Vogels in de tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:25

De gewone zadenmengeling blijf ik doorvoeren.
Vetbollen blijven tot ongeveer einde maart hangen. Traditiegetrouw hang ik op 21 maart de laatste lading op. Als die op is, dan is de winter officieel voorbij. :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 12:46

Wat een mooie traditie Gini. :D Ik heb een tijdje geleden nog vet gekocht om zelf weer vetbollen te maken. Waarschijnlijk dacht ik dat het altijd winter zou blijven. :+ Dat ga ik dus maar niet meer doen. Ik heb gelukkig niet zoveel vetbollen meer, dus ik zal ze deze maand wel opmaken, net als de pinda's. Sowieso is het een goed idee om het meeste op te ruimen, want ik heb het langs de wei hangen en binnenkort komen de pony's daar weer te lopen. De meeste zullen er wel af blijven, maar mijn terror Welsh B'tje heeft ongetwijfeld maar een paar minuten nodig om alles van de lijn te trekken. }>

De specht liet zich net ook eindelijk weer eens op de foto zetten.
Afbeelding

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:46

Wij horen overal en nergens wat, maar als ik dan de tuin even in loop hoor ik vaak kraaien die de boel weg jagen. Ugh.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:03

De vogels vieren hier de laatste dagen echt feest nu we het hele gazon vol hebben liggen met snoeiafval van de bomen. Ligt een flinke berg hout, en het zit vol met vogeltjes. Ze zullen zaterdag wel boos zijn als het door de versnipperaar gaat. :P
Verder merk ik dat we echt een verschuiving van vogelsoorten hebben. Waar we eerst vrij veel zwarte meesjes en kuifmeesjes zagen zien we die eigenlijk niet meer. Wel veel groenlingen nu, terwijl we die eerder niet zo veel agen (1 keer per dag of zo) zien we die nu de hele dag door.
Ook is er al een pimpelmees een nest aan het bouwen in het nestkastje. Die is slim om vroeg te beginnen nu die bult vlakbij het mestkastje ligt, want er zitten veel mossen op de takken, die gebruikt het meesje. Wel heb ik het idee dat een partner nog mist. :=

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:42

Hier zijn ze ook al druk bezig met nesten bouwen...in ieder geval de mussen.Ze roven en stelen hooi en stro...ook van elkaar.Stelletje rommelkonten zijn het...ben je net klaar,je draait je om,weer net alsof er een explosie is geweest :+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:46

Hier vooral duiven.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:07

Zojuist een vogel voer-en drinkbakje opgehangen op het balkon! Ben benieuwd wie daar op af gaan komen!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:08

Dit weekend bij mijn ouders zat er in de boom voor de deur een kauwtje met z'n hele snavel volgepropt met bloesem <3

Mijn vader zei, 'die weet zeker niet dat dat straks allemaal wegrot en hij dan z'n nest vol troep heeft liggen.' -O-

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 18:16

Neonlight schreef:
Ook is er al een pimpelmees een nest aan het bouwen in het nestkastje. Die is slim om vroeg te beginnen nu die bult vlakbij het mestkastje ligt, want er zitten veel mossen op de takken, die gebruikt het meesje. Wel heb ik het idee dat een partner nog mist. :=

Een partner schijnt inderdaad wel goed van pas te kunnen komen. :+

Heb je al iets gesignaleerd _AB_?

Ik heb gister Gini's goede voorbeeld gevolgd en de laatste vetbollen opgehangen. Het waren er meer dan ik dacht, dus ik denk dat ze zich hier met gemak de rest van de maand nog wel mee vermaken. :o Daarnaast heb ik de laatste pindakaaspot opgehangen en flink met pinda's gestrooid. Gelukkig eten ze die graag, dus daar kom ik deze maand nog wel doorheen. Het meeste kan ik binnenkort dus van mijn lijntje halen. Twee voedersilo's laat ik hangen, eentje met gemengd strooivoer en de andere met zonnebloempitten. Verder heb ik nog een houder voor bijvoorbeeld havermoutvlokken en meelwormen, die blijft ook. Natuurlijk kan ik af en toe nog wat op de voedertafel strooien, dus verhongeren zullen ze niet. O:) Vandaag is wel te merken dat ze van het feestmaal genieten. Het is drukker dan normaal en ik heb sinds lange tijd ook weer een keepje mogen spotten. :D

Zijn er trouwens meer mensen die een account hebben op tuintelling.nl? Op die website kun je niet alleen tellingen invoeren maar nu ook anderen volgen. Nee, ik heb geen aandelen, maar laat hier graag nog eens vallen dat ik het een leuke website vind. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:18

Hier heb ik mijn eerste kwikstaart voor het jaar ook al gezien, en hele vluchten met wulpen :D Ben blij dat ik niet in een stad woon :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:26

goeroe schreef:
Daarnaast heb ik de laatste pindakaaspot opgehangen
die had je beter hier naar toe kunnen sturen, want de Calvé pindakaas is bijna op.

goeroe schreef:
Een partner schijnt inderdaad wel goed van pas te kunnen komen. :+
O dat wist ik nog niet }>

Kwikstaarten en wulpen zijn mooi.

goeroe schreef:
en ik heb sinds lange tijd ook weer een keepje mogen spotten. :D
*\o/* *\o/* hier gisteren voor het eerst. Er zaten wel 30 vinkjes wormpjes te pikken in het gras vlak bij het raam en ik zei tegen mijn man: "kijk daar die twee, wat zijn dat nou?" Koppeltjes Keepjes en voor mij de allereerste keer dat is ze zag *\o/* :)) :)) Helemaal blij.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 18:44

Wat leuk, een kwikstaart! Vorig jaar zaten ze hier ook, hopelijk mogen wij ze binnenkort ook weer begroeten.

pien_2010 schreef:
goeroe schreef:
Daarnaast heb ik de laatste pindakaaspot opgehangen
die had je beter hier naar toe kunnen sturen, want de Calvé pindakaas is bijna op.

Dit was er eentje zonder zout en met meelwormen, ik weet niet of je daar wel van houdt? :Y)

Grappig hè, die keepjes? Hier verstoppen ze zich ook tussen de vinken. Ik blijf het leuk (en enigszins geruststellend) vinden dat ik niet de enige ben die helemaal blij kan worden van het zien van een vogeltje. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:02

goeroe schreef:
Dit was er eentje zonder zout en met meelwormen, ik weet niet of je daar wel van houdt? :Y)
:n ga alleen voor de Calvé pindakaas. Die is zonder meelwormen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 19:03

Dat hoop je dan maar! :))

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:24

Goeroe, welk soort houder gebruik je voor havermoutvlokken?

Keepjes zijn inderdaad heel leuk. Ik heb ze ook al gespot in de tuin (en tot het besef gekomen dat ik hen eerst als gewone vinken bestempelden). :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:39

Voor het eerst een sijsje gespot in de tuin. *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 12:47

Wat gaaf, prachtig vogeltje! <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:52

Ja, prachtig met dat geel, hij valt ook nogal op. Nooit eerder gezien, en nu kwam hij diverse keren terug. Heb nog meer foto's kunnen maken en kon vrij dichtbij komen.
Zo typisch, bij de overburen komen ze wel veel, en hier zag je ze nooit. De achterburen hebben heel veel winterkoninkjes, ook die heb ik nog niet gezien hier.
O, en net gespot, het nestenmakende pimpelmeesje heeft wel een partner. *\o/* *\o/* *\o/*

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:52

Wij hebben sinds een week 'vogels' in de tuin/vijver die niet gewenst zijn.Ze vernielen alle waterplanten.
Afbeelding

En ik zag deze vogel,geen idee welke het is.Heeft een licht rode borst en zwarte streep bij de kop.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:53

Haha, die eend zwemt koninklijk! :))
Die 2de is een boomklever.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 12:56

Neonlight schreef:
O, en net gespot, het nestenmakende pimpelmeesje heeft wel een partner. *\o/* *\o/* *\o/*

Gelukkig maar! Met zo'n mooi nestje kon dat natuurlijk ook niet uitblijven. :D

Lijkt me een boomklever gohya, mooi!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:06

Oke Thnx. had ik nog nooit gezien in onze tuin.Zitten wel veel vinken en goudvinken.
Ben niet blij met die 2 eenden,ik jaag ze ook iedere keer weg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:16

Sijsje is mooi, ook heel opvallend met dat geel.

Meneer houtduif heeft het maar druk. Hij is regelmatig met mevrouw houtduif aan het flirten, maar die geeft er tot nu toe niet veel om. En gisteren had hij concurrentie van meneer houtduif 2. De natuur is hard. :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:37

Goudvinken? Gaaf! Wist niet dat die ook veel in tuinen kwamen. Toevallig bos/park met oude bomen in de buurt Gohya? Zou leuk zijn als je ze op de foto krijgt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:20

We hebben hier best veel verschillende bomen in de buurt,het bos en de heide ook vlakbij.In onze tuin een Kersenboom,appelboompje,perenboompje en grote coniferen. Je ziet hier in de omgeving ook heel veel Goudvinken.
Ze zijn zo schuw,maar ik zal eens proberen ze op foto te krijgen.