Zwaluwen verwelkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 12:59

Bowo: wegwijzertjes hangen naar de kapschuur :Y)

As we speek zie ik hier de eerste zwaluw vliegen!! Hij/zij daalde neer aan de vijver en vloog daarna langs de stallen weer weg. :):)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:13

Oeh hopen dat die inspiratie heeft gekregen en over een poosje alles bij je onder de stront zit :D

Ja echt zonde, 5 stuks dood op de grond in 2 dagen tijd....nestje leeg :n

Zodra ik ze wat vaker wat meer naar het randje van het nest zie komen, en zie dat bijna alle "plukjes" weg zijn van hun kopje, zijn ze in principe vliegrijp :j

Dan pak ik er de eerste dag 2 uit als ik de volwassen zwaluwen door de lucht hoor pfwieten, laat ze even om zich heen kijken zodat ze met het spulletje in de lucht contact maken en daar graag naartoe willen. Op dat moment heb ik de foto ook gemaakt waarop ze op mijn hand zitten.

Dan een paar keer hand naar beneden zodat ze een soort langzaam val-gevoel krijgen en gaan flapperen met hun vleugeltjes. En dat zo uitbouwen dat ze een vluchtje gaan maken. De eerste keer of eerste 2 keer flapperen ze dan meestal in een neerwaartse lijn naar de grond. Op dat moment zijn ze zó kwetsbaar als dat zonder hulp gebeurd :(:) De ouders gaan ze dan normaal gesproken op de grond voeren maarja als er katten rondlopen....

Dus pak ik ze dan weer op, herhaal de procedure nog een keer en dan snappen ze het en vliegen de lucht in, met de anderen mee een paar rondjes, wat buitelen door de lucht.... en even uitpuffen op het dak van de aanbouw :)

Ze gaan daarna gewoon weer zelf terug naar het nestje, maar ze kunnen dan tenminste wèl uitvliegen zonder op de grond terecht te komen. Ze houden het terugkeren naar de stal nog een paar dagen vol en daarna leven ze buiten :)

pol013

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:18

Wij hebben onze kunstnesten al 3 jaar op de zwaluw funda staan maar er is nog niemand geweest op de open huizen route. Ze zitten hier wel in de buurt.
En ik weet wat voor zooi ze er van maken van mijn vorige stal. Maar ik weet ook hoeveel muggen we ineens hadden als ze weg trokken. En daarom accepteer ik de zooi graag.
Bij ons is het manco de modder denk ik. Die hebben we namelijk niet. En is op zand grond ook niet gemakkelijk (kleinschalig) te creëren. Dus we blijven gewoon hopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:19

Ik wil ook zwaluwen lokken, want het stikt van de muggen.

Wij zitten aan een bosrand, dus hebben wel veel vogels, maar niet veel op ons terrein. Het was verwaarloosd en veel bomen waren gekapt.

Nu hebben we nieuwe bomen geplant, maar dat is nog niet de helft van wat er moet komen.

De schuur is vrij laag en zit een zoldertje in. Dat zoldertje gaan we nog verwijderen. Dan heb je schuine belkan en gelijk de pannen.
Voor en achter een deur. Achter stata vaak overdag open, maar twijfel of we in de punt luikjes moeten maken die open kunnen blijven bijv.

Aan de achterkant en zijkant hebben we schuilstal, maar niet heel hoog. Dakplaten daar gelijk op de balken, dus geen nestruimte denk ik zo.
We zouden er wel direct onder nestjes kunnen plaatsen.

Op onze vorige plek hadden we een vasy roodborst stelletje die 2x een nestje vol hadden. We laten daarom veel haren liggen en soms verstop ik was haar in de boom die wel groot is.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 23:30

pmarena schreef:
Oeh hopen dat die inspiratie heeft gekregen en over een poosje alles bij je onder de stront zit :D

:') :')

Fijn dat er toch zoveel plaatsen zijn waar de vogels terecht kunnen en hun ding kunnen doen. Bij degenen die ze liever weg hebben begrijp ik ook wel waarom, al is het jammer. Hopelijk vinden ze eens een schuurtje in de buurt waar ze naartoe kunnen ;)

Het is een koppeltje dat hier rondvliegt sinds vandaag. Ze komen geregeld over de tuin gevlogen en bij de vijver zakken ze wat lager. In iedere stal hangt nu een plankje tegen een balk aan en als de nestjes binnen zijn hang ik ze meteen op.
Bij de drinkbak van de paarden is inmiddels ook een modderplas gemaakt :+

Afbeelding

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 01:00

Hier is nu maar 1 koppel terug. Terwijl we jaren wel 20 koppels hadden.
Emmer onder de nesten hangen vangt veel poep op. En een gespannen draad vinden ze prachtig om op te zitten als de jongen uitvliegen.
En zeker zorgen voor een modderplek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:30

Dat ziet er uit als een aantrekkelijk plekje +:)+

Zou de komende dagen even in de gaten houden of ze zelf ergens een nestje aan het bouwen zijn. Die kabels langs de muur zijn ook best aantrekkelijk voor ze denk ik :)

Dan zie je ineens een nestje ergens zitten weet je wel :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:52

Hoe hoog willen ze zitten??

Wij hebben aan de schuur een grote overkapping gemaakt voor de paarden om te schuilen. Daar zouden ze prima terecht kunnen, maar zie er nooit vogeltjes onder terwijl er veel hooi en haren liggen. Laat het juist liggen nu.
Maar daarnaast meteen bos, dus dat is vast nog steeds aantrekkelijker.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 21:15

Vandaag zag ik ze enkel in de hoogte wat rondvliegen. De paarden zijn nu ook definitief verhuisd naar de weide, dus het is rustig op stal.

Volgens mij zit dit koppeltje ergens bij een boer. Wie weet komen er nog meer koppeltjes opdagen :) mijn enthousiasme is alvast overgewaaid naar de buren :') ze hebben een voederhuisje opgehangen en willen graag meer struiken in de tuin om vogeltjes te lokken :j

dan moeten ze wel nog die luidruchtige kinderen wat temmen :x

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:22

Daar begint het vaak mee, dat ze je domein als jachtterrein gebruiken :)) Als ze dan zien dat je lekker veel vliegbeestjes hebt, stukje modder, fijne aanvliegplek enzo.... dan blijft er vast wel iets plakken :j

Overigens wel oppassen met lange haren van manen / staart, voor de mensen die haren aanbieden.
Hier hebben ze een keer wat staartharen te pakken gekregen en in een nest verwerkt. En op een dag zag ik ineens een dode zwaluw onder een nestje, ondersteboven tegen de muur hangen....met pootje verstrikt in een lange haar -O-

Arm diertje. Toen ik een trap erbij gehaald had om het nestje te checken, flapperde de zwaluw ineens!!
Dus hij bleek niet dood te zijn. Heb hem / haar los kunnen maken, en gelukkig was het diertje nog goed genoeg en heeft daarna gewoon weer verder gebroed op het nest en de babies zijn goed uitgevlogen *\o/*

Maar dat was wel even schrikken....

De Fjord die verloor nog wel eens een pluk staarthaar. Ik denk dat ze daar toen wat van gevonden hadden.... dat nest zag er ook niet uit met allemaal van die lange haren die er her en der uitstaken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:29

Leuk topic! Hier zijn de zwaluwen sinds 5 april weer thuis, voorgaande twee jaar kwamen ze op 6 april :)

Ze (boerenzwaluwen) hergebruiken zeker oude nesten! Wij hadden vorig jaar 18 nesten waarin is gebroed, waarvan maar 6 nieuwen. Een aantal paartjes is of verhuisd of heeft de reis niet overleefd, een aantal jongen heeft nieuwe nesten gemaakt en dat was te zien aan het prutsen wat ze deden :))

Wij hebben een nieuwe kalverstal gemaakt, wij gaan latjes tegen de dwarsbalken maken zodat ze een richeltje hebben om een nieuw nest op te maken, kijken of we de 20 nesten aan kunnen tikken dit jaar :D

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 15:28

Heftig zo verstrikt in dat staarthaar! Gelukkig was je er op tijd bij.

Hier voorlopig nog steeds maar 1 koppeltje te bespeuren. Ze hangen voornamelijk rond bij een boerderij hier in de straat, denk dat ze daar wel hun nest hebben want daar zitten ieder jaar broedpaartjes.

De kunstnestjes zijn helaas ook nog niet binnen.. duurt allemaal wat langer nu.
Vandeweek had ik een nestkastje voor pimpelmeesjes in elkaar getimmerd en daar was meteen interesse van een koppeltje! Later ging er ook een tortelduif op zitten :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:17

Ik heb wel veel hout over en liggen voor verbouwing, dus wil nog wel kastjes en voerhuisjes maken.

Maar vogeltjes zijn niet altijd slim. Op onze vorige gehuurde plek stond een houten kast buiten met een hartvormig gat. We zagen dat we 2 vaste roodborstjes hadden en ze ons echt in de gaten hielden.

Ik gebruikte die kast niet en lag rommel in van verhuuders, oa schrikdraad. Hadden ze dus daar hun nest in gemaakt met haren van onze paarden erbij.
Onderin stond een doos met rommel, die heb ik nog wel weggehaald. Was een veilige plek, maar niet om te leren vliegen.
Zat onderin ook een gat en zaten die kleintjes op de grond naast en achter de kast. Ik denk niet dat veel het hebben gered met alle katten en kraaien in de buurt. ( die laatsten pakten zelfs konijnen jongen uit holletjes )

Als een plankje of hoekje voldoende is, kan ik dat wel even ophangen. Maar of ze dan gelijk gaan komen?
Wat eten ze graag??

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:40

Wat een mooie stal!
Wij hebben in 1999 onze stal gebouwd, stenen muren met een houten kapconstructie met golfplaten erop (deels lichtdoorlatend). Pas na ongeveer 5 jaar kregen we de eerste (boeren)zwaluwen. Ze bouwen zelf nesten (heb nooit kunstnesten gebruikt) op richels en randen, op balken, maar zo te zien bij ons, niet op de tocht en niet recht onder een lichtplaat. We hebben inmiddels zo'n 12 nestjes die elk jaar bevolkt worden, met vaak wel 2, soms zelfs 3 legsels.

Behalve vrije toegang en 'bouwmateriaal' hebben zwaluwen natuurlijk eten nodig, dus een flinke insectenpopulatie helpt. Sinds wij zwaluwen hebben is het aantal muggen, vliegen en vooral dazen enorm teruggelopen. We hadden er veel last van, maar zien ze nog maar zelden.

De poep is inderdaad lastig, daarom hebben we hoog boven de drinkbakken beschermplaten aangebracht, zodat de poep niet steeds in de drinkbakken valt. Wij voeren met losse emmers en die kun je dus op een handige plek neerzetten. Onze paarden en geiten gaan alleen 's nachts naar binnen in de zomer.

Het enige nadeel is dat de zwaluwen mussen verdringen. ze gooien de jonge mussen zelfs soms uit het nest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:08

Oh hier bij de koeienboer stikt het elke zomer van zowel mussen als zwaluwen in de stal :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:21

Ja.... Sinds gisteren zijn de zwaluwen ook weer thuis.

Kom maar op met de zomer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:17

Hier hebben wij ook zeker geen gebrek aan huismussen, kom ze maar halen :Y)

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 13:14

Even iets anders, er is nieuw leven in het kippenhok <3

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:23

Hier zijn ze al twee weken... Aan het gekwetter te horen gaan alle plusminus 50 nesten weer vol. Ondanks dat er nu een gesloten binnenbak voor de stal staat...

Ze worden hier ook jaarlijks geringd voor onderzoek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:30

Wat een dotje :+:

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 13:39

Janine 50 nesten!! Kan me inbeelden dat dat een gekwetter met zich meebrengt :+

Hier nog geen zwaluwen, enkel een tortelduif zie ik nu druk in de weer met bouwmateriaal onder de overkapping.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:44

Thomas5 schreef:
Janine 50 nesten!! Kan me inbeelden dat dat een gekwetter met zich meebrengt :+

Hier nog geen zwaluwen, enkel een tortelduif zie ik nu druk in de weer met bouwmateriaal onder de overkapping.

En stront...
Maar we hoeven nooit met vliegenspray in de weer :D

Eerlijk gezegd denk ik dat je dit jaar niet meer op zwaluwen moet rekenen en je gelukkig moet prijzen met een verkenner...

Ze zijn behoorlijk honkvast.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 19:32

Tja dit jaar misschien niet meer, maar als ze jongen krijgen in de buurt en die gaan op verkenning ... Ze kunnen toch niet allemaal op dezelfde plaats gaan wonen :\

Het levend buffet is inmiddels goed aangedikt heb ik de indruk :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:00

Thomas5 schreef:
Tja dit jaar misschien niet meer, maar als ze jongen krijgen in de buurt en die gaan op verkenning ... Ze kunnen toch niet allemaal op dezelfde plaats gaan wonen :

Het levend buffet is inmiddels goed aangedikt heb ik de indruk :Y)

Ik heb niet het idee dat de eerste leg meteen uitvliegt hoor. Ze fourageren meer in de omgeving. Maar volgens mij gaan ze in het najaar gewoon met z'n allen naar Afrika.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:01

Wij knippen altijd de nestjes bij, als er lange staartharen aan hangen. Ook al een keer een jonge zwaluw verstrikt in geraakt.
Als ik dat doe denk ik ook altijd: welke halve zool knipt er zwaluwnesten bij?
Ik ben dus niet de enige.