Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:21

Beep en Bob :')

Mijn eerste koppel grasjes heette Puck en Pim :+

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:37

Dankjewel voor jullie reacties.
Fijn dat mijn gevoel nu bevestigd is. Het tentje er uit halen was ook het eerste wat ik dacht, maar ik wist niet zeker of dit zomaar kon. Nu is het duidelijk :) als ik thuis ben van het werk gaat die er direct uit haha.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:12

Sicayes schreef:
Beep en Bob :')

Mijn eerste koppel grasjes heette Puck en Pim :+

Ja :')
De pop zegt altijd BEEP dusja.. en de man is een ware kunstenaar kwa nest bouwen dus dat is bob de bouwer _/-\o_

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:46

Ahw -O-
De pop die gisteren niet zo fit leek.. heeft de nacht helaas niet overleefd Y;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:55

Wat jammer zeg :\
Ik bedoel het niet rot, maar ik vind dat je de afgelopen maanden wel veel overleden vogels hebt gehad.
Misschien is het handig om ze eens op parasieten enzo te laten testen? Het is niet normaal dat er steeds zomaar gezonde vogels dood gaan.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:14

Wat sneu dat dat vogeltje overleden is ;(.

Ik kan trouwens met blijdschap mededelen dat er geen bloedbad meer heeft plaatsgevonden in de volière (even afkloppen :')). Dus het lijkt erop dat die twee poppen de relschoppers waren. Ik denk als het weer mee zit ik eind van deze maand/begin april de koppels apart ga zetten waar ik mee wil kweken :D

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:18

Valt mee hoor. Deze pop was gewoon al oud en op. Maakt het niet minder leuk hoor.
De grasparkiet is vermoord door zijn ouders en die andere pop zal wel wat onder de leden gehad hebben.
Ik verwacht er niks geks van :)
Vind 3 ook niet zo'n gek aantal.. :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:03

Ik bedoelde ook oa met je zebravinkjes :j Maar dan is het waarschijnlijk wel gewoon goed!
Ik zou voor de zekerheid wel laten testen, zeker als je gaat kweken want daarvoor moeten ze natuurlijk in topconditie zijn. Maar dat is ieders eigen keus natuurlijk!

Wat fijn Elina! Hier gaan eind maart ook 2 koppels in de kraamvoliere!
Hoop dan wel dat er geen vrieskou meer komt. Sommige kwekers zijn al begonnen maar ik vind het risico op vorst nog net te groot.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:18

Ik durf het idd ook niet aan met nachtvorst in mijn achterhoofd, zul je net zien dat die arme kleintjes doodvriezen :=

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:31

Ah wat sneu van het popje :(
Fijn dat er geen bloed meer aan de muren zit ;) kan je je ook weer richten op je kweek.

Ik bladerde net door mijn map met babyfoto's van Solo en Leia en kwam hun certificaat tegen. Blijkt Solo ook split bronze fallow te zijn. Dat was ik alweer helemaal vergeten :D

Qua kleurkansen maakt dat geloof ik niets uit voor de babies. Al zullen deze dan dus ook split bronze fallow zijn.

Wel zie ik op Leia's certificaat dat ze staat als 'opaline witmasker'. Maar ze is duidelijk witmasker lutino.. ik neem aan dat dit een typfoutje is :o? Haar ouders konden wel een opaline witmasker krijgen, maar die zien er niet zo uit als Leia lijkt me.

In alle correspondentie met de kweker en op de site is ook gesproken over een witmasker lutino en omdat ze alleen popjes kon krijgen met deze mutatie is ze ook nooit getest.

Al zou ze qua crossovers dan wel een opaline witmasker lutino kunnen zijn.. dit maakt mijn leven wat ingewikkelder want dan hebben alle babies parels en zullen ze dus toch op geslacht moeten worden getest.

En ik dacht het makkelijk te hebben met alle mannen zonder parels en alle vrouwen met parels. :+

tot dusver mijn ingewikkelde kleurgenetica verhaal

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:43

Sicayes, het kan zijn dat ze opaline bij zich draagt maar dat zie je dan niet omdat ze witmasker lutino is. Lutino overheerst dan het patroon.
Het dametje in mijn huidige nest is ook een opaline witmasker lutino.

Als Leia geen split bronze fallow is kunnen er geen bronze fallows uit komen. Dan zouden er nog kanssplitten bij kunnen zitten.
(50% kans op split bronze fallow, maar dat weet je dan zeker tenzij je de kleintjes weer tegenover een bronze fallow als partner zet :j ).

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:52

Ja ze staat enkel als 'witmasker opaline' in haar certificaat, maar dan zou er dus eigenlijk volledig 'opaline witmasker lutino' moeten staan denk ik? Dat is waarschijnlijk de typfout.

Afbeelding

Dit is die van Solo;

Afbeelding

Op de site stond Leia als Witmasker Lutino. Maar ze zou dus nog Opaline kunnen zijn.

De kansberekening van haar ouders was zonder crossovers dat ze een Witmasker Lutino zou zijn en mét crossover een Opaline Witmasker Lutino. Maar dat weten we natuurlijk niet zeker nu :+ als ik het goed begrijp.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 03-03-20 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:54

Ja, dat zou dan een witmasker lutino opaline moeten zijn denk ik :j
Kun je het de kweekster niet vragen?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:57

Haar broertje/zusje (weet even niet meer) is een witmasker opaline, misschien vandaar de typfout.
Leia is zeker weten niet DNA getest, dus wellicht dat als het gehele nest straks parels heeft ik haar wel laat testen ipv alle vogels afzonderlijk >;)

En kan ik doen, helaas kweken ze niet meer dus moet even kijken of ik nog ergens een werkend email adres kan achterhalen. Maar aangezien Leia niet getest is weet ik niet of dat meer info oplevert :Y)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:39

Helemaal vergeten deze leuke foto hier te plaatsen :D

Alle grasjes op een rij <3
Behalve de ouders van deze jongen.
Rechts boven in zie je budgie de weduwnaar met zijn nieuwe vrouw :)

Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:12

Even alleen antwoord op de gestelde vragen (wil graag slapen :+ )
Vanwege het plukken was ik begonnen met dagelijks sproeien in de ochtend. Dit hielp dusdanig goed dat hij soms dagen achter elkaar niet plukte. Vandaag voor t eerst t idee dat de stress een stuk minder is, hopelijk gaat het niet plukken dan ook snel beter, al zei de vogelarts dat het nooit helemaal over zou gaan omdaf hij al een aantal jaar lijkt te plukken en kaketoes het dan eigenlijk zelden afleren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 05:03

Heeft de vorige eigenaar niet gezegd dat hij plukte eigenlijk? Want dat zou ik dan niet netjes van ze vinden :=
Afleren is idd heel moeilijk. Wanneer het voedsel gerelateerd is kan het soms wel, maar dat komt idd heel zelden voor.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 07:40

Wat een leukerds, Kimley!

Ze groeien hier echt enorm hard!
Het jongste prinsesje <3
Afbeelding

En deze kleine meneer krijgt al een flinke kuif 8-)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-03-20 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 07:49

Leuk al die grasjes kimley!

En wat een droppies cayenne <3

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:39

Ze zijn leuk zeg die valkjes ! <3

Ja geinig he al die grasjes! Nog even samen.. Als er voor die tijd niemand voor ze komt neem ik ze 21 maart mee naar de markt :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:35

Het ziet er altijd wel heel gezellig uit al die kleurrijke grasjes op een rij <3

Geef je ze Pokon, Cayenne? Ze groeien echt hard!

Hopelijk kan je het plukken in ieder geval tot een minimum beperken Idylle. :(:)

Gisteren heb ik een lekker laagje hennepvezel in het blok gelegd nadat Solo en Leia het normale houtvezel uit het blok hadden gekiept. Toen ik de eitjes er voorzichtig uitpakte waren ze nog warm <3 ik vond dat zo schattig! Solo zit overdag dus al echt graag op de eitjes. Leia s'avonds nog niet, maar dat is nog niet zo heel gek natuurlijk..

Solo is ook weer heel lief en kwam gisteren ook graag bij mij kroelen en kusjes geven. Leia kwam ook gisteravond bij me zitten, ze is niet zo'n kroelkip als Solo maar zoekt wel graag je gezelschap op en vind het gewoon gezellig. :D

Vandaag verwacht ik eitje 3, Leia zat duidelijk een beetje zo 'bol' met die knik zoals je zei Cayenne.
En dan gaat hopelijk alles gewoon goed en gaat Leia ook lekker broeden <3

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:38

Super fijn dat ze het bijgelegd hebben Sicayes! :)

Ja al die grasjes zijn heel leuk.. Maar kan helaas niet alles houden dus er moet toch wat weg :(
Ook de jonge zebravinken (en de oude eenzame man) gaan weg :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:55

Cayenne schreef:
Heeft de vorige eigenaar niet gezegd dat hij plukte eigenlijk? Want dat zou ik dan niet netjes van ze vinden :=
Afleren is idd heel moeilijk. Wanneer het voedsel gerelateerd is kan het soms wel, maar dat komt idd heel zelden voor.

De 'vorige ' eigenaar heeft m maar een week gehad en er totaal geen verstand van en die daarvoor wil geen contact... Al weet ik nu wel via de weekeigenaar dat hij daar de laatste tijd zn kooi nooit meer uitkwam...

Wat cool al die grasjes!

Wat worden de valkjes al hele echte vogels zeg!

Fijn dat ze een compromis hebben kunnen sluiten en toch samen gaan werken met broeden hihi

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:03

Sicayes, ga je ook schouwen? Want met een dag of 4 moet je wel leven in een eitje kunnen zien als ze bevrucht zijn :j

Bij valken broeden de ouders meestal omstebeurt, dus de man overdag en de pop meestal 's avonds en 's nachts.
Hoewel dat soms ook afwijkt hoor. Met het nest dat ik momenteel heb broeden beide ouders 's nachts samen op het nest. Dat is blijkbaar lekker knus :+

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:13

Ja ik heb een schouwlampje :j online las ik weer vanaf dag 5 :+ dus waarschijnlijk dat ik morgen even kijk bij eitje 1. Ben benieuwd :D

Klopt ja dat wist ik, Solo broed dus wel overdag maar Leia zit s'nachts vooralsnog lekker naast Solo te slapen ipv op het nest. :+