Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:14

Succes ermee, wat een mooie kans heb je gekregen. :)
Zo'n hokje doet altijd wel een beetje pijn aan mn hart... :\ Maar ja, er zijn dus weinig beterer alternatieven in dit geval...

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 13:20

Iris82 schreef:
Succes ermee, wat een mooie kans heb je gekregen. :)
Zo'n hokje doet altijd wel een beetje pijn aan mn hart... :\ Maar ja, er zijn dus weinig beterer alternatieven in dit geval...

Ja bij mij eigenlijk ook hoor het liefst ziet iedereen ze dartelend in de wei. Maar in dit geval is dit het beste. Voor onze andere kalfjes hebben we hokjes van 2x2 en kunnen ze wel met elkaar snuffelen.

Ik denk alleen dat wij het erger vinden als de kalfjes zelf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:19

Wat een leuke stagevergoeding! Ik volg ben benieuwd wat er uit gaat komen. Basismateriaal is in ieder geval goed :D
Zelfs als hij/zij niet goed genoeg is op basis van DNA kan het voor jullie eigen veestapel wel een aanwinst zijn.

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:59

Leuk topic!! Volg ik graag even. Mijn ouders hebben ook melkvee gehad, dus ik heb veel kalfjes geboren zien worden! Ook stage gelopen op een bedrijf waar ze koeien spoelden en werkten met draagmoeders. Erg interessant!!

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:22

lisaaahtjuuh schreef:
Maaaarije schreef:
Dat dacht ik inderdaad al, maar dan kan hij dus eerst wel blijven.
Aangezien veel boeren niet meer met echte stieren werken vroeg ik me dat af.

Kunnen stieren wel gecastreerd worden eigenlijk?

Dat ze weinig geld opbrengen wist ik inderdaad, ooit bij een boerderij een aanbod gehad om een stierkalf mee te nemen voor 50 euro.

Stieren kun je castreren dan noem je ze een os.

Er zijn nog genoeg boeren met een stier tussen de koeien, maar het is levensgevaarlijk. Ze drukken je zo dood. Wij hebben ook een stier bij de pinken die is nog jong maar als hij oud genoeg is mag hij de pinken dekken waarvan ik denk dat hij ze kan verbeteren. En de koeien die niet goed willen dragen. Van natuurlijke dekking dragen ze meestal toch beter. Verder insemineer ik alle koeien dat kan ik gewoon zelf. Heb een vat stikstof en dan koop ik sperma van stieren die ik goed vind.

zijn ze eigenlijk alleen gevaarlijk als je er echt bij in loopt/tussen loopt?
ze hebben hier een stier lopen in land bij een groep vaarsen naast een pad waar veel geocashers/wandelaars lopen. Zijn jonge koeien dus die stuiteren geregeld het land door als je er langs loopt om te kijken wat je komt doen.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:32

stieren zijn zeker niet te vertrouwen. Als je beesten niet kent kun je beter niet als onbekende het land in gaan.
je kunt beter een stier hebben die van jongs af al een beetje in de gaten moet houden dan een stier die heel mak is.

De "makke" stieren geven de grootste problemen, deze hou je niet in de gaten en die staan er dan dus zomaar en kunnen je echt zo dood drukken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:33

Interessant om te volgen; de veeteelt is duidelijker een stuk meer "high tech" in Nederland dan hier in IJsland.
(Niet dat me dat op zich verbaast ;) ).
Succes gewenst met het verdere verloop, en ik help je hopen op een vaarskalfje.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:33

Ik ben een totale koeiennoob, maar vind dit wel een coole stage vergoeding! Ben benieuwd wat eruit komt. Hoop voor je dat alles goed gaat.

Over die test heb ik wel een vraag: je stuurt haren op, dus ik neem aan dat er DNA getest wordt? Wat wordt daar dan uit bepaald? Ik zou namelijk echt niet weten wat aan t DNA een koe een goeie koe maakt xd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:41

Ik heb altijd begrepen dat biest antistoffen bevat waardoor een kalf niet vatbaar is voor ziektes??

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:52

Morganlefay schreef:
Ik heb altijd begrepen dat biest antistoffen bevat waardoor een kalf niet vatbaar is voor ziektes??

Niet vatbaar is een groot woord, maar biest zorgt inderdaad voor antistoffen om zich beter te kunnen weren tegen ziekten. Een kalf die geen biest heeft gekregen in de eerste 24u na geboorte zal sterven.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 16:02

mirriezz schreef:
Ik ben een totale koeiennoob, maar vind dit wel een coole stage vergoeding! Ben benieuwd wat eruit komt. Hoop voor je dat alles goed gaat.

Over die test heb ik wel een vraag: je stuurt haren op, dus ik neem aan dat er DNA getest wordt? Wat wordt daar dan uit bepaald? Ik zou namelijk echt niet weten wat aan t DNA een koe een goeie koe maakt xd

Ze proberen vanalles te voorspellen of het klopt dat moet je dan maar hopen.

hoeveel aanleg ze hebben om melk te geven geven, gehaltes in de melk, stand van de benen, hoe goed het uier word, speenplaatsing, en eigenlijk alle extrieur kenmerken.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:03

Wauw een orgineel cadeau is het in ieder geval wel :D

Ik krijg ook altijd een beetje de rillingen bij het scheiden van mams en kind en dat hokje :(:)

Neem aan dat mams 'gewoon' een melkkoe is?

En men wat een bedragen noem je zeg haha. Voor mij als leek is die moederkoe een gewone koe :P Maar dat is vast vloeken in de kerk :D

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 16:09

dollyspikkel schreef:
(
Niet vatbaar is een groot woord, maar biest zorgt inderdaad voor antistoffen om zich beter te kunnen weren tegen ziekten. Een kalf die geen biest heeft gekregen in de eerste 24u na geboorte zal sterven.

Dood zullen ze niet meteen gaan maar biest bevat hele belangrijke antistoffen die het kalf de eerste dagen nodig heeft. Zelf hebben ze nog geen afweersysteem die moeten ze nog gaan ontwikkelen. Zonder biest zijn ze dus vatbaarder voor ziektes.

Wij zorgen altijd dat we goede biest in de diepvries hebben, mocht er een keer een koe zijn zonder biest voor het kalf.

Maar ibr is een ziekte die van moeder op kalf kan worden doorgegeven via de biest. Omdat te voorkomen geven we biest van een ibr vrij geteste koe. Je kunt ook kunstbiest kopen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 16:14

Mallow schreef:
Wauw een orgineel cadeau is het in ieder geval wel :D

Ik krijg ook altijd een beetje de rillingen bij het scheiden van mams en kind en dat hokje :(:)

Neem aan dat mams 'gewoon' een melkkoe is?

En men wat een bedragen noem je zeg haha. Voor mij als leek is die moederkoe een gewone koe :P Maar dat is vast vloeken in de kerk :D

Zo 'gewoon' is mams inderdaad niet haha. Ze heeft 1x gekalft en misschien heeft ze wel 100 nakomelingen. Ze staat op het bedrijf apart in een vip hok. Eerst liep ze wel tussen de koppel en gaf gewoon melk maar ze is zolang gespoeld dat ze geen melk meer gaf. (Een koe moet drachtig worden ander stopt ze met melkgeven )

Nu naar 3 jaar proberen ze haar weer drachtig te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:15

Wat een gaaf cadeau! Ben zelf eigenlijk geen fan van spoelen maar als cadeau toch erg leuk. Heb zelf ook een topic hier op bokt over koeien, ga ik binnenkort weer updaten :D (link staat in os)

Ik vind de lijn van de stier Supersire wel wat hebben, ben erg gecharmeerd van zijn zoon Superstyle. Deze staat echter alleen nog in de Genomics dus wil even afwachten hoe die het echt gaat doen :P Ook of ze niet te melktypisch worden, maar dat zal wel aangezien het Amerikanen zijn.

Heb je ook een letter waar je mee beginnen moet zoals in de vleesvee fokkerij of maakt dat bij Holsteins miet zo uit? (Volgens mij niet maar dat vergeet ik telkens :D)

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:20

Ik volg! Leuk zeg. Ik hoop op een mooi kalf!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:26

Waarom moet een koe gelijk gescheiden worden met zijn moeder? ( ja weet niet zoveel over koeien :') )

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 16:28

Spruitjee schreef:
Wat een gaaf cadeau! Ben zelf eigenlijk geen fan van spoelen maar als cadeau toch erg leuk. Heb zelf ook een topic hier op bokt over koeien, ga ik binnenkort weer updaten :D (link staat in os)

Ik vind de lijn van de stier Supersire wel wat hebben, ben erg gecharmeerd van zijn zoon Superstyle. Deze staat echter alleen nog in de Genomics dus wil even afwachten hoe die het echt gaat doen :P Ook of ze niet te melktypisch worden, maar dat zal wel aangezien het Amerikanen zijn.

Heb je ook een letter waar je mee beginnen moet zoals in de vleesvee fokkerij of maakt dat bij Holsteins miet zo uit? (Volgens mij niet maar dat vergeet ik telkens :D)

Letter maakt inderdaad niet uit.

En ach ik weet het niet met die fokkerij van tegenwoordig naar mijn mening worden de koeien veelste scherp, te groot, benen te recht, kruisen te vlak en spenen te kort. Ook gaat de vruchtbaarheid er niet op vooruit. En het gaat zo ontzettend snel met nieuwe stieren. Niemand ziet door de bomen het bos nog. En de genomics versterken het alleen maar is mijn idee. Daarom ga ik thuis lekker verder zoals ik al deed.

Maar voor 1x leek dit me wel een leuk avontuur. Superstyle lijkt inderdaad wel goed, maar ook ik gebruik liever bewezen stieren.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 16:42

BeSen schreef:
Waarom moet een koe gelijk gescheiden worden met zijn moeder? ( ja weet niet zoveel over koeien :') )

Een kalf bij de koe lijkt heel mooi en het is ook zeker mogelijk als je de goede stal ervoor hebt. Maar het is alles behalve praktisch. De kalveren drinken ontzettend veel melk terwijl wij met die melk onze centen moeten verdienen. Als een kalf bij de koe loopt zuigt hij steeds aan het uier waardoor hey slotgat van de speen losgaat. Daardoor kunnen bacteriën weer naar binnen en heb je meer uierontsteking en geloof me dat is geen pretje.

Voeding van koeien en kalveren komt erg precies en door ze te scheiden kun je beter sturen daarmee. Ook een koe mag niet te dik worden dat kan hele grote gevolgen hebben voor haar gezondheid je moet je wel indenken dat eigenlijk alle melkkoeien topsporters zijn. Sommige produceren meer als 50liter per dag dat kost een hoop energie en door ze optimaal te voeren kunnen ze dat volhouden.

Ook het kalf mag niet te vet worden dat heeft weer gevolgen voor de vruchtbaarheid en als ze te oud en de vet afkalven gaat het meestal te zwaar en kan ze de melkproductie daarna slecht volhouden.

Ook geeft het spenen op oudere leeftijd stress. Bij ons staat er eigenlijk nooit een koe te schreeuwen om haar kalf.
Hier een linkje waar het duidelijk word beschreven:
http://www.milkstory.nl/artikel/vraag-a ... gescheiden
Laatst bijgewerkt door Lisadliam op 23-05-15 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:47

Bedankt! Ik denk dat het in het begin misschien niet zo leuk is voor het kalf en de koe dat ze uit elkaar moeten maar hoe langer ze bij elkaar blijven hoe hechter ze worden en hoe harder het afscheid word.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:47

Wat een gave stage vergoeding!
Ik duim mee voor een super mooi vaarsje!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:51

Wat een leuk topic.
Wij hebben vorig jaar 2 kalfjes gekocht, die waren toen 2 weken.
We hebben ze zelf moeten witteren.
Ze zijn nu bijna 1 jaar maar al flink gegroeid.
Wij hadden normaal dikbillen en lieten die ook dekken en dan de vriezer in.
Dit zijn blauwe. Over 1 1/2 jaar worden ze gedekt.

Afbeelding
Toen hadden we ze net 1 maand, waren voor het eerst in de wei.
Dolle 5 minuten.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:52

Wat een prachtdier is de biologische moeder! Zelf met mijn oom een paar keer mee geweest naar een koeienkeuring met een paar van zijn dieren, erg gaaf om allemaal te zien. Ik ben erg benieuwd naar je kalf!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:53

Interessant en weer eens wat anders. Ik volg ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:58

Het is maar goed dat ik niet met koeien werk, ik zou alles zielig vinden geloof ik :o
Wat ik me afvraag he; dat kalf wordt straks direct gescheiden van zijn moeder en moet de eerste weken in dat hokje doorbrengen. Hoe wordt het sterk dan? het kan niet lopen, rennen, springen, spelen, hoe moet het aansterken en spieren opbouwen dan?