Minder grote ruimte tussen de twee Roborovski's. Dus een kleiner territorium die ze zouden kunnen afbakenen.
Ik heb vandaag nog niets geks gezien of gevonden. Dus vanavond weer even kijken dan.
xDenies
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-18 19:57
Ondanks dat ik heel goed weet dat 'samen slapen' niet direct een teken is dat alles koek & ei is. Lijkt dit er in dit geval dus wel op. Gisteravond zag ik heel duidelijk dat de wondjes (alweer) bijna weg zijn en ik zag geen verse wondjes. Já, ze is op haar hoede maar dat is niet erg. Door haar gestuntel schrikt Henri zich ook helemaal rot wat uiteindelijk ook wel weer grappig is. Langzaam krijgen ze het vertrouwen ook wel weer terug. Als het moment eenmaal daar is dan zal het vast wel oké komen.
Uitelkaar halen kan dus altijd nog. Er zijn nu geen duidelijke gewonden.
Hun gangenstelsel is ondertussen alweer ruim en breed aangelegd. Hij begint boven naast de kurktunnel. Komt ergens beneden uit en splitst zich dan in twee gangen waar ze dus in slapen. Deze gang gaat ook ergens schuin naar achter. Zo bijzonder weer.
Sorry voor de hondenharen die te zien zijn op het kleedje
xDenies
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-18 23:07
Leuk filmpje! Mooi om te zien hoe groot het nest is geworden. Je ziet rechts dus een gang naar achter gaan (die Henri als laatste een beetje dicht gooit). Ik was heeeeel verbaasd ineens Henri te zien haha. Er blijkt dus echt schuin bovenin het hol een ingang te zijn (is een beetje te zien) en daar kwam hij uit. Perfect voorbeeld van de stijle gangen die ze graven!
Jup. Henri zn balletjes zijn 'opgezet' als hij zo langs Leonor kruipt haha.
Och die oogjes! Ze zijn wel vlijtig. En wat leuk dat ze het zo langs het glas doen. Dan kun je ze tenminste leuk volgen. Mijn Schnabel bouwt zijn gangen altijd midden in de bak...
Haha, dit is inderdaad puur geluk! Dit is bijvoorbeeld in de winkel waar ik werk:
Ben ik ook zo verliefd op!
Maar mijn Russen zitten in een kast dus dat kan ik sowieso niet zien. Die graven ook echt kriskras in de rondte, die tunnels zijn wel minder stijl. Mijn bellies zitten in een aqua maar die graven momenteel niet zo fanatiek, die zijn ook een beetje lastig momenteel. Morgen gaat er een russen dame in de kraambak, die is zwanger. Ben benieuwd wat die fanatieke graver gaat doen!
Tot nu toe gaat hier alles oké. Geen gevechten meer of iets wat er op lijkt. Ze graven fanatiek en zijn lekker bezig. Dit is 1 van de eerste avonden dat ze samen actief bleven ondanks dat ik het licht aan deed. Positief.
Helaas is hier gister een nestje geboren en direct geruimd. Ik vermoed een miskraam. Is in geen jaren meer iets mis gegaan met een bevalling maarja... het is de natuur. Wel vermoeden dat een ander vrouwtje zwanger is dus in die zin hangt het wel in de lucht... dus wie weet voor de Robos!
Overduidelijker kan het niet! Ik ben zo blij als een klein kind! Aanschouw mijn kleine Leonor dus toch heel wat met zich mee draagt! Beeeebies, kom maar op!
Ik weet niet wanneer ze gedekt is. En ik weet ook niet wanneer ze gaat bevallen. Het is voor nu heel erg spannend, maar die buik is gestaag gegroeid!
Gister woog ze nog zo'n 34/35 gram. Nu tikte ze de 38 aan!
Eindelijk voor mij even positief nieuws. Ik hoop dat dit goed verloopt. Henri mag er voor nu bij blijven en dan zullen we zien of er vlot een nest volgt. Eerst maar even kijken hoe dit gaat.
Project Robo gaat gestaag verder!
Dit is nu een open hol dat ik kan zien. De rest van de tunnel langs het glas is hier en daar open.
Van harte! Duimen voor een gezond nestje kleintjes!
xDenies
Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 21:40
Wat een verrassing toen ik deze avond thuis kwam! Eigenlijk uit automatisme draai ik het aquarium om. De gangen lopen aan de achterkant van de bak en ik wist dat daar een holletje zit. Het wc-papier wat ik gisteravond nog had aangeboden was daar keurig netjes geplaatst. Helaas verpestte dat wel mijn uitzicht. Maar toen zag ik ineens iets geks .....
Zien jullie dat!? In eerste instantie zag ik het beter dan hoe het nu ligt. Door mijn zaklamp verschoof papa een stukje. Maar .. jawel! Daar onder papa Henri ligt een knap roze ukje Ik had het niet meer! Zo blij! Zo blij als een klein kind! En vervolgens verschoof papa een beetje en kwam mama het ukje pakken die ze weer terug in het nest legde. Het ukje was overigens druk opzoek naar melk onder papa .. maar helaas. Papa kan alleen maar warmhouden. In het nest zag ik sowieso nog twee ukjes krioelen.
Och wat ben ik blij! Ik had niet verwacht dat dit Project uiteindelijk toch nog zo positief zou ontpoppen! Roborovski's fokken is niet makkelijk. Überhaupt een koppel Robo's is niet makkelijk... en tot zover; gaat het gewoon goed!
Papa Henri ligt voor het nest en bewaakt de boel. Zoals dat hoort.
Ik had even een paar seconden paniek Als ik thuis kom ga ik gelijk in de hamsterkamer kijken hoe en wat. Niet alleen voor nesten hoor, ook voor water en dergelijke. Maar nu doe ik inderdaad als eerste het aquarium omdraaien. Ik zag een opening bij het glas, dus even van dichtbij gekeken. Maar er was niets te zien ..... Wel een gang. En ineens zie ik mama door die gang lopen .. Oké ... En mama komt terug bij dat gat en er iets niets te zien. Wáár zijn mijn beebies!? Mama loopt terug, die gaat plassen ..
Op het moment dat ik in staat ben om dus die tunnels open te leggen (ik zag een wondje bij mama haar neus, denk ik. Ik beschuldigde Henri ondertussen al van m*ord) ploept mama terug in het 'gat' en 'duwt' ze een roze uk tegen het raam. Nog net niet van; HIER ISSIE HOOR! Natuurlijk was ik veel te enthousiast om gelijk mijn camera te pakken ... en die ukken liggen niet stil. Die hangen aan die tepel vastgezogen en mama beweegt alle kanten op om ze één voor één te poetsen. Dus al snel lag alle bodembedekking voor het gat en was er niet roze meer te onderscheiden.
Máár .... ik heb tóch nog één mooi moment op de foto gehad! Ik heb in ieder geval zeker drie ukken gezien Zo groot zijn ze niet Ik gok dat het allemaal wel lichte ukken worden (cinnamon whiteface iig, net als papa) want ze zijn nog heel bleekjes. Als ik het kan/mag vergelijken met russen; de donkere kleur zie je het eerste aan het pigment. Een lichte rus (blauw wildkleur pearl) blijft het langste roze.
Genoeg gepraat .... tada (inclusief mama's neus, jeetje wat is het klein)
Vandaag drie dagen oud.
xDenies
Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 19:03
Mama Leonor vond dat ze prima alleen voor haar kinders kon zorgen en heeft papa Henri verbannen. Omdat ik het niet nodig vind dat ze elkaar gaan verwonden heb ik, in overleg met hun fokker, de keus gemaakt om ze uit elkaar te halen. Als ik wil kan ik ze in de toekomst altijd weer combineren.
Mama Leonor is fanatiek genoeg in haar ééntje
5 dagen oud
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Geplaatst: 03-05-18 19:27
Zorgen hamsters normaal gesproken samen voor de kleintjes?
Tot nu toe heb ik bij de Russen gemerkt dat papa ergens achteraf ligt. Mama is direct na de bevalling weer vruchtbaar en iedere 4e dag. Kortom, die 4e dag word ze continu 'gepest' zeg maar, ook als ze niet het nest uit komt. En dat kan wat frictie geven haha.
Dus veelal haal ik ze bij de russen op tijd er vandaan. Ook mede omdat ik niet continu op nesten zit te wachten.