Magrathea schreef:Tja, geen kat is hetzelfde. Er zullen vast katten zijn die het prima doen als binnenkat. Of als kat-in-ingesloten-tuin.
Ik vind het daartegen wel erg kwetsend dat 'je kat op verzoek naar buiten laten' wordt vertaald als 'je kat onder een auto gooien'. Katten zijn niet gek, de kat van mijn ouders loopt al 15 jaar los en weet donders goed dat hij uit de buurt van rijdende auto's moet blijven (hij is als 2 jarige kater gevonden langs een drukke weg in Rotterdam-Zuid).
Ik vind het juist naief om te denken dat iedere kat netjes 2x links en rechts kijkt voor het over steken. Daarvoor heb ik te veel snelwegkatten en aangereden exemplaren binnen en buiten de bebouwde kom gezien...
Magrathea schreef:Ik denk dat een maatregel zoals hier geschetst wordt niet gaat leiden tot minder buitenkatten. Je hebt namelijk nog altijd zwerfkatten, daarnaast op dit moment ruim 450 katten in de asiels van de dierenbescherming waarvan het gros gewend is los te lopen en dus waarschijnlijk óf gaat uitbreken óf doodongelukkig wordt in een huis/afgezette tuin. Aan alle tegenstanders: vind je het nu echt een realistisch idee dat al deze katten geplaatst worden op boerderijen/huizen achteraf etc? Zoveel plek is er toch helemaal niet in Nederland? Allemaal euthanaseren dan maar?
Zwerfkatten kunnen er ook alleen maar zijn omdat er niet gehandhaafd kan worden op loslopende katten. Als iedereen verplicht kan worden de kat op eigen terrein te houden, kan er ook bijna niet meer ongewenst voortgeplant worden en ontstaat een uitstervingsbeleid. Alle katten die niet binnen eigen terrein gehouden kunnen worden plaatsen op een plek buitenaf vind ik realistisch en door te beginnen met handhaven ontstaat daarbinnen in de loop der jaren ook een uitstervingsbeleid.
Magrathea schreef:En over mensen die dieren in hun tuin hebben... Heel leuk als iedereen zijn kat binnen (de tuin) houdt, maar wat nou als er toch een keer ontsnapt, of er een zwerfkat langsloopt, of een bezoeker bij iemand de deur open houdt voor de kat... Dan zijn je beesten alsnog de sjaak. Ik zou met kwetsbare diertjes sowieso zelf maatregelen treffen, omdat binnenkatten/tuinafzettingen geen garantie zijn dat er nooit een dier je tuin in komt. (En wat te denken van ontsnapte honden of vossen in het buitengebied?)
Als je kat vermist raakt schakel je Amivedi, plaatselijk dierenasiel en de plaatselijke supermarkt in. Als het goed is is je kat gechipt en zal contact met je opgenomen kunnen worden als hij gevonden wordt.
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 29-08-17 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt