De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:39

Oké bedankt! :)

Arme Pepper.. :(:) Eet ze het echt niet als je het op een brokje/koekje doet? Ik heb ooit gehoord dat konijnen ook graag beschuitjes eten. Daar moet je nu niet te veel van geven denk ik, maar mss als je de medicatie daar wat in laat trekken?

_Tarzan

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:04

Helaas niet, zodra ze dat spul ruikt raakt ze al in paniek ;(

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:10

Als het zo erg is zou ik het ook niet weten.. :\

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:28

Ze is verder topfit hoor, je ziet alleen dat haar lijfje tegenstribbelt, dat koppie van haar wordt 100 jaar :')

Bij Flip gaat het toch beter, die stribbelt ook tegen maar schiet niet in de stress, daarom zie je bij Flip ook na 2 weken super resultaat en bij Pepper gewoon 0 resultaat :\

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:00

Naast cisaral is metocloral ook onmisbaar. Je zou maar net het laatste nodig hebben en je hebt alleen het eerste...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:08

Eoweyn wanneer geef je dan metocloral?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:40

Ik geef het altijd alle drie. Cisaral, metocloral en pijnstilling.
Ik heb het ergens opgeschreven, maar cisaral en metocloral werken beide op de darmen. Ik meen het ene middel op het voorste deel van de darmen en het andere middel op het achterste deel.
Precieze antwoord hou je even tegoed van me :=

Ik ben ieder geval al vaker blij geweest dat ik alle drie in huis had. Maar goed ik heb dan toch al een halve konijnenapotheek in de kast _O-

Edit: metocloral stimuleert het maag-darm gedeelte, terwijl cisaral vooral de darm stimuleert.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:14

Wat een tof huis voor Kaasje!! Arme Pepper... Helaas heb ik geen tips voor je.

Blijnijn, hopelijk gaat het koppelen lukken!

Graag wil ik jullie advies. Sinds 2 weken hebben we een nieuw koppel konijnen (man en vrouw). Ze wonen in een buitenverblijf naast onze eigen 2 vrouwtjes. Ze kunnen elkaar zien, ruiken, horen en aanraken. Om de dag zijn de nijntjes van verblijf gewisseld. Na wat aftasten, bijten en boksen was de rust wedergekeerd en zoeken ze elkaar nu steeds op. Alleen het nieuwe vrouwtje komt nog fel over. Vandaag hebben we ze in de keuken op een gladde vloer samen gezet. Op zich verliep dit heel rustig, enkel het nieuwe vrouwtje blijft onze vrouwtjes maar bijten en vacht uittrekken. Ook zagen we dat een van onze vrouwtjes de doorgang naar het andere vrouwtje ‘blokkeert’ zodat het nieuwe vrouwtje er niet bij kan. Beide vrouwtjes laten zich overigens bijten, deinzen soms terug, maar laten het wel gebeuren zonder maar iets terug te doen. Dat ze hier niet op ingaan lijkt mij positief? Ik wil ze voorlopig dagelijks even bij elkaar zetten, voor zo’n 10 minuten, net zoals vandaag. Hopelijk wordt dat kleine heksje wat liever. Hebben jullie nog tips voor mij?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:15

Aaah de konijnen met de waterfles. Super schattig :)

Nou mijn 3 dagen met het hebben van een konijn zijn helaas over. Ik had een oproep geplaatst via Facebook en de eigenaar had gereageerd. Ben blij dat hij weer terug is bij zijn baasje, maar vind het ergens ook wel erg jammer. Was niet helemaal tevreden met zijn 'hok', denk dat hij daarom ook ontsnapt was :(

Toen ik Binkie ging vertellen dat hij naar huis ging... ;( ;(

Afbeelding

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:22

Hij/zij is wel leuk hoor Phen! <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:41

Dankje Eoweyn voor de uitleg!
Ik geef altijd 4x daags cisaral en 2x daags carprofen en hier knappen ze er eigenlijk altijd binnen een dag van op :)

Ooh phen wat jammer zeg en jammer dat hij terug moest in z'n hokkie :(

Noviceh, dankewel, Kaasje vindt z'n nieuwe huisje ook leuk :D

Ik zou de konijnen een tijd bij elkaar laten, steeds uit elkaar en weer bij elkaar kan veel frustratie opleveren en dat wil je liever niet met koppelen, succes, klinkt niet heel verkeerd :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:08

En als er plukken haar worden uit getrokken, moet ik op een bepaald moment ingrijpen? De konijnen lijken het toe te laten, maar mijn moederhartje zegt dat dat zeer moet doen :o En wat bedoel je met een tijd bij elkaar laten? Een aantal uur? Bedankt trouwens!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:38

Zolang het bij wat jagen en plukken vacht blijft gaat het prima en zou ik ze persoonlijk niet meer scheiden. Gaan ze echt vechten, in elkaar vastbijten en trappen en je ziet een kluwen konijn, dan zou ik per direct scheiden. Maar zolang ze enkel wat rijden, jagen en wat vacht uittrekken is het niet zo'n probleem.
Ik vond het ook altijd heel naar om te zien, maar zelfs in mijn stabiele groep vind ik nog weleens wat vacht. Het is hun manier van iets duidelijk maken en met de tijd zal dat echt minder worden.

Zorg wel voor enigszins neutraal terrein, niet te groot en niet te klein want het zijn er immers 4. Ik ben even kwijt waar je ze nu hebt zitten, sorry!
Voor mij klinkt het in ieder geval prima hoe het nu gaat. Hou het in de gaten maar zit er niet continu bovenop, ze voelen jouw evt stress ook en ze zullen het toch zelf uit moeten zoeken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 00:03

Eoweyn_x schreef:
Zolang het bij wat jagen en plukken vacht blijft gaat het prima en zou ik ze persoonlijk niet meer scheiden. Gaan ze echt vechten, in elkaar vastbijten en trappen en je ziet een kluwen konijn, dan zou ik per direct scheiden. Maar zolang ze enkel wat rijden, jagen en wat vacht uittrekken is het niet zo'n probleem.
Ik vond het ook altijd heel naar om te zien, maar zelfs in mijn stabiele groep vind ik nog weleens wat vacht. Het is hun manier van iets duidelijk maken en met de tijd zal dat echt minder worden.

Zorg wel voor enigszins neutraal terrein, niet te groot en niet te klein want het zijn er immers 4. Ik ben even kwijt waar je ze nu hebt zitten, sorry!
Voor mij klinkt het in ieder geval prima hoe het nu gaat. Hou het in de gaten maar zit er niet continu bovenop, ze voelen jouw evt stress ook en ze zullen het toch zelf uit moeten zoeken.

Dit inderdaad.
Wij zaten er altijd wel bij, maar hebben het ze ook zelf laten uitzoeken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:19

Dank, fijn om jullie reacties te lezen! Momenteel wonen ze in 2 gescheiden verblijven: ik gok dat deze 3 en 4 m2 groot zijn. Uiteindelijk willen we een gezamelijk verblijf van 10 m2 maken. Het koppelen hebben we in de keuken gedaan op een stukje van zo’n 3 m2. Maar, dan moet ik er wel bij zeggen dat er 3 hyperactieve kinders bij zaten. Beter kan ik het koppelen de volgende keer zonder kinderen gaan doen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 06:12

Inderdaad zoals Eoweyn uitlegt! :)
Maak even een neutrale ren waar je ze een week in kunt laten, als je ze bij elkaar zet en het gaat goed (alleen plukken haar) dan laat ze bin elkaar, niet steeds uit elkaar halen dat geeft echt te veel frustratie. Dus gaat het goed fijn laten zitten ;)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:23

Een neutrale ren waar ze een week in kunnen blijven? En daarna terug naar het oude verblijf? Dat is niet haalbaar.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 10:23

Hoezo niet :)?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:34

noviceh schreef:
Een neutrale ren waar ze een week in kunnen blijven? En daarna terug naar het oude verblijf? Dat is niet haalbaar.

Ik heb mijn konijnen ergens anders gekoppeld, waar ze wel de mogelijkheid hebben. Is 2x perfect gegaan!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:46

Es_ther schreef:
Hoezo niet :)?

Omdat ik niet weet waar ik die zou moeten neerzetten :D

Dank voor het meedenken, ik ga er mee aan de slag!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:18

Het moet wel echt een neutrale plek zijn voor alle konijnen waar ze een tijd kunnen blijven, anders gaat het mis :)

Net nieuw voer gehaald, ik ga eens iets anders proberen voor Pepper, kijken of ze daar misschien meer van gaat eten of meer van aankomt, het ziet er in ieder geval lekker uit dus hopen dat zij dat ook vind :P (haar vriendje Billy vreet toch alles dus dat scheelt :') )
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 30-06-18 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 11:19

Heb je ergens in huis geen kamertje over :)?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:21

Hier hebben de flappies het toch maar warm :(:) . Lou is nog volop aan het graven ( 8)7 ) maar Lilly ligt hier al de hele namiddag te slapen. Heb een Icepod op haar favoriete slaapplekje gelegd maar mevrouw gaat er gewoon naast liggen :') .

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:53

Es_ther schreef:
Heb je ergens in huis geen kamertje over :)?
De woonkamer/keuken niet, want daar loopt ook onze hond rond. Op de eerste verdieping zijn 4 slaapkamers die allemaal al bezet zijn door ons en de kinderen. De zolder wordt op dit moment verbouwd. Daarbij zijn ze echt ranzig, dus liever niet in huis. Bij ons in de straat woont een konijnenfokker met kennis van zaken. Misschien kan ik haar benaderen voor de koppeling? Nu ik er over nadenk, dan moeten we dus ook een nieuw hok aanschaffen?
Zoals jullie merken heb ik helaas niet zoveel ervaring met koppelen. Een eerdere koppeling verliep vlekkeloos, maar toen ging het maar om 2 konijnen die gelijk stapelgek op elkaar waren.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:23

Noviceh, nieuw hok hoeft niet hoor, je moet konijnen op een neutrale plek koppelen zodat ze hun territorium niet gaan verdedigen, als je ze een week op de neutrale plek gaat en dat gaat goed dan kun je de bestaande ren en hok(ken) schoonmaken en wat veranderen in de indeling en dan gaat dat meestal wel goed ;)

Eens kijken of Pepper dit voer lekker vind en dit wat meer aanzet, I hope so! Ziet er in ieder geval erg smakelijk uit :D
Afbeelding