Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xXLiekeXx schreef:Hallo!
Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb sinds 1 jaar 2 leghennen, die mij elke dag 2 eitjes bezorgen.
Daarnaast zijn begin maart 4 Chaams Hoen kuikentjes uitgekomen in de broedmachine. Deze lopen ondertussen alweer ruim een maand buiten.
Helaas blijken er 2 haantjes tussen te zitten. Met welke leeftijd kan ik verwachten dat ze gaan kraaien?
Vind het zonde om ze nu al te slachten, maar kan ook niet hebben dat ze gaan zitten kraaien.
xXLiekeXx schreef:Hallo!
Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb sinds 1 jaar 2 leghennen, die mij elke dag 2 eitjes bezorgen.
Daarnaast zijn begin maart 4 Chaams Hoen kuikentjes uitgekomen in de broedmachine. Deze lopen ondertussen alweer ruim een maand buiten.
Helaas blijken er 2 haantjes tussen te zitten. Met welke leeftijd kan ik verwachten dat ze gaan kraaien?
Vind het zonde om ze nu al te slachten, maar kan ook niet hebben dat ze gaan zitten kraaien.
Citaat:Blijft een kip windeieren leggen dan is er meestal sprake van de ziekte EDS (Egg Drop Syndrome). Dit wordt veroorzaakt door het Adenovirus welke afkomstig is van eenden. Het virus vermeerdert zich in de schaalklier waardoor dit orgaan wordt aangetast. Kippen geven het virus weer door aan de kuikens via de broedeieren.
petitparis schreef:mag ik me hier ook melden?
Ik heb al wel jaren kippen, maar zit nu voor het eerst met een "probleem"/dilemma.
Zelf heb ik een ren, met hok en 2 legkippen. Nu heeft mijn nicht gevraagd of ze haar kippen (ook 2 legkippen, wel iets grotere variant) mag brengen. Op zich geen probleem zou je denken...
Echter:
1. mijn hok is niet groot genoeg voor 4 kippen (de ren wel)
2. 1 van haar kippen gaat altijd "ergens" over de omheining bij haar thuis (ondanks knippen vd pennen langs 1 kant)
3. ik heb honden die heel graag kip plukken als ze de kans krijgen
hoe pak ik dit nu het beste aan? of is het gewoonweg geen goed plan...
de nieuwe kippen hun hok mee verhuizen en dan wel of niet overnacht opsluiten (de nieuwe of ook de oude in hun hok)
wat kan ik meer doen om te voorkomen dat die ene kip over de omheining gaat? mijn omheining is wel iets hoger en er staan geen struiken langs, maar denk dat de kip via het hok gaat...