Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jis_ schreef:Bedankt voor je uitleg, weet dat ze niet heel actief zijn maar vond die lades er wel wat onvriendelijk uitzien. Gaaf dat jullie een combi gaan maken.
Hoe zit het met UV licht? Krijgen ze vitamine D via drinkwater?
Dieren kado doen is zo dom vind ik, tenzij je zeker weet dat iemand zo’n dier wil hebben
Die van mij zijn gewoon wildkleur. Yaffa zat in een heel ondiep terrarium zonder schuilmogelijkheid op ooghoogte van kleine kinderen en hond. Heel schuw maar ook heel lief en hier in een terra van 150x60x50 met veel schuilplekken en in een rustige kamer een stuk stoerder geworden.
Animal schreef:janneke_S schreef:Wat leuk! Ik volg
Zelf heb ik ook 4 koningspythons![]()
Uiteindelijk wil ik hier ook mee kweken, alleen zijn mijn dieren nog te jong momenteel. Qua uitbereiding zoek ik nog 2 vrouwen en dan heb ik er wel even genoeg![]()
Ik heb namelijk ook nog westerse haakneusjes en mn kamer staat al redelijk vol
Leuk! Wat voor dieren heb je?
Weet wel dat als je gaat kweken, je eerst een certificaat "certificeerbare eenheid herpeten" moet halen voordat je nakweek mag verkopen. Dit is tegenwoordig geloof ik ook een keuzevak bij opleidingen omtrent dierverzorging.
Animal schreef:Jis_ schreef:Bedankt voor je uitleg, weet dat ze niet heel actief zijn maar vond die lades er wel wat onvriendelijk uitzien. Gaaf dat jullie een combi gaan maken.
Hoe zit het met UV licht? Krijgen ze vitamine D via drinkwater?
Dieren kado doen is zo dom vind ik, tenzij je zeker weet dat iemand zo’n dier wil hebben
Die van mij zijn gewoon wildkleur. Yaffa zat in een heel ondiep terrarium zonder schuilmogelijkheid op ooghoogte van kleine kinderen en hond. Heel schuw maar ook heel lief en hier in een terra van 150x60x50 met veel schuilplekken en in een rustige kamer een stuk stoerder geworden.
In principe wordt gezegd dat slangen geen UV nodig te hebben om D3 aan te maken voor hun calciummetabolisme. De dieren lijken er geen nadeel van te hebben als er geen UVB beschikbaar is. Toch willen wij in die combinatiehuisvesting wel een hele lichte vorm van UVB gaan aanbieden aan de dieren,. Dit plaatsen we dan in het terrariumgedeelte. Koningspythons zijn grotendeels nachtactief en eten "volledige" prooien. Dit is waarom aangenomen wordt dat het bij deze dieren niet nodig is. Onze dagactieve dieren leven in terraria en hebben wel al een lichte UVB lamp. Er is weinig onderzoek gedaan naar de voordelen van UVB bij slangen, maar in de natuur komen dagactieve slangen natuurlijk wel veelvuldig in aanraking met UVB. Zoogdierprooien bevatten zelf ook wat vitamine D3. Insecten daarentegen vrijwel niet.
Bij bijvoorbeeld luipaardgekko's en baardagamen is een UVB lamp en het bijvoeren van calcium noodzakelijk. Deze dieren eten in gevangenschap vaak enkel insecten (en baardagamen ook groenten) welke een hele andere calcium/fosfor verhouding hebben dan wat deze dieren nodig hebben. Daarom wordt calcium bijgevoerd. Ook is een baardagaam dagactief en komen deze uit een omgeving met veel UVB straling en hoge temperaturen. Baardagamen zijn hierdoor veel afhankelijker van hoge temperaturen en UVB straling.
Animal schreef:Indy_Mouse_9 schreef:Ze zijn prachtigen dat kleintje, zo schattig!
Animal, je beschijving is mooi uitgebreid, dank je wel. Desalniettemin wil ik graag bedelen om meer foto'sMet name de verschillende kleurpatronen, als leek heb ik daar geen idee van.
Ik zal even wat foto's uploaden van een aantal verschillende dieren:
Spotnose Enchi Yellowbelly Fire Pastel:
[ [url=m/MtoszS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Piebald:
[ [url=m/GTObgf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Orange Dream Enchi Calico:
[ [url=m/skZD1l.jpg]Afbeelding[/url] ]
Super Pastel VPI Axanthic:
[ [url=m/1OOZ4M.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bamboo Desert Ghost:
[ [url=m/ASbC33.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pastel Clown (daar zit nog een extra gen op wat voor ons onbekend is. Normaal zijn ze minder fel en hebben ze patroon op het hoofd):
[ [url=m/CxWhh1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mojave Cinnamon Calico:
[ [url=m/1a3ORt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lesser Spider Clown:
[ [url=m/AIQ4vX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Leopard Clown:
[ [url=m/xCAg4p.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mojave GHI Pastel (mogelijk super pastel + Black Pastel):
[ [url=m/Iy77gq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maflinger_S schreef:@Jis_: wat schrijf je mooi over Yaffa.
Animal schreef:Mooie beestjes Janneke!
Laurora schreef:Oh geweldig dit! Ik zou echt dolgraag een slang hebben, maar mijn vriend is het daar heel erg niet mee eens
Dus ik kijk graag mee met jouw prachtige dieren
Edit: ik zie dat je in oost-groningen woont, dat is niet belachelijk ver bij mij vandaag (Hoogezand)
Als het mag zou ik ze graag een keertje komen bewonderen
janneke_S schreef:Animal schreef:Mooie beestjes Janneke!
Thanksjullie collectie is zeker ook mooi! Hopelijk gezonde babies dit kaar!
Even een vraagje wat betreft wobble, aangezien je ook een spider hebt. Ben je ooit bang dat je er een kweekt met wobble?
Ik ben nig niet zo ervaren dus vandaar mijn vraag![]()
Vind het overigens erg mooi hoe je het doet met je ratjes en muizen. Zou ik ook graag willen doen op die manier.
Wildgirl schreef:Wat een interessant topic!
Is het geen optie om de muizen al gevroren te kopen? Of is dat veel duurder dan zelf kweken en doden?
Hoe actief zijn de slangen? Als in, wat doen ze op een dag/bewegen ze veel? Heb je ook foto's van jullie andere terraria?
Heel gaaf iig dit!!
nienke555 schreef:Wat een leuk topic TS! Ik ga volgen!
Ik en mijn vriend (of eigenlijk, mijn vriend, het zijn zijn slangen haha) hebben afgelopen jaar met stierslangen gekweekt! 2 paartjes. Van het ene paartje zijn de eieren niet uitgekomen helaas, van het andere paartje 4! Baby slangen zijn nu driekwart jaar oud denk ik? Maar ze zijn zó boosAls je aankomt lopen beginnen ze al te hissen en te happen. Hoop dat die van jou vriendelijker gaan zijn
Verder hebben we nog een rode rattenslang, partner is helaas overleden, 2 taiwanese rattenslangen (de ridleyi's), een python brongersmai (bloedpython) en ook een koningspython.
Amber_anne schreef:TS heel veel respect dat je zelf je voedsel dieren kweekt en dealt met het doden van de dieren
Hoe oud zijn de dieren die je voert?