Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:53

Ik las dat hier ook mensen zaten die aan schapendrijven doen?
Heb gisteren een demo gezien, onze pup was erg geinteresseerd.
Ze heeft sowieso heel erg het drijfinstinct, zie je hier duidelijk met de andere hond, de kippen en de paarden.

Heb een hondenschool gevonden die aan schapendrijven doet. Had gisteren begrepen dat ze hiermee pas starten als de honden 1 jaar oud zijn. Maar op die hondenschool kan je al vanaf 3 maanden.

Als iemand me hier meer kan vertellen over eventuele verplichte basiscommando's of wat dan ook, dan hoor ik het graag.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:36

Hoi Kirr.

Het is inderdaad verstandig met schapendrijven te wachten tot de hond zo´n jaar oud is Dit is ook afhankelijk van de individuele hond natuurlijk, sommige handlers beginnen vroeger.
Drie maanden overigens is imo véél te vroeg.

Het belangrijkst is dat de hond volwassen genoeg is correcties te nemen, en dus geleerd heeft wat dat is.

Wat betreft "verplichte basiscommando´s", ik ken geen clubrichtlijnen wat dit betreft, maar imo heb je niet meer nodig dan "lig", en "kom hier" voor je met schapendrijven begint.

Hoe oud is jouw pup nu, en wat is het gedrag waarop je baseert dat ze veel drijfinstinct heeft?
Ook betekent veel instinct niet automatisch dat je hond ook getalenteerd is, weet je of de ouders van je pup goede drijfwerkers zijn?

Nog een vraag, hebben jullie zelf vee?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:00

over schapendrijven niet zoveel verstand :)

gister weer op wedstrijd geweest, waarschijnlijk de laatste die ik dit jaar doe. Genoeg een mn hoofd, dit jaar ga ik toch niet promoveren en aangezien ik continu in 6 bochten moet om vervoer te kunnen regelen, dan maar gaan voor mijn eigen rust en volgend jaar weer verder, nu gewoon trainen

het vp was een disk, duidelijk dat we ook weer moeten drillen op de raakvlakken, ze heeft besloten dat die niet meer nodig zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=voV_HyYxYlc

het spel
https://www.youtube.com/watch?v=CjV6HSWnhiI
ik was moe, wissel te laat bij de palen, verder wel tevreden :)

en de jumping
https://www.youtube.com/watch?v=pNj_dWsdIcQ

ook hier weer een domme actie, ik ben er echt niet bij met mn hoofd, hond past tempo aan mij aan, dat is goed te zien
Laatst bijgewerkt door EmptyWords op 07-07-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:21

Je linkjes van de jumping en het spel zijn hetzelfde!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:22

En idd, lekker rustig trainen hoor :D Kan bij niemand kwaad om meer te oefenen en het er allemaal wat zekerder in te krijgen :)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:15

Leuk op mijn club kc delft hihi..
Vind filmpjes altijd erg handig om te kijken waar het mis ging

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:37

was indd in delft ja :)
is nog zat te sleutelen, maar ik vind het er niet verkeerd uit zien :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:41

Ik had afgelopen zaterdag ook weer getraind.
Het ging echt sùper slecht. Alles ging slecht.
Ontzettend veel latjes. Jinn luisterde niet, sprong/nam alles wat hij tegen kwam. Was niet te sturen en hij deed gewoon niks wat ik van hem vroeg.

Toen het 2e uur. De laatste minuten nog even een rondje gedaan en toen ging het al veel beter. Hij was beter te sturen, had geen latjes dus ben wel blij dat ik het positief heb afgesloten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:33

Kuggur schreef:
Hoi Kirr.

Het is inderdaad verstandig met schapendrijven te wachten tot de hond zo´n jaar oud is Dit is ook afhankelijk van de individuele hond natuurlijk, sommige handlers beginnen vroeger.
Drie maanden overigens is imo véél te vroeg.

Het belangrijkst is dat de hond volwassen genoeg is correcties te nemen, en dus geleerd heeft wat dat is.

Wat betreft "verplichte basiscommando´s", ik ken geen clubrichtlijnen wat dit betreft, maar imo heb je niet meer nodig dan "lig", en "kom hier" voor je met schapendrijven begint.

Hoe oud is jouw pup nu, en wat is het gedrag waarop je baseert dat ze veel drijfinstinct heeft?
Ook betekent veel instinct niet automatisch dat je hond ook getalenteerd is, weet je of de ouders van je pup goede drijfwerkers zijn?

Nog een vraag, hebben jullie zelf vee?

Ik sluit me hier bij aan. Csiva heeft rond de 10 maanden voor het eerst kennis gemaakt met de schapen. We gaan veel te weinig, maar ik merk wel dat het voor haar enorm intensief is. Csiva drijft verder trouwens helemaal niet. Niet op andere honden ofzo. Wel is ze vrij fel op vee. Maar door training wordt dit steeds beter. Commando's leer ik haar al doende aan. Enige wat ik heel handig vind is een heel betrouwbare af. Ze moeten eigenlijk in alle omstandigheden af kunnen. Tenminste... Moeten... Ik heb hier voor gekozen om haar zo te kunnen sturen in haar afstand tot het vee, met een af gaat ze plat en heb ik geen rennende schapen (is de bedoeling dan ;) )

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:14

Bedankt voor jullie uitleg.

Ik ga er helemaal niet vanuit dat ze talent heeft. Kan alleen concluderen dat ze enorm veel interesse toont. Met de ouders drijven ze geen schapen. Wij hebben zelf geen vee, komen wel op erg veel plaatsen met vee, ze toont altijd enorm veel interesse. En zoals ik al schreef, doet ze niet liever dan de kipjes en de paarden de voor haar juiste richting uit te sturen.
De bewegingen die ik op demo zag, zijn de bewegingen die zij dagdagelijk doet. Ze leest dieren en mensen en anticipeert daar enorm op.

Ze is nog maar 14 weken. Ik heb haar ook totaal niet gekocht als wedstrijdhond. Ik wil gewoon een fijne hond, die zichzelf mag ontplooien in hetgeen ze zelf aangeeft graag te doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:21

Met een 14 weken oude pup, uit ouders die niet getraind zijn voor dit werk kun je nu nog niets zeggen over de capaciteit tot drijfwerk.

Lekker laten opgroeien, tijd zat dus om voor jezelf eens rustig uitzoeken wat dit soort training inhoudt, en wat voor inspanning/kosten/tijd het voor jouw meebrengt.
Want ik denk dat belangrijker dan de interesse van je hond hiervoor is de interesse van jou als handler.

En mocht je dat pad inslaan, dan kun je er een fantastische hobby bij gekregen hebben (en pas op, bij sommige mensen schijnt het tot schapen aanschaf te leiden... ;) )

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:03

Kuggur schreef:
En mocht je dat pad inslaan, dan kun je er een fantastische hobby bij gekregen hebben (en pas op, bij sommige mensen schijnt het tot schapen aanschaf te leiden... ;) )

Hier ook in de toekomst ;)

Csiva heeft toevallig talent. Wat haar ouders zijn is onbekend maar werken met de schapen vind ze het mooiste wat er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:08

Levi hebben we vandaag weer gewogen, hij is nu 25 kilo en 7½ maand oud, zit hij goed op gewicht of niet?
Is trouwens een Labrador, 2 maand geleden woog hij 22.. Dus niet veel aangekomen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:12

Believe schreef:
Levi hebben we vandaag weer gewogen, hij is nu 25 kilo en 7½ maand oud, zit hij goed op gewicht of niet?
Is trouwens een Labrador, 2 maand geleden woog hij 22.. Dus niet veel aangekomen.

Ik oordeel liever op oog, daaraan kun je beter zien of hij op goed gewicht is :j Klinkt van wel hoor. Misschien heb je een recente foto?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:13

Dat kan je niet beoordelen zonder foto Believe, vind ik. ;) Elke hond is anders. Als je de ribben kan voelen, maar niet zien (of de achterste net wel kan zien) vind ik ze goed op gewicht. Maar dat wisselt volgens mij ook per persoon, want ik krijg altijd te horen dat mijn honden te mager zijn op straat :')

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:14

Ik moet schoenen speciaal voor de hond. Ik moet ook nog een paar goede wandelschoenen, maar ik zoek het voornamelijk ook voor behendigheid en avonden op het veld. Ik loop daarbij nu op werkschoenen maar dat is met behendigheid best zwaar vanwege de stalen neuzen. Dus: wat voor schoenen gebruiken jullie voor behendigheid waar je ook nog normaal op kan lopen met andere trainingen?

Edit: En als je geen behendigheid doet, waar loop je dan met andere trainingen op?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:29

Ik heb goede bergschoenen voor gewone wandelingen enzo, en sportschoenen met noppen voor behendigheid :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:53

MyWishMax schreef:
Maar dat wisselt volgens mij ook per persoon, want ik krijg altijd te horen dat mijn honden te mager zijn op straat :')

Dat is een goed teken; de gemiddelde huishond is (veel) te dik.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:08

Momenteel loop behendigheid op mijn ariat jophurs. Merk niks qua grip verlies, ik hobbel toch achter mijn hond aan :+ Als het weer natter word trek ik schoenen met noppen aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:15

Kuggur schreef:
MyWishMax schreef:
Maar dat wisselt volgens mij ook per persoon, want ik krijg altijd te horen dat mijn honden te mager zijn op straat :')

Dat is een goed teken; de gemiddelde huishond is (veel) te dik.

:j :D

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:42

Ik heb goede wandelschoenen voor wandelen enz.
Heb kunstgrasschoenen voor de behendigheid, met noppen

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:48

Ik zoek ook nog van die 'behendigheids-schoenen'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:04

Ik heb ook wandelschoenen, bevalt me prima. :j

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:19

Ik heb deze
Afbeelding

Iets hoger vanwege mn slechte enkels en met heel veel nopjes voor lekker veel grip :)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:30

Die zien er goed uit Marleen!
Waterdicht ook? Dat zijn mijne helaas niet hihi
Wat voor merk is het?