Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:57

Ik heb mezelf er makkelijk vanaf gemaakt :o
Had nog worst over van de wandeling en een berg bladeren in de tuin :D

Afbeelding

Lekker winters zonnetje vandaag

Afbeelding

Lugea

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:18

Vanochtend vond ik het aardig koud, maar inmiddels is het wel lekker. Hier begint het zonnetje nu af en toe ook door te komen. Ik ben net terug uit m’n werk, dus zometeen even een lekkere wandeling in het bos maken.

Die blaadjes in de tuin zijn inderdaad erg leuk voor hersenwerk. Ik strooi ook regelmatig wat tussen de blaadjes in de tuin.

Ik heb net weer een bestelling geplaatst bij kiwiwitje. Weer wat nieuwe dingen om uit te proberen. :D

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:22

Leuk om te lezen hoe iedereen het "alleen zijn" aanpakt. Evi is gister voor het eerst 5 uur alleen geweest los in de woonkamer. Dat heeft ze eigenlijk zonder problemen gedaan, dus ook heel fijn om te weten. Kan ze lekker los, ipv in de bench.
Ze slaapt overigens wel in de bench.

:+:
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:46

Knappe Evi!

Hier is het andersom, los slapen snachts maar langere tijd alleen zijn overdag nog in de bench. Bonne kan ook 4 uur allen zijn. Ben benieuwd of hij los of vast zat bij de oppas. Morgen ophalen <3

En random andere vraag; wat vinden jullie de perfecte tijd om er een 2e hond/pup bij te nemen? 1 jaar leeftijdsverschil of 2 a 4 jaar leeftijdsverschil? Bonne wordt in januari 1 dus zat daar zo een beetje aan te denken. Voor er weer een passende combinatie komt en je op de lijst staat ben je ook zo weer even verder. Met Bonne zelf heb ik gewoon heel veel geluk gehad dat hij over was.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:13

Hier zit tussen Max en Rush 2 jaar ongeveer. Maar heb er ook weleens een jaar tussen gehad.

Beetje afhankelijk van de hond en hoe je er zelf instaat.

Rush begint zijn eigen grondverzet bedrijf :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:13

Ik heb er 6 jaar tussen gelaten :))
Oke, langer dan de meeste zullen doen gok ik zo, maar ik heb het heel erg van de situatie af laten hangen.
Was jarv er aan toe? Zat hij er ook daadwerkelijk op te wachten of zou het meer een ergernis kunnen worden? Ik wilde eerst zien hoe hij uit zou groeien als volwassen hond qua karakter, om te weten waar ik goed aan zou doen.
Was mijn thuissituatie er klaar voor?

Ik ben zelf voorstander van langer wachten, ipv binnen 2 jaar al een nieuwe hond erbij. Maar dat heeft dan dus bij ons ook te maken gehad met dat ik wilde kunnen weten wat er bij Jarv zou passen qua karakter :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:16

StalMelyn schreef:
Knappe Evi!

Hier is het andersom, los slapen snachts maar langere tijd alleen zijn overdag nog in de bench. Bonne kan ook 4 uur allen zijn. Ben benieuwd of hij los of vast zat bij de oppas. Morgen ophalen <3

En random andere vraag; wat vinden jullie de perfecte tijd om er een 2e hond/pup bij te nemen? 1 jaar leeftijdsverschil of 2 a 4 jaar leeftijdsverschil? Bonne wordt in januari 1 dus zat daar zo een beetje aan te denken. Voor er weer een passende combinatie komt en je op de lijst staat ben je ook zo weer even verder. Met Bonne zelf heb ik gewoon heel veel geluk gehad dat hij over was.

Volledig afhankelijk van je eigen situatie en de hond die je hebt.

Guinness (onze oudste) was het liefste altijd alleen gebleven, hij had en heeft nog veel aan de rest gehad. Speelt er zeer uitzonderlijk mee.

Dana idem dito, die speelt alleen met haar dochter en zoon maar heeft nooit en zal nooit met de rest spelen. Die kan ook gewoon heel tevreden binnen liggen op de bank bij mij terwijl de rest buiten speelt.

Harvey vind andere fantastisch, heeft altijd gespeeld met Abbay en Abbay met hem. Toen Maze kwam was hij ook echt haar oppas en go-to om te spelen en klieren.

Toen Maze elf maanden was werd Vixem geboren, match made in heaven. Als klittenband, beste wat we ooit hebben kunnen doen is onze puppy een puppy cadeau doen.

Nil hetzelfde, Maze, Vixem & Nil zijn altijd aan het klieren en het doen.

Vixem is twee (jongste) toen Nil iets ouder dan acht weken was.

Onze nieuwe puppy's worden geboren als Nil vijf maanden is en 'verlaten het nest' als hij zeven maanden is, ook daar verwacht ik eigenlijk dikke mik.

Wij trainen natuurlijk afzonderlijk van elkaar waardoor ze individuele aandacht krijgen, daardoor is dat ook geen probleem.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:39

StalMelyn schreef:

Ik denk dat het voor Layla leuker was geweest als Beer iets jonger was. Beer was 3.5 toen Layla erbij kwam (dus ook weer niet zo oud). Al is Beer ook wel niet het type hond dat uren speelt / kliert etc. Layla is helemaal gek van hem en krijgt hem vaak genoeg wel aan het spelen, dus op zich is het prima.
Specifiek met Beer had ik ook niet voor dat hij 3 jaar was een nieuwe hond erbij gedaan. Niet zozeer qua leeftijd, maar omdat hij toen pas echt helemaal geland was (we hebben hem sinds hij 1 jaar en 4 maanden was).

Layla is nu 14 maanden en daar zou ik op zich een puppy bij durven doen (niet dat we dat gaan doen). Denk dat ze dat fantastisch zou vinden :+

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:46

Als het aan mijn mechelaar had gelegen, was er nooit een hond bijgekomen. Ze tolereert ze, als pup speelt ze er nog mee. Maar daar is alles mee gezegd.

Maar Max en Rush :+: Die 2 zijn zo gek op elkaar, spelen veel samen en slapen ook veel tegen elkaar aan.
Afbeelding

Ik zag voordat Rush kwam ook dat Max echt een maatje mist. Die zocht telkens toenadering bij de anderen etc.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:50

Verschillende verhalen dus.

Waar ik mee zit is dat ik de puppytijd niks vindt en dat met een jaar ertussen dat voor langere tijd gehad heb. Aan de andere kant denk ik dat iets later, 2 a 3 jaar ertussen misschien makkelijker is omdat Bonne dan verder opgevoed is.

En dan komt er nog bij dat ik graag een pup wil van een bepaalde reu dus ook niet helemaal zelf kan bepalen wanneer er zo een nest komt van hem, de fokkers wat ouder zijn en nog wat punten. En toevallig heeft deze betreffende reu een mooie teef gedekt kreeg ik door. Maar ik ga zeker niet haasten, het moet goed passen, moet er achter staan etc.. maar opeens ging het idee wel spelen.

Bonne gaat het wel leuk vinden, daar twijfel ik niet over.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:55

Zo schattig zo samen!

Ik denk dat Fitz een hond er bij fantastisch gaat vinden. Hij is super sociaal, vindt spelen geweldig en slaapt bij de oppas ook graag met de andere honden. Uiteindelijk komt er dus ook wel een tweede, maar ik laat hem sowieso eerst 2 a 2,5 worden voor ik daar aan ga denken.

Qua los; wij hebben vanaf een maand of 8 de bench en ren er uit gedaan. Hij sliep er al niet meer in en met alleen thuis blijven had het ook geen toegevoegde waarde. Hij is het meest chill op de bank. :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:23

Hier was het de bedoeling om in 2022 voor een tweede hond te gaan zodat Mahdu echt 'af' zou zijn en er een paar jaar verschil tussen zou zitten.
In 2019 kwam Dívka hier wonen en ze is 3 maanden ouder dan Mahdutje.
Enerzijds is het fijn dat ik geen rekening hoef te houden met opvoeding etc en een groot leeftijdsverschil, anderszijds is de kans aanwezig dat ik over een aantal jaar 2 bejaarde honden heb die vlot achter elkaar wegvallen.
Qua energielevel en werklust liggen ze mijlenver uit elkaar, maar dat los ik op door Mahdu thuis te laten, voorop de fiets te zetten of in de buggy mee te nemen zodat hij meestal wel gezellig mee kan maar Dívka ook haar kilometers kan maken. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:53

Leo schreef:
Zo schattig zo samen!

Ik denk dat Fitz een hond er bij fantastisch gaat vinden. Hij is super sociaal, vindt spelen geweldig en slaapt bij de oppas ook graag met de andere honden. Uiteindelijk komt er dus ook wel een tweede, maar ik laat hem sowieso eerst 2 a 2,5 worden voor ik daar aan ga denken.

Qua los; wij hebben vanaf een maand of 8 de bench en ren er uit gedaan. Hij sliep er al niet meer in en met alleen thuis blijven had het ook geen toegevoegde waarde. Hij is het meest chill op de bank. :')

Maisie is hetzelfde als Fitz, ook heel sociaal, speelt super graag. Zij is nu 1,5 jaar en er komt dus half februari een nieuwe bij. Moet er wel bij zeggen dat de nieuwe pup wel aan haar karakter gematched wordt, dus als er niks bij het nest blijkt te zitten wachten we tot de volgende.

Maisie is sinds een weekje los beneden en dat gaat heel goed :j. Bench heeft ze nog wel, omdat dat haar veilige plek is.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:08

Oh leuk, hersenspinsels over een 2e hond *D

Wordt de 2e hetzelfde ras Pien?

Hier hebben we al weleens puppyfever haha. Maar voor 1,5 komt er sowieso niks bij denk ik. Lijkt me echt niet ideaal als hond 1 nog pubersteken heeft :)) Al lost zich dat vast ook wel weer goed op. Maar voorlopig is eentje nog wel even genoeg!

Mijn vriend vind het vooral praktisch onhandig. Met oppas, wandelen, als je ze in je eentje hebt, enz. Hondenschool probeerde me al een Aussie aan te smeren haha, vind ze wel wat voor mij. En ze wist een leuk lijntje die een nestje ging krijgen volgend jaar.

Nou zijn we denk ik niet ras-vast, maar moet wel in ons leven passen. Ook met oog op de toekomst!
Laatst bijgewerkt door xSannee op 01-12-23 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:10

Hier bij mij ook de wens voor een tweede. Het liefst zou ik een teefje willen met het idee om ooit eventueel een nestje te fokken. De moeder van nori krijgt waarschijnlijk in 2025/2026 haar laatste nestje. Dat zou ik toch wel echt heel tof vinden om ook nog een teefje van haar te hebben. Op haar zijn we toen echt verliefd geworden. Zo’n fijn karakter! En heel knap natuurlijk <3

Mijn vriend is er nog niet zo happig op :')
Hij vindt twee honden wel onhandig qua logistiek en oppas regelen. Ik heb nu onderhandeld dat wanneer we besluiten geen kinderen te krijgen of dat dat niet lukt dat er dan een tweede hond komt :=

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:12

Oh haha xSanne ik lees nu jouw post. Had die van mij kunnen zijn minus het ras :P

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:14

Gaabje schreef:
Oh haha xSanne ik lees nu jouw post. Had die van mij kunnen zijn minus het ras :P

_/-\o_ _O-

Misschien kunnen we samen een overhaal-strategie bedenken hahahaha
Oh jij hebt al wel een soort compromis zie ik :))

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:20

xSannee schreef:
Gaabje schreef:

_/-\o_ _O-

Misschien kunnen we samen een overhaal-strategie bedenken hahahaha
Oh jij hebt al wel een soort compromis zie ik :))

Haha ja dat wel! Ik laat wel af en toe schattige pupfoto’s zien. Maar moet ook niet van te jonge pups, die vindt ie dan weer niet heel schattig :’)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:25

Mijn kerel wilde nooit een derde hond, dus er is nog hoop voor jullie hoor. ;)

Van twee naar drie vond ik een veel grotere overgang als van één naar twee. Daarna maakt het allemaal geen zak meer uit. :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:38

KimD schreef:

Van twee naar drie vond ik een veel grotere overgang als van één naar twee. Daarna maakt het allemaal geen zak meer uit. :')

Dat kan ik me voorstellen!

Bij ons zit er straks twee jaar tussen, maar het duurt nog even voor de pup komt. Merk wel dat dit het juiste moment is voor Freek, want hij is onwijs speels/actief maar is het laatste halfjaar wel echt minder 'wild' geworden.

Ik vind het straks wel spannend als we echt een hele weekenddag weg moeten. Het komt bijna nooit voor, maar oppas is straks lastiger voor ons. Door de weeks maakt het niet uit, want dan kunnen ze met de uitlaatservice mee. Met vakantie gaan ze mee, dus dat is ook geen probleem.

We gaan het wel zien. Ik ga er vanuit dat het 'vanzelf' goed komt. Heel veel familie van ons hebben honden en ze wonen allemaal in de buurt. In het ergste geval moeten ze dan even gesplitst van elkaar uit logeren.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:48

lor1_1984 schreef:
Hier was het de bedoeling om in 2022 voor een tweede hond te gaan zodat Mahdu echt 'af' zou zijn en er een paar jaar verschil tussen zou zitten.
Enerzijds is het fijn dat ik geen rekening hoef te houden met opvoeding etc en een groot leeftijdsverschil, anderszijds is de kans aanwezig dat ik over een aantal jaar 2 bejaarde honden heb die vlot achter elkaar wegvallen.
Qua energielevel en werklust liggen ze mijlenver uit elkaar, maar dat los ik op door Mahdu thuis te laten, voorop de fiets te zetten of in de buggy mee te nemen zodat hij meestal wel gezellig mee kan maar Dívka ook haar kilometers kan maken. :)

Ik dacht safe te zitten met zes jaar verschil, maar niet ingecalculeerd dat de Beagle fluitend zo oud zou worden. :+ Dus gaat hier ook nog spannend worden en een derde durf ik nog niet aan, voor ik straks alsnog jaren met drie honden zit.

Weet iemand nog leuke verjaardags boxen? Woefbox heb ik de kerstbox van liggen, maar 16 jaar mag gevierd worden en we gaan er maar een feestmaand van maken. (Hij kan en mag ook nog alles eten). Snuffelbox schijnt niet echt betrouwbaar te zijn.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:53

Gaabje schreef:
Haha ja dat wel! Ik laat wel af en toe schattige pupfoto’s zien. Maar moet ook niet van te jonge pups, die vindt ie dan weer niet heel schattig :’)

Hahaha goed bezig! Na onze les op de hondenschool is een puppengroep, ook heel goede exposure therapy :))

Wanneer komt jullie pup ookalweer mavantos? Tenminste, die is al geboren toch?

Haha kimD, dat geeft hoop!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:09

KimD schreef:

Hier regelmatig een oppashond over de vloer en ik vind de overgang van 2 naar 3 in dit geval juist makkelijker. :')
Maar het is een volwassen hond, draait vanaf moment 1 gewoon mee in ons ritme, ik kan ze allemaal met 1 hand uitlaten en heb alleen even moeten duidelijk maken dat uitvallen niet oké is.
Was van geen vd honden uitvallen uit agressie(onzekerheid en elkaar hierin opnaaien) en het scheelt dat het om ±27kg hond bij elkaar gaat maar ik wil het gewoon niet hebben.
Nadat hij vlak voor me langsschoot terwijl ik net een stap naar voren deed waardoor hij per ongeluk een tik in zijn ribben kreeg was dat gedrag al een heel stuk minder. :+
Verder moeten ze gewoon doorlopen en hoeven ze niets met andere honden, ik los het op.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:14

Miepmiept schreef:
lor1_1984 schreef:

Ik dacht safe te zitten met zes jaar verschil, maar niet ingecalculeerd dat de Beagle fluitend zo oud zou worden. :+ Dus gaat hier ook nog spannend worden en een derde durf ik nog niet aan, voor ik straks alsnog jaren met drie honden zit.

Weet iemand nog leuke verjaardags boxen? Woefbox heb ik de kerstbox van liggen, maar 16 jaar mag gevierd worden en we gaan er maar een feestmaand van maken. (Hij kan en mag ook nog alles eten). Snuffelbox schijnt niet echt betrouwbaar te zijn.

Ja, die beagle houdt het goed vol he. :')

Ik heb een kerstpakketje samengesteld bij Alsa Nature.
Ze hebben daar verschillende kerstpakketten maar daar zitten kerstboomkauwstaven bij en daar krijgt Mahdutje nog geen deuk ingekauwd. -O-
Dus nu hebben ze 2 blikken natvoer (de kerstige varianten), een doos koekjes en 2 grote koeken (sneeuwpop en gingerbread man) gekregen en Alsa Nature heeft er nog een promo zakje hondenkoekjes bij gedaan.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:17

Saar was 6 jaar en 10 maanden toen Senna kwam. We hebben best lang gewacht omdat Saar heel lang angstig en onstabiel was. Nu gaat het super samen, maar Saar was ook blij alleen geweest denk ik. Senna weer niet beter dan ze samen zijn