Baby koningspythons verwacht!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:33

Wat gaaf dit! Mijn kind is gek op slangen, eigenlijk alle reptielen en griezelbeesten dus ik ben langzaam aan het wennen aan het idee dat er straks van alles in huis komt als hij oud genoeg is :')

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:36

@Jis_: wat schrijf je mooi over Yaffa.

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 12:37

Jis_ schreef:
Bedankt voor je uitleg, weet dat ze niet heel actief zijn maar vond die lades er wel wat onvriendelijk uitzien. Gaaf dat jullie een combi gaan maken.

Hoe zit het met UV licht? Krijgen ze vitamine D via drinkwater?

Dieren kado doen is zo dom vind ik, tenzij je zeker weet dat iemand zo’n dier wil hebben

Die van mij zijn gewoon wildkleur. Yaffa zat in een heel ondiep terrarium zonder schuilmogelijkheid op ooghoogte van kleine kinderen en hond. Heel schuw maar ook heel lief en hier in een terra van 150x60x50 met veel schuilplekken en in een rustige kamer een stuk stoerder geworden.


In principe wordt gezegd dat slangen geen UV nodig te hebben om D3 aan te maken voor hun calciummetabolisme. De dieren lijken er geen nadeel van te hebben als er geen UVB beschikbaar is. Toch willen wij in die combinatiehuisvesting wel een hele lichte vorm van UVB gaan aanbieden aan de dieren,. Dit plaatsen we dan in het terrariumgedeelte. Koningspythons zijn grotendeels nachtactief en eten "volledige" prooien. Dit is waarom aangenomen wordt dat het bij deze dieren niet nodig is. Onze dagactieve dieren leven in terraria en hebben wel al een lichte UVB lamp. Er is weinig onderzoek gedaan naar de voordelen van UVB bij slangen, maar in de natuur komen dagactieve slangen natuurlijk wel veelvuldig in aanraking met UVB. Zoogdierprooien bevatten zelf ook wat vitamine D3. Insecten daarentegen vrijwel niet.

Bij bijvoorbeeld luipaardgekko's en baardagamen is een UVB lamp en het bijvoeren van calcium noodzakelijk. Deze dieren eten in gevangenschap vaak enkel insecten (en baardagamen ook groenten) welke een hele andere calcium/fosfor verhouding hebben dan wat deze dieren nodig hebben. Daarom wordt calcium bijgevoerd. Ook is een baardagaam dagactief en komen deze uit een omgeving met veel UVB straling en hoge temperaturen. Baardagamen zijn hierdoor veel afhankelijker van hoge temperaturen en UVB straling.

janneke_S

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:26

Animal schreef:
janneke_S schreef:
Wat leuk! Ik volg

Zelf heb ik ook 4 koningspythons :D

Uiteindelijk wil ik hier ook mee kweken, alleen zijn mijn dieren nog te jong momenteel. Qua uitbereiding zoek ik nog 2 vrouwen en dan heb ik er wel even genoeg :')
Ik heb namelijk ook nog westerse haakneusjes en mn kamer staat al redelijk vol :o


Leuk! Wat voor dieren heb je? :D
Weet wel dat als je gaat kweken, je eerst een certificaat "certificeerbare eenheid herpeten" moet halen voordat je nakweek mag verkopen. Dit is tegenwoordig geloof ik ook een keuzevak bij opleidingen omtrent dierverzorging.



Mijn twee mannen:
Banana lesser enchi
Banana mojave 66% het piebald

En mijn twee vrouwen:
Yellowbelly piebald
Bamboo mystic

Zal straks eens proberen om foto's te plaatsen :D

En ik zoek nog een ghi black pastel en iets met calico :)

Van dat certificaat heb ik gehoord ja. Komt volgend jaar wel een keer. Hopelijk haha

thequeensmum
Berichten: 3608
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:27

Heel interessant, ben geen slangenliefhebber, maar zo bevlogen als jij bent en er over schrijft vind ik toch wel mooi. Vind het leuk om er wat van op te steken.
Heb ook best bewondering voor je dat je zo open bent over het voederen van je slangen en wat daarbij komt kijken. Vind ik niet leuk, maar dat mag toch en ik snap dat slangen ook moeten eten. Denk dat in de bio industrie dieren op een veel akeliger manier aan hun eind komen.
Ik heb ooit eens met een tamme rat gezeten die echt vals was. Aan de dierenwinkel gevraagd hoe ik hem humaan aan zijn eindje kon laten komen. Hun antwoord: stop hem in een doosje in de vriezer. Volgens hen de meest humane methode. Kon ik me niet voorstellen en kon ik ook niet over mijn hart verkrijgen.
Heb hem maar bij de da gebracht voor een spuitje.

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:44

Ik vind slangen echt supertoffe dieren! Al heb ik ze zelf niet... Dat is nog wel even een drempel :P

Maar wat schrijf je mooi over je dieren! Zowel over je slangen als over je ratten. Ik ben zelf behoorlijk nuchter opgegroeid. En nee. Het is inderdaad niet leuk als dieren gedood moeten worden... Maar áls dat toch moet, dan hebben ze bij jou wel heel veel geluk gehad. Want hun leven in een bak met soortgenoten en verrijking is iets wat voor veel voerdieren niet vanzelfsprekend is.

Stripe000
Berichten: 588
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:13

Mooi topic met goede eerlijke informatie
Heeft me een mooie inkijk in de wereld van de slangen liefhebbers
Ook respect dat je zo open bent over je voederdieren
En mooi om te zien hoe je ratten wonen!

Ik ga je zeker volgen alhoewel ik niks heb met slangen maar op een of andere manier vind ik het wel heel interessant en geeft het me een hele andere kijk op die dieren

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:12

Heel mooi en interessant hoe jij alles verteld ook over de voeder dieren! Het hoort er toch bij. Ze hebben een super leven zo, er zijn er helaas genoeg (zelfs als huisdier) die een minder goed leven hebben.

Mooie slangen ook! Gave kleurtjes! Wordt daar echt speciaal op gekweekt? Want deze kleuren zie je in de natuur niet toch?

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:46

Animal schreef:
Jis_ schreef:
Bedankt voor je uitleg, weet dat ze niet heel actief zijn maar vond die lades er wel wat onvriendelijk uitzien. Gaaf dat jullie een combi gaan maken.

Hoe zit het met UV licht? Krijgen ze vitamine D via drinkwater?

Dieren kado doen is zo dom vind ik, tenzij je zeker weet dat iemand zo’n dier wil hebben

Die van mij zijn gewoon wildkleur. Yaffa zat in een heel ondiep terrarium zonder schuilmogelijkheid op ooghoogte van kleine kinderen en hond. Heel schuw maar ook heel lief en hier in een terra van 150x60x50 met veel schuilplekken en in een rustige kamer een stuk stoerder geworden.


In principe wordt gezegd dat slangen geen UV nodig te hebben om D3 aan te maken voor hun calciummetabolisme. De dieren lijken er geen nadeel van te hebben als er geen UVB beschikbaar is. Toch willen wij in die combinatiehuisvesting wel een hele lichte vorm van UVB gaan aanbieden aan de dieren,. Dit plaatsen we dan in het terrariumgedeelte. Koningspythons zijn grotendeels nachtactief en eten "volledige" prooien. Dit is waarom aangenomen wordt dat het bij deze dieren niet nodig is. Onze dagactieve dieren leven in terraria en hebben wel al een lichte UVB lamp. Er is weinig onderzoek gedaan naar de voordelen van UVB bij slangen, maar in de natuur komen dagactieve slangen natuurlijk wel veelvuldig in aanraking met UVB. Zoogdierprooien bevatten zelf ook wat vitamine D3. Insecten daarentegen vrijwel niet.

Bij bijvoorbeeld luipaardgekko's en baardagamen is een UVB lamp en het bijvoeren van calcium noodzakelijk. Deze dieren eten in gevangenschap vaak enkel insecten (en baardagamen ook groenten) welke een hele andere calcium/fosfor verhouding hebben dan wat deze dieren nodig hebben. Daarom wordt calcium bijgevoerd. Ook is een baardagaam dagactief en komen deze uit een omgeving met veel UVB straling en hoge temperaturen. Baardagamen zijn hierdoor veel afhankelijker van hoge temperaturen en UVB straling.


Dank je voor de info weer. Jaren een milde TL lamp gehad om daglicht na te bootsen, was beter is me vertelt, gebruik nu wel vit. druppels in het drinkwater. En natuurlijk een warmte lamp, zo ingebouwd dat ze ook voor een koele plek kunnen kiezen. Bij langdurig heet weer in de zomer zet ik hem wel uit.


Animal schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Ze zijn prachtig <3 en dat kleintje, zo schattig!

Animal, je beschijving is mooi uitgebreid, dank je wel. Desalniettemin wil ik graag bedelen om meer foto's *-:) Met name de verschillende kleurpatronen, als leek heb ik daar geen idee van.


Ik zal even wat foto's uploaden van een aantal verschillende dieren:

Spotnose Enchi Yellowbelly Fire Pastel:
[ [url=m/MtoszS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Piebald:
[ [url=m/GTObgf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Orange Dream Enchi Calico:
[ [url=m/skZD1l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super Pastel VPI Axanthic:
[ [url=m/1OOZ4M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bamboo Desert Ghost:
[ [url=m/ASbC33.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pastel Clown (daar zit nog een extra gen op wat voor ons onbekend is. Normaal zijn ze minder fel en hebben ze patroon op het hoofd):
[ [url=m/CxWhh1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mojave Cinnamon Calico:
[ [url=m/1a3ORt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lesser Spider Clown:
[ [url=m/AIQ4vX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leopard Clown:
[ [url=m/xCAg4p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mojave GHI Pastel (mogelijk super pastel + Black Pastel):
[ [url=m/Iy77gq.jpg]Afbeelding[/url] ]


:wow: Schitterend zijn ze!

Ik haal diepvriesmuizen bij een winkel, zou er ook wel moeite mee hebben om dat zelf te doen, maar is zo nog te doen met 2 slangen. Alleen heb ik er zo weer geen controle over hoe er voor ze gezocht is voor dat ze gedood werden.

Maflinger_S schreef:
@Jis_: wat schrijf je mooi over Yaffa.


<3 Hij is ook heel leuk, Thaddeus ook, zocht een nieuw thuis en via een jeugdvriend, die ook slangen had, gekregen. Geen idee hoe hij voorheen gehuisvest werd. Is sowieso wat stoerder dan Yaffa. Thaddeus betekent ook 'de dappere' 'dapper hart'. :D

janneke_S

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:48

Hierbij wat foto's :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 17:13

Mooie beestjes Janneke!

Er wordt inderdaad o.a. geselecteerd op de kleurmorphs die de dieren hebben. Heel veel van die kleurmutaties komen wel uit het wild, maar in het wild zie je ze inderdaad niet vaak. Ik ga even proberen om het kort te houden. In het wild hebben in principe alle koningspythons gewoon de natuurlijke kleur. Soms is er een dier welke net iets afwijkt van "de standaard". Die werden vaak gevangen en daar werd mee gekweekt. Dan werd er gekeken of de "afwijking" ook overgebracht werd op de nakomelingen. Deze morphs zijn vaak wat subtieler en vallen met name op wanneer je ze combineert met andere kleurmorphs. Een hele hoop kleurmorphs komen daar vandaan. De Banana en Coral Glow (zelfde mutatie, andere lijnen) daarentegen, zijn gewoon zo in het wild gevonden. Ook bijvoorbeeld de Spider morph is aangetroffen op een wild dier :j
Daar kijk je ook wel vreemd van op als je die ineens zou zien :)

Wat fijn dat jullie allemaal zo vriendelijk en lief reageren! Het niet leuk vinden mag uiteraard. Ik begrijp wel dat het voor een hoop mensen een stap te ver gaat. Zelf vind ik het ook het minst leuke aan het houden van slangen en ik vind het ook niet leuk om de dieren te doden. De manier waarop wij werken voelde voor ons het meest prettig, maar van dit onderdeel van de hobby genieten wij absoluut niet :n
Als er ooit herbivoren in slangenvorm komen, weet ik zeker dat ik die wil hebben :))

Gowlan
Berichten: 4979
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:16

Jeetje wat heb je een mooi stel slangen zitten zeg! <3
Ik heb voorheen ook een koningspython gehad. :)

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:30

Oh geweldig dit! Ik zou echt dolgraag een slang hebben, maar mijn vriend is het daar heel erg niet mee eens :')
Dus ik kijk graag mee met jouw prachtige dieren <3

Edit: ik zie dat je in oost-groningen woont, dat is niet belachelijk ver bij mij vandaag (Hoogezand)
Als het mag zou ik ze graag een keertje komen bewonderen O:)
Laatst bijgewerkt door Laurora op 05-04-22 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Riviera87
Berichten: 435
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:30

Wow, TS, super interessant om allemaal te lezen. Bedankt voor je eerlijkheid over de huisvesting maar ook over het houden van de prooidieren.
Je slangen zijn prachtig, altijd een zwak voor deze dieren gehad.

janneke_S

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:06

Animal schreef:
Mooie beestjes Janneke!


Thanks :) jullie collectie is zeker ook mooi! Hopelijk gezonde babies dit kaar!

Even een vraagje wat betreft wobble, aangezien je ook een spider hebt. Ben je ooit bang dat je er een kweekt met wobble?

Ik ben nig niet zo ervaren dus vandaar mijn vraag :)

Vind het overigens erg mooi hoe je het doet met je ratjes en muizen. Zou ik ook graag willen doen op die manier.

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:08

Wat is wobble? :)
Die naam is hilarisch trouwens, Ludwig! _O-
Het hele schattige zie ik er trouwens niet in, sorry. Ik vind ze toch een beetje eng.

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:22

Laurora schreef:
Oh geweldig dit! Ik zou echt dolgraag een slang hebben, maar mijn vriend is het daar heel erg niet mee eens :')
Dus ik kijk graag mee met jouw prachtige dieren <3

Edit: ik zie dat je in oost-groningen woont, dat is niet belachelijk ver bij mij vandaag (Hoogezand)
Als het mag zou ik ze graag een keertje komen bewonderen O:)


Ja zeker! Kom een keer langs en neem vooral je vriend ook mee :)) Ik heb wel wat beestjes zitten die hem kunnen overtuigen :+

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:32

janneke_S schreef:
Animal schreef:
Mooie beestjes Janneke!


Thanks :) jullie collectie is zeker ook mooi! Hopelijk gezonde babies dit kaar!

Even een vraagje wat betreft wobble, aangezien je ook een spider hebt. Ben je ooit bang dat je er een kweekt met wobble?

Ik ben nig niet zo ervaren dus vandaar mijn vraag :)

Vind het overigens erg mooi hoe je het doet met je ratjes en muizen. Zou ik ook graag willen doen op die manier.


Ik heb inderdaad 3 dieren met spider. Het kan zijn dat er een keer een jong dier met een ernstige wobble geboren wordt, maar ik ben er niet heel bang voor. Er zijn maar heel weinig spiders die echt een heftige wobble hebben. Heb er zelf nog nooit eentje gezien en ik kom wel vaker bij kwekers die spider in de collectie hebben. Wel kweek ik spaarzaam met de spiderdieren. Ik heb het toch bij voorkeur niet in de hele collectie, ondanks dat die dieren echt prachtig zijn. De dieren die ik nu heb met het spider gen, zijn voornamelijk aangeschaft voor bepaalde andere morphs (behalve Ludwig, want daar werd ik verliefd op). De spidernakomelingen zullen allemaal weg gaan. Er is 1 dier waar ik bewust spider in wil kweken. Dat is de orange dream enchi calico. Dat gaat enorm knallen met spider erbij.

Naast spider zijn er nog wat morphs die een wobble kunnen hebben. Denk aan champagne, woma, hidden gene woma en een hele reeks aan homozygote morphs (o.a. cypres, spotnose, sable, etc.)

Mijn vriend vindt donkere morphs heel mooi en wil graag een keer een projectje daarmee starten. Hier zit ik wel bovenop. Er zijn namelijk ook veel afwijkingen bij donkere morphcombinaties die veel vaker voorkomen dan een wobble bij de spiders. Bij de super donkere morphs met elkaar gecombineerd, heb je kans op misvormde dieren met zogeheten "kinks". Eigenlijk zit er dan een soort knik in de ruggenwervel.

Ludwig heet trouwens Ludwig omdat ik direct verliefd was toen ik hem zag en hem niet meer los kon laten. Ik moest hem gewoon hebben. Mijn naam is Elise en ik speel drums, dus Ludwig lag enorm voor de hand (Ludwig is naast een pianist ook de naam van een merk wat fantastische drumkits produceert) :D

Gowlan
Berichten: 4979
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:33

Ik had ook een spider. Hoor altijd dat ze állemaal wobble hebben. Die van mij had nagenoeg nergens last van gelukkig.
Was een meisje overigens, ik heb haar helaas moeten herplaatsen door omstandigheden.

nienke555

Berichten: 4935
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:17

Wat een leuk topic TS! Ik ga volgen!
Ik en mijn vriend (of eigenlijk, mijn vriend, het zijn zijn slangen haha) hebben afgelopen jaar met stierslangen gekweekt! 2 paartjes. Van het ene paartje zijn de eieren niet uitgekomen helaas, van het andere paartje 4! Baby slangen zijn nu driekwart jaar oud denk ik? Maar ze zijn zó boos :') Als je aankomt lopen beginnen ze al te hissen en te happen. Hoop dat die van jou vriendelijker gaan zijn :')
Verder hebben we nog een rode rattenslang, partner is helaas overleden, 2 taiwanese rattenslangen (de ridleyi's), een python brongersmai (bloedpython) en ook een koningspython.

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:31

Wat een interessant topic!
Is het geen optie om de muizen al gevroren te kopen? Of is dat veel duurder dan zelf kweken en doden?

Hoe actief zijn de slangen? Als in, wat doen ze op een dag/bewegen ze veel? Heb je ook foto's van jullie andere terraria?
Heel gaaf iig dit!!

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 21:36

Wildgirl schreef:
Wat een interessant topic!
Is het geen optie om de muizen al gevroren te kopen? Of is dat veel duurder dan zelf kweken en doden?

Hoe actief zijn de slangen? Als in, wat doen ze op een dag/bewegen ze veel? Heb je ook foto's van jullie andere terraria?
Heel gaaf iig dit!!


Het is wel een optie om bevroren te kopen hoor, maar dan supporten we wel de gangbare kweek van voedseldieren waarvan wij vinden dat het beter kan :o

Op dit moment is zelf kweken duurder dan bevroren aankopen :j

De koningspythons zijn niet zo actief. Die liggen meestal te rusten. Misschien dat ze 2 uurtjes per avond een beetje rondkruipen. Verder liggen ze altijd in hun schuilplaats.

Ik zal binnenkort even wat foto's maken :D

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 21:38

nienke555 schreef:
Wat een leuk topic TS! Ik ga volgen!
Ik en mijn vriend (of eigenlijk, mijn vriend, het zijn zijn slangen haha) hebben afgelopen jaar met stierslangen gekweekt! 2 paartjes. Van het ene paartje zijn de eieren niet uitgekomen helaas, van het andere paartje 4! Baby slangen zijn nu driekwart jaar oud denk ik? Maar ze zijn zó boos :') Als je aankomt lopen beginnen ze al te hissen en te happen. Hoop dat die van jou vriendelijker gaan zijn :')
Verder hebben we nog een rode rattenslang, partner is helaas overleden, 2 taiwanese rattenslangen (de ridleyi's), een python brongersmai (bloedpython) en ook een koningspython.


Koningspythons zijn sowieso erg vriendelijk gelukkig. Onze stierslang trouwens ook. Welke soort hebben jullie? Wij hebben een pituophis catenifer annectens man :D

Bloedpythons zijn vaak ook redelijk explosief toch?

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:39

TS heel veel respect dat je zelf je voedsel dieren kweekt en dealt met het doden van de dieren

Hoe oud zijn de dieren die je voert?

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 21:47

Amber_anne schreef:
TS heel veel respect dat je zelf je voedsel dieren kweekt en dealt met het doden van de dieren

Hoe oud zijn de dieren die je voert?


Meestal zijn de ratjes tussen de 4 en 6 weken oud, de muizen ongeveer een week of 8-10 en de veeltepels minimaal 3 maanden. Het varieert wel een beetje op welke leeftijd we ze voeren, maar de leeftijden hierboven zijn het meest voorkomend. Een volwassen koningspython eet wel een ratje van 6 weken. Een jonge rattenslang daarentegen start met eendagsmuisjes.