Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:32

uhm de kippen zijn nog niet naar mij gekomen, dus weet niet of ze hier over de draad zouden gaan, ik denk dat mijn ren 4x6m en kan uitgebreid worden met een stuk van 4x7m (eigenlijk de hondenren voor het geval dat we toch eens meer dan 8u van huis moeten)

ik zou idd wel een net kunnen spannen als het nodig moest zijn.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:42

Afbeelding
@petitparis, hoe groot is je hokje? Ik heb hier 2 van die standaard winkelhokjes voor 7 kippen en toch kruipen die mutsen het liefst alle 7 in een binnenhokje 's avonds. Voor dat mensen dit zielig vinden, hun ren overdag is ruim 100 m2, dus bewegen kunnen ze wel.
Ik had vandaag van 1 van de witte leghorns een eitje dat kleiner is dan een serama eitje. Wel een mooi schaaltje er om maar heel erg mini terwijl ze normaal de grootste eieren leggen van allemaal terwijl het de kleinste kippen zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:54

mja hoe groot zou het zijn, effe zoeken...
http://www.boerenwinkel.be/kippenhokken.htm
die van 141€ en 136 cm lang X 75 cm breed X 71 cm hoog
in theorie moeten ze er met 4 inpassen, maar mijn 2 kippen slapen inhet leggedeelte omdat ze niet voor het deurgat willen...

1 van mijn kippen heeft eind januarie ook een minieitje gelegd, was net iets groter als een milka paaseitje :=

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:06

Mijn hokken zijn meer als die van 202,- met "gazoncompartiment" en dan is het binnenhok opp. veel kleiner hoor. Ik heb onder andere het model Eggy staan en daar slapen ze graag met 6 van de 7 kippen in terwijl er 1 heel eigenwijs in haar eentje in het andere hok gaat zitten. Bijzondere portretjes zijn het. 4 legkippen in zo'n hok zou heel gemakkelijk moeten passen, als ze overdag maar ruimte hebben.

Gelukkig komt het mini eitje syndroom dus vaker voor, ik dacht al dat ze wilden onderhandelen over een nieuwe leg cao...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:23

dan moet ik mss maar gewoon proberen ze bijeen te zetten 's nachts en als ze niet in 1 hok willen, kan ik het andere ook altijd nog gaan halen...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:59

het nacht hok moet gewoon zo groot zijn dat ze er daadwerkelijk inpassen. hier zit alles 's nachts op de stok tegen elkaar aan. hebben twee stokken over de gehele breedte van het hok. het hok zelf is 20 m2 voor 9 kippen. dus ruimte zat. maar het zit allemaal op een hoop. alleen als ze broeds worden gaan ze op de legplekke liggen. dit is ene stuk afgezet met ene randje en veel stro. hier zitten ze trouwens oop half op elkaar tijdens het broaden. terwijl dit gedeetle ongeveel 6 m2 beslaat van het hele binnen hok. dus als ze overdag maar de ruimte hebben zou dat moeten lukken lijkt me.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:47

Ik heb dus 2 kriel Barnevelders van vorig jaar. Leggen braaf hun eitje. Bijna elke dag of om de dag. Nu is het alweer dag 3 dat er niks ligt. Van beiden niet...

Moet ik mij zorgen maken? Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ze komen normaal op mij af. Eten gewoon en tokkelen zoals anders.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:08

Tja dat is toch soms? Mijn kippen leggen ook weleens een paar dagen niet en dan weer braaf wel. Als ze er verder gezond uitzien zou ik mijn geen zorgen maken.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:11

Ik heb geen idee. We hebben voor het eerst kippen...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:53

Ah ok! Dat wist ik niet. Ik zou het gewoon een paar dagen aankijken, als ze verder lekker fit zijn, komen de eitjes vanzelf weer ;).

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:13

Het is opgelost. Ze leggen hun eieren achter het kippenhok en niet meer in het leghok. Echt een mini stukje waarvan we dachten dat ze er niet tussen passen blijkt een prima plek te zijn. We zijn weer 6 eieren rijker.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:34

haha ja dat kan natuurlijk ook nog :P je verveelt je nooit met kippies.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:13

Afbeelding

Ze beginnen nu in ene ook op het huis te lopen...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:25

Ik kom me hier ook even melden(misschien heb ik dat al gedaan,maar dat weet ik niet meer).
ik heb een dubbelgezoomde barneveder hen van minstens 10 jaar oud(heb ik ik 2006 als volwassen kip gekocht),en een legkip,gekregen via de dierenambulance.
omdat er wat andere kippen dood waren gegaan , heb ik van mijn kinderen voor moederdag 4 brahma kuikens gekregen.
die zijn nu 13 weken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:39

Hihi en je kat zit ook al op de uitkijk! ;)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:45

Ja,doe vinden dat erg interressant.
in de kippem/konijnen ren staat ook een krabpaal en mandjes edg.
leeft allemaal vredig samen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:25

Is er hier iemand die tips heeft tegen het geschreeuw van een kip.
mijn gevonden leg kip schreeuwt smorgens de hele boel bij elkaar.
mijn buren hebben nog niet geklaagd,maar ik ben bang dat ze dat binnenkort wel gaan doen.
vanmorgen begon ze al om kwart over 6.
ik gooi van alles te eten in het gok,maar dat helpt maar even(en je bent dan in feite verkeerd gedrag aan het belonen).
als ik haar snachts opsluit in een donker hok helpt het wel een beetje,maar ik ben niet elke nacht thuis.
als ik geen oplossing vind zal ik haar weg moeten doen?maar het is mijn makste kip ooit,dus wil haar eigenlijk niet kwijt.
wie heeft voor mij de gouden tip?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:44

Ik heb hetzelfde probleem Colunder!
Meestal nadat ze een ei gelegd heeft gaat ze even een volle 5 à 10 minuten schreeuwen. Ik zou niet weten wat je er tegen kan doen.

Dezelfde hen is bij mij op het moment gewond aan d'r borst. Ik vermoed dat mijn konijnen de boosdoeners zijn, terwijl ze eerst altijd heel vredig met elkaar leefde.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:28

Hier ook hennen die na het leggen de hele buurt bij mekaar krijsen, maar meestal na een minuut of 10 wel weer klaar. Het vervelende is dat ze alle andere hennen en hanen mee in het gekrijs trekken, dus dan zitten er hier 30 dieren plus hanen de boel bij mekaar te gakkeren.
Ik weet niet zo goed wat je hier tegen kan doen, ik denk niet zoveel. Je zou af en toe een doosje eieren bij de buren kunnen afgeven, dan hebben ze er nog wat van en zijn ze misschien minder snel geneigd om te klagen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:43

colunder schreef:
Is er hier iemand die tips heeft tegen het geschreeuw van een kip.
mijn gevonden leg kip schreeuwt smorgens de hele boel bij elkaar.
mijn buren hebben nog niet geklaagd,maar ik ben bang dat ze dat binnenkort wel gaan doen.
vanmorgen begon ze al om kwart over 6.
ik gooi van alles te eten in het gok,maar dat helpt maar even(en je bent dan in feite verkeerd gedrag aan het belonen).
als ik haar snachts opsluit in een donker hok helpt het wel een beetje,maar ik ben niet elke nacht thuis.
als ik geen oplossing vind zal ik haar weg moeten doen?maar het is mijn makste kip ooit,dus wil haar eigenlijk niet kwijt.
wie heeft voor mij de gouden tip?

Voor mij heeft er al een paar keer maar 1 oplossing gewerkt: marktplaats.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:01

Ik heb er laatst een weg gedaan omdat die overdag teveel schreeuwde. Kuiken was vreselijk aan Lotje gehecht, beetje teveel zelfs. Ze probeerde 's avonds zelfs nog onder de vleugel van Lotje te kruipen.

En als Lotje dan een ei moest leggen dan ging Kuiken aan het schreeuwen. Hard en schel en onafgebroken en zonder overdrijven gemakkelijk een uur lang. Ze werkte zichzelf helemaal naar een tantrum leek het wel waar ze bijna niet meer uitkwam. Gek werd ik ervan.

Dus toen ik op de camera weer hoorde dat ze bezig was (zat op mn werk) en het na 3 kwartier nog niet over was heb ik de knoop doorgehakt en haar op marktplaats gezet. Diezelfde avond is ze nog opgehaald door iemand uit Belgie.

Omdat het met volwassen hennen niet opschiet heb ik de fokker van Lotje en Kuiken gemaild, en wat bleek, die heeft nog 4 eitjes in de machine liggen, die moeten as maandag uitkomen. En die heb ik gereserveerd. Haantjes die ik zelf niet kwijt raak mag ik weer terugbrengen. Ben benieuwd!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:23

in die zin zijn kippen nog erger dan hanen. onze kippen beginnen ook flink te kakelen en dan is het hek van de dam. de hanen zijn eigenlijk redelijk rustig. alleen als ze 's nachts licht zien beginnen die te kraaien. ongeacht hoe laat het is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:48

Ik twijfel, ik had zo'n 21 dagen terug een hen op de eitjes zitten (al paar dagen) nu zit er nog steeds geen beweging in. Hoe lang zal ik haar nog laten zitten?

Het is wat lastig, want mijn enige andere hen legt haar eitjes erbij zodra ze kan, dus dan zie ik niet meer welk eitje vers is. (bevrucht zijn die niet door het verlies van mijn haan |(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:53

ik laat nooit eitjes onder een broedse kip liggen als er geen kans is op bevruchting... weet ook niet of het een fabel is, maar de boeren bij ons vertelden altijd dat een broedse kip op "lege" eieren zich dood kan broeden. Dus ik haalde de kip dagelijks meermaals van haar nest.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:55

Ik kom graag mee lezen en af en toe praten :) Ik ben me aan het orienteren om kippen te gaan houden, liefst samen met konijnen. En ik vroeg me af of er mensen hier ervaring hebben met die combinatie. Bij het zoeken naar rustige, handtamme rassen kwam ik de Sussex tegen, mensen die ervaring met dit ras hebben? Vind vooral de rood-porselein kleurslag erg mooi :)Ik zit ook te kijken hoe ik de huisvesting ga doen, ik heb een klein stukje moestuin dus los in de tuin laten lopen kan alleen als het moestuin seizoen over is :+ Ik woon in de stad. Wilde eigenlijk een ren maken die ongeveer 5 x 2,5 is, is dit groot genoeg voor 2 konijnen en 2 a 3 krielkipjes? Kippen konden altijd het beste in een oneven aantal gehouden worden, toch? Nou ja, tot zover de vragen en zoals gezegd, ik zit nog in de orienterende fase ;)