dierenfan schreef:Aartje dat klinkt ook goed doordacht! Hopelijk kunnen we jou nest over een tijd ook hier volgen!
Echt super dat steeds meer mensen onderling willen gaan kruisen.
Hoe doen jullie het trouwens qua pups? Krijgen die wel op papier de uitslagen vd ouders mee?
Stel dat toekomstige pup eigenaren willen fokken dan kan dat papier verder uitgebreid worden. Zo krijg je stamboomloos maar wel met achtergrond die bekend is.
In de wereld van de politiehonden bijv. Doet men dat al erg lang met de herder kruisingen zo kan alles goed uitgedacht worden.
Je bedoeld binnen de KNPV?
Ik weet dat er steeds meer mensen zich inzetten voor dit idee. Zo zijn er zelfs al instanties die bezig zijn met een database voor bewuste kruisingen.
Echter sta ik dan weer niet achter al hun standpunten dus kies ik voor mijn eigen weg.
De kruising die ik voor ogen heb worden type herders mét drive maar niet de nervositeit van de herders uit de werklijnen. De Zwitserse herder is minder gehaaid dan zn duitse en belgische soortgenoten.
Ik zoek een stabiele hond welke niet te snel gestresst raakt van prikkels (iets wat in de lijn van de Zwitserse herder helaas veel voor komt) nu is mijn eigen teef redelijk stabiel, maar met fokken moet je verder kijken dan de ouderdieren. Ze heeft broertjes en zusjes die wel wat temide zijn. Zo heb je nu eenmaal te maken met erfelijkheid, genotype én fenotype.
Binnen het ras ontstaat nu al te veel inteelt, wat in mijn ogen geen goede basis is.
Daarnaast wil ik een type hond welke geschikt is voor de sport naar ook fijn in huis is. Binnen de Zwitserse witte herder fokkers zie je helaas de herders nauwelijks ingezet worden voor de sport. Er ontstaat een selectie van leuke rustige vloerkleedjes. Prima.. Maar niet de kant welke ik als fokker voor ogen heb.
Ik zal tegen die tijd eens een facebook pagina aanmaken voor mensen die het willen volgen.
Maar eerst wacht ik eens dit nestje af want dat zal eerder geboren worden dan mijn geplande kruising.