Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:27

@beert: Dat is idd een naar ding om in een oog te hebben.
Ergens zou ik er wel meer willen, maar in het verleden had ik vaak in de zomer al geen gras meer staan. Nu doen ze er dus gewoon wat langer mee :)
Ze maken echt gangetjes en je moet zoeken waar ze zitten :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 12:47

Een paard wegdoen en 10 cavia's in de plaats is zeker geen optie? :D

Nee hoor, snap het ook goed. Het moet ook praktisch blijven.

Ik moet wel zeggen dat ik het echt leuk spul vind. Als kind had ik dan een groepje cavia's in een hok en was het vooral knuffelen en gingen ze mee in bed enzo. Nu zitten ze buiten en vind ik het gewoon leuk om het hok open te zetten en naar ze te kijken hoe ze met hun korte pootjes een beetje door de tuin waggelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:58

Vroeger liet ik idd mijn paarden wel eens grazen op dat stuk tuin :)
Andersom de cavia's op de wei van de paarden lijkt me een minder strak plan; geen goed hek om ze binnen te houden en sinds kort ook de processierupsen. Paarden kunnen dus ook niet meer de wei op ;(

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:51

Witje is overleden helaas. Maar wel beter zo.
Nu op zoek naar een jong witje aangezien mijn dochter het echt heel erg vind.

Mijn cavia flat is bijna klaar buiten. Heb 4 hokken van 1.20m lang en de bovenste verdieping kan naar 2,40m. Super blij mee. Is 70 breed. De bakken van onze oude hokken passen er perfect in. Dus ga lekker niks afkitten.

Iemand enig idee waar je dat spul haalt wat ze onder de c&c kooien zetten? Dat is denk ik goedkoper dan 4 losse 1.20m bakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:52

Kanaalplaat bedoel je, dat hebben ze in de bouwmarkt.
Sneu van witje, hopelijk vind je een leuke vervanger voor je dochter.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:00

Heet dat echt zo? Bedankt ga eens gluren. Makkelijker als ik het er zo uit kan schuiven.

Ik hoop ook op een leuke vervanger. Heb een super leuk beertje waar ze gek mee is. Ben alleen bang voor ruzie. Dus ga dat even aankijken. Ik gebruik nu trouwens sanicat als bodembedekker. Elke dag even wat plas eruit en doe er ruim 2 weken mee. Gebruik ongeveer 20/25 liter per verdieping in het oude hok. Wel duur maar minder werk en weinig vliegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:13

Die polycarbonaat platen worden vaak als overkapping gebruikt/dakpanelen, maar er bestaan ook dunnere van 4 en 6 mm. Kosten iets van 10 euro de m2 meen ik.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:43

Sunrise19, jammer dat Witje is overleden! Maar in zulke gevallen inderdaad misschien maar beter.

Een tijdje geleden had ik gepost dat Nibbit last heeft van een verstopte anaalzak. Dit maak ik nu wekelijks bij hem schoon en dit gaat op zich goed. Echter vind ik hem tegenwoordig aan de magere kant, is een beertje van bijna 3 jaar oud en weegt net iets meer dan 1kg. Niet te dun, maar ook zeker niet te dik. Hij is sinds de ‘diagnose’ met de verstopte anaalzak een gram of 200 afgevallen. Destijds dit ook met de dierenarts besproken en ze gaf aan dat dit op zich niet raar was, en hij er verder echt prima aan toe is, dus gezondheid is niet het probleem.
Maar sindsdien probeer ik hem wel wat dikker te krijgen, maar dit lukt toch nog niet helemaal naar wens. Ik ben ook wat zoekende naar wat ik hem dan extra zou moeten voeren, om er wat grammetjes aan te krijgen. Ik voer al (nog) meer, maar daar komt alleen Wokkel maar van aan :')
Heeft iemand van jullie een goede tip voor het laten aankomen van een cavia?

Ze krijgen reeds brokjes van Science Selective, onbeperkt hooi, ‘s ochtends een portie verse groente/fruit (afwisselend andijvie, witlof, paksoi, watermeloen etc.), ‘s middags een grote wortel en ‘s avonds een bakje speciaal Timothy hay. Vanaf het eerst volgende bezoek aan de dierenwinkel wil ik eigenlijk ook het reguliere onbeperkte hooi vervangen door onbeperkt Timothy hay.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:01

Waarom aan laten komen als hij niet mager is ?? Je hoeft ze niet vet te mesten :)
Zo te lezen krijgt ie voldoende te eten en als hij het daar goed op doet is het toch prima ??

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:13

DubbelDun schreef:
Waarom aan laten komen als hij niet mager is ?? Je hoeft ze niet vet te mesten :)
Zo te lezen krijgt ie voldoende te eten en als hij het daar goed op doet is het toch prima ??

Ik vind hem echt redelijk ‘ielig’, dun en licht aan voelen. En voornamelijk ook omdat hij eerst zwaarder was, voor hij de aandoening had als het ware. Dus ik ben bang dat ik dan qua voeren wellicht tekort schiet of iets aan moet passen, en hij dus is afgevallen en niet verder aan komt.
Zeker als ik hem ook vergelijk met Wokkel, die ruim 300-400 gram zwaarder is. En voorheen scheelden ze nooit zoveel.
Ook als ik de gewichtentabel voor cavia’s ernaast hou, zou hij volgens de norm op ondergewicht zitten.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:23

Sunrise19 wat sneu van het witje misschien wel beter.

JoyceR van havermout en banaan komen ze goed aan. Sammy mijn oudere beer die ik had viel enorm in. Dus toen de tip gekregen om hem paarden muesli te gaan geven, meneer knapte enorm op ervan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:28

Logisch als je ze 'suiker' gaat voren willen ze wel aan komen, maar of het zo gezond is ....

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:41

Je moet het ook niet iedere dag gaan geven natuurlijk. Banaan helemaal niet, havermout net zo. Heb hier eentje even een paar daagjes banaan gegeven en dat was Pumpkin want die was zo klein en zonder de 300 gram toen ie hier kwam.

En de paardenmeusli betreft ik heb altijd de soort zonder suiker en andere extra's (iets met een shet die dik word van lucht)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:56

Zetmeel zit er altijd in en dat wordt door het lichaam ook omgezet in suikers.

Als een cavia ziek geweest is en duidelijk iets nodig heeft om aan te sterken, maar een cavia van een kilo is gewoon mooi op gewicht. Volgens mij heb ik er maar eentje die over de kilo heen komt, maar ja die lopen ook wat af op een dag :D

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:58

Gewicht verschilt echt per cavia of het teveel of te weinig is. Heb hier een zeug die na de bevalling 1215 woog en toch echt ingevallen en mager was. Die voer ik dan ook zeker gewoon havermout en andere dikmakers bij. Moet heel eerlijk zeggen dat de meesten, zeker de beren, allemaal echt boven de 1100 gram zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:09

Tuurlijk verschilt het per cavia; de ene is ook wat groter dan de ander. Maar over het algemeen zijn cavia's die in kleine kooien gehouden worden veel te dik. Ze hebben immers niets anders te doen dan te eten zonder fatsoenlijke bewegingsvrijheid.
Waarbij ik niet zeg dat het hier ook het geval is :)

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:28

Weten jullie tot welke leeftijd cavia’s blijven groeien?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:34

DubbelDun schreef:
Zetmeel zit er altijd in en dat wordt door het lichaam ook omgezet in suikers.

Als een cavia ziek geweest is en duidelijk iets nodig heeft om aan te sterken, maar een cavia van een kilo is gewoon mooi op gewicht. Volgens mij heb ik er maar eentje die over de kilo heen komt, maar ja die lopen ook wat af op een dag :D

Hier lopen de gewichten ook heel erg uit een van meer dan 1 kilo tot onder de 1 kilo. Ze zijn mooi allemaal en zeker niet te dik.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:09

Ik geef de dunnere cavia's extra kruidenmixen bij. Nibbit heeft haar eigen mix omdat ze niet meer zo goed kan kauwen, maar normaal gesproken zou ik voor deze gaan: https://shop.beestenplein.nl/nl/knaagdi ... /6126.html
Hou wel goed in de gaten of hij geen problemen heeft met eten/kauwen, want van een verstopte anaalzak vallen ze niet af. Oudere cavia's vallen vaak wel wat af, maar 3 is daar eigenlijk nog wat jong voor.

Ik heb een paar cavia's die met een kilo echt (graat)mager zouden zijn, daar zit veel verschil in. Ik gok dat het grofweg van 800 gram tot 1,5 kilo gaat.

Femke, Tot ongeveer een jaar groeien ze door (wel steeds langzamer), daarna worden ze meestal nog wat breder.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:24

Dank voor jullie reacties en tips!

Melody, gelukkig valt hij nu niet meer verder af. Voordat we het constateerde zaten ook z’n darmpjes wat verstopt en dat was volgens de dierenarts de reden van het afvallen. Maar sinds dat is verholpen is hij gelukkig niet nog dunner geworden en is zijn gewicht constant.

Ze zitten hier in een relatief normaal formaat kooi, 1,40m en komen ook regelmatig buiten de kooi voor de zogenaamde ‘floortime’. Maar al met al zijn het een stel luie draken en eten ze liever dan dat ze wandelen :'). Want mochten ze nou heel de tuin en huiskamer doorrennen, zou het ‘lage’ gewicht nog wel enigzins verklaarbaar zijn inderdaad, maar dat zal bij hem niet het geval zijn.

Qua formaat is het geen hele grote beer, er zijn cavia beren die echt nog veel groter zijn dan hij. 1800gram zal hij bijvoorbeeld nooit halen. Maar toen hij tussen de 1200-1300 gram zat vond ik het gewicht beter bij hem passen.

Ik ga de banaan en kruidenmix eens proberen! :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 19:17

DubbelDun schreef:
Tuurlijk verschilt het per cavia; de ene is ook wat groter dan de ander. Maar over het algemeen zijn cavia's die in kleine kooien gehouden worden veel te dik. Ze hebben immers niets anders te doen dan te eten zonder fatsoenlijke bewegingsvrijheid.
Waarbij ik niet zeg dat het hier ook het geval is :)

Het viel me al op dat mijn beren helemaal niet zo zwaar zijn als sommige andere cavia's. Ik heb er twee op precies een kilo en de rest hangt er net onder, terwijl het wel rasdieren zijn en ze toch aardig wat eten.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:02

Mijn cavia's zijn allemaal niet super dik. Behalve Roos, zij is obesiroos. :+

Ik geef ze onbeperkt groenten en hooi. Ook Selective met muesli anders eten ze het niet. Hooi haal ik bij de welkoop die bevalt momenteel het beste. Vrij langstengelig hooi en kost 8 euro ongeveer voor een redelijke baal. Niet echt heel stoffig.

Morgen een nieuwe caaf halen. Spannend! Zij gaat een koppeltje worden met mijn jonge beertje. Zijn ongeveer even oud dus volgend jaar een leuk koppeltje als hij zijn ballen kwijt is. En dan denk ik dat ik Roos erbij doe mits zij ophoud met knorrig doen. Maar zij ligt veel met het beertje dus we gaan het zien.

Mocht iemand nog een leuk zeugje zoeken heb er eventueel 2 in de aanbieding. Beiden wel schimmel. Ene zoals mama en de ander is bont met schimmel op de kont. Niet fok geschikt. En eventueel nog een Rex beertje maar die mag voorlopig ook nog blijven. Dus geen haast.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:42

Hahaha laat ik maar niks zeggen over gewichten _O- net ff maandelijkse apk

Henk
Afbeelding
Harrie weegt 1438 maar verschil zie je niet mega zo op de foto al heeft Henk altijd gewoon een dikke pens
Afbeelding

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:59

Hahaha MarjanB, stiekem horen cavia’s ook gewoon zo, rond en gezond _O-

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:00

MarjanB hoe krijg je het voor elkaar dat ze er braaf op blijven zitten? Die van mij zijn ADHDers die alle kanten op springen _O-