Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Xyris schreef:Ik ben een voorstander van verplichte een cursus volgen, maar eerlijk gezegd vind ik dat iedereen met een hond een cursus zou moeten doen. Geen 1 hond is hetzelfde.
Ook vind ik dat de cursussen door beter opgeleide mensen gegeven moet worden. Misschien loop ik nog wat achter maar een paar jaar geleden kon je gerust een paar cursusdagen volgen en mocht je jezelf een hondentrainer noemen. Daarnaast is niet elke hond binnen een ras hetzelfde, zou de ene moeten boeten voor het gedrag van een ander? (of eigenlijk, zou een heel ras moeten boeten voor de onkunde van een paar baasjes? Ik denk dat men veel beter af is om 1 lijn te trekken. Eis betere certificering van hondentrainers en verwacht van iedereen dat ze een cursus gaan volgen.
Kuggur schreef:Tsja ik ken Akita's niet goed genoeg om er een oordeel over te vellen, maar het zijn tenslotte honden, en ze moeten op sociaal vlak aan dezelfde eisen voldoen als die "westerse" honden.
Ik wordt wat achterdochtig van zulke " voor mijn hond geldt dit niet" redenaties.
Sammy_xxs schreef:Ik vind het een prima regeling.
Ik heb zelf 2 pitjes waarvan 1 absoluut niet hondvriendelijk is (veranderd in de duivel als ze een andere hond ziet ) en de ander is wel hondvriendelijk alleen die luisterd niet![]()
Dus bij mij gaan ze sowieso niet los en lopen ze aan een vaste lijn van 1.20m.
Muilkorven vind ik ook geen ramp, als je ze dat gewoon goed aanleerd zal dat helemaal geen hinder zijn.
Enige punt waar ik over val is dat anoniem melden, zal er net iemand zijn die een hekel heeft aan je honden en gewoon leuk een melding maakt.
Sta je dan met je goed gedrag![]()
Maar denk dat als deze regels serieus worden ingezet en nagevolgd dat er een stuk minder ernstige bijtincidenten zullen zijn.
Want nu gooien nog steeds alle baasjes hun staff of pit los terwijl ze altijd ineens kunnen omslaan ondanks ze zo goed sociaal waren.
En dan krijg je van die antwoorden "huhh dat heeft tie nog nooit gedaan"![]()
Dusja ik ben voor
Brainless schreef:Mars schreef:Je kunt beter een lijst van hoogrisico baasjes opstellen en die gaan controleren.
Het type tokkie dat stoer met een stafford wil rondlopen bijvoorbeeld maar zich 0,0 verdiept in de opvoeding van het dier.
Zo dan... dan ben ik dus een incompetente, tokkie eigenaar.
Heel jammer dat mensen dat gelijk roepen.
oomens schreef:Voor de invulling zou wellicht naar Spanje worden gekeken, waar het hebben van als 'gevaarlijk' bekend staande honden(rassen) aan strenge regels gebonden is.
Overigens zal het afmaken bij het eerste ernstige bijtincident, het aantal incidenten behoorlijk omlaag brengen. Niet omdat alle bijthonden 'veelplegers' zouden zijn, maar omdat baasjes dan eindelijk geneigd zijn om het niet zover te laten komen.
Dan over het veelgehoorde argument 'maar kleine keffertjes bijten veel vaker'. Ja, dat kan best zo zijn, maar dit voorstel heeft het over risico's. Risico is kans x gevolg, en dat gevolg is bij de gemiddelde pitbullachtige wat groter dan bij een chihuaha. Zelfs als de baasjes bij die laatste de opvoeding achterwege laten.
Azmay schreef:Staat me bij dat een tijdje geleden de meeste bijtincidenten met mensen voor kwamen door het levensgevaarlijke ras de Labrador Retriever
Volgens mij kan je beter hoogrisico baasjes gaan zoeken
Kuggur schreef:kiwiwitje schreef:Het enige wat hij MOET is geen overlast veroorzaken, geen gevaar vormen.
Dat is iets heel anders dan op sociaal vlak aan de zelfde eisen voldoen als een ''westerse'' hond.
Ehm, dit zijn dus de eisen waar ik het over had. De rest is bonus.
maximuss schreef:Mars schreef:Je kunt beter een lijst van hoogrisico baasjes opstellen en die gaan controleren.
Het type tokkie dat stoer met een stafford wil rondlopen bijvoorbeeld maar zich 0,0 verdiept in de opvoeding van het dier.
Dit dus!
_Alarm_wlkp schreef:Mijn eerste hond is tot 3x toe aangevallen en dat was 1x Bordercollie, 1x Border Collie en 1 Golden Retriever... en de laatste keer was het een Husky die op mijn hond vloog.
Precies of ze willen uitlokken dat mijn honden in de aanval zouden gaan.. want ja het zijn DH's.
Kuggur schreef:Tsja ik ken Akita's niet goed genoeg om er een oordeel over te vellen, maar het zijn tenslotte honden, en ze moeten op sociaal vlak aan dezelfde eisen voldoen als die "westerse" honden.
Ik wordt wat achterdochtig van zulke " voor mijn hond geldt dit niet" redenaties.
Duhelo schreef:Kuggur schreef:Tsja ik ken Akita's niet goed genoeg om er een oordeel over te vellen, maar het zijn tenslotte honden, en ze moeten op sociaal vlak aan dezelfde eisen voldoen als die "westerse" honden.
Daar ben ik het ook niet mee eens.
Mijn wolfhond voldoet ook niet naar "westerse" normen. Ze is absoluut niet aan vreemde mensen en schroomt ook niet om blaffend uit te vallen als iemand naar haar zin te dichtbij komt. Ze heeft buitenshuis in bepaalde situaties erg angstgedrag en er zit weinig will to please in.
Met deze hond is het dus niet verantwoord om in een drukke omgeving met een flexi te gaan wandelen en iedereen haar te laten bepotelen, spoeddienst zou iets teveel werk krijgen vrees ik.
Als ik met haar naar een hondenschool ga die op corrigerende wijze werkt of waarvan de trainers persé naar de tandjes willen kunnen kijken of ze in een hoek drijven met een bedreigende pop, dan komt dat ook absoluut niet goed. Net zoals bij die akita hierboven.
Maar wil dat daarom zeggen dat ze niet kan meedraaien in de maatschappij? Absoluut niet, sterker zelfs, diezelfde hond gaat mee op buitenrit langs het paard (aangelijnd uiteraard), gaat ieder weekend mee op wandelingen van 8-15 km, in een kleinere groep honden, tussen een wandeltocht of een groepswandeling van meer dan 100 mensen en honden. Deze gaat ook prima mee een terrasje gaan doen of op restaurant en gaat zelfs mee naar de hondenweide. MAAR ik neem mijn voorzorgen. Op plaatsen waar het drukker is gaat ze dicht aan een korte leiband, ze heeft een harnasje aan met niet aanraken erop, en wij coveren zodanig dat vreemde mensen of kinderen geen mogelijkheid hebben erop af te vliegen. Bij plaatsen waar we zelf niet voldoende overzicht hebben gaan we kijken of we die kunnen vermijden of krijgt ze een muilkorf om. Deze hond gaat nooit in het openbaar los en gaat enkel op de hondenweide met honden waarvan het geen probleem is. (met husky's lukt het bv absoluut niet, dan gaan we er uiteraard ook niet op.)
Visite die bij ons komt past zich aan aan de hond of komt niet, indien nodig wordt ze aangelijnd en/of gekorfd en krijgt visite erg duidelijke voorwaarden mee. Haar kennel is anti uitbraak gemaakt en voorzien van schrikdraad, om haar binnen te houden en mensen buiten te houden.
Maar dat is net de clue, als mensen hun verantwoordelijkheid nemen, dan gebeuren er geen incidenten (of toch veel minder, somige dingen, zoals de staf die zijn roedelgenootje gegrepen heeft, kan je niet altijd voorzien. Die hond zal er wss wel een reden voor gehad hebben, maar die past vaak niet in "ons" plaatje.).