Kipjes houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:31

Mijne vinden anders op de grond liggen leuker dan op stok :D en het liefst ook allemaal gestapeld op elkaar.
Pas op met hooi en stro ivm bloedluis.

En vier legnesten voor vier of vijf kippen is wel erg enthousiast :). Ze leggen graag in hetzelfde nest, dus je hebt veel kans dat maar één nest daadwerkelijk gebruikt gaat worden.

owens-mama

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:34

De ren is hier overdekt, dat scheelt natuurlijk. Maar als het mooi weer is kunnen ze hier in de tuin scharrelen. Hier in de buurt, hebben meer mensen kippen, alleen met haan. Wij horen er s' morgens zeker twee kraaien. Ik ben nog niet overtuigd over de kippen hoor. Ik twijfel enorm...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 21:45

Century schreef:
Mijne vinden anders op de grond liggen leuker dan op stok :D en het liefst ook allemaal gestapeld op elkaar.

En vier legnesten voor vier of vijf kippen is wel erg enthousiast :). Ze leggen graag in hetzelfde nest, dus je hebt veel kans dat maar één nest daadwerkelijk gebruikt gaat worden.

Op elkaar gestapeld _O-. Maakt niet uit trouwens, te veel legnesten, ik heb liever wat meer ruimte voor de beesten. We hebben de plek :).

Welke plekken ze graag gaan liggen/zitten zal zich uitwijzen denk ik. Stro heeft stiekem wel nog steeds mijn voorkeur, een geromantiseerd plaatje in mijn hoofd, of zo :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 21:46

Ik wil wel per se legkorrel voeren. Ik ga een Feed-O-Matic bestellen, dat ziet er perfect uit.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:56

_San87_ schreef:
Century schreef:

Op elkaar gestapeld _O-. Maakt niet uit trouwens, te veel legnesten, ik heb liever wat meer ruimte voor de beesten. We hebben de plek :).

Welke plekken ze graag gaan liggen/zitten zal zich uitwijzen denk ik. Stro heeft stiekem wel nog steeds mijn voorkeur, een geromantiseerd plaatje in mijn hoofd, of zo :').

Ze stapelen echt! Ze slapen graag in het legnest met z'n vieren. Ik heb Bielefelders, dat zijn geen kleine kippen. Ik snap het ook niet, maar blijkbaar is het prettig. 's Ochtends liggen ze wel verspreid en zitten ze ook op stok.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 21:58

Century schreef:
_San87_ schreef:

Ze stapelen echt! Ze slapen graag in het legnest met z'n vieren. Ik heb Bielefelders, dat zijn geen kleine kippen. Ik snap het ook niet, maar blijkbaar is het prettig. 's Ochtends liggen ze wel verspreid en zitten ze ook op stok.

Als ze dat fijn vinden, prima toch :D. Zal er vast leuk uitzien, een grote stapel veren.

Bielefelders ga ik eens opzoeken, die ken ik niet.

Edit: Mooie kippen <3.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:00

Ik vind ze heel mooi <3 En het ziet er zeker grappig uit, zeker als er ineens een kop ergens onder vandaan komt. Het is altijd zoeken waar welk deel nu bij hoort en of het er echt vier zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 22:05

Century schreef:
Ik vind ze heel mooi <3 En het ziet er zeker grappig uit, zeker als er ineens een kop ergens onder vandaan komt. Het is altijd zoeken waar welk deel nu bij hoort en of het er echt vier zijn.

Ja leuk :D.

We zijn afgelopen zaterdag wezen kijken bij de boer, ik had een handje voer en bood dat een kip aan, ze keer eerst alsof ze moest inschatten of ik haar ging vermoorden, maar daarna begon ze toch uit m'n hand te eten :') <3.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:19

Mijn kippies wilden ook nooit op stok.
Ze lagen inderdaad altijd met z'n 6en in een legnest. Gekke beesten zijn het ook :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:38

Het zijn hele gekke beesten, maar ik vind ze fantastisch. <3

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:41

Century schreef:

Geen last van bloedluis. Geen hout in het hok. Kunstof legnesten, hok zelf van metaal. In de winter desinfecteren met witkalk en in voorjaar, zomer gaan er Dutchies in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 20:30

Afbeelding

Update'je! De ren is, na bijna een week vertraging door ziekte, af *\o/*! (Ja, er zit een deur in, staat alleen niet op de foto :)) .)

Het nachthok dat we besteld hadden bleek een grote teleurstelling, dus nu gaan we zelf een nachthok bouwen. Mijn vriend is nu alle materialen aan het uitzoeken.

We gaan het hok maken van zwarte rabatdelen, dan komt er isolatie tegenaan en de binnenkant wordt van gecoat hout, dus heel makkelijk schoon te maken :D.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:33

Zo dan!! Daar is hard gewerkt! Mooi hoor...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 20:43

Pareltjes schreef:
Zo dan!! Daar is hard gewerkt! Mooi hoor...

Ja zeg dat... Wat een werk zit daarin. Maar, nu ik er zo naar kijk was het de moeite wel waard.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:42

Ben wel benieuwd naar de kipjes die er in komen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:10

Mooi ! Daar hadden jullie een vette klus aan ! :=

Wat was er met het nachthok ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 17:45

Pareltjes schreef:
Ben wel benieuwd naar de kipjes die er in komen

Twee Sussex Columbia en twee Koningsbergers :D.

Pandora2 schreef:
Mooi ! Daar hadden jullie een vette klus aan ! :=

Wat was er met het nachthok ?

Dat kwam kapot/beschadigd en vies uit de verpakking :\.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:08

Hier alleen een heel dun laagje vlas, meer om de drollen makkelijker uit de stal te halen. Ze zitten alleen 's nachts in stal op de rand en komen alleen op de grond als ze wat willen drinken. Verder lopen ze de hele dag met z'n tweetjes buiten te scharrelen op het landje en in onze tuin, samen met de pony's. Dus ook daarvoor hoef ik geen dikke laag vlas te gebruiken (en anders zitten ze bij de pony's in stal als ze overdag willen schuilen). Ik heb in het begin nog wel eens stro geprobeerd, maar dat werd een bende. De drollen kreeg ik er slecht uit en ze bleven ook lang klef (op het vlas drogen de drollen snel in, is mijn ervaring tenminste). Ook had ik daardoor veel meer volume in de groenbak, doordat ik veel stro moest weggooien. Vlas bevalt mij het beste!

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:09

Mooi gemaakt hoor!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:35

Jammer van dat nachthok ! -O-
Ben benieuwd naar jullie eigen fabricaat ! Alles wat je zelf doet, doe je beter 8-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 19:07

Jackyyb schreef:
Mooi gemaakt hoor!

Dank je wel :D.

Pandora2 schreef:
Jammer van dat nachthok ! -O-
Ben benieuwd naar jullie eigen fabricaat ! Alles wat je zelf doet, doe je beter 8-)

Ja, echt balen hoor... Het was best een duur hok. Maar wat je zegt, gewoon zelf doen dan is alles meteen helemaal naar wens. Het hok wordt houtkleur met zwart <3.

Shenavallie schreef:
Hier alleen een heel dun laagje vlas, meer om de drollen makkelijker uit de stal te halen. Ze zitten alleen 's nachts in stal op de rand en komen alleen op de grond als ze wat willen drinken. Verder lopen ze de hele dag met z'n tweetjes buiten te scharrelen op het landje en in onze tuin, samen met de pony's. Dus ook daarvoor hoef ik geen dikke laag vlas te gebruiken (en anders zitten ze bij de pony's in stal als ze overdag willen schuilen). Ik heb in het begin nog wel eens stro geprobeerd, maar dat werd een bende. De drollen kreeg ik er slecht uit en ze bleven ook lang klef (op het vlas drogen de drollen snel in, is mijn ervaring tenminste). Ook had ik daardoor veel meer volume in de groenbak, doordat ik veel stro moest weggooien. Vlas bevalt mij het beste!

Goed te weten, dat was precies mijn gedachte voor wat betreft vlas, alles droogt in. Voor vlas wilden we sowieso gaan dus, alleen in de nestkasten komt stro. En voor de leuk een keer een plak in de ren :D.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:56

In de nesten had ik inderdaad ook stro. Tegenwoordig gewoon een pluk hooi van de pony's, die er niet bij kunnen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:44

hoihoi, zou ik hier wat vraagjes mogen stellen (hoop dat TS dat goed vindt :)?)
Wij hebben sinds een paar dagen kippen. Lang uitgesteld omdat we eerst nog allerlei dingen in huis en tuin moesten doen, maar eindelijk zijn ze er. We hebben een chabo hennetje overgenomen van iemand die ze echt had voor de fok en deze bleef over omdat ze niet 'mooi' genoeg was. Nou ik vind haar prachtig dus ze mocht mee. Er zitten 2 sabelpoothennetjes bij van een week of 6,7, die zijn meteen geadopteerd. Ze slapen met z'n 3en bovenop elkaar en de kleintjes gaan onder de vleugel van adoptiemoeder. Heel schattig om te zien.
Nu komt het, we hebben ook nog 2 serama kuikens gekregen van familie. Heel lief, maar we weten natuurlijk niet of daar een haantje bij zit (of 2).
Dochter is er meteen helemaal weg van natuurlijk, en ze worden met veel liefde in een oude aquariumbak onder de warmtelamp verzorgd.

Nu mijn vragen:
1. Hoe oud moeten kuikens zijn om een beetje te kunnen zien of het een haantje of een hen is? Of ligt dat aan het ras? De sabelpootkrielen zijn dus een week of 7 denk ik en daar kun je het al goed zien dat het hennen zijn. Is dat bij Serama's ook zo vroeg?
2. We wonen in een dorp aan de rand van een toch wel woonwijk. Alleen het zijn allemaal vrijstaande huizen met nogal wat tuin en als het huis tegenover ons er niet zou staan keken we over de akkers van het buitengebied uit. Aan de achterkant van ons huis hebben we een groot veld, daarachter weer grote tuinen en dan pas weer huizen. De buren aan 1 kant hebben ook al jaren kippen, maar geen haan. Ik heb gezocht op het geluid van een seramahaan en dat is beduidend minder hard en korter dan een 'normale' haan. Maar... als ie dan 's morgens toch een uur lang aan de gang gaat.... Staan de huizen dan ver genoeg uit elkaar? Ik ga nog even aan beide buren vragen wat ze ervan zouden vinden natuurlijk. Misschien vinden ze het geen probleem en dan zou het te proberen zijn. Maar ook al is onze wijk ruim van opzet, het blijft een wijk... Wat vinden jullie?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:51

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:56

Mijn mams heeft drie serama's sinds een jaartje nu (twee hennetjes en een haan), gekocht bij een fokker in het noorden. Mijn ouders wonen in een rijtjeshuis (het laatste huis) in een woonwijk met een erg ver doorlopende tuin. Ze grenzen aan zo'n acht andere tuinen van buren en geen van hen klagen over de haan. Hij gaat niet zo hard, ze moesten er wel om lachen want het klinkt erg grappig en nogal "kriel" :') hij maakt niet bepaald indruk en ze roepen dan ook dat 'ie wat vaker moet oefenen. :=

Wij hebben ze op een bepaald zand staan.. Dat kun je uitzeven om schoon te maken en ze kunnen er lekker in scharrelen. (In het zonnetje gaan ze er op hun zij in liggen dutten.) Komend jaar gaan we ze met mooi weer kort op het gazon zetten. Als cadeautje heeft mams een grote kippenren gekregen en kunnen ze op ontdekkingstocht terwijl zij op het terras zit. :D