Chihuahua pup bijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:26

NoTwixLeft schreef:
Ik ben serieus verbaasd hoe makkelijk hier wordt geadviseerd om de pup fysiek te corrigeren (op de rug dwingen is dat imo ook). Ja, dat heeft de moederhond ook gedaan, maar die kan dat met precies de juiste mate op precies het juiste moment met een duidelijke lichaamstaal. Geen mens die dat consequent op die manier kan doen.

'....

Zo inderdaad! Ik kijk er van op. Ik had ook zo'n terrorpup maar dan 3 slagen groter dan een Chi. :=
Ten eerste, dit is een 'puppending' en verdwijnt echt wel. Je hebt geen valse hond.

Bijten = iets anders aanbieden waar wel in gebeten mag worden. Bv. een touw of ander speeltje.
Negeren werkt pas zodra een hond weet wat goed en fout is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:29

NoTwixLeft schreef:
Fysieke correcties zijn echt alleen bij uiterste gevallen misschien nodig, niet voor een pup die nog niet weet dat handen bijten geen leuk spelletje is. Auw/nee zeggen en iets anders pakken om mee te spelen is een prima begin.

Nee laten we eerst 100 x nee roepen en koekjes geven en speeltjes onder zijn neus duwen, dan zal het beestje zeker snappen dat hij het niet mag. Dan gaat ie juist het woord NEE met koekjes en speeltjes associëren.. Sorry hoor maar er is niets mis met een corrigerende tik, die heb ik ook genoeg gehad vroeger en ik ben er niet slechter van geworden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:32

Ik heb een labrador pup van 17 weken die volop aan het wisselen is. Hij beet in het begin ook zo met die scherpe tandjes, nu met het wisselen niet ondanks dat je vaak anders hoort.

Ik heb gewoon altijd ''nee'' gezegd en hem op dat moment speelgoed gegeven om in te bijten. Na 2/3 weken was het gelukkig over. Als hij nu bijv. aan iets stouts wilt knagen en ik zeg 1x nee dan is het ook gelijk klaar. Dus met consequent blijven en doorzetten is het hier op een goede manier opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:46

CharmingS schreef:
NoTwixLeft schreef:
Fysieke correcties zijn echt alleen bij uiterste gevallen misschien nodig, niet voor een pup die nog niet weet dat handen bijten geen leuk spelletje is. Auw/nee zeggen en iets anders pakken om mee te spelen is een prima begin.

Nee laten we eerst 100 x nee roepen en koekjes geven en speeltjes onder zijn neus duwen, dan zal het beestje zeker snappen dat hij het niet mag. Dan gaat ie juist het woord NEE met koekjes en speeltjes associëren.. Sorry hoor maar er is niets mis met een corrigerende tik, die heb ik ook genoeg gehad vroeger en ik ben er niet slechter van geworden.

Als jij aan het spelen was en iets te ver ging kreeg je ook meteen een klap in je gezicht of werd naar bed geschopt zonder dat je ouders uitlegden dat het niet gewenst was wat je deed?

Met een nee is niets mis, maar als het spelen doorslaat (dat kan) dan is een fysieke correctie veel te heftig.. als dat het geval is dan is het bij mij nee en het spel is klaar. Thats it. Is het om een andere reden dan corrigeer ik wel maar dan moet je wel weten waar het gedrag vandaan komt en hoe je dat kan corrigeren. Dat weet TS niet dus zomaar wat doen werkt alleen maar averechts en aangezien het hondje al geen leuke start gehad heeft maakt dat de kans alleen maar groter dat je juist serieuze problemen gaat krijgen als je het verkeerd aanpakt.

CharmingS

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:22

@ Dees_daan: Nee niet direct nee, ik werd eerst gewaarschuwd.. En als ik dan aan de gang bleef kreeg ik inderdaad een tik op de billen ja. Mijn pup werd ook eerst gewaarschuwd, en inderdaad de eerste keer snapt ie er niks van.. De tweede keer word het al duidelijker en de 3e keer word er meteen geluisterd. Mijn hond in ieder geval wel.. Goed gedrag word uitbundig beloond, stout gedrag word gestraft.

Zolang niemand zijn of haar dier mishandeld mag iedereen toch zelf weten wat hij of zei een fijne methode vind?! Of moet iedereen hier op dezelfde manier honden africhten? Hoop het niet want clickers en snoepjes doen het niet zo goed hier :') Been there done that and didn't like it :P

Maar nogmaals ieder zijn methode, of ik daar nu achter sta of niet. Zolang het maar eerlijk en duidelijk voor de hond is. :)

Succes TS. Ik peer hem hier voor er nog meer boktactivisten mijn PM box gaan spammen :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:23

CharmingS schreef:
@ Dees_daan: Nee niet direct nee, ik werd eerst gewaarschuwd.. En als ik dan aan de gang bleef kreeg ik inderdaad een tik op de billen ja. Mijn pup werd ook eerst gewaarschuwd, en inderdaad de eerste keer snapt ie er niks van.. De tweede keer word het al duidelijker en de 3e keer word er meteen geluisterd. Mijn hond in ieder geval wel.. Goed gedrag word uitbundig beloond, stout gedrag word gestraft.

Zolang niemand zijn of haar dier mishandeld mag iedereen toch zelf weten wat hij of zei een fijne methode vind?! Of moet iedereen hier op dezelfde manier honden africhten? Hoop het niet want clickers en snoepjes doen het niet zo goed hier :') Been there done that and didn't like it :P

Maar nogmaals ieder zijn methode, of ik daar nu achter sta of niet. Zolang het maar eerlijk en duidelijk voor de hond is. :)

Succes TS. Ik peer hem hier voor er nog meer boktactivisten mijn PM box gaan spammen :')

Ben het helemaal met je eens. Ik doe hetzelfde ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:29

Krijgen jullie serieus pb's nu van mensen die het niet met jullie eens zijn? wow :')

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:33

Tjha ik ben een: Dieren mishandelaar, een puppymepper, en ik verdien geen hond volgens sommige hier :')

Ze zien er wel heel erg zielig uit he :')
Afbeelding

Arme puppy
Afbeelding

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:34

CharmingS schreef:
NoTwixLeft schreef:

Ook (niet altijd terechte) tikken gehad vroeger, maar daarnaast ook de uitleg gehad wat mn ouders wel van me verwachten. Hoe wil je dat uitleggen bij een pup doen? Dat kan niet.
Een boze auw/nee snappen ze echt wel (snel), want dat straalt je lichaam ook uit als het goed is. Als je daarna rustig een speeltje pakt en daarmee gaat spelen met de pup, heb je een pup die net zo goed snapt dat dat speeltje leuke aandacht van de baas gaat betekenen. Heb je geen fysieke correctie nodig gehad, die je misschien op net het verkeerde moment gaf waardoor de pup het met iets anders gaat associëren.

En koeken geven na bijten? Waar heb ik dat gezegd dan?

Ter vergelijking met mensen; Als een baby bijt is het schattig, als ze peuter en kleuter zijn leg je een kind uit dat dat zeer doet, maar zodra kleuters een beetje ouder worden en ze weten dat bijten niet mag, dan mag er imo pas echt boos gereageerd worden.
De pup van TS is net aan peuter (in een nieuw gezin!) daar mag je niet van verwachten dat ie weet dat bijten voor zn nieuwe familie geen leuk spelletje is, want z'n broertjes en zusjes vonden het wel leuk. Daar hoort niet direct een fysieke correctie bij, maar het gedrag om proberen te buigen naar het gedrag wat je wel wil zien; aankomen met een speeltje zodat je samen iets leuks kan doen.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:41

CharmingS schreef:
Tjha ik ben een: Dieren mishandelaar, een puppymepper, en ik verdien geen hond volgens sommige hier :')

Ze zien er wel heel erg zielig uit he :')
[ [url=m/lVqqWa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Arme puppy
[ [url=m/G9DWYo.png]Afbeelding[/url] ]

Ik was het niet :+ Maar aanraden een pup te slaan zonder kennis van het karakter van het dier en waarom hij bijt, vind ik wel echt gevaarlijk. Er zijn andere methodes zoals je zelf al zegt.
Ik heb mn eigen hond nog nooit geslagen, omdat ik weet dat ik daar meer schade bij haar zou aanrichten. Boos worden is genoeg voor die van mij.

En kind of dier; fysieke correctie zonder dat het snapt waarom is imo mishandeling.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:54

@notwixleft: Ik ga niet zomaar een hond slaan nee, en daarnaast is het niet eens slaan maar gewoon een corrigerende tik. Heb het bij mijn hond ook eerst gedaan met een strenge "nee", helaas was dat niet voldoende. Nu ondertussen wel, ze kent dat woord heel erg goed. Dat geeft ontzettend veel rust.

Nogmaals iedereen is vrij om te doen wat ze willen.. Ik leg alleen uit op wat voor manier ik dit aanpak, wil niet zeggen dat de TS dit ook moeten doen. Heb namelijk al als advies gegeven dat ze beter een cursus kan doen..

Voor mij werkt dit heel erg goed, en voor mijn hond trouwens ook. Die het overigens nu heel erg goed doet. Ik begin er meteen mee, vanaf het moment dat ik ze ophaal. En daar heeft mijn hond de rest van haar leven profijt van, aangezien ze heel erg goed weet tot hoever ze kan gaan..

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:18

Dat is ook het belangrijkste idd, CharmingS!
Ik leg daarom ook uit waarom ik verbaasd ben dat fysieke correctie worden aangeraden. Er zijn maar weinig honden waarbij ik dat als eerste zou aanraden. En het is niet omdat ik het nooit zou gebruiken, maar het moet passen bij de hond en de manier waarop de hond over de schreef gaat.

Cursus is zeker ook een goede, maar ga wel eerst een keer kijken voor je je inschrijft, TS. Als de manier van lesgeven niet bij je past, ga je er ook niet veel leren. Zo zou CharmingS niet naar een KC waar er "verplicht" met de clicker gewerkt moet worden gaan en ik zou hard wegrennen als er constant fysiek "moet" gecorrigeerd. :D

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 19:48

NoTwixLeft schreef:
Dat is ook het belangrijkste idd, CharmingS!
Ik leg daarom ook uit waarom ik verbaasd ben dat fysieke correctie worden aangeraden. Er zijn maar weinig honden waarbij ik dat als eerste zou aanraden. En het is niet omdat ik het nooit zou gebruiken, maar het moet passen bij de hond en de manier waarop de hond over de schreef gaat.

Cursus is zeker ook een goede, maar ga wel eerst een keer kijken voor je je inschrijft, TS. Als de manier van lesgeven niet bij je past, ga je er ook niet veel leren. Zo zou CharmingS niet naar een KC waar er "verplicht" met de clicker gewerkt moet worden gaan en ik zou hard wegrennen als er constant fysiek "moet" gecorrigeerd. :D

Ja ga sowieso even een keertje kijken inderdaad, wil er wel een fijn gevoel aan hebben.
En iedereen zegt je moet op cursus (wat ik ook ga doen) maar het is gewoon heel lastig dat iedereen (trainers) verschillende manieren hebben. Vandaar dat ik dit topic ook opende om de ervaring van andere te horen.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:46

Is ook zo, Ilayda. Instructeur moet imo opgeleid zijn om les te mogen geven, maar het zegt niet daadwerkelijk iets of die persoon kan bieden wat jij zoekt qua begeleiding.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:03

Ik had mijn Chi ook met 12 weken. Dat speels bijten ken ik. Dat is nu ze bijna 10 maand is vrijwel over. Alleen als ze wil spelen.
Ik ben met haar gelijk begonnen met commando's en ben naar een puppycursus geweest. Ik was in het begin ook heel onzeker en bang dat ze vals ofzo zou worden. Ze is super lief en vindt eigenlijk alle mensen leuk! Als ik ergens met haar ben waar ze nog nooit geweest is, begroet ze iedereen alsof het bekenden zijn en loopt ze rond alsof ze kind aan huis is. Ze is alleen nog wel bang voor andere honden. Ze kan goed alleen zijn een aantal uren. Dat heb ik haar heel langzaam geleerd met een babyfoon erbij. Nu krijgt ze 2 gevulde (baby) Kongen als ik wegga.

Kwa speeltjes, voer en botten zou je kunnen vragen bij een dierenspeciaalzaak. Ik heb ik het begon een paar echte puppy dingen gekocht.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 21:41

Debbie00 schreef:
Ik had mijn Chi ook met 12 weken. Dat speels bijten ken ik. Dat is nu ze bijna 10 maand is vrijwel over. Alleen als ze wil spelen.
Ik ben met haar gelijk begonnen met commando's en ben naar een puppycursus geweest. Ik was in het begin ook heel onzeker en bang dat ze vals ofzo zou worden. Ze is super lief en vindt eigenlijk alle mensen leuk! Als ik ergens met haar ben waar ze nog nooit geweest is, begroet ze iedereen alsof het bekenden zijn en loopt ze rond alsof ze kind aan huis is. Ze is alleen nog wel bang voor andere honden. Ze kan goed alleen zijn een aantal uren. Dat heb ik haar heel langzaam geleerd met een babyfoon erbij. Nu krijgt ze 2 gevulde (baby) Kongen als ik wegga.

Kwa speeltjes, voer en botten zou je kunnen vragen bij een dierenspeciaalzaak. Ik heb ik het begon een paar echte puppy dingen gekocht.

En wat was bij jou op puppy cursus het advies?
Alleen blijven doet ze eigenlijk heel goed, ze is in de nacht gewoon droog dus dat is ook heel fijn.
Ze heeft helaas wel vandaag voor het eerst twee ongelukjes binnen gehad maar denk dat dat komt omdat ze het buiten echt te koud vind en ze plast wel buiten maar denk niet genoeg ofzo.
Ja zal is naar de dieren winkel gaan, wil sowieso zo een Kong gaan halen voor dr.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:55

Hier 1 die ook veel beet en ook in mijn broekspijpen hing.Ik zei dan duidelijk nee, nu een jaar geweest en is het over.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 22:25

marleen_usar schreef:
Hier 1 die ook veel beet en ook in mijn broekspijpen hing.Ik zei dan duidelijk nee, nu een jaar geweest en is het over.

Fijn om te horen dat dat heeft geholpen, ik hoop dat het bij die van mij ook gaat gebeuren.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:51

NoTwixLeft schreef:
Zo zou CharmingS niet naar een KC waar er "verplicht" met de clicker gewerkt moet worden gaan en ik zou hard wegrennen als er constant fysiek "moet" gecorrigeerd. :D

Haha ja inderdaad.. Maar ik zou het met een ander ras niet eens zo erg vinden hoor om met een clicker te werken. Mijn hond komt uit een werklijn met hoge drift, en als ik mijn hond net op het pak heb laten bijten zit ze vol adrenaline en dan werkt zo'n clicker niet meer. Ik gebruik bijna nooit een fysieke correctie, dan moet ze het wel heel bont maken.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:55

candalisa schreef:
Heel consequent zijn en als ze gromt mag je d’r best even omdraaien op d’r ruggetje en duidelijk nee zeggen ... door hun moeders worden ze ook gecorrigeerd en zeker met een chih moet je echt duidelijk zijn ik werk met moeilijke honden met gedrags problemen en in 10 jaar ben ik ooit 1x gebeten door een chih verder geen ander hond maar als je ze goed opvoed zijn echt wel leuke hondjes !

Wat een ouderwetse gedachtes hier... Jij bent geen moederhond, jij kan dus ook niet op dezelfde manier corrigeren.
Het is net doodnormaal voor een pup om te bijten?? Waarom dan op zo'n manier reageren, deze hond is niet eens 'moeilijk' of heeft niet eens gedragsproblemen.

Valt me op dat het vooral op paardenforums is dat mensen zo'n gedachtes hebben, want hun paarden slaan ze ook dus waarom een hond dan niet hé. :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:00

CharmingS schreef:
NoTwixLeft schreef:

Mijn hond was ook echt van de duidelijkheid.. zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Het was duidelijk dat hij graag wilde weten waar hij aan toe was.
Ook ik ben hem op zijn rug gaan leggen toen hij mijn polsen met regelmaat blauw beet. Ja het was speels maar ik bepaal waar er hoe hard gebeten wordt. Sommige honden zijn niet gevoelig voor vriendelinke oplossingen. Ook hier alles op advies van lerares bij de cursus overigens die ons waarschuwde voor de dominantie van onze hond. Ze was ook heel duidelijk. Nu aanpakken anders heen je er straks een zeer gevaarlijke hond aan.
Het was uiteindelijk mijn liefste hond ooit, kon met hem lezen en schrijven, hij die met zijn 45kg het liefst bij mij kleine neefje van 4 op schoot klom om heerlijk te knuffelen. Zo ontzettend betrouwbaar en lief..

Maar niet elke hond verdient dezelfde aanpak. En ik zou dat dus ook niet zomaar adviseren! Ik had geen onzekere hond maar een behoorlijk zelfverzekerde.
Overigens bijt elke pup! Hoort erbij! Jij bepaalt wel of je dat wil en waarin, wanneer en hoe.

Hopelijk krijg je veel plezier van de hond!
Waarschijnlijk helpt jouw onzekerheid nu ook niet mee bij een mogelijk onzeker hondje dat graag leiderschap wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:24

Elke hond heeft een andere aanpak nodig.

Zo heb ik mijn labrador nog nooit fysiek gecorrigeerd. Stem was voldoende.

Maar mijn mechels hebben echt wel eens een correctie gehad. Bij de 1 is tik op de neus voldoende. En de andere heb ik echt keer duidelijk moeten maken, dat ik zijn gedrag niet accepteer.

Sindsdien heeft hij het gedrag ook niet weer vertoont.

Heb met oudste ook eerst op een club getraind, waarbij ze niet aan fysieke correcties deden. Allemaal instructeurs met de benodige ervaring en diploma's.

Maar het liep compleet uit de hand en kreeg zowat een onhandelbare hond. Naar andere club gegeven, waarbij ze wel correctie geven bij negatieve gedrag. En had binnen 10 minuten zowat mijn oude hond terug. Dus hij heeft daar gewoon baat bij. Negatieve gedrag = correctie. Goed gedrag is de hemel in prijzen.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:33

IMJ, daar zeg je het zelf al: hond bleef over jouw grenzen heen gaan. Dus niet direct bij de eerste keer, maar na meerdere waarschuwingen/uitleg/weetikwat voor je fysiek ging corrigeren. Ik weet dat er soms een hond tussen zit die zo even wakker moeten worden geschud.

Sturen/corrigeren in een "drift" is (bijna) niet te doen op een lievere manier, zeker als je die drift nodig hebt voor het werk wat ze moeten doen. Maar zo hoog in een drift komt een chi volgens mij niet zo snel als dat je van een knpv-hond wil/verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:40

Ik ken een chi, waar 'ipo' mee wordt gedaan. Vet schattig om te zien.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:20

Ja maar volgens mij is deze chi nog steeds geen IPO hond. Dus ik snap niet dat mensen afkomen met fysieke correcties.