Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:05

petitparis schreef:
ik laat nooit eitjes onder een broedse kip liggen als er geen kans is op bevruchting... weet ook niet of het een fabel is, maar de boeren bij ons vertelden altijd dat een broedse kip op "lege" eieren zich dood kan broeden. Dus ik haalde de kip dagelijks meermaals van haar nest.

Haar eigen eitjes waren nog wel bevrucht (tenminste daar ga ik vanuit) de haan is een weekje later verdwenen )samen met 3 andere hennen). De andere hen is een week of 2 van slag geweest en begint sinds een klein weekje weer te leggen, maar propt zich in het broedhok erbij om haar onbevruchte eitjes te leggen waardoor ik de eieren niet kan onderscheiden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:06

Mijn ervaring is dat broedse hennen het nest verlaten als de eieren niet bevrucht zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:07

eieren tegen fel licht houden en hopen dat je iets kan onderscheiden in de eieren?

Riddershow

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:10

Dat bedacht ik me ook net, even testen of er ontwikkeling in zit/zat.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:22

petitparis schreef:
ik laat nooit eitjes onder een broedse kip liggen als er geen kans is op bevruchting... weet ook niet of het een fabel is, maar de boeren bij ons vertelden altijd dat een broedse kip op "lege" eieren zich dood kan broeden. Dus ik haalde de kip dagelijks meermaals van haar nest.

dood broeden kan zeker. wij hadden een zwarte zijdehoender die zich heft dood gebroed. nu houd ik ze goed in de gaten als ze broeden. altijd eve voelen hoe ze in het vet zitten etc.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:23

Zij ziet er gelukkig nog fit uit. ze zorgt voor haar natje en droogje

Zorg wel goed voor haar, want is mijn liefste-tamste hen (en dat was zo ook toen ik er nog meer had). Mag gewoon onder haar rondfrommelen zonder gepieks of geknabbel aan mijn handen. Even wat protest geluidjes en verder niks!
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 17-05-16 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:23

NenaC schreef:
Mijn ervaring is dat broedse hennen het nest verlaten als de eieren niet bevrucht zijn.

Nou dat herken ik niet echt. Als een kip goed broeds is gaat ze ook op een leeg nest zitten. Ik heb er ooit eentje apart gezet in een bench met een drinksilo erin, ging ze op de drinksilo zitten :')

Dus broeden zullen ze, op wat dan ook.

Riddershow:
Kun je de eitjes niet schouwen met het ledlichtje van je telefoon? Dat schijnt vrij goed te werken. Kun je gelijk de lege weg doen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:27

wat schijnt te helpen is de kont van de hen in koud water dompelen om ze van het broaden af te krijgen. maar heb het zelf nooit geprobeerd

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:40

Ik heb 2 leghennen bij mijn brahmas gezet en nu zit 1 van die nieuwe leghennen alle eieren op te eten. Heb dus al een week geen ei meer. Soms hoor ik ze hard roepen en als ik hard ren ben ik op tijd om dat ei te redden, Maarja ben ook niet altijd thuis. Weet iemand waar ie valnesten kunt kopen of een andere goede manier? Mosterd heb ik al geprobeerd maar ze gaat gewoon door.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:16

niet? misschien ook weer ras afhankelijk, ik had wyandottes en die liepen wel van het nest als de eieren niet bevrucht waren. kan mij voorstellen dat het bij zijdehoenders weer wat anders is, want die willen volgens mij altijd broeden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:23

het zijn inderdaad hele broedse hennen. wel super life en heel makkelijk tam te maken.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:32

Ik ben dus niet de enige met een schreeuwende kip.
het zalme niks verbazen dat dat de reden was dat ze ergens rondzwierf,gedumpt om die reden.
is er hier ook iemand met brahma's die schreeuwen?
mijn vorige brahma's deden het niet,vandaar weer voor brahma's gekozen(grote)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:13

@riddershow, je kunt de eitjes onder de hen toch merken met een potlood. Dan herken je de verse eieren en kun je die verwijderen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:13

Ik heb net even met een lampje gekeken. er waren 4 onbevruchte eitjes. Die heb ik weg gehaald. Verder 5 in ver stadium. Maar ik geloof dat er maar eentje echt tegen het eind zit en de rest op 14 dagen Is blijven hangen (een keer te lang koud geweest?)

Ik wacht het Denk ik nog tot het eind van de week. En anders ga ik Denk ik eitjes kopen.

Ik heb de eitjes inderdaad gemerkt.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:56

Hoi iedereen! Ik heb vraagje! Mijn ouders hebben kippen en een van de kippen was broedse en had 12 eieren. Er zijn er gisteren 3 uitgekomen en die kuikens doen het goed:)echter is moeder kip vanmiddag van de eieren gegaan... en is er een paar uur afgewerkt. Zijn de andere eieren nu verloren? Ze zijn wel bevrucht! Zou zo jammer zijn:(

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:11

zit ze nu weer op haar eieren? op zich kan de kip er wel af en toe af hoor, tenslotte moet ze ook eten en drinken. als ze er nu weer op zit, niet teveel zorgen maken.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:17

Ze is minimaal 5 uur van de eieren af geweest en we hebben net de eieren maar gewoon onder haar neergelegd... ze zat ergens anders in het hok met haar kuikens...

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:39

Afbeelding
Afbeelding
100% uitkomst van onze 3 eitjes. Ik had ze eigenlijk niet meer verwacht. Maar toch maar ff laten liggen en 2 eitjes met ander kleurtje nagellak erbij gedaan.
Haha, ja hoor op maandag pakte ik de eitjes bij haar weg, andere hennen legden steeds bij. Voel ik ineens 2 pootjes extra.
Had ze vrijdag al verwacht. Blij dat ik ze nog had laten liggen. De andere gelakte eitjes maar snel weggehaald.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:32

Kan ik cochins bij mijn cochinkriel doen? Gaat dat samen zonder ongelukken en evt verdrukkingen?

Zit te denken eitjes te kopen en in de broed machine te leggen. De huidige hen lekker te laten broeden op haar huidige (waarschijnlijk dode) eitjes en tegen de tijd dat de andere uitkomen de kuikens er bij haar onder te leggen.

Zou dat werken?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:30

hidsiiiggg schreef:
Ze is minimaal 5 uur van de eieren af geweest en we hebben net de eieren maar gewoon onder haar neergelegd... ze zat ergens anders in het hok met haar kuikens...

ik denk dat ze dan broedse af is. tenzij ze er weer op gaat zitten. meestal hebben de kippen een goed idee van wat wel en wat niet meer uitkomt. daarbij vind ik drie kiukens best genoeg voor 1 kip. ze is er toch best veel mee bezig.

A Riddershow: ik heb brahma kuikens onder een zijde hoender gehad en dat ging prima. ook hebben we altijd allerlei rassen door elkaar lopen. en dat gaa goed. je moet gewoon meerdere voer punten maken en meerdere drinkpunten.

als het een broedse hen is kun je de kuikens er gewoon bijzetten en dan gaat ze die verzorgen. hangt een beetje van de hen af denk ik. hier warden de kuikens door 1 hen afgepakt zodat zij ze allemaal onde rd ehoede had, dit deed ze ook met de eieren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:18

Het is een hele lieve zachtaardige hen. Dus ik verwacht dat het dan wel goed komt. (ik was meer bang voor grote cochin haan die op kriel kipje gaat zitten :) ) Verwacht onderling weinig problemen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:31

ook geen problem, onze brahma maar dekje onze zijdehoenders. dat ging prima, het ziet er zielig uit maar de kippen lijken er gene last van te hebben.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:55

Ze is er weer op gaan zitten maar als de eieren niet meer uit gaan komen kunnen we ze beter weghalen... maar dat weten we dus niet...

Ik denk trouwens dat een kip best een paar kuikens meer kan hebben. Voorgaande jaren hebben we er altijd 3 gehad. Maar dat is een andere discussie.:p

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:24

Hier heb ik ook m'n broedse hen in een bench zitten op de kale grond wel met water en af en toe wat eten natuurlijk maar mevrouw broed gewoon verder doet ze al 3 weken nu... Tja de aanhouder wint en ze moet van mij verplicht 3 keer per dag een uurtje met der zusters spenderen en even gewoon kip zijn. Nu begint het eindelijk z'n vruchten af te werpen want ze gaat langzaam aan steeds verder van der niet bestaande kuikens/eieren vandaan. Het is dat ik zwanger thuis zit en er tijd genoeg voor heb maar anders was het echt niet leuk geweest, je maakt je toch zorgen over zo'n kippie die gewoon der instinct volgt. Het is trouwens diezelfde kip die op 2 januari ook al broeds was en vervolgens flink in de rui zat.. De muts.. 8)7

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:13

Hier ook eentje zo broeds als het maar kan. Dus die wippen we elke ochtend het hok uit en dan de deur dicht want anders zit ze er gelijk weer. Het eten enzo hangt buiten en zodra je haar buiten zet gaat ze gelijk eten. Maar poeh die is kwaad als je dr komt pakken haha. Tuttebel.