals de vorige keer weer goed gaat want mijn gerbil wordt intens verdrietig van alleen zijn.)
Misschien is bovenstaande ook een ideetje voor jou? Of omdat je nog niet zoveel ervaring hebt met gerbils, kan je ze misschien wel bij een fokker o.i.d. laten koppelen? Want alleen laten zitten is best wel sneu voor ze. (Alhoewel sommige gerbils er heel goed tegen schijnen te kunnen) :)

In ieder geval succes!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:49

Ik kom ook even binnen vallen :)
Door omstandigheden had ik een groepje van 3 gerbils (mannen) bij elkaar zitten. Verrassend genoeg is dit ruim 2 jaar goed gegaan. Daarna is er 1 man verstoten (ze begonnen ook te vechten) dus die had ik in september gekoppeld aan een pup. Het zijn dikke maatjes geworden maar helaas is de oudere gerbil vorige week volkomen onverwachts overleden in zijn slaap. Heel sneu!
Nu ben ik vandaag begonnen met de koppeling tussen de overgebleven pup, nu ongeveer een half jaar, en een jonge pup van 7 weken. Het lijkt erg goed te gaan tussen de 2! Ze hebben de afgelopen dagen in de split gezeten en nu koppel ik ze in de kleine bak. Als het zo goed blijft gaan mogen ze morgen in de grotere bak en dan over 2 dagen in hun uiteindelijke bak :)

Hoe gaat de koppeling bij jou Jellybeans?