Hahaha. Dit nest is al volledig verkocht Voor de volgende zijn er ook al reserveringen. Moet opletten of wij houden er geen meer voor onszelf over Binnen enkele weken eens uitzoeken welke er mag blijven
Wat een ochtend. Gisteren zijn er 33 kuikentjes toegekomen.
Waaronder dit sukkeltje
Niet goed uit het ei gekomen, deel van de dooier hing nog aan hem. Twijfel om hem direct uit zijn lijden te verlossen. Maar we gingen het toch proberen. Op de verwarming gezet en warempel, hij knapte op! Piepen, op zijn pootjes gaan staan, ogen gingen open. Wij kregen hoop. Deze ochtend was hij helaas weer achteruit gegaan. Besloten om even de dieren te doen en dan terug te komen kijken. Vind ik bij de andere kuikentjes 1tje dood.
Spoiler:
Hoe het komt, geen idee... Ga ik bij de legkippen eitjes halen, zie ik er 1 helemaal vertrappelt en kapot gepikt. Hoe kan het toch. Ze kunnen nergens door. Toch heeft deze zich ergens tussen gewrongen. Dus 2 dode kuikens. Eenmaal terug binnen lag sukkel helemaal plat, nog nauwelijks reactie. Ik neem hem op, had hij zijn darmen naar buiten geperst
Dus dit was het resultaat. 3 dode kuikens
Spoiler:
Bij de konijnen vond ik ook dit sukkeltje met een ontstoken oog
Na wat tender, love and care was dit het resultaat
Wat een poedersuiker. Ben er kapot van dat ons kuikensukkeltje alsnog dood is.
De babykonijntjes doen het verder wel goed. Ze beginnen mee hooi, groenten en bieten te eten!
Dat was het. Indien jullie interesse hebben wil ik morgen de andere dieren hier wel eens voorstellen
3 paarden, 2 drachtige swifter schapen, 3 legkippen maar worden woensdag er 5. Heb er nog 2 bijbesteld. 6 vleeskonijnen maar worden er 7. 1 dwergkonijn, 30 kuikens nu, een hond en 2 katten
Op de planning: Barbarie eenden, kwartels en kalkoenen.
Ach, wat naar. Kan me voorstellen dat dat echt geen fijn begin van de week is. Nu duimen dat de andere kuikens gewoon gezond groot worden! Waarvoor zijn de kuikens, ook om aan te houden of gaan jullie ze slachten als ze volgroeid zijn? Ik vind het leuk om alle dieren te zien!
Voor te slachten inderdaad De gele zijn Ross 308 kippen. Ook wel gekend als de dubbele borsten en pure vleeskippen. De bruine zijn kippen die in de bio industrie wordt gebruikt. Sasso kippen. Deze groeien trager en hebben minder last van ziekten normaal. Alhoewel diegene die dood lag een sasso was.
De ross kippen worden in de reguliere industrie geslacht op 6 weken. Deze worden ook opgekweekt onder licht, waardoor ze langer wakker zijn en dus veel meer eten op een dag. De sasso kippen worden normaal geslacht op 12 weken en krijgen vanaf 6 of 8 weken vrije uitloop. Wij houden ze niet kunstmatig wakker en gebruiken ook antibioticavrij voeder. Hierdoor zijn ze bij ons wel ouder als ze geslacht worden Wij verwachten de ross op een 8/9 weken en de sasso op een 15/16 weken.
Ja, maar achteraf zit ik te janken als een klein kind hoor. Maar wij zijn van het principe: Als je het niet kunt doden moet je het ook niet eten. Ze hebben bij ons ook een beter leven (denken en hopen wij toch) dan de dieren die in de supermarkt belanden. Dat helpt wel wat. Toen ik deze ochtend het sukkeltje moest doden omdat hij het niet ging halen heb ik het er ook enkele uren lastig mee gehad, ondanks dat je weet dat het het beste is...
Je eigen kippenvlees , heerlijk lijkt mij hoe lastig ook . Heb er minder moeite mee dan de konijntjes gok ik , als ik geen marters had in de omgeving/tuin had ik wel overwogen wat kippen voor vlees te houden . Mijn collega kan/wil het wel slachten (werk bij de slager , heeft ook voordelen)
Anoniem
Geplaatst: 11-02-19 20:46
Kippen zijn makkelijker dan konijnen inderdaad. Hebben ook zo geen hoge aaibaarheidfactor Wat ook helpt is alles in het groot slachten. Dus niet om de 8 weken 5 kuikens opkweken en slachten maar gewoon alles in 1 keer. Dan leer je ze toch ook minder kennen Met maar 5 komen de karakters toch veel meer naar boven.
Nee, geen lawaai. Daarvoor zijn wij gelukkig snel en kundig genoeg. Zo heb je ze vast en een seconde later zijn ze dood. We maken alle dieren net handtam genoeg om zich stressvrij te laten aanraken en opnemen. Voor hun is het gewoon hun dagelijkse knuffel.
Zo hadden wij op de zorgboerderij haantjes die veel in handen kwamen , toen de andere cliënten weg waren hebben een begeleider (ook jager op oa ganzen ) en ik die 1 voor 1 rustig gepakt even omdraaien en geen stress niks . Was als een dagelijkse knuffel idd , cliënten hebben er onbewust lekker van gegeten in de soep. Haantjes waren weggelopen
Anoniem
Geplaatst: 12-02-19 10:15
Ok hier gaan wij! Als eerste onze hond Lilly
Onze 2 boerderij katten. Kleine poes en Mini poes. Het ontbrak ons aan enige originaliteit Broer en zus met een leeftijdsverschil van ongeveer anderhalf jaar. 1 goede tip: Geen langharige katten meer als stalkatten. Wat een ramp...
Dan de rest van de konijnen. Dit zijn allemaal Lotharingers oftewel reuzevlinders. Sommigen zijn nog in de groei. De oudste van de lotharingers wordt binnenkort 6 maand, dus er zitten echt nog jonkies bij.
Ram Jerome
Ram Gerard
Moer Linde
Moer Lola
Moer Liza (heeft in quarantaine gezet ivm etterende ogen, verhuisd binnenkort weer naar haar gewoon hok)
Ik merk dat ik geen foto heb van ons dwergkonijn. Schande Straks eens 1 maken
Dan de kippen, Mien, Pien en Tien. Ik zoek nog 2 korte namen die eindigen op -ien voor de nieuwe kippen.
Schapen Floor en Noor. Oftewel 25 en 26 (oornummer) 26 is lekker stoer, die staat altijd als eerste klaar. Ivm de vele regen staan ze momenteel op stal (onduidelijke foto's, staan geen 2 seconden stil)
En als laatste de paarden!
Charlotte
Pippin
En Clin d'Oeil (bwp)
ik denk dat dit het was...
Deze ochtend was gelukkig wel een goede ochtend! De overige kuikens doen het super
Als vegetariër moet ik toegeven dat ik hier helemaal geen moeite mee heb! als ik zie hoe ze bij jou zitten en hoe liefdevol je over ze praat! Denk dat menigeen zo’n stukje blees mag wensen. Wat in winkels ligt is vaak te triest voor woorden.
Jammer dat je niet in de buurt woont want dan kwam ik wel kip halen voor man en kids die wel vlees eten.
Konijn, tja dat komt er hier niet in maar dat is gevoelskwestie want ik denk echt dat ze echt goed zitten bij jou.
Jaren en jaren geleden kreeg ik mijn eerste konijn, dat was ook een californian kruising. Ontzettend lief diertje, ze is 11 jaar geworden.
Veel plezier en succes met je dieren en complimenten over hoe jullie het doen!!!
Anoniem
Geplaatst: 12-02-19 16:49
Bedankt
Ik ga morgen eens foto’s maken van de buitenverblijven voor de kippen. Voor de konijnen gaan wij gebruik maken van konijnentractors en ze mogen het gazon kort houden