gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Blacky_

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:00

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:23

Gigixponys schreef:
Waarom zou je het op een te dik konijn wel moeten spuiten? Ik was namelijk aan het twijfelen het te gebruiken dit jaar, maar als dat niet nodig is, dan liever niet. Eentje is dus te dik, zo'n 300gram. De rest is wel mooi op gewicht. :)

Dikkere konijnen kunnen zich niet altijd even goed schoonhouden, wat dus vliegen aantrekt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:29

Mijn konijnen zijn aardig goed op gewicht, heb het vorig jaar wel gebruikt maar dat gaf veel stress, dus als het niet hoeft...
Ze zijn mooi gezond verder, nooit plakpoep. Dus als het niet nodig is.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:35

Eoweyn_x schreef:
Gigixponys schreef:
Waarom zou je het op een te dik konijn wel moeten spuiten? Ik was namelijk aan het twijfelen het te gebruiken dit jaar, maar als dat niet nodig is, dan liever niet. Eentje is dus te dik, zo'n 300gram. De rest is wel mooi op gewicht. :)

Dikkere konijnen kunnen zich niet altijd even goed schoonhouden, wat dus vliegen aantrekt

Dus zolang ze proper is, hoeft het bij haar ook niet?
Ze heeft nooit plakpoep ofzo en heb het idee dat ze nog wel overal aankan. :)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:08

Goede nieuws: Puk en Eva hebben samen aan een knabbelstaaf zitten eten. Nu liggen ze samen op de bank.

Minder: ik ontdekte net dat Puk wondjes / korstjes op zijn rug heeft waar Eva hem heeft gebeten/haren uit getrokken. :(

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:46

Gigixponys schreef:
Dus zolang ze proper is, hoeft het bij haar ook niet?
Ze heeft nooit plakpoep ofzo en heb het idee dat ze nog wel overal aankan. :)

Daar kun je voor kiezen, al zou ik liever op safe spelen.

Bob assisteert m'n vriend bij het gamen :') normaal leg ik de handdoek over hem heen omdat ie zich dan veiliger lijkt te voelen. Nu vond ie het tijd om de boel eens een beetje te bekennen.
Meneer heeft braamblad op, andijvie, wilgentakken en blad, en wat gras. Temperatuur was wel wat laag, 38,2. Toch nog maar even een kruik gemaakt. M'n pas bestelde snugglesafe is kapot gegaan, maar krijg een nieuwe geleverd morgen. Wat een timing, morgenochtend koppelen en naar buiten. Mét snugglesafe!
Afbeelding

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:50

Bob is wel erg leuk zeg, met die vlekken rond zn ogen. Fijn dat ie gegeten heeft :D

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:16

Vlekje is nog nooit behandeld/ ingesmeerd voor maden etc. maar ze is wel duidelijk te dik, haar kontje is gewoon schoon en ze kan zichzelf ook goed schoonhouden. Tevens zijn alledrie mijn konijnen de laatste 3/4 jaar nog nooit ingent

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:28

Starza schreef:
Vlekje is nog nooit behandeld/ ingesmeerd voor maden etc. maar ze is wel duidelijk te dik, haar kontje is gewoon schoon en ze kan zichzelf ook goed schoonhouden. Tevens zijn alledrie mijn konijnen de laatste 3/4 jaar nog nooit ingent

Mag ik vragen waarom ze niet geënt zijn? Ik heb madenzalf nog nooit gebruikt. Mijne zijn wel geënt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:25

Het is geen zalf maar spray die je op de achterhand en het kontje sprayt.
Het is een feit dat de meeste konijnen met overgewicht moeite hebben om zichzelf schoon te houden. Daarbij is overgewicht nooit gezond. Wie weet kun je haar wat af laten vallen?

Niet vaccineren vind ik dom, sorry. Voor €20 is je konijn beschermd tegen 3 dodelijke ziektes. Ik persoonlijk zou het mezelf nooit vergeven als een van mijn konijnen dood gaat aan iets wat te voorkomen valt. Maar goed, dat ben ik :)

Ik ben vanmorgen naar de opvang geweest om Bob te koppelen. Het is gelukt met alle 5, en Bob is alweer flink aan het eten!

Afbeelding

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:29

Puk heeft dus wat korstjes op zijn rug waar Eva heb gebeten/haren uit getrokken heeft bij het achterh am aan jagen. (Denk ik, ze hebben maar één keer kort een beetje gevochten, meestal rent hij alleen weg).. Hij lijkt er verder niet echt over in te zitten: huppelt vrolijk rond en eet goed. Moet ik hier verder nog iets mee doen? Hoort dit erbij? Ik vind het zo sneu voor hem.

Niet vaccineren lijkt mij ook een risico. Ook al komt ie niet bij anderen in de opvang ofzo, stel dat er een wild konijn in je tuin komt met Myxomatose of andere narigheid... Wat een leuke groep heb je Eoweyn_x! Ik zal binnenkort eens foto's van mijn koppeltje hier plaatsen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:45

Even in de gaten houden dat het goed heelt en niet gaat ontsteken. Het zijn geen grote wonden toch?

Niet alleen een wild konijn, oa vliegen en muggen brengen ook ziektes over. Je kunt het zelf naar binnen lopen, etc.

Dankje! Ik ben ook erg blij met ze. De 3 wildkleur zijn voedsters. Halfwilde zusjes Ilona en Fiona en de vermoedelijk wilde voedster Marley. Dan halfwilde ram Bob en Hollander ram Rambo. Hiernaast heb ik nog een trio, de zusjes Lotje en Bella, Lotharinger x wild, en halfwilde ram Lolo. Lotje is degene met de wildkleur streep, Bella zit tegen de ren en heeft een zwarte streep.
Afbeelding

En mijn koppel, Jillz en Bliksem. Bliksem is de vosdwerg ram, Jillz de zwarte voedster.
Afbeelding

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:00

Nee het zijn korstjes, 2 - 5 mm per wondje. Wat een leuke konijnen, die strepen zijn erg leuk. Bliksem ziet er ook uit om op te vreten.

Hoe werkt die fotouploader op mobiel?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:20

Ah, dat komt vanzelf wel goed hoor!
Bliksem is lelijk nu := aan het verharen... :P

Ik upload via postimage.org

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:26

Eoweyn jij weet dat vast wel ..
Kun je konijnen te veel erwtenvlokken voeren en helpt dit om dikker te worden?

De 2 magere hier zijn er namelijk dol op!

Leuke foto's trouwens en fijn dat de koppeling goed ging! Zijn ze weer thuis?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:41

Erwtenvlokken zijn inderdaad dikmakers! Hoeveel de richtlijn is weet ik niet, ik geef op het oog. Op het moment krijgt de groep 4 handjes, met z'n vijven.

Ze zijn weer thuis, gaat nog steeds goed. Bob eet lekker en het is rustig. Viel me alleen op hoe mager Marley nog steeds is... :(

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:15

Oke dat is mooi! Want Flip is zo ontzettend mager :( ik zie er echt Sam in terug, en het nieuwe meisje is ook te mager.

Dan krijgen ze lekker erwtenvlokken, ze vinden ze echt heerlijk!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:31

Even een vraagje hoe vaak geven jullie je konijnen biks? Ik nu twee keer op een dag maar ik wil eigenlijk naar 1 keer.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:32

Bij mij krijgen ze 1x per dag 50 gram met z'n tweeën. Dat doe ik 's morgens. 'S avonds krijgen ze groente :)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:34

1x per dag. Mijn ene konijn eet dan altijd zn hele bak leeg. De andere vind dr voer niet zo en moet er denk ik aan wennen. Verder onbeperkt hooi en savonds groente.

En als ze los zitten: de tuin :') mijn konijn springt in bloembakken om viooltjes eten :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:51

Ik een keer, vaak 's avonds rond 5 uur zoiets. Uurtje daarna groen

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:27

Bedankt voor het antwoorden.Bij mij krijgen ze nu 2 keer 30 gram. Kan ik nu in een keer naar 60 gram in 1 voerbeurt of moet ik één voerbeurt wat opbouwen en de andere voerbeurt afbouwen?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:28

die van ons krijgen 1x tussen de 100/150 gram? ik weet het niet precies, maar dat gok ik :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:46

Volgens mij kan dat gewoon in een keer :)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:33

Hier ook eenmaal daags brok, gewoon een bakje vol. Daarnaast onbeperkt hooi en nog wat groenten.

Wat voor speel/uitdagende attributen hebben jullie voor de konijnen?