Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:25

Is geloof ik vrij gebruikelijk voor trainingen. Vaak gebruiken mensen een autoband oid.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:26

dat is bij wet toch gewoon verboden in België n nederland, met uitzondering voor hondne in de sledesport die een speciaal attest hebben. of dat dacht ik toch.

edit: even linkjes die dit bevestigen
https://hondenbescherming.nl/media/cms_ ... kracht.pdf

Dit is de wetgeving vanuit nederland. Dus met uitzondeirng van waterwerk in het verboden.

in België vind ik er niet zo snel een wettekst over maar op basis van deze petitie neem ik aan dat het ook verboden is, anders zou er geen petitie zijn om het toe te staan. https://www.ipetitions.com/petition/weightpulling

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:31

Ik weet dat het vrij controversieel is... Wilde er ook eigenlijk geen discussie over tenzij mensen oprecht geïnteresseerd zijn.

Trekken met honden die geen sledehonden zijn is inderdaad per wet verboden in Nederland (België weet ik niet) TENZIJ je een ontheffing hebt van je dierenarts. En die ontheffing is piece of cake. Hart luisteren, longen luisteren, beetje voelen en klaar. Ik ben sinds Oktober namelijk ook al bezig met urban mushing en afgezien van mensen onderweg die je lui noemen :)) heeft nog nooit iemand een probleem er van gemaakt.

Edit:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... ndenverbod

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:36

Is voor sledehonden zonder attest toegestaan ( Berner senner, husky etc ) en voor andere honden even een briefje van de dierenarts. Echt bijna alle honden zullen door die keuring komen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:40

Klopt. En dan nog zal er eigenlijk niet op gehandhaafd worden. Misschien als je je hond honderd kilo door de stad laat slepen :))

Maar mijn plan is inderdaad onder begeleiding van een deskundige simpele dingetjes zoals auto- en trekkerbanden en misschien een parachute erachter tijdens het apporteren.

Ik weet dat vooral de bully achtige echt wel honderden kilo's trekken maar daar moet je hond wel lol in hebben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:48

ik wist niet dat je zo makkelijk die vrijtelling kreeg. Ik ging er vanuit dat daar een heel traject met motivvaties etc. aan vooraf ging :) ik ben er ook nniet perse tegen hoor (heb ik me niet genoeg in verdiept ervoor). Maar had laatst iets over het verbod gelezen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:50

Het zou inderdaad een hele verbetering zijn als het een soort brevet zou zijn waar je moet laten zien je hond onder controle te hebben, je hond gewicht aankan, medisch in orde is en conditie heeft. Maar tja... Het is al heel wat dat je een briefje van je dierenarts nodig hebt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:03

Daar ben ik het wel mee eens ja. Als je die ontheffing hebt is er niemand meer die zegt dat het niet mag. Maar die ontheffing is dus vrij makkelijk te krijgen als je hond één is en gezond is.

Maar sowieso kan natuurlijk elke maloot vijfhonderd kilo achter zn hond hangen. Of je nou een ontheffing hebt of niet

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 17:14

Volgens mij is het best verschillend hoe je die vrijstelling krijgt. Een vriendin van mij is sinds kort hier ook mee bezig maar daar was de keuring wel wat spannender dan luisteren en voelen.
Ook krijg je die ontheffing niet van de dierenarts, deze moet alleen een verklaring invullen waaruit blijkt dat de hond gezond is en gechipt.

En ook die tuigen hoef je niet in amerika te bestellen. Kan gewoon in NL ook.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:19

Nee klopt, maar heel veel meer dan naar de dierenarts gaan is het niet. Je hoeft geen hele cursus te volgen of een examen af te leggen of zo.

Dundy hoefde zelfs niet op de foto voor de keuring. Maar wil dat zelf wel voor het zwaardere werk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 17:32

Nee ze hoeven zo voor de training niet op de foto. Al word dat bij wedstrijden volgens mij wel verwacht.
Maar als je dat echt gaat doen is een foto van heupen en ellebogen geen gek idee.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:49

Toevallig net dezelfde voerbak gekocht als jij hebt Sinne. Dexter is geen schrokker maar mijn vriend vond het onacceptabel dat Dexter na ruim vier maanden nog steeds geen eigen bakje had dus moest er maar eentje komen.

Een schrokbak kan imo nooit kwaad dus dan die maar. Ding werkt beter dan ik had verwacht dus helemaal top :D

Ben ik de enige die voerbakjes voor de hond niet zo belangrijk vind :') Toen ik Dundy een paar maanden had heeft mn vriend hem maar een voer- en waterbak cadeau gedaan omdat Dundy altijd een oude pan als drinkbak had en gewoon een schaaltje als voerbak.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:54

Ik vind het niet bijzonder belangrijk denk ik, tenzij er een probleem is, maar ik ben momenteel gewoon geobsedeerd door werkelijk alles wat met hond te maken heeft. Ook omdat dat interessanter is dan studeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:02

Ik geloof eigenlijk dat het in België voor niet-mushers, niet meer is dan een sportlicentie aanvragen bij vereniging voor mushing...of dat is mij verteld. Ik heb getwijfeld om dit te doen, maar ik laat mijn honden vnl met trektuig lopen voor de fiets of bij het lopen en dat is geen echte last trekken en ook altijd maar korte stukjes

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:11

Ik skate regelmatig met honden en ik ben werkelijk nog geen enkele keer tegengehouden. Ik vraag me af of de politie het zelf wel weet..

Al is je hond laten keuren natuurlijk wel een stuk veiliger om later klachten te voorkomen.

Vind het wel opvallend dat het met berner sennen wel mag zonder 'licentie' ofzo, voor zover ik weet is dat één van de meest ongezonde hondenrassen. :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:13

Ik ging skaten met onze border toen ik jong was (8-10 jaar), ze trok me door de wijk. Ik had dr links en rechts vrij snel geleerd aangezien die hond zichzelf zowat opleidde en dan gingen we op stap. Enkel stoppen was wat moeilijk, ze vond het zo leuk dat ik meestal tactisch tegen een boom moest rijden. Achteraf gezien niet zo veilig, maar goed, ik leef nog :+

In de winter trok ze onze slee. We hadden een vakantiehuis in de ardennen en dat was altijd feest voor de hond, elke dag spelen in de sneeuw en uuurenlang wandelen.

Nooit gedacht dat we daarvoor een bepaalde aanvraag hadden moeten doen :Y)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:59

Allemaal illegaal jullie! _-:( Ik heb de ontheffing alleen aangevraagd omdat de boete best hoog is en ik toch bij de DA zou zijn om te enten. Heb het dus ook weken illegaal gedaan :')

DezeNaam, wat voor tuigje gebruik jij tijdens het skaten? Dat vind ik zelf namelijk wel een hele belangrijke, dat die wel geschikt is. Zie zo veel mensen (op Facebook, niet in het wil) voorbij komen met honden die moeten trekken aan een anti-trektuig... -O-

Dit is hoe wij op pad gaan :)) En inderdaad de commando's go, ho (hmm dat ie dat uit elkaar houdt :') ) links, rechts, switch (andere kant van mij) enzo zaten er vrij snel in.

Afbeelding

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:07

Kaus; is niet mijn eigen hond maar zij gebruiken een instaptuigje. Dit is waarschijnlijk niet het beste om mee te skaten maar ik ga eens voorstellen om misschien een beter trektuig te kopen. Al moet ik zeggen dat de hond er niet vol in moet hangen bij het trekken.

Met mijn oppashond nu skate ik gewoon met de halsband, maar hij moet dan ook niet trekken, loopt naast mij. Ik doe voor de veiligheid wel een instaptuigje aan moest ik per ongelijk toch eens druk op hem zetten. (Maar met hem ga ik bijna nooit skaten.)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:13

Afhankelijk van hoe groot de hond is heb ik ook nog wel zo'n x back liggen. Wedden dat ie het ook een stuk leuker gaat vinden met een passend tuigje :))

Maar het scheelt inderdaad wel hoeveel je hond moet trekken. Dundy moet mij toch wel 80% van de route trekken. Gaat wel echt in een sukkeldrafje maar dan belast ie zich wel goed.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:17

Iemand die weet of dock diving ook in belgië gegeven wordt ? Of een cursus schapendrijven?
Qua schapendrijven vind ik er wel maar alleen als je een bc hebt... dom want een aussie is ook een herder..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:22

Ik meen dat Dock diving ook een sport is in België. Jasper zou het zo'n gave sport vinden en er ook serieus goed in zijn, maar ja... Mensen. :')

Zo jammer eigenlijk, heb ik eens een top sport hond die alles geweldig vindt, is hij doodsbang voor mensen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:23

In de Hasseltse hondenschool zijn wekelijks schapendrijven. Ook voor andere rassen. Een border die ik les geef in de gehoorzaamheid gaat daar drijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:27

StonedRomy schreef:
Ik meen dat Dock diving ook een sport is in België. Jasper zou het zo'n gave sport vinden en er ook serieus goed in zijn, maar ja... Mensen. :')

Zo jammer eigenlijk, heb ik eens een top sport hond die alles geweldig vindt, is hij doodsbang voor mensen.

Ik wilde mee doen met dock diving, maar hond wil niet aangeraakt worden door vreemde mensen. :') Tay doet dat namelijk bij elk water als je niet oppast...

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:16

Worden ze dan fel aangeraakt door vreemden? Ga het is opzoeken zoë!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:22

Nou, staat een duiker in het zwembad die ze dan bij halsband pakt om naar loopplank te brengen. En ik was bang dat als die gefocusd op zijn bal is dat hij dan feller is. Hij ontwijkt normaal namelijk vreemden,met die focus ziet hij geen mensen. :')

EDIT: Met aanleren en bij die demo dan. Dat vond ik een te groot risico, want hoewel hij nog nooit een vreemde heeft gebeten (en maar 1 keer schade heeft gemaakt bij iemand die hem onderzocht bij pijn en ondanks mijn en zijn waarschuwingen doorging met bek beetpakken) zoek ik zulke dingen niet op. Hij is fel op ballen en houdt niet van vreemden die aan hem zitten, als hij die niet aan ziet komen en dus niet kan ontwijken weet ik niet of hij braaf de bal vast blijft houden