CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:00

De trabuco Max had ik ook aan gehad, maar die vond ik wel echt heeeeel erg zacht en ik vroeg me echt af of dat wel fijn is met trailen. Ik wilde toch wel graag iets meer responsiviteit uit de schoen. De trabuco 11 is dus ietsje harder dan de Max.

Mijn harnas en gordel komt morgen binnen. Dan kunnen we nog een keertje oefenen voor 5 nov.

Ik kijk er ook echt naar uit. Het is wel een beetje een spontane actie om er aan mee te doen, want zo veel km hebben wij helemaal nog niet onder onze riem zitten. Letterlijk en figuurlijk. Aan de andere kant. Hij gaat vaak zat los mee met her hardlopen en we hoeven niet alles hard te lopen. Plezier hebben word ons hoofddoel.

Ik vind het vooral ook gewoon heel erg leuk om deze wereld te leren kennen. Misschien wat nieuwe mensen leren kennen enzo. Lekker actief en sportief bezig zijn samen met de honden.

Hebben jullie nog goede technische tips voor beginnende canitrailers?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 06:47

Goed je voeten optillen :')

Mijn hond is heel fanatiek en is ook nog niet zo lang geleden begonnen. Hij geeft niet goed aan wanneer hij moe is en doseren lukt hem ook niet heel best. Ik moet hem dus goed in de gaten houden en gun hem tijdens het trailen af en toe een pauze.
Hij is zo’n hond die bij een verzorgingspost al springend in zijn tuig staat te krijsen dat ik door moet lopen. Met zelf trainen pakt hij makkelijker rust, maar zodra er lopers zijn wil hij alleen maar gaan.
Ik vind dat leuk en kan er in mee, maar hij is net twee en ik moet hem voor zichzelf beschermen.
Met mijn andere hond heb ik dat nooit gehad, die was dol op pauzes en in een lekker drafje rondkijken.

Mijn tip is dus: hoe fanatiek je hond ook is, bescherm hem een beetje voor zichzelf. Ze kunnen zich helemaal gek maken.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 06:50

Peelie schreef:
Hebben jullie nog goede technische tips voor beginnende canitrailers?

Ik krijg altijd KLEINERE PASSEN naar mijn hoofd geslingerd :+ zeker op lastige stukken en afdalingen is dat echt belangrijk voor je eigen stabiliteit, maar ook om te remmen. Over remmen gesproken: niet terug gaan hangen, maar echt gaan zitten in je heupgordel :j

Ik vond het ook niet zo erg dat gisteren niet doorging :')

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:55

Denk dat je prima schoenen hebt gekozen! Je moet er alleen wel op letten dat als ze waterdicht zijn (dat is gtx toch?) Dat water er dus ook niet uit kan.

Als tip wil ik je nog meegeven dat hardlopen met de hond aan je vast totaal anders is dan als hij los mee loopt. Voor de hond zelf is het zwaarder, dus inderdaad zoals Lisitano zegt, goed naar je hond blijven kijken. En daarnaast is het voor jezelf ook veel belastender aangezien je regelmatig over je eigen tempo heen loopt. Gewoon lekker veel oefenen en niet te veel druk er op!

Wat betreft de NNT, Dorethea heeft een super handige blog geschreven waarin alles wordt uitgelegd over een eerste canitrail https://canitrail.nl/geen-categorie/ik- ... nt-wat-nu/
Gelukkig is een canitrail heel ontspannen en zit er geen tijdsdruk achter. Iedereen bepaald zijn eigen tempo. Wij gaan waarschijnlijk ook niet alles hardlopen, ook omdat de route daar misschien te technisch voor is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:25

Het word gewoon echt lekker snuffelend trailen voor ons hoor, zoals de naam van het evenement doet vermoeden.

Fijne tips worden hier gegeven!

Dat trailen met de hond heel anders is dan zonder, dat was mijn ervaring ook al ja :') ik kan hem gelukkig goed remmen of juist gas geven wanneer ik dat wil. Dat scheelt.

De schoenen zijn idd water dicht. Ik vind het gevoel van gelijk natte tenen echt zo enorm naar :') als ze eenmaal nat zijn dan is het prima en boeit het me niet meer.

Het serieuze tuig en heupgordel (ik liep tot voor kort nog met zo simpel gordeltje van trixi wat niet gemaakt is voor pulling) zijn binnen!

Afbeelding

Ik vind hem er heeeuuuuuullll knap mee <3 hij zichzelf ook wel.

Jullie snappen wel wat ik vanmiddag ga doen *\%/*

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:12

Oooh ik was dit topic helemaal uit het oog verloren! Zo leuk al die actie hier.

@Leo, tof dat jullie het lopen weer hebben opgepakt, ik kijk graag mee op fitz zijn Instagram en wat doet ie het knap!!
Leuk dat je hebt uitgevonden dat trailen meer jouw ding is dan crossen, prima toch? Succes en veel plezier aankomend weekend met de survival, benieuwd hoe jullie dat gaan vinden

@milky way, super leuk dat je bent gaan trainen bij Dorothea, het is wat uit de richting voor ons maar lijkt mij heel gezellig!
Leuk ooo dat je zo enthousiast bent geworden ervan!

@pippa; jullie gaan lekker!! Gaaf ook dat je gefilmd bent en daarmee hebt kunnen kijken naar je techniek, lijkt mij heel leerzaam. Goed ooo dat je het tuig zo ook even extra onder de loep hebt kunnen nemen

@eelmo; zo leuk ook dat jij de cursus aan het doen bent, bevalt het goed?

@lisitano, leuk dat je mee blijft lezen ondanks je even niet kan rennen. Hoe gaat het met je zwangerschap?

@oshaa; blijft een belachelijk mooie omgeving waar je woont! Ik was in de zomer bij je in de buurt en wat had ik graag de hond mee gehad, super daar en heel hond vriendelijk volgens mij! Knap van Layla dat ze meteen wist wat ze moest doen

@cupcakes; leuk die survival! Jullie zagen er lekker smerig maar voldaan uit! Wat heerlijk dat Jip dit gewoon hartstikke goed kan en doet.

@Jeanine: leuk ook die survival bij jou!! Fijn dat je een hond mocht lenen!

@daghara; knappe hond zo lekker op de sup!

@peelie; lekker bezig! Duco is knap! Leuk dat jullie zo enthousiast zijn. Succes 5 november! Tuig staat hem goed! Bolt hij bij jou ook zo op op de schouder? Met druk erop gaat het bij mij goed maar zonder druk gaat hij soms wat bollen.

Wat betreft de schoenen; ik ben naar een trail schoenen winkel in Canada geweest en heb daar de salomon speedcross gepast en uiteindelijk na mijn vakantie in Nederland gekocht. Lopen heerlijk en hebben goede grip! Ik heb inmiddels op aanraden ook compressie tubes van Herzog gekocht omdat ik veel last had van mijn schenen tijdens het trailen/crossen. Dat helpt enorm!

Wij zijn sinds kort begonnen met crossen onder begeleiding van Bianca Koole (hier al eerder genoemd door iemand). Zij begeleid ons op afstand met een wekelijks schema. Leuk en pittig! Ik loop nu 3x per week ipv eerder 1x haha. Deels ook zonder hond of met hond los en 1x per week echt crossen met hond. Vind het leuk om veel te leren en Marlo geniet er enorm van om zo samen bezig te zijn dus dat is tof.
4 november hebben we ook een workshop, dan kijken ze ook mee naar looptechniek enzo, ben benieuwd of dat nog aanpassingen gaat opleveren.
We hebben pas meegedaan aan de korte cross (2,5 km) in Harderwijk. De naam woestijn in het klein bleek een echte voorspeller haha. Heel zwaar maar super tof en heel trots op hoe Marlo heeft gelopen.
Lekker bezig dus eigenlijk

Peelie

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:32

Woestijn in het klein kwam voor mij net te vroeg en had ik dus over geslagen. Wel jammer want dat is bijna om de hoek voor mij.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:34

Peelie schreef:
Woestijn in het klein kwam voor mij net te vroeg en had ik dus over geslagen. Wel jammer want dat is bijna om de hoek voor mij.

Ah jammer ja! Prachtige locatie. Helaas voor mij ver vanuit zuid Limburg maar was toch de moeite van de rit waard. Misschien volgend jaar?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:52

https://vm.tiktok.com/ZGJKDwkwh/

Voor wie het leuk vind. Duco vandaag gelijk maar even mee genomen.

Mijn andere hondje Cloë was ook mee.

Dat ga ik niet nog een keer doen als ik Duco mee neem in het harnas. Hij is te gefocust op haar stiekem, waardoor hij meer in houdt dan nodig is en ook niet helemaal lekker in zijn werk flow komt. Maar ik ben al met al gewoon super super trots op hem.

De trailschoenen voelen ook goed! Dus dat is echt fijn :)
Laatst bijgewerkt door Peelie op 26-10-23 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:58

Leuk! Ziet er heel leuk uit!

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:18

Ik heb het canitrailen beetje verwaarloosd door blessures. Wil het volgende week weer gaan oppakken met Max.

En ik heb er een toekomstig canitrailen/bikejöring maatje erbij :D Kan mijn vriend ook mee met de dogsurvivals :):)
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:35

Omg. Wat een cutie!

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:08

kanjerroos schreef:
Wat betreft de schoenen; ik ben naar een trail schoenen winkel in Canada geweest en heb daar de salomon speedcross gepast en uiteindelijk na mijn vakantie in Nederland gekocht. Lopen heerlijk en hebben goede grip! Ik heb inmiddels op aanraden ook compressie tubes van Herzog gekocht omdat ik veel last had van mijn schenen tijdens het trailen/crossen. Dat helpt enorm!

Wij zijn sinds kort begonnen met crossen onder begeleiding van Bianca Koole (hier al eerder genoemd door iemand). Zij begeleid ons op afstand met een wekelijks schema. Leuk en pittig! Ik loop nu 3x per week ipv eerder 1x haha. Deels ook zonder hond of met hond los en 1x per week echt crossen met hond. Vind het leuk om veel te leren en Marlo geniet er enorm van om zo samen bezig te zijn dus dat is tof.
4 november hebben we ook een workshop, dan kijken ze ook mee naar looptechniek enzo, ben benieuwd of dat nog aanpassingen gaat opleveren.
We hebben pas meegedaan aan de korte cross (2,5 km) in Harderwijk. De naam woestijn in het klein bleek een echte voorspeller haha. Heel zwaar maar super tof en heel trots op hoe Marlo heeft gelopen.
Lekker bezig dus eigenlijk

Wat gaaf dat je begeleiding krijgt van Bianca! En wat stoer dat je mee hebt gedaan in Harderwijk! Ik zag foto's voorbij komen, zag er inderdaad uit als een pittige cross.

Ik ren ook met Herzog sokken. Ik heb ooit shin splints gehad. Zo ontzettend pijnlijk! Maar nu met de sokken nergens last van.

Nu ik langer bezig ben met canitrail, merk ik pas hoe groot de verschillen eigenlijk zijn tussen trail en cross. Zo mag je met crossen officieel je hond niet passeren, terwijl je met trailen alle tijd hebt om je hond even te laten drinken enzo. Kan ook bijna niet anders als je 25 km moet haha.
Een cross ziet er erg gaaf uit, maar ben bang dat het te gejaagd is. Te veel prikkels. Vidar reageert daar gewoon niet goed op. Hoe hebben jij en Marlo dat in Harderwijk ervaren?
We houden het voorlopig op ontspannen trailen en kilometers uitbouwen. Misschien als hij wat ouder is dat we het ooit eens proberen.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:41

Dankje Pippaa!
Ik vind het ook echt leuk, we vinden het allebei leuk om te doen maar vind die begeleiding wel heel fijn om zeker te weten dat we het goed doen.

Ik vind 25 km wel echt ontzettend knap! Dat is inderdaad een andere tak van sport! Ben zelf wel van het lang wandelen maar lang in een trager tempo hardlopen gaat mij niet zo goed af dus past juist het crossen weer bij ons. Inderdaad het stoppen of pauzeren is niet mogelijk/handig. Maar als je van te voren goed water geeft en achteraf uiteraard weer (ik gebruik de Shakes van fastdog) dan is dat ook te overzien met korte afstanden.
Ik vind het qua prikkels heel erg meevallen. De snelle lopers starten vooraan (je kan altijd voorkeur opgeven als je bijvoorbeeld achteraan wil starten). Waardoor je niet al te veel wordt ingehaald. De Paden zijn wisselend qua breedte maar vaak breed genoeg voor goed in te halen zonder dichtbij langs te komen

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:36

Nou 25 km daar zijn we nog laaang niet haha. Dat is de maximale afstand van de natte neuzen trails. We hebben nog niet echt een doel. Ik denk dat we voor de 10 km gaan trainen de komende tijd, dat is een beetje rond de basis afstand voor een natte neuzen trail.

Wel super leuk dat bij jullie het crossen zo goed gaat en ook goed past. Ik vind het sowieso een kick geven om lekker hard te lopen met de hond in het bos. Terwijl ik aan het begin helemaal niet had gedacht dat we het zó leuk zouden vinden!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:49

Zo hele verhalen hier, iedereen druk in de weer met de honden :D

Snap wel dat jullie het niet erg vonden dat de les in de regen niet doorging, zou zelf ook liever droog lopen haha. Al was ik afgelopen zaterdag toch in de miezer gegaan.

Qua schoenen heb ik gewoon online gekeken naar waterdichte trail schoenen die niet te duur waren (aangezien ik nog maar net begonnen ben en niet meteen overal teveel aan wilde uitgeven). Ik had mazzel met een paar Adidas terrex trail run schoenen, waterdicht in mijn maat in de sale :D
Loop er tot zover prima op, en ze zijn ook nog eens lila.

Peelie, erg leuk dat al je spullen nu binnen zijn en je het kon testen! Hopelijk beviel het materiaal zo deze eerste keer.
En wat betreft je spontane actie voor de NNT, ik voel het zelfde want ik ben ook echt net begonnen :+
Morgen kan ik ook mijn complete set proberen, heb mijn eigen bungee lijn nu en kan mijn hardlooprugzakje testen.

Kanjerroos, wat handig dat je via online begeleiding toch fijn kan trainen zeg! Leuk dat je op deze manier meer uit jezelf en de hond kan halen ook.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:17

Krijg je niet juist soppende sokken in waterdichte schoenen omdat het water er ook niet meer uit kan?
Ik heb bewust nooit waterdichte trailschoenen gekocht. Ik vind het altijd juist wel wat hebben om door de plassen te stampen :D

De zwangerschap gaat goed! Nog 1 week, dan ben ik hopelijk van die buik af. Ik lees heel graag mee en ik bemoei me ook nog graag met de trails en de lopers van mijn gezellige groepje. Ik zit echt mee te genieten dan, net als bij jullie posts. Wat is het toch leuk om met je hond hard te lopen <3

Morgen Posbanktrail. Zijn er hier nog die gaan? Cairn Trails heeft heel leuke routes en een fantastische sfeer.
Ik denk erover me weer voor Ameland in te schrijven in maart. Ik doe dan ook de CPC weer, uiteraard zonder hond, en ik hoop dan dus weer wat conditie te hebben. Ik heb er weer zoveel zin in!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:14

Lisitano schreef:
Krijg je niet juist soppende sokken in waterdichte schoenen omdat het water er ook niet meer uit kan?
Ik heb bewust nooit waterdichte trailschoenen gekocht. Ik vind het altijd juist wel wat hebben om door de plassen te stampen :D

De zwangerschap gaat goed! Nog 1 week, dan ben ik hopelijk van die buik af. Ik lees heel graag mee en ik bemoei me ook nog graag met de trails en de lopers van mijn gezellige groepje. Ik zit echt mee te genieten dan, net als bij jullie posts. Wat is het toch leuk om met je hond hard te lopen <3

Morgen Posbanktrail. Zijn er hier nog die gaan? Cairn Trails heeft heel leuke routes en een fantastische sfeer.
Ik denk erover me weer voor Ameland in te schrijven in maart. Ik doe dan ook de CPC weer, uiteraard zonder hond, en ik hoop dan dus weer wat conditie te hebben. Ik heb er weer zoveel zin in!

Spannend nog 1 weekje! Binnenkort kan je hardlopen met de buggy en de hond er naast :P

Tot nu toe geen natte sokken gehad van het zweet, ik zweet sowieso niet zo snel en heb het al snel koud.
Koude natte sokken vind ik echt verschrikkelijk :')

Morgen zie ik misschien wel wat deelnemers van de posbanktrail, ik loop met de inlooples mee maar dat is wel in dezelfde omgeving zo'n beetje.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 23:03

Ik wilde graag mee doen aan de posbank trail, maar ik was niet op tijd met inschrijven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:02

Wie had ook al weer gezegt dat je je voeten op moet tillen? :')

Ik had een rechtop staande afgezaagde boomwortel gemist tussen de dode bladeren in....

En het was, UITERAARD, een grote bagger bende in het bos.

Gelukkig kan ik er zelf om lachen.

Verder wilde ik een rondje van 3km doen. Dat werden er bijna 6, want waarom zou je je aan de route houden als je ook lekker kan verdwalen :')

Al met al was dit loopje enerverend te noemen.

Oh. En de trailschoenen hebben mijn voeten goed droog gehouden, ondanks dat het echt wel heel erg nat was in het bos :j

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:02

Auw Peelie, dat zal ook wel wat spierpijn opleveren vandaag denk ik.

Veel plezier voor de deelnemers aan de survival vandaag!

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:17

Wow Peelie! Dat is schrikken! Hopelijk valt de pijn vandaag een beetje mee :(:)

Wij hadden gisteren een super fijne training. Inderdaad veel modder. En ik vond het lastig om het pad te zien onder alle bladeren. Wij leren om dan kleine pasjes te zetten, lichte squad houding en de hond een beetje te remmen. Een boomwortel of steen kan altijd onverwacht komen, maar dan sta je iets steviger. Ik vind het zelf heel moeilijk, want ik rem zelf nog veel met mijn rug door achterover te leunen ipv vanuit mijn buikspieren. Dus dat moeten we nog echt leren.
Nog een weekje en dan is het tijd voor Rosendael *\o/*

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:44

Oei, flinke smak Peelie! Sterkte met de spierpijn en blauwe plekken.

Gisteren idd een heel lekker gelopen, met stiekem ook echt heel mooi weer! Ondertussen hier ook een TropDog custom size tuig in bestelling, kan niet wachten tot 'ie binnen is :D

En nu spullen bij elkaar rapen voor de survival! *\o/*

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:50

Wij zijn ook aanwezig op de survival vandaan. Wel een takke-eins rijden vanaf thuis. _O-

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:14

Heel erg veel plezier met de survival vandaag!

Waren er gisteren nog mensen bij de Posbank Trail? Ik ben echt zo benieuwd hoe die was.

Ik ben aardig blauw vandaag, vooral op mijn heup en een mooi ei op mijn rechter arm. Maar het valt qua spierpijn wel mee eigenlijk.

Waar ik wel spierpijn heb zijn mijn buikspieren,dat doe ik blijkbaar wel goed. Haha.

Op zich gingen we niet heel erg hard. Maar Duco schrok van het geluid van de schop tegen de wortel aan, waardoor hij harder ging trekken en ik mijzelf niet meer kon opvangen. Dan maak je natuurlijk ook nog een klap wanneer je op de grond valt, dus trok hij me nog een keer een halve meter extra door de bagger heen :') hij was wel echt mega braaf toen ik stop zei stond hij ook gelijk stil. Wat een topper <3. Ik heb hem beloont voor zijn goede gedrag en daarna zijn we gewoon door gerent alsof er niks aan de hand was. Hij deed het daarna ook weer super.

Ik was zo blij dat niemand het gezien heeft het kan niet anders dan dat het er echt mega komisch uitgezien moet hebben van een afstandje :')