Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:03

Wendy_Komen schreef:
Langstraat gekko's? Zijn volgens mij dag actief, en echte klimmers.

Ik denk dat jij langstaarthagedissen bedoelt? Ook een optie, wel wat minder opvallend kleurtje.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:10

Dank voor de tip! Zo'n gekko is echt prachtig zeg!

Wat moet ik me voorstellen bij niet goed te hanteren, neigen ze naar bijten/wegspurten als je ze wil pakken? Als zo'n dier rustig op een arm wil zitten zou mijn zoon wel tof vinden denk ik. Al vermoed ik dat het geen must is voor hem

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:15

Niet goed te hanteren = gewoon helemaal niet hanteren tenzij het hoognodig is (dier naar de dierenarts moet bijv). Op de arm is geen optie. Je beschadigt de huid ook snel.
Sommige kun je wel leren wat voedsel uit de hand aan te nemen maar meer dan dat zal het niet zijn (moet je ook niet willen imo).

Fenrir

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:16

Moet er wel bij zeggen dat een boombewonend gekkoverblijf goed is ingericht als je tijd nodig hebt je gekko te vinden :D Dus of het minder saai zal zijn dan een hamster...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:09

Fenrir schreef:
Wendy_Komen schreef:
Langstraat gekko's? Zijn volgens mij dag actief, en echte klimmers.

Ik denk dat jij langstaarthagedissen bedoelt? Ook een optie, wel wat minder opvallend kleurtje.

Was vroeg vanmorgen :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:04

Bedankt voor de tips! Ondertussen even goed met zoonlief gekletst wat hij echt belangrijk vind in een huisdier en eigenlijk wil hij toch wel een dier dat hij op zijn arm kan doen. Hij denkt nu aan ratjes, heel wat anders dus. Gelukkig duurt het nog even, ik wil graag dat hij er goed over nadenkt :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:35

(en het 'leuke' aan ratjes is de beperkte houdbaarheid, je zit er geen 20j aan vast zoals met een chinchilla)
Sorry als dat een beetje cru klinkt, maar het zijn hele fijne dieren, superintelligent en vriendelijk.
Wij werken heel veel met deze dame samen http://www.ratjes.nl/opvang (wij doen de castraties), misschien kan je daar eens met je zoon gaan kijken of het is wat hij in gedachten heeft?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:53

Doe mee met de actie om de positieflijst te hervormen zodat we onze huisdieren kunnen behouden en corrupte groeperingen zoals stichting AAP en de Dierenbescherming een halt toe kunnen roepen. Het enige wat je hoeft te doen is een mailtje te versturen:

https://www.facebook.com/groups/9272400 ... 599441011/

Het blijkt dat de vermoedens bevestigt zijn en de positieflijst is opgezet met als doel een zo kort mogelijke lijst te krijgen en zoveel mogelijk dieren te verbieden, zonder eerlijk en objectief onderzoek.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:01

Fenrir schreef:
Doe mee met de actie om de positieflijst te hervormen zodat we onze huisdieren kunnen behouden en corrupte groeperingen zoals stichting AAP en de Dierenbescherming een halt toe kunnen roepen. Het enige wat je hoeft te doen is een mailtje te versturen:

https://www.facebook.com/groups/9272400 ... 599441011/

Het blijkt dat de vermoedens bevestigt zijn en de positieflijst is opgezet met als doel een zo kort mogelijke lijst te krijgen en zoveel mogelijk dieren te verbieden, zonder eerlijk en objectief onderzoek.

Soms stel ik me ook wel de vraag of het nodig is al die exotische dieren in huis te halen... pas op, ik vind mijn axolotl's hele toffe dieren, ben gek op mijn fretje en was dit weekend op een reptielenbeurs waar ik heul hebberig van werd :P

Maar misschien is het geen slechte zaak de positieflijst zo kort mogelijk te houden. Scheelt ook dierenleed van wildvang, smokkelen, slechte leefomstandigheden,... (dat geldt natuurlijk ook voor de standaard huisdieren, maar daar is wildvang toch al niet echt van toepassing en is ook meer kennis algemeen bekend)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:03

Misschien moet je het bijgevoegde PDF bestand even lezen.

Dit gaat niet alleen over de meest exotische soorten, dit zal uiteindelijk over alle dieren gaan. En daar maken mensen de fout: die denken 'ach, aan mijn konijntje komen ze niet'.

Het grote probleem ligt niet bij de exoten maar bij de standaard huisdieren. De asielen puilen uit.

Reguleren: prima. Maar niet verbieden omdat stichtingen zoals AAP anti-huisdier zijn (en let wel deze stichtingen zijn niet alleen maar anti-exoot, in sommige gevallen!) Vergeet niet dat we ze nu de macht geven om straks alles te verbieden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:09

Ik zal de PDF vanavond even lezen (zit nu illegaal op het werk te bokken :o )

Ik kan mijn gevoel errond niet goed verwoorden merk ik. Op de reptielenbeurs werd ik toch een beetje droevig van het beeld van al die mooie dieren in hokjes. Ook al zag je wel dat ze er (op wat uitzonderingen na) allemaal netjes verzorgd uitzagen. Het gaat steeds meer tegen staan om dieren in hokjes te houden. Bij 'exotische' dieren voelt dat nog meer verkeerd. Maar ook een konijn in een kooitje voelt niet goed.

Misschien neig ik ook wel steeds meer anti huisdier, hoewel ik zelf niet zonder zou kunnen.

Vind het echt een moeilijke.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:19

Ik snap je gevoel hoor, van mij mag er ook best eea aan banden worden gelegd. Bijv. door met vergunningen te werken of het iig moeilijker te maken zomaar een huisdier aan te schaffen.
En dan niet alleen exoten. Want de meeste mensen die exoten aanschaffen lezen zich eerst goed in of laten zich goed voorlichten. Uiteraard niet allemaal, maar het is nog veel erger bij de mensen die konijn of hamster kopen (of zelfs hond of kat)...
Verbieden is niet de manier, dan werk je namelijk alleen maar de illegale handel in de hand met alle gevolgen van dien. Kijk maar naar België: alsof mensen zich daar aan de lijsten houden.
De meeste problemen zitten bij de standaard huisdieren: pak dat probleem eerst aan, zorg voor goede voorlichting mbt aanschaf van huisdieren, stop de verkoop van dieren in dierenwinkels of zorg er op zijn minst voor dat goede voorlichting gaat voor winst (dat schort er nu vaak aan), etc...
De positieflijst en het verbieden van exoten is een lekkertje om mensen zoet te houden. Stichtingen zoals AAP willen doen voorkomen alsof er wetenschappelijk onderzoek is gedaan terwijl er letterlijk gezegd wordt dat als EZ wil dat alle soorten met een d erin verboden moeten worden de onderzoeksleider dat dan maar moet regelen. Het is de schone schijn ophouden van een eerlijke, correcte lijst terwijl deze partijen zitten te pushen voor een zo kort mogelijke lijst op de manier waarop het hen uitkomt. Ook wordt er voorbij gegaan aan het feit dat volgens de huidige criteria dieren zoals honden en katten eigenlijk ook helemaal niet zomaar gehouden zouden mogen worden, maar daar durven ze (nog) niet aan te komen.
Ik ben niet anti reguleringen, maar wel op een correcte manier. Ze zijn momenteel bezig met lijsten voor heel Europa dus de tijd dringt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:30

Ik denk niet dat het probleem van standaard huisdieren eerst aangepakt moet worden, maar dat het prima is als er tegelijkertijd initiatieven zijn, voor zowel exoten als de standaard huisdieren.

Ben het met je eens dat in beide gevallen er gewoon schrijnende situaties zijn (op de beurs ook weer de meest zielige axo's, mager met afgebeten pootjes... dat hoeft zo echt niet te zijn)

Verder heb 'k er niet genoeg over gelezen om echt onderbouwt te discussiëren, sorry. Ik ben wel benieuwd hoe het zal uitdraaien met de positieflijst. Willen jullie dat dit herbekeken wordt?

Over de andere boeg, op de reptielenbeurs weer helemaal gecharmeerd van leguanen. Wat zijn het toch prachtige beesten. Je leest soms dat deze los in huis gehouden worden met een warmtelamp.. iemand hier ervaring mee? (niet voor mezelf trouwens, maar uit nieuwsgierigheid)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:07

Samen vind ik ook prima, maar op deze manier wordt er heel achterbaks gewerkt terwijl de grootste problemen blijven liggen. Wbt de positieflijst er moeten gewoon eerlijke, onafhankelijke onderzoeken gebruikt worden en als die er nog niet zijn over een bepaalde soort dan moeten die gedaan worden.
Nu wordt er op EU niveau gewerkt aan lijsten en de lobby wordt betaald door oa AAP. Dan kun je de dierhouderij dus echt gedag zeggen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:53

Huij, de eerste baardagaam is uit winterrust :D heeft lang genoeg geduurd, was al vanaf september op non-actief.

Iedereen zijn beestjes de winter goed door?

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:53

Mijn nieuwe aanwinst .
Een albino lavender sunfire tiger retic Afbeelding

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:57

En de nieuwe tijgerpythons .
Een pearl en een albino labyrinthAfbeelding
Afbeelding

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:03

Hahaha ik snap echt geen hol van die kleurgenetica-benamingen he :') Maar prachtige beesten hoor!
Heeft de retic een verwonding?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:09

Wij hebben ook nog een aantal retics te koop, met interessante genen voor jou voor niet veel geld. Als je interesse hebt zie ik wel een PB tje verschijnen :)

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:49

Hoppit schreef:
Hahaha ik snap echt geen hol van die kleurgenetica-benamingen he :') Maar prachtige beesten hoor!
Heeft de retic een verwonding?

De retic heeft geen verwonding , ze had een ratje op. Ik voer dood maar tijdens het ontdooien kan er bloed uit de neus lopen en dat krijgt zij dan op haar lichaam.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:17

Mooie slangen hoor!

Hier zijn ook nog steeds een paar dieren in winterrust. Komen er meestal half februari uit, dus nog even wachten :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 08:48

Hebben jullie de nieuwe positieflijsten gezien die waarschijnlijk (tenzij de procedure ertegen goed uitpakt) in juli ingaan? Er zullen een hoop dieren verboden worden te houden (de lijst is weer heel anders dan de vorige lijst) https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ingsnieuws

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:25

Ik vind de nieuwe lijsten niet zo verkeerd. Over de vorige had ik veel aan te merken maar dit ziet er niet zo slecht uit.
Wat ik zou wensen: dat je voor de dieren die op de lijst staan met dieren die niet gehouden mogen worden, een cursus kan volgen over het houden van deze diersoort, inclusief examen en indien geslaagd verplichte registratie. Dit zou kunnen leiden tot een specifieke toelating om deze bepaalde diersoort toch als particulier te kunnen houden. Tevens biedt de registratie de mogelijkheid tot inspectie.
Een soortgelijk idee staat ook al op de betreffende website, maar ik zie nergens hoe ze de regels willen gaan handhaven en ook niet waar de betreffende personen hun informatie over het houden van deze dieren in gevangenschap zouden moeten halen.

Ook opvallend: op de lijsten komen enkel zoogdieren voor. Hoe zit het met reptielen, amfibieen, vissen? Willen ze daarvoor ook nog soortgelijke lijsten maken?

En een laatste bedenking: er zijn zo veel diersoorten. Wat met dieren die op beide lijsten niet voorkomen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:57

Er is enorm veel mis met deze lijsten maar helaas volgen de meeste mensen het hele fiasco niet en zijn niet op de hoogte van het achterbakse gesjoemel. Dat er alleen zoogdieren op staan klopt, omdat het een zoogdierenlijst is. De rest volgt nog. Een poging van de anti-dierhouderij lobby om de kleinste groep qua houders ( = minste verzet, maar daar hebben ze zich wat op verkeken) eerst aan te pakken om zo makkelijker reptielen- en vogellijsten er door te kunnen drukken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:05

Fenrir schreef:
Er is enorm veel mis met deze lijsten maar helaas volgen de meeste mensen het hele fiasco niet en zijn niet op de hoogte van het achterbakse gesjoemel. Dat er alleen zoogdieren op staan klopt, omdat het een zoogdierenlijst is. De rest volgt nog. Een poging van de anti-dierhouderij lobby om de kleinste groep qua houders ( = minste verzet, maar daar hebben ze zich wat op verkeken) eerst aan te pakken om zo makkelijker reptielen- en vogellijsten er door te kunnen drukken.

Bedoel je dus dat er veel mis is met de manier waarop de lijsten tot stand komen? (Daar weet ik inderdaad niets van.)
Of bedoel je dat er veel mis is met de inhoud van de lijsten? (Zo ja, wat?)
Of bedoel je dat er veel mis is met het principe van zulke lijsten? (Zo ja, wat zie jij als een beter alternatief om leed door onvoldoende kennis van het houden van exotischere diersoorten te voorkomen?)