nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:15

Wat goed! Bij ons hebben ze een tweede broedkamer gekregen 2 weken geleden en die was vorig weekend al 80% uitgebouwd. Ze vliegen heel erg veel dus verwacht dat we er snel een HK op kunnen zetten :D. Nectar werd vorig weekend veel in het broednest gepropt dus verwacht dat ze die ruimte echt wel nodig hebben.

Voor de zekerheid hebben we ook een extra kast besteld. Ooit hebben we die toch nodig en mochten ze nou zwermneigingen krijgen dat staat hij er alvast :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:45

Voor zwermneigingen en om een aflegger te kunnen maken hebben wij 6-raams kasten klaar staan. Aangezien wij een maximum hebben van vier volken voor ons zelf, geven we die namelijk toch altijd weg en in zi'n zesramer zijn ze ook nog het makkelijkste te verplaatsen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:53

Ik hoop volgend jaar of het jaar erop aan bijen te beginnen :). Ik zag in ieder geval honingbijen op mijn appelbloesem dus daar ben ik heel blij mee.
Tof om te horen dat ze het zo goed doen bij jullie!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:58

Wij hebben ook nog een zesramer (als backup) besteld. Maar we willen best 2 of 3 volkjes dus daarom ook een extra kast.

Leuk Century! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:50

De praktijklessen gaan toch door bij ons. We gaan werken in tweetallen, met voldoende afstand tussen de kasten. Zodat we netjes 1,5 meter afstand kunnen houden.

Zin in *\o/*

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:49

Dat is fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:45

Morgen de eerste les en vandaag 5x gestoken _O- Weet iig alvast dat ik niet allergisch reageer..

De buurman op stal zijn bijen zijn er weer. Even vanaf veilige afstand gekeken. Maar er vlogen er toch een paar boos in mn haar en die zaten direct vast (en nee ik heb geen dikke bos krullen). Ze hadden vast last van een windvlaag ofzo..

Dus ik probeer ze er rustig uit te schudden/vegen en zeg tegen mn vriend dat die even moet helpen. Ik hoorde enkel woest gezoem en zag natuurlijk niks. Zegt hij: ow ja ik zie m in je nek... uh ok op die doelde ik eigenlijk niet. Uiteindelijk maar mijn hoofd onder de buitenkraan gestoken om ze uit m'n haar te krijgen. Heb ik weer hoor :')

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:01

Auw!
Onze zoon had dat laatst ook (wel een bos krullen en maar één keer gestoken). Dan is zo'n kap zo gek nog niet :)
Veel plezier bij je cursus vandaag!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:50

Och jeetje, nouja dan heb je je vuurdop al gehad idinn.

Is er iemand die advies voor mij heeft? Bij de vorige inspectie wat speeldoppen gevonden. Nu een weekje later 10 gesloten zwermcellen. Helemaal prima natuurlijk, teken dat het goed gaat. Nou vind ik het prima om ze te laten zwermen en zo mogelijk de zwerm te scheppen. Alleen hebben wij een slechte relatie met onze buren en willen wij geen olie op het vuur gooien door straks een zwerm bijen in hun boom te hebben zitten. Als het aan ons lag zouden we de zwerm graag van te voren wegnemen. Helaas zijn we niet zo goed in het spotten van onze koningin. We hebben haar in een jaar 1x kunnen vinden. Wat is nu wijsheid? De doppen er uit slopen vind ik een beetje zinloos.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:05

Doppen slopen geeft je ook alleen maar hooguit uitstel. Daarmee voorkom je die zwerm niet.

Ik zou een aflegger maken, met als streven een broed aflegger dus de Q in de basis kast houden.
Dan hang je drie of vier ramen met broed over, liefst degenen waarin die doppen zitten. Maar je krijgt een enorm gevecht als er te veel uit komen. Wij laten er twee of drie heel en steken de rest stuk.

Per raam dat je in de aflegger hangt heel erg goed kijken. Je wil wel lekker veel bijen om voor het broed te zorgen en om het basis volk te ontlasten maar de Q liever niet meenemen.

Heb je een zes ramer? Dan zou ik drie ramen met broed over hangen, liefst ook veel bijen ( deel zak terug vliegen) maar ook opletten dat er aan de randen wel genoeg voer voor ze zit. Verder nieuwe ramen of als je een vol raam vier van de winter over hebt, die er nog bij.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:07

En dan na een dag of drie vier in je basis volk kijken of je daar nog steeds verse kleine eitjes ziet, dan zit je Q daar nog steeds in, of dat ze begonnen zijn met Q doppen, dan zit Q zeer waarschijnlijk in de aflegger en moet je daar iets mee.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:44

Duidelijke uitleg!

Kunnen we die aflegger naast onze andere kast laten staan?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:57

Ja, zeker. Alleen vliegen alle vliegbijen weer terug daarom moet je voldoende bijen op de ramen meenemen, die blijven voor een groot deel bij het broed ...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:23

Met hulp van Nickeltje is het gebeurd! Nu afwachten of we het goed hebben gedaan.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:16

Mooi plekje iig zo!

Ik had vandaag de eerste les. Wat is het leuk! <3

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:32

Gisteren voor het eerst van onze honing geproefd :9
We hebben nu 6 volle raten, dus nog even geduld voordat we gaan slingeren.
Maar lekker is het wel! :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:32

Akires, zijn ze ook al aan het verzegelen? Bij ons zit er in twee volken vrij veel honing maar is er nog maar weinig verzegeld...
We hopen dat we volgende week kunnen slingeren maar dat is nog afwachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:49

Hier afgelopen woensdag een zwerm geschept. Najah meegekeken eigenlijk meer. Maar was wel interessant om ook eens te zien van dichtbij. En dus mijn eerste eigen volkje *\o/*

En welke les heb ik nu geleerd? Dat bijtjes zich niet altijd netjes aan 'de regels' houden. Want op vrijdag waren ze allemaal weer weg :')

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:33

idinn schreef:
Hier afgelopen woensdag een zwerm geschept. Najah meegekeken eigenlijk meer. Maar was wel interessant om ook eens te zien van dichtbij. En dus mijn eerste eigen volkje *\o/*

En welke les heb ik nu geleerd? Dat bijtjes zich niet altijd netjes aan 'de regels' houden. Want op vrijdag waren ze allemaal weer weg :')

Krijg je vanuit je cursus niet je eigen volk straks?
Jammer dat deze zwerm je ontvlogen is...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:05

idinn schreef:

Wij hadden ook een zwerm die weer vertrokken is :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 13:40

Wij hadden dit weekend ook een zwerm geschept. De koningin zat al in de kast, de bijen waren voor de vliegplank aan het stertselen, we zagen ze langzaamaan naar binnen lopen, we hadden er een goed gevoel over.
Gaan even wat drinken, komen nog geen 10 minuten later terug, weg zwerm :+
Zou er iets in de lucht hangen?

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:04

Als ik dit zo allemaal hoor ben ik toch blij dat het er op lijkt dat wij met het maken van flinke afleggers bij alle vier onze volken het zwermen weer voor zijn...
Zonde om zo volken te verliezen...

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:16

Nickeltje schreef:
Akires, zijn ze ook al aan het verzegelen? Bij ons zit er in twee volken vrij veel honing maar is er nog maar weinig verzegeld...
We hopen dat we volgende week kunnen slingeren maar dat is nog afwachten...

Ja, deze 6 raten waren mooi verzegeld (ik begreep dat minstens 70 % verzegeld moet zijn).
Wij zijn van plan om te gaan slingeren als we zo'n 12 raampjes hebben. Ik ben heel benieuwd hoeveel honing daar dan af komt.

Bij ons is ook een aflegger gemaakt. Eergisteren is een van de koninginnedoppen uitgekomen.
We gaan nu steeds even luisteren bij de kast om te horen of we het "tuten" van de koningin horen :)
Heeft een van jullie dat al wel eens gehoord?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:45

1 keer...
Maar als er al een uit is kan het zomaar zijn dat deze Q vannacht door de wand heen de anderen al doodgestoken heeft en dat zij de enige nog is en straks op bruidsvlucht kan gaan.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:04

Leuk om weer van alles van jullie te lezen! En zo veel zwermen en afleggers bij jullie!

Mijn bijengroepje van de cursus maakt me jaloers met plaatjes van een hoop (voorjaars)honing, nou, mijn dames doen nog niet zo hun best... Ben me aan het afvragen of er iets mis met ze is.

Ik had ze een extra broedkamer onder de 1e BK gezet, maar die hebben ze eigenlijk helemaal niet gebruikt. Op 2 raampjes hebben ze een matig aanzetje gedaan tot uitbouwen. Ondertussen leek de boel in de bovenste broedkamer wel goed vol te zitten. Ook hebben ze twee ramen propvol met nectar gestopt, waarvan een deel verzegeld is. Het leek dus alsof ze de ruimte wel zouden kunnen gebruiken.
(een geplaatst bouwraam hebben ze wel razendsnel volgebouwd met darrenraat)

Maar, dacht ik, misschien willen ze liever honing naar boven brengen. Dus HK geplaatst.
Bijen: :O
Ze liepen er wel wat rond maar verder ook niets.

Nu heb ik afgelopen weekend de onderste BK weer weggehaald, om maar eens te kijken wat er dan gebeurd.
Vanmorgen door de dekplaat gekeken en het lijkt wel alsof ze nu meer aan het uitbouwen zijn in de HK, dus daar wel snel het moerrooster een keer tussen leggen, voordat Koningin Sylvia bedenkt dat ze daar wel kan gaan leggen.

Wat is overigens in deze tijd 'normaal' qua dode bijen voor de kast? De mijne zijn bijna continue wel aan het slepen met dode (of bijna dode) bijen vanuit de kast. Ik maak me dus een beetje zorgen of er overmatige sterfte is.

Nog een paar foto’s:

Afbeelding

Zoekplaatje: vind de bij met het groene stuifmeel :)
Afbeelding