Zo'n hokje doet altijd wel een beetje pijn aan mn hart...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Iris82 schreef:Succes ermee, wat een mooie kans heb je gekregen.
Zo'n hokje doet altijd wel een beetje pijn aan mn hart...Maar ja, er zijn dus weinig beterer alternatieven in dit geval...
lisaaahtjuuh schreef:Maaaarije schreef:Dat dacht ik inderdaad al, maar dan kan hij dus eerst wel blijven.
Aangezien veel boeren niet meer met echte stieren werken vroeg ik me dat af.
Kunnen stieren wel gecastreerd worden eigenlijk?
Dat ze weinig geld opbrengen wist ik inderdaad, ooit bij een boerderij een aanbod gehad om een stierkalf mee te nemen voor 50 euro.
Stieren kun je castreren dan noem je ze een os.
Er zijn nog genoeg boeren met een stier tussen de koeien, maar het is levensgevaarlijk. Ze drukken je zo dood. Wij hebben ook een stier bij de pinken die is nog jong maar als hij oud genoeg is mag hij de pinken dekken waarvan ik denk dat hij ze kan verbeteren. En de koeien die niet goed willen dragen. Van natuurlijke dekking dragen ze meestal toch beter. Verder insemineer ik alle koeien dat kan ik gewoon zelf. Heb een vat stikstof en dan koop ik sperma van stieren die ik goed vind.
Morganlefay schreef:Ik heb altijd begrepen dat biest antistoffen bevat waardoor een kalf niet vatbaar is voor ziektes??
mirriezz schreef:Ik ben een totale koeiennoob, maar vind dit wel een coole stage vergoeding! Ben benieuwd wat eruit komt. Hoop voor je dat alles goed gaat.
Over die test heb ik wel een vraag: je stuurt haren op, dus ik neem aan dat er DNA getest wordt? Wat wordt daar dan uit bepaald? Ik zou namelijk echt niet weten wat aan t DNA een koe een goeie koe maakt xd
dollyspikkel schreef:(
Niet vatbaar is een groot woord, maar biest zorgt inderdaad voor antistoffen om zich beter te kunnen weren tegen ziekten. Een kalf die geen biest heeft gekregen in de eerste 24u na geboorte zal sterven.
Mallow schreef:Wauw een orgineel cadeau is het in ieder geval wel
Ik krijg ook altijd een beetje de rillingen bij het scheiden van mams en kind en dat hokje![]()
Neem aan dat mams 'gewoon' een melkkoe is?
En men wat een bedragen noem je zeg haha. Voor mij als leek is die moederkoe een gewone koeMaar dat is vast vloeken in de kerk
Spruitjee schreef:Wat een gaaf cadeau! Ben zelf eigenlijk geen fan van spoelen maar als cadeau toch erg leuk. Heb zelf ook een topic hier op bokt over koeien, ga ik binnenkort weer updaten(link staat in os)
Ik vind de lijn van de stier Supersire wel wat hebben, ben erg gecharmeerd van zijn zoon Superstyle. Deze staat echter alleen nog in de Genomics dus wil even afwachten hoe die het echt gaat doenOok of ze niet te melktypisch worden, maar dat zal wel aangezien het Amerikanen zijn.
Heb je ook een letter waar je mee beginnen moet zoals in de vleesvee fokkerij of maakt dat bij Holsteins miet zo uit? (Volgens mij niet maar dat vergeet ik telkens)
BeSen schreef:Waarom moet een koe gelijk gescheiden worden met zijn moeder? ( ja weet niet zoveel over koeien)