Het nemen van een hond

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 05:45

Qua blindegeleidehond. Van het gemiddelde nest herder achtigen of labradors en of goldens enz die maar groot genoeg werden zijn in het asiel waar ik werkte wel 1 of meerdere pups voor de blindegeleidehonden gegaan. Ook jonge geschikte honden tm 1 jaar gingen vaak met ook goed resultaat.

Zo speciaal hoeft het dus niet te zijn zelfs broodfok kan goed mits evenwichtig karakter en gezond.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:15

Alleen maat zegt natuurlijk niet alles. Als er in een bepaalde lijn veel honden geschikt zijn als hulphonden, zegt dat natuurlijk wél iets over de karakters en willing to please van deze honden.
Dat wil niet zeggen dat in het asiel geen honden zouden kunnen zitten die daar ook geschikt voor zouden zijn, maar dat staat los van elkaar.

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:48

Hoezo staat dat los? Geeft toch aan dat het niet zo heel bijzonder is. Er zijn hier mensen die doen alsof dat heel aparte lijnen zijn die men fokt maar dat hoeft niet zo te zijn een gemiddelde hond van bepaalde rassen en kruisingen kan met goede opvoeding geleide of hulphond worden. Er is vanuit ons zelfs een duitse herder x stafford gegaan voor de opleiding. Was pup van 8 weken. Helaas bleef ze te klein voor geleidehond maar men was er erg tevreden over!
In de opvang zelf hadden wij ook altijd 1 hond in opleiding rond lopen die tm 1 a 1.5 jaar bleef.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:00

Als in een bepaalde lijn veel honden geschikt zijn, zegt dat toch iets over goede karakters?
Ik weet niet hoe lang geleden het is dat jij in het asiel/opvang werkte maar tegenwoordig haalt men daar echt geen honden meer vandaan voor opleidingen als hulphonden. Die komen toch echt bij bepaalde fokkers vandaan en vanuit daar een selectie in de nesten. En zelfs dan pas vanaf een maand of 14 voordat men echt begint met echt opleiden en die eerste 14 maanden brengen ze niet door in een asiel of opvang tegenwoordig. Ik heb er zelf ééntje rondlopen hier....

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:14

Tja, uit de lijnen van mijn honden zijn er een aantal honden naar Amerika gegaan als hulphond. Sommige als volwassen hond (uit nest van mijn reu) en sommige als pup al ( half zusje van teef en nog een pup uit half zus van reu). In Nederland kijken ze er niet naar (al een keer gehoord vanwege uiterlijk, minder 'schattig' /toegankelijk), in Amerika zijn de DH juist weer heel populair als hulphonden. En die halen ze ook hier vandaan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:17

Ik heb meer de indruk dat de vreemde conformatiefok van de DH de reputatie van dit ras als werkhond heeft verpest.

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:27

Kuggur schreef:
Ik heb meer de indruk dat de vreemde conformatiefok van de DH de reputatie van dit ras als werkhond heeft verpest.


Je hebt 2 totaal verschillende 'rassen' binnen de DH. De showlijnen en de werklijnen. Alleen de werklijnen worden door 'leken' niet als Duitse Herders herkend. Maar er mankeert idd ook wel een hoop aan de manier van fokken. De gemiddelde werklijn kan alleen wel gewoon nog goed sporten en een gedeelte van het werk waar ze ooit voor gefokt zijn. Schapen drijven alleen nog amper, daar zijn maar weinig mensen die het nog doen en weinig mensen die je kunnen begeleiden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:35

MyWishMax schreef:
Kuggur schreef:
Ik heb meer de indruk dat de vreemde conformatiefok van de DH de reputatie van dit ras als werkhond heeft verpest.


Je hebt 2 totaal verschillende 'rassen' binnen de DH. De showlijnen en de werklijnen. Alleen de werklijnen worden door 'leken' niet als Duitse Herders herkend. Maar er mankeert idd ook wel een hoop aan de manier van fokken. De gemiddelde werklijn kan alleen wel gewoon nog goed sporten en een gedeelte van het werk waar ze ooit voor gefokt zijn. Schapen drijven alleen nog amper, daar zijn maar weinig mensen die het nog doen en weinig mensen die je kunnen begeleiden.

Grappig, dit punt is bij bordercollies ook bereikt. Er is een onderzoek gedaan en daar kwam uit dat het verschil tussen de werkhond populatie en de show/conformatie populatie genetisch gezien even groot was als tussen willekeurige rassen.
Maar daar is de scheiding dan ook totaal . Verschillende verenigingen die zich met de fok bezig houden. Daarom spreek ik ook van populaties, en niet van lijnen.
Ik heb overigens recent een video gezien van een schapen drijvende DH, serieus kwaliteitswerk. Maar de absolute uitzondering;dit soort capaciteit verdwijnt snel als je er niet gericht op selecteert ( zoals de voor het grootste deel nutteloze showbordercollies pijnlijk goed aantonen).

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:43

MyWishMax schreef:
Kuggur schreef:
Ik heb meer de indruk dat de vreemde conformatiefok van de DH de reputatie van dit ras als werkhond heeft verpest.


Je hebt 2 totaal verschillende 'rassen' binnen de DH. De showlijnen en de werklijnen. Alleen de werklijnen worden door 'leken' niet als Duitse Herders herkend. Maar er mankeert idd ook wel een hoop aan de manier van fokken. De gemiddelde werklijn kan alleen wel gewoon nog goed sporten en een gedeelte van het werk waar ze ooit voor gefokt zijn. Schapen drijven alleen nog amper, daar zijn maar weinig mensen die het nog doen en weinig mensen die je kunnen begeleiden.



Goed punt. Die van mij komt ook uit een werklijn maar ik heb zoveel mensen die vragen wat voor ras het is. Als ik vertel een DH zeggen ze maar die zijn toch altijd goud van kleur. (showlijn dus)
Een voordeel is dat ze niet meteen als agressieve hond wordt gezien nu :')

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:37

Ik heb begrepen dat meerdere van de Timo nakomelingen als hulphond worden opgeleid/ingezet. Dat is niet doorslaggevend, maar vind ik wel een goed gevoel geven, er zit toch wel iets heel goed in die lijn.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:54

Amaris schreef:
Ik heb begrepen dat meerdere van de Timo nakomelingen als hulphond worden opgeleid/ingezet. Dat is niet doorslaggevend, maar vind ik wel een goed gevoel geven, er zit toch wel iets heel goed in die lijn.

Ga je nog testen op allergie vriendelijkheid eigenlijk? Zou ik toch wel even doen om teleurstelling te voorkomen? Ik stel mijn AL's regelmatig tot beschikking voor knuffels voor mensen die willen kijken hoe ze hierop reageren, vaak via de fokker. Zo heeft zij misschien ook connecties met nakomelingen van Timo?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:59

Ja, dat zit zeker nog in de planning :j

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:03

Als je een hond neemt, dan zal je daar of echt de tijd voor moeten hebben, of een brede kring om je heen die kunnen ondersteunen ( uitlaten etc).

Wij hebben een labradorteef, zij was 6 maanden toen ze bij ons kwam.
Prachtig dier, achteraf gezien van een niet zo goed bekend staande fokker uit Belgie.
Hond is zelden ziek geweest, en de meest lieve en betrouwbare die ik ken.
Het voelt bijna als familie.
Inmiddels is ze de 14 gepasseerd en gaat het iedere dag een beetje minder.
Hoe moeilijk is dat ;(

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:40

Waarom moet je een berde kring om je heen hebben die je moeten kunnen ondersteunen?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:50

gribaldi schreef:
Waarom moet je een berde kring om je heen hebben die je moeten kunnen ondersteunen?



Als je 4 hele dagen werkt, zal je wel wat moeten regelen?

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:56

Uhm ja dat zou kunnen. Je kunt de hond ook in de kennel doen. ;)

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:06

De kennel als in een kennel in de tuin, of een pension? (Gefeliciteerd! ;) )

Ik wil niet dat mijn honden iets doen in de kennel, maar dat betekent dus ook dat ik ze geen 8+ uur op een dag in de kennel laat zitten. Toen ik nog 24 uur werkte hadden wij dus een oppas tussen de middag die ze uitliet. Ik werkte 8 uur, maar was langer weg, omdat daar de pauze en reistijd niet bijzat. Mijn man werkt in de bouw, dus begon vroeg, maar op de gunstige dagen waren ze 6 uur alleen. Maar alsnog tussen de middag uitgelaten door iemand. Dat was voor ons een voorwaarde voordat we aan een hond begonnen en toen de 2e en 3e kwamen hebben we dat ook met de oppas overlegt. ;)

En toen ging mijn gezondheid achteruit en kwam ik thuis te zitten. := Nu werk ik voor mezelf, maar houd er qua planning wel altijd rekening mee.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:10

Dankjewel Merel.

Nee bedoelde in de tuin :). Mijn hond heeft werkelijk nog nooit wat gedaan zowel in huis niet als in de kennel.

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:27

Zonder mens om je heen kom je nergens ( ja jonge honden kan je naar veel plekken natuurlijk meenemen, maar dat word een ander verhaal als ze ouder worden, spreek inmiddels uit ervaring)

Daarbij, ik neem aan dat als je daagjes weggaat, pretpark, studiedagen, werkdagen, festivals etc hebt, je toch iemand zal moeten hebben in je omgeving die de hond wil uitlaten :+

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:27

Ik hoopte eigenlijk dat het een grapje was gribraldi. 4 hele dagen je hond opsluiten in een kennel die hij niet wil bevuilen? Je zegt het een soort van trots, maar een hond wil niet graag zijn in zijn eigen 'nest'zijn behoefte doen en zal het dan dus provincie op te houden? Ik vind dat not done. Dat een hond het kan, wil niet zeggen dat het leuk of goed is voor hem.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:36

Wie zegt dat mijn hond hele dagen in de kennel zit? Thuis heb ik niet eens een kennel. Niet te snel oordelen vanaf een berichtje en als je iemand niet kent he ;)

En trouwens, ik ken (werk) honden die niet eens in huis komen, die niet een sociaal worden opgevoed omdat ze maar 1 doel hebben. Dat zijn ook gewoon kennelhonden. Wat is er uberhaupt mis met een kennel? Je kunt ze zo groot maken als je zelf wilt.

En wat betreft behoefte, er zijn honden die gewoon wel de kennel onder poepen en plassen en deze wordt elke dag schoongemaakt...

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:59

Ik blijf zelf ook leven bij eenzame opsluiting en puur basisbehoeftes als plassen, poepen, eten, drinken. Je kan er zelfs aan wennen als je niet beter weet. Maar of het nu echt de bedoeling van een fijn leven is?? Heel Bokt heeft een mening over een paard alleen houden en 24/7 op stal. Voor honden gelden niet ineens andere behoeftes.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:22

Maar daarvoor hoef je over mij toch niet zo'n vooroordeel te hebben?

Elk mens heeft een andere opvoeding/methode voor zijn of haar eigen dier. Of dat nu voor een hond is of voor een paard. Mijn paard wil ook niet binnen staan maar er zijn blijkbaar paarden die wel een hele dag op stal kunnen staan oid. Leven en laten leven ;)

fannetje

Berichten: 3563
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:42

Idd, ieder zijn eigen ding. Die van mij was ook gewoon de hele dag alleen thuis als ik werkte. Kon ze prima ophouden en als ik dan thuis was en we gingen naar buiten, dan duurde het nog wel even voor ze ging plassen en als we met de auto naar het bos gingen, werd er al helemaal niet thuis geplast. Aandacht en knuffels waren veel belangrijker (en mee met de auto natuurlijk). Bereik je dit in 1 dag, zeker niet, trek er maar een paar maanden voor uit. Maar als een hond het gewend is, lijkt het mij geen probleem.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:51

Sorry hoor, maar er zijn gewoon bepaalde natuurlijke basisbehoeftes voor dieren. Dat een paard kan 'wennen' aan 24/7 opsluiting zonder soortgenoten, betekend nog niet dat het oké is? Dat heeft helemaal niks met opvoeding of methodes te maken of ieder zijn eigen ding.
Dat je een hond en zijn blaas zo kan trainen dat hij het heel de dag op kan houden, betekend niet dat dit leuk is voor een hond Ze zijn simpelweg niet gemaakt om hele dagen alleen te zitten, het zijn roedeldieren. Het gaat dus niet alleen om plassen en poepen want dat zijn idd spieren die je gewoon kan trainen. Dus ja, je kán je hond eraan laten wennen...of het zo eerlijk is persé een hond te willen in zo'n situatie en er niks voor willen/kunnen regelen(wat mogelijk geld kost voor uitlaatservice of opvang)dat is een andere vraag.