CupCakes_ schreef:Oshaa,
Dat tuig is overduidelijk te klein. Misschien is het een idee als je ergens meerdere maten en merken besteld. Of even kijkt waar je eventueel tuigen kan passen. Ik weet bijv. Dat Rundog zoiets aanbood, ook in Utrecht die kant op. Dus je zou eens even moeten kijken of er in België ook zoiets zit.
En de meeste maat tabellen kan je wel met een korrel zout nemen.

Echt onhandig van die maat tabellen, dan doe je zo je best met meten en dan nog!
Ik heb nog niets iets op redelijk afstand gevonden die een passervice doet helaas - de meeste zitten toch op 2 uur afstand, wat erg lastig in te plannen is. Heb wel mail contact (met foto's en video's) gehad met verschillende en daar kwam dit tuig en de non-stop freemotion vooral uit.
KimD schreef:Ik durf zelfs te stellen dat dit tuig zeker twee maten te klein is.
Inlandsis is qua kwaliteit wel heel fijn, dus als dit tuig je niet bevalt qua materiaal ga je denk ik niks vinden wat je wel bevalt.
Maze past overigens ook niet in de X-back van Inlandsis, wel in de O-back van datzelfde merk. Één maat kleiner dan ze zou moeten hebben.
Ik denk dat het deels is omdat ik ruffwear gewend ben, wat van een heel ander materiaal is. Dan voelt dit heel stug aan, al bedacht ik me na het sturen van dat berichtje dat stug met iets als trekken juist wel fijn is
. Dit is een L, dus dan zou het een XL of XXL worden. Denk alleen dat het misschien dan te groot wordt van voren. De O-back raden ze toch alleen aan tot 20 kg? Of is dat weer een ander?
cursebreaker schreef:De pasvorm an zich vind ik hem echt niet verkeerd staan moet ik zeggen, zo vanaf foto dan. Denk dat de vacht bij hem ook al snel vertekend? Dat heb ik met Arya bv ook dus daar moet ik met passen ook echt goed naar kijken & navoelen. Dus ook altijd goed kijken bij deze tuigen wat ze doen als ze strak getrokken worden.
Deze wat hij nu aan heeft is idd wel te klein qua lengte, maar ik denk met een grotere en dan passende maat dat dit tuig an zich wel heel mooi zal zitten bij 'm - wat ik zo vanaf deze foto dan kan zeggen. Maar als je zelf ook het materiaal niet prettig vind van deze, houd het wel op ja. Ik vind het inlanders materiaal juist wel heel erg fijn - ook gewoon vergelijken met bv de non stop gear e.d. - maar als je het niet fijn vind op je hond moet je idd verder zoeken wel.
Maar ik zou net als wat CC zegt, echt kijken naar een shop waar je meer maten en eventueel ook nog andere merken/tuigen in 1x kunt laten komen, en dan kunt passen en terugsturen. Er zijn idd in NL meerdere shops die dit doen, dus misschien in BE ook ja. Voor BE zou ik eens contact opnemen met die shop die ik hierboven al plaatste. Hebben ook veel kennis over tuigen in huis, en ik denk dat die qua service ook zeker zullen meedenken over meerdere tuigen sturen en passen etc. Zij hebben best een paar leuke tuigen in de shop staan ook - vind ik dan.
De vacht vertekend zeker een heel eind. Bij deze is het duidelijk de lengte, maar ook bij de hals te strak. Het lastige is dat zijn nekomvang 50 cm is, wat bij alle maat tabellen (in hoeverre we die kunnen vertrouwen natuurlijk) alleen in de grootste maten zit. Terwijl hij helemaal geen grote hond is
Op de foto staat hij in een boog - dit was ook de enige houding die hij aannam met dit tuig om, dus het zat ook duidelijk niet lekker. Ik ga die webshop ook nog een berichtje sturen
.
En anders wordt het pas in juli als we een weekje in Drenthe zijn. Kunnen we bij rundog langsgaan. Al zou ik liever al eerder een geschikter tuigje vinden
.