Puppy Erbij 2022

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20544
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:18

1 uur wakker houden en 2 uur verplicht rust vind ik ook wel erg heftig ja.

Wij laten de puppen gewoon, het is belangrijk dat ze zelf de grenzen aanvoelen en gaan leren respecteren, wel sturen we daar in bij. Als ze dreigen de grens over te gaan sturen we de rest 'op rust' zodat de pup ook rust gaat zoeken. Doen we nu twee dagen en die grens is duidelijk. Zodra ze de grens bereikt dat ze moe wordt gaat ze een plekje zoeken en slapen. Soms slaapt ze drie kwartier, soms drie uur. Soms is ze nog geen uur wakker, soms twee uur of langer. Ze is nu ook alweer drie kwartier met Mazikeen aan het spelen. Zometeen krijgt ze eten en daarna gaat ze liggen voor de nacht en dan nemen wij haar mee naar boven in de bench.

Vanmiddag met wandelen heeft ze best een stuk gewandeld maar ze had het duidelijk nodig, dus dat is prima. Dat doen we niet dagelijks uiteraard maar we kijken zeker wel naar wat de pup nodig heeft.

Vaak komt het dan vanzelf op de pootjes terecht. :j

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:45

Ik kijk veel op puppy101 op Reddit, dat zijn denk ik vooral Amerikanen. Daar is het heel gebruikelijk. Het schema van Hondenschool Online lijkt er zo te zien ook wel op. Hier doet de pup het er goed op, maar iedereen moet vooral doen waar hij/zij zich fijn bij voelt en wat werkt!

Als hij na 1,5 wakker is en niet meer gaat slapen halen we hem er trouwens wel gewoon uit hoor. Maar 's middags slaapt hij vaak wel 2,5 uur. :)
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 10-01-22 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagahra

Berichten: 885
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:46

Hier heb ik nooit vast ritme gehad met de pups. Als ik zag dat ze oververmoeid raakte en ze zochten uit zichzelf geen rust. Dan schuif ik ze de bench in.

Enige ritme wat ik heb is na slapen, spelen, eten of wat voor activiteit: Naar buiten :')

Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:54

Sem_ schreef:
Ik kijk veel op puppy101 op Reddit, dat zijn denk ik vooral Amerikanen. Daar is het heel gebruikelijk. Het schema van Hondenschool Online lijkt er zo te zien ook wel op. Hier doet de pup het er goed op, maar iedereen moet vooral doen waar hij/zij zich fijn bij voelt en wat werkt!

Als hij na 1,5 wakker is en niet meer gaat slapen halen we hem er trouwens wel gewoon uit hoor. Maar 's middags slaapt hij vaak wel 2,5 uur. :)


Ja het is natuurlijk een richtlijn. Vaak slaapt mijn pup wat minder en soms wat langer. Soms is ze een half uur uit de bench en andere keren een uur tot 1.5 uur. Maar ze zal zelf nooit de rust zoeken.
Zal het makkelijker zijn als je meerdere honden hebt? Dan heeft je pup een voorbeeld.

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:57

Dat scheelt denk ik wel!

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:54

Wat leuk Warboel!

Hier geen tips kwa puppyschema, maar ik noteer ze wel allemaal. :))

Onze honden mogen ook gewoon lekker op de bank, wel op een kleedje. Ik vind het heerlijk om lekker met ze op de bank te hangen en knuffelen, dus meer ook eigen belang dan in het belang van hen dat ze op de bank mogen :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34882
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:30

Dagahra schreef:
Hier heb ik nooit vast ritme gehad met de pups. Als ik zag dat ze oververmoeid raakte en ze zochten uit zichzelf geen rust. Dan schuif ik ze de bench in.

Enige ritme wat ik heb is na slapen, spelen, eten of wat voor activiteit: Naar buiten :')


Ja dat doe ik ook. In iets andere volgorde. De ontlasting lukt tot nu toe 100% buiten, plasjes nog niet alles. Ik ben zelf ook niet zo van de hele strakke schema's. Zo zal ze toch mee moeten naar stal af en toe. Maar tips van anderen en eruit halen wat voor ons werkt vind ik altijd fijn. Ik ga die site van de hondenschool online eens bekijken :j komen als je roept doet ze iig al perfect. En ze gaat ook uit zichzelf zitten als je haar riempje aan wil doen <3

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:53

Hier met Puck aan het begin niet een heel vast schema alleen dat ze smiddags altijd rond half 2 in de bench gaat voor 2 a 3 uur.

Ze had dit zeker aan het begin echt nodig en merkte ook aan haar dat ze rond die tijd zelf er in wou.
Aangezien ze met mij mee gaat naar het werk en ik rond die periode ook weinig tijd heb voor haar werkt het top. Ook met leren alleen thuis te zijn. Als ik weg moet ga ik rond die tijd weg.

Inmiddels is ze 5 maand en heeft ze het niet dagelijks nodig maar nog steeds gaat ze zonder mopperen rond die tijd in de bench. Rond een ander tijdstip vindt ze het soms wel stom.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:18

Jip is ook nog wel een beetje puppy met 9 maandjes :knuffel:
Afbeelding
(Foto’s toevoegen wil echt even niet ;( )
Momenteel is hij echt een beetje een drama.. gevalletje hormonen. Trossen met bananen in z’n oren en soms zo gefixeerd op alleen maar snuffelen dat ie zelfs z’n behoeftes niet doet.
Afleiden heb ik met alles geprobeerd maar dat is echt een verloren missie.
Los laten lopen is op dit moment ook echt even geen optie. Ik wil echt niet dat hij net als 90% van alle andere honden bij ons in de buurt als een dolle overal op af stuift.
Het is hopelijk een periode :Y)
Laatst bijgewerkt door VNjulia op 11-01-22 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

s1993

Berichten: 2137
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:20

Obi ligt veel liever in de mand dan in de bench en zoekt die ook zelf op wanneer hij moe is. Wat ons betreft prima, soms sturen we hem wel even de mand in of zitten we 5 minuten bij hem om te helpen in slaap te vallen :) Als we op de bank zitten leggen we meestal een kleedje op onze voeten en komt hij daarop liggen slapen. Wij houden ons ook niet aan een vast schema omdat dit voor ons niet werkt, we kijken echt naar de pup. Alleen als hij mee is op visite 'verplichten' we hem meer zijn rust te pakken anders blijft hij de hele tijd aan :)

Auto gaat van begin af aan mega goed, daar ben ik wel verbaasd over. Je legt hem daar in de bench en hij gaan lekker liggen, moe of niet. In huis gaat hij wel krijsen als hij nog te druk is en je doet hem in de bench.

Zijn inmiddels een aantal keer in het losloopgebied geweest, vind het lastig dat iedereen hem zo schattig vindt en wil aaien. Ik wil hem niet aanleren om naar iedereen toe te gaan maar moet dat steeds tegen mensen zeggen en dat vind ik bloedirritant...

cursebreaker

Berichten: 11644
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:45

Wij hadden geen strikt schema maar wel bepaalde routines. Na een slaapje Sowieso zsm plasje doen buiten bv. En verplichte bench rust kreeg Arya bij ons ook. Niet op vaste tijden, ook niet altijd even lang of kort, maar wanneer en hoe ze het nodig had. Zelf nam ze echt haar rust niet altijd even goed, aangezien we ook nog een jonge kitten in huis hadden van dezelfde leeftijd, maar ook zeker toen ze iets ouder werd en (mentale) rust echt regelmatig nog nodig had als ze dingen had ondernomen - ook nu heeft ze die rust hard nodig om mentaal nog alles te verwerken, maar pakt ze die zelf wel normaal gesproken. Ik hoef zelden echt nog even verplicht rust in te stellen door d'r te begrenzen. Ze was als pup ook nooit echt vervelend, totdat ze idd oververmoeid raakte en dan kreeg ze in de bench verplichte rust. Als ze nu wel eens druk is, is ze in de bench ook weer zo rustig dus dat was een fijn hulpmiddel haha.

Onze routine was een beetje dit; Slaapjes, uitjes/plassen en poepen, slaapjes, plassen, spelen, slaapjes, plassen, etc hahah. Voor het slapengaan hadden we ook al snel een routine, maar ze sliep vanaf nacht 2 al door gelukkig. Met wakker worden in de ochtend moesten we dan in het begin wel meteen optillen, naar buiten naar het gras, dan neerzetten en laten plassen. Het stukje lopen naar het gras toe was de eerste weken echt te veel, dat hield ze niet vol als ze erg moest dus dat deden we zo en dan terug naar huis kon ze lopen bv.

Auto hebben we vanaf dag 1 elke dag en zeker de eerste maanden zelfs meermaals gedaan. Ze is een beetje misselijk geweest de eerste maanden, maar dat lijkt met name door een andere voer routine en gewoon het ouder worden wel opgelost.

--

Wij hebben gisteren een klein rondje heide gedaan. We moeten wel nog opbouwen na 6 weken vrijwel niks gedaan te hebben behalve noodzakelijke wandelingen en nog even opletten dat ze niet door modder e.d. gaat lopen al want er zijn nog wat plekjes aan de teen die nog net iets meer moeten helen. Maar wat was het heeeerlijk!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:47

Herkenbaar s1993! Wij wonen in een drukke straat/buurt en je hoeft maar 100 meter te lopen en je bent al langs drie mensen gekomen die hem willen aanhalen.

Zonder het schema zou ik niet aan werken toe komen ben ik bang. _O- Maar ik werk dan ook altijd thuis.

Mooie foto's cursebreaker. Ziet er heerlijk uit!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34882
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:50

Wat is het prachtig bij jullie!

Ik kan niet wachten tot we Coco ook mee kunnen nemen naar de hei :j . Hier in het bos ook een losloopgebied maar dat is niet zo groot. Kan er straks wel lopend heen :j . Al lijkt me dat wel weer spannend 1e keer los. Onze vorige hond kende niks, die hebben we op Vlieland op het strand voor het eerst echt los gelaten (daarvoor wel geoefend in hondenuitlaatplaatsen met hek erom) die peerde hem meteen achter de zeemeeuwen aan := eerst roepen, roepen maar geen Timo te bekennen. Dus wij maar stoicijns doorgelopen. En toen hij weer terug was de hemel in geprezen en lekkere brokjes toegestopt. Hij is daarna nooit meer weg gelopen, behalve die keer dat hij heel erg ergens van geschrokken was.

CupCakes_

Berichten: 3418
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:52

Bij Jip hielden we ons eigenlijk ook niet aan de 'vaste' regels. Jip was sowieso een terrorpup :')
Hij had ook meer behoefte aan wandelen en de wereld verkennen, dan dat we echt aan die 5 min vast hielden. En ik moet zeggen, daar heeft hij echt niets van gekregen. Hij ging wel standaard na het slapen naar buiten, want dan moest hij sowieso plassen.

Die foto's van Arya <3

KimD

Berichten: 20544
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:56

Ik blijf ook niet thuis voor de pup, die gaat gewoon mee zoals de rest van de honden. Als ze wilt slapen doet ze dat maar onderweg. Worden ze ook wel makkelijk van.

Zo ging Vixem gisteren mee naar de Osteopaat, dit was een uur lang het uitzicht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1056
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:07

Geen ervaring met puppies en schema's - onze herplaatser was al 15 maanden toen hij bij ons kwam!
Vorig jaar met een online trainings programma gestart (hondenscholen waren dicht) en die waren vooral van niet voorspelbaar zijn dus niet echt vaste schema's. Dat hebben we niet echt gedaan, vooral omdat ik dat zelf heel moeilijk vind. Zeker met al het thuisgewerk heb ik een structuur nodig, dus Beer "moet" daar ook in mee. Dat gaat prima, al kan hij soms iets te ontstuimig worden als hij doorkrijgt dat we gaan wandelen (wat ongeveer meteen is ;) ).

Er komen zo veel leuke en mooie foto's voorbij! Ik merk dat wij steeds minder vaak foto's nemen (behalve dan op vakantie), wat toch wel jammer is. Elke keer neem ik me voor het weer wat vaker te doen, maar doe het steeds niet...

Sinds deze week hebben we een Kong Wobbler in huis en dat ding is echt geweldig. Beer is er echt lang mee bezig en ik heb het idee dat het het helpt met zijn zelfvertrouwen. Hij vindt harde / onverwachte geluiden best eng en dit ding maakt nogal een herrie (in combinatie met de meubelen / houten vloer), maar hij doet het er fantastisch mee. Zo blij dat we die hebben gekocht :)

cursebreaker

Berichten: 11644
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:16

Arya was en is nog steeds wel een hond die meer aandacht op balans nodig heeft qua rust en dingen ondernemen, zo Is ze gewoon al vanaf pup, ondanks dat ik echt wel oefende met rust vinden op andere plekken. (Verplichte) rust om mentaal bij te tanken is voor haar echt belangrijk en heeft ze ook nu nog steeds meer nodig als mening ander hond van eenzelfde leeftijd bv. Dus in dat opzicht manage ik wel zeker nog tussen dingen ondernemen en rust (dagen) thuis want een oververmoeide en overprikkelde herder is gewoon echt niet leuk :'). Ik kan geen 4/5 dagen achter elkaar drukke honden wandelingen doen; dat is echt mentaal Te veel voor haar en ze heeft dan ook echt wel dagen nodig waarin we gewoon weinig prikkels hebben. Ik moet dus wel echt kijken naar de grenzen van haar emmertje, want die regelt ze echt zelf niet altijd even goed, ondanks gewenning aan situaties en ondanks ouder worden. Dit is bij Arya gewoon echt een groot onderdeel ook van zoals ze Is. Merk wel juist bij haar dat als ik hier rekening mee houd, ik een hele relaxte hond in huis heb bv. en ze ook buiten minder snel overprikkeld raakt in de regel. Maar elk individu is anders en heeft andere dingen nodig in zowel (mentale) uitdaging als ook rust en wat voor de een werkt is echt niet perse het antwoord voor de ander. En ook met veel gewenning zal de een nu eenmaal gevoeliger zijn en een emmertje sneller vol hebben zitten als de ander. Daar moet je echt in grote mate zelf naar zoeken met je hond terwijl je je pup ook leert kennen :)

Zo loopt Arya al van jongs af aan met groepen mee maar Toch raakt ze met grote groepen met bekende honden nog steeds overprikkeld tijdens een wandeling bv. Waar het gros van de rest dat niet heeft, dus da's ook echt een deel zoals Arya gewoon IS zeg maar. Dingen zijn te sturen en te wennen, maar de balans tussen mentale en fysieke uitdaging en rust is gewoon echt belangrijk voor elk individu en daar moet je als eigenaar zelf vooral gaan kijken wat voor jouw hond werkt, want elke individu is gewoon heel anders.

Nu zal ik bij haar ook echt veel verloren hebben doordat we vanaf 7 maanden zoiets weinig tot niks meer hebben kunnen ondernemen ivm strenge lock downs en zal ik ook dingen niet hebben gedaan die misschien handig zouden zijn geweest etc - er zijn genoeg dingen die ik nu alweer anders zou aanpakken bv ook. Dat maakt dat nu op latere leeftijd sommige dingen met veel prikkels verwerken bij Arya wel veel lastiger zijn om haar aan te laten wennen/sneller rust in te laten vinden bv. Dus wat je idd als pup/jonge hond veel kunt mee pakken, zou ik ook zeker doen.

Waar Arya eerder toen ze echt jonger was bv op een terras aan een knook ging knagen toen we dat een paar x gedaan hebben voor de lockdown, doet ze dat nu echt niet meer. Heeft ze echt de rust niet meer voor, en het is nu een stuk lastiger om dat erin te krijgen bij d'r bv.

--


Heerlijk kim hoe ze bij de osteopaat/tijdens dat uitje zo goed d'r rust vind!

Flux

Berichten: 2505
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:01

Kim ik zag op insta dat Vixem een tuigje droeg. Welke is dat? Zag er mooi passend uit en lijkt me lekker zitten met die brede banden!

Ik kan ook niet om de pup thuisblijven maar werk met honden dus is wel iets makkelijker. Moet wel veel in de auto dus geen idee wat de pup tegen die tijd er van vindt. Moet maar goedgaan :=

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:24

Hebben jullie ook een snack waar jullie pup niets van moet weten? Als rasechte labrador eet onze pup ongeveer alles (ook wat hij niet zou moeten eten), maar kameelkophuid vindt hij drie keer niks. Als ik die geef begint hij eromheen te springen en gek te doen. _O-

kiwiwitje

Berichten: 20167
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 16:33

Mijn reu is nogal kieskeurig. Die eet t liefst whimzees, edgard en cooper dental sticks en runderuier.. _O-

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:03

Sem_ schreef:
Hebben jullie ook een snack waar jullie pup niets van moet weten? Als rasechte labrador eet onze pup ongeveer alles (ook wat hij niet zou moeten eten), maar kameelkophuid vindt hij drie keer niks. Als ik die geef begint hij eromheen te springen en gek te doen. _O-


Is het misschien te hard voor hem? Mijn labrador (vr)eet ook alles wat je hem voorschoteld, maar tijdens zijn wisselfase liet hij bepaalde dingen liggen. Ook dingen die hij eerst wel opat. En nu eet hij weer alles :') Hij heeft toen zachtere snacks gehad: pensstaafjes, eendenvleugels, gedroogde vis of vishuid etc.

Maar nog steeds heeft hij met echt harde dingen, de hardste nylabones bijvoorbeeld, dat hij er liever mee gooit dan er op kluift :+ Tot hij eenmaal een beginnetje heeft.

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:16

Sem_ schreef:
Hebben jullie ook een snack waar jullie pup niets van moet weten? Als rasechte labrador eet onze pup ongeveer alles (ook wat hij niet zou moeten eten), maar kameelkophuid vindt hij drie keer niks. Als ik die geef begint hij eromheen te springen en gek te doen. _O-


Gedroogde ansjovis :+ gaat ie alleen mij spelen.

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:20

Haha leuk om te lezen! Te hard zou kunnen, al vindt hij runderkophuid wel fantastisch. De yak staaf is ook geen probleem en die is volgens mij nog wel wat harder (al weken we die vaak eerst in water).

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:35

Wij hebben een heerlijke wandeling gemaakt.
Jaxx heeft echt super leuk gespeeld met een labrador teefje die 3 maand ouder is dan hem. Na 3 kwartier samen naar de auto gelopen en nu kan die lekker slapen.

Foto is gemaakt op begin gemaakt van de wandeling.
Afbeelding

s1993

Berichten: 2137
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:45

Hoe oud is Jaxx eigenlijk?

Obi vindt tot nu toe alles lekker en hij heeft ook altijd honger ;)