Deze winter is het voor het eerst dat ze buiten overwinteren in een grote lege vijver gevuld met cocopeat.

Voorheen had ik een schildpaddenopvang, maar 2 jaar geleden mee gestopt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Djoena schreef:Vinden jullie het wat als ik de titel en de beginpost aan laat passen naar "Het schildpadden topic" ipv het landschildpadden topic?
Birdie60 schreef:Ik heb 2 grieken, gekocht als 2 vrouwtjes maar blijkt nu mannetje en vrouwtje te zijn.
Deze winter is het voor het eerst dat ze buiten overwinteren in een grote lege vijver gevuld met cocopeat.
TinkerTreas schreef:Ik heb al jaren een zwak voor landschildpadden. Nog nooit als huisdier gehad trouwens.
Wat zijn leuke schildpadden voor een beginner? Zijn er ook soorten die wat kleiner blijven? Of die je het hele jaar door buiten kunt houden? (ivm de grootte van het verblijf)
En zijn er fijne sites /forums waar je veel informatie kunt vinden (wel graag Nederlands)
Lukasje schreef:Ik volg hier mee omdat ik schildpadden zo tof vind en ook al overwogen heb ze te houden. Ik vind ze gewoon gezellig.
Nu heb ik de tuin opgedeeld in paadjes en perken. Een perk is groter dan 2 ,
X 2, sommige zijn zeker het dubbele dus in principe meer dan groot genoeg. Echter, er ligt worteldoek in en boomschors op. Dat is dus ongeschikt?
Djoena schreef:Het gaat heel erg goed met de kleintjesZe zijn zo leuk
Ik ga ze wel alvast uit elkaar halen en allebei een eigen bak geven.
Een van de twee wil namelijk nog wel eens achter de andere aangaan en ik wil liever verwondingen voorkomen dan genezen
Lukasje schreef:Blijft de schildpad daar ook in de winter ?
Djoena schreef:Even weer wat leven in het topic blazen
Iemand uit de buurt zocht een nieuw huisje voor haar Russische vierteen van 7-8 jaar oud en die komen ze morgen brengenik weet nog niet of het een man of een vrouw is, maar ik kijk morgen even of ik het al kan zien
opzich ook niet belangrijk, alleen ivm eventuele plekken creëren om eieren te leggen.
[ [url=m/ni3UMy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het verblijf is 400 x 280 cm en er komt nog een extra plank tegenaan tegen het klimmen.
[ [url=m/3kwtgA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vcNLNY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van de week komt de tuinkas binnen, dan kan het geïmproviseerde kasje weer weg
Djoena schreef:Kun je dat bij een vierteen ook aan de plastron zien? Ik dacht alleen aan de staart? net zoals bij Grieken?weer wat geleerd.
Jaik ga morgen opzoek naar de eerste (on)kruiden, nu al enorm veel zin in.
Wauw wat een pech voor je oudstehopelijk voelt ze zich snel weer beter. Was dat ook degene die je niet in winterslaap liet gaan ivm terugkerende legnood?