[VOLG] Reebokje aankomen lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:34

Rivjenn schreef:
Het lijkt wel een reeincarnatie van Bambi.
Wat een geweldig leuk beestje.
En aan alle reeacties te zien is iedereen het er wel mee eens.
En daar zijn ook genoeg reedenen voor.
Hij is zich aan het reestylen tot hond haha.
Reeteleuk hoor!

_O-

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:42

knollentuin schreef:
Ik had 'm dus echt een worteltje gebracht als ie daar lag... In dat nisje, en een beetje stro, en hooi, misschien nog een appeltje..

Ja precies :j ik had precies diezelfde neiging :))

Faruba

Re: [VOLG] Reebokje aankomen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:55

Ik volg ook vind het een geweldig leuk diertje.

Maar heb toch wel een bepaalde angst. Ik ben bang dat hij zo aan honden gewend raakt en er niet meer bang voor is dat dat misschien ook wel een keer verkeerd voor hem af kan lopen. Vluchten doet hij niet meer voor honden,mocht hij toch een keer weer weg gaan en het bos op zoeken hoop ik toch zo dat hij niet een hond tegen komt die hem iets aan doet.Ik zou dat zo erg vinden,daar moet je toch niet aan denken.

Kun je niet bv.met een jachtopziender overleggen wat te doen en het verhaal uitleggen,misschien komt hij met een passende oplossing of kan er een uitzondering gemaakt worden en mag je hem toch houden,al acht ik die kans kleiner.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:58

Klinkt misschien heel stom hoor, maar zelf naar het bos brengen is dat geen optie?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:30

Je mag een ree zonder ontheffing niet vervoeren, daarbij kunnen ze levensgevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet. Überhaupt een volwassen ree hanteren is iets wat je aan een ervaren persoon moet overlaten.

Citaat:
U mag een ziek of gewond beschermd inheems dier in Nederland vervoeren. Dat geldt echter niet voor de volgende dieren:

reeën
edelherten
damherten
wilde zwijnen
Gaat het om deze dieren, neem dan contact op met de politie. Zij zorgen voor transport door een aangewezen vervoerder.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... ewond-dier

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:52

knollentuin schreef:
Ik had 'm dus echt een worteltje gebracht als ie daar lag... In dat nisje, en een beetje stro, en hooi, misschien nog een appeltje..

Dekentje... kruikje.. een kussen..
Ik zou me niet kunnen beheersen :')

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:05

Gewoon omkopen met eten :')
Laatst bijgewerkt door Wesco op 19-01-18 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:26

Faruba schreef:
Kun je niet bv.met een jachtopziender overleggen wat te doen en het verhaal uitleggen,misschien komt hij met een passende oplossing

Die hebben zeker een passende oplossing voor grofwild dat actief mensen opzoekt en daarmee een gevaar voor zichzelf en de omgeving (verkeer) vormt. Geloof alleen niet dat TS en alle fans hier daarop zitten te wachten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:48

Leuk en lief bedoeld allemaal. Maar ik denk dat ze het juist prima doet zoals ze nu doet. Het is wel een wild dier hè. Gewoon zelf laten doen en uitzoeken. En hij heeft echt niks nodig, kan prima voor zichzelf zorgen. Gewoon zo doen en af en toe leuke foto's en filmpjes maken!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:46

oomens schreef:
Faruba schreef:
Kun je niet bv.met een jachtopziender overleggen wat te doen en het verhaal uitleggen,misschien komt hij met een passende oplossing

Die hebben zeker een passende oplossing voor grofwild dat actief mensen opzoekt en daarmee een gevaar voor zichzelf en de omgeving (verkeer) vormt. Geloof alleen niet dat TS en alle fans hier daarop zitten te wachten.

Ik begrijp dat niemand daar op zit te wachten maar ik ben gewoon bang dat hij gegrepen word door een hond,misschien flink gewond en dan ergens ligt weg te creperen,dat lijkt mij pers.nog veel erger.

Ik zou het tof vinden en hoop zo dat een jachtopziender dat probleem ook voorziet en zegt; Mevrouw,u mag hem houden maar geef hem dan een omheining waar hij veilig achter/in kan blijven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:50

Reeën zijn beschermde dieren, dus dat gaat en mag een jachtopziener niet zeggen. Ik blijf erbij dat het verstandig is om contact op te nemen met Faunavisie, Pim Lollinga heeft zo veel verstand van reeën en het weer verwilderen van reeën.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:58

Helder Zonnebloem,dat wist ik niet.

Zou die Pim hem weer zo kunnen verwilderen dat hij ook bang voor honden word,dan zou contact met hem op nemen m.i.zeker een goed idee zijn.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:43

Wat een geweldige foto!!!!!!
En nee.......al het gezond verstand daar gelaten.........ik zou me ook niet kunnen beheersen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:55

Ik was een stille meelezer.. tot ik vanmiddag op weg naar de supermarkt een volwassen ree naast 2 paarden zag grazen. Op de heenweg maar op de terugweg ook. De ree stond tussen de paarden in, bijna als een veulen tegen een van de paarden aan en het leek alsof ie dat elke dag deed!! Ik moest natuurlijk meteen aan dit topic denken.. ga morgen weer kijken..

Ik ben fan van dit topic <3

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:10

Wat een lieve foto's en dat filmpje is ook leuk.
Aan het einde staat hij echt zo te kijken van... hallo neem me mee _O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:43

Apple schreef:
knollentuin schreef:

Ja precies :j ik had precies diezelfde neiging :))

Ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:12

Faruba schreef:
Helder Zonnebloem,dat wist ik niet.

Zou die Pim hem weer zo kunnen verwilderen dat hij ook bang voor honden word,dan zou contact met hem op nemen m.i.zeker een goed idee zijn.

Dat gaat Pim nu niet meer lukken. Als ze jong zijn kan dat wel maar dan moet de gewenning er niet zijn.. Dus als mens zo weinig mogelijk het verblijf in en samen met andere reekalfjes op laten groeien, zodra het kan naar buiten zodat het contact er helemaal niet meer is. Deze is al zo gewend aan mensen en honden dat je die angst er niet meer in krijgt want die is er (denk ik) nooit geweest.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:36

Faruba schreef:
Ik begrijp dat niemand daar op zit te wachten maar ik ben gewoon bang dat hij gegrepen word door een hond,misschien flink gewond en dan ergens ligt weg te creperen,dat lijkt mij pers.nog veel erger.

Ik zou het tof vinden en hoop zo dat een jachtopziender dat probleem ook voorziet en zegt; Mevrouw,u mag hem houden maar geef hem dan een omheining waar hij veilig achter/in kan blijven.

Als hij dat probleem voorziet, dan is de oplossing daarvoor in ieder geval niet om iemand ontheffing te verlenen het dier te houden. Niet dat die bevoegdheid überhaupt bij degene ligt die over het uitvoeren van afschot gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:41

Ik heb het misschien gemist maar is dit nu het reetje wat grootgebracht was door mensen en uitgezet is in Drenthe?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:03

Zoals eerder aangegeven door een collega ecoloog komt dit gedrag wel eens voor bij reedelijk jonge dieren die hun moeder/kudde kwijt zijn en aansluiting zoeken bij andere diersoorten. Meestal wel wild blijvend en bij schapen bv. Niet bij honden zoals deze. Met hek wandelen in reerijk gebied zou hem bij zijn soortgenoten kunnen helpen.

Ik volg trouw want ben zwaar fan! Dat filmpje met je labrador :+:

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 23:22

Naar het bos brengen heb ik helemaal in het begin gedaan. Toen is hij achter de honden aan het bos in gelopen maar hij kwam ook weer terug :') . Een jacht opziener mag inderdaad geen vergunningen geven en ik heb ook niet de behoefte om er een hek om te zetten. Ik hoop inderdaad dat het goed gaat en hij niet in z'n toekomstige leven andere honden tegen komt, maar weet ook niet hoe ik dat kan tegen gaan. Ik kan nog even wat advies inwinnen inderdaad bij faunavisie.
Wat leuk die ree tussen de paarden!
Beetje slechte kwaliteit maar hier toch nog een kort filmpje.
https://vimeo.com/251872076

Edit: @ Monique ik heb geen idee het zou kunnen maar kan dit niet met zekerheid zeggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:24

Cute again.
Wild, zoals reeën, is van nature niet bang voor mensen. In gebieden waar nooit wordt gejaagd, zijn ze niet schuw. Een ree moet van zijn moeder leren wat gevaarlijk is en wat niet.
Als deze ree een jong van afgelopen jaar is, is hij te vroeg zijn moeder kwijtgeraakt, heeft hij niet geleerd om bang te zijn. Normaal lopen jonge reeën een jaar bij hun moeder. In de periode dat het nieuwe kalf komt, in mei, wordt het oude jong afgespeend.
Als dit kalf te vroeg zijn moeder is kwijtgeraakt, vindt hij geen aansluiting bij andere jaarlingen. Dus dan zoekt hij ander gezelschap...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 06:03

Honden kunnen reageren op wild als ze zich zodanig gedragen. Doen ze dat niet en gedragen ze zich bijvoorbeeld “honds” dan reageren ze vaak helemaal niet. Het leven is vol risico”s als je een reetje bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:36

Laat het beestje gewoon een leuk leven hebben zolang het goed gaat - en als het mis gaat is het over. Nu alvast bedenken hoe dat allemaal zou kunnen gebeuren heeft weinig zin. En ook wilde reeen gaan uiteindelijk op een of andere manier dood.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:41

edit: fout topic
Laatst bijgewerkt door Evi84 op 20-01-18 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt