Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:11

Op welke leeftijd slachten jullie?
Er schijnt ook een hanenopvang te zijn waar je ze kan brengen tegen een vergoeding

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:08

Paardenfan25 schreef:
Op welke leeftijd slachten jullie?
Er schijnt ook een hanenopvang te zijn waar je ze kan brengen tegen een vergoeding

Hangt er vanaf wat voor ras het is.
Echte plofkippen op 8 weken gewone hanen rond de 22 weken.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:52

Hier een broedse muts in t hok. Van de week de eitjes bekeken, alle 3 zit wat in. Nog een weekje dan op zn max 3 kuikens.
Moeders is een ondergeschoven kuiken. Komt uit de bm, maar is bij broedse hen ondergeschoven en dat ging super.
Nu hebbe we zelf een haan. Dus eigen leg ook.
Mini grote brahma's

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:17

de faverolles op 4 maanden, de rest op een half jaar of als we plek over hebben pas na een jaar want dan heb ik de weide nodig en moeten ze eraf. dan gaan ze als soepkip weg. Net nog de broedmachine volgemaakt met een aanta eieren.:)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:00

Hallo!
Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb sinds 1 jaar 2 leghennen, die mij elke dag 2 eitjes bezorgen.
Daarnaast zijn begin maart 4 Chaams Hoen kuikentjes uitgekomen in de broedmachine. Deze lopen ondertussen alweer ruim een maand buiten.

Helaas blijken er 2 haantjes tussen te zitten. Met welke leeftijd kan ik verwachten dat ze gaan kraaien?
Vind het zonde om ze nu al te slachten, maar kan ook niet hebben dat ze gaan zitten kraaien.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:40

xXLiekeXx schreef:
Hallo!

Daarnaast zijn begin maart 4 Chaams Hoen kuikentjes uitgekomen in de broedmachine. Deze lopen ondertussen alweer ruim een maand buiten.

Helaas blijken er 2 haantjes tussen te zitten. Met welke leeftijd kan ik verwachten dat ze gaan kraaien?
Vind het zonde om ze nu al te slachten, maar kan ook niet hebben dat ze gaan zitten kraaien.

Rond de 20 weken

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:22

Ik ben zo blij met deze foto! Geeft maar aan dat de kippen nu blij het hele erf gebruiken, en de honden de kippen totaal niet meer interessant vinden (en dat was de eerste dagen wel anders :D) Als we op vakantie gaan laten we de eieren liggen, eens kijken of er één broeds wordt... Hier passen er wel meer dan drie toch? :D

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:27

whaahha zeker passen daar meer dan drie op. kijk wel uit dat er dadelijk niet twintig eieren onderliggen. broedse hennen hebben namelijk de gewoonte om eieren te ronselen.

mooi stukje land en leuk die synergie.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:48

Jeej gisteren een heel mooi gitzwart kuiken uit zijn ei gekropen.

Wel een beetje jammer dat onze echte ceman hen ineens denkt dat ze een haan is en probeert te kraaien.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:43

Ik heb helaas nog geen beweging bij de broedse hen. Ik verwacht eigenlijk elk moment dat de eitjes uitkomen.

Mocht dit nu niet lukken ga ik denk ik de overstap maken naar cochin kippen. Vind ze zo groot zo gaaf :) en toch vriendelijk kippen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:59

xXLiekeXx schreef:
Hallo!

Mijn serama haantjes kraaiden al rond een leeftijd van 4 weken. Echt ongehoord die koekwousjes.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:01

Van de twee serama hennen die ik er laatst heb bijgekocht is er dus eentje afgemaakt en de andere... wat die toch doet...

Die loopt in de ren, loopt wat rond, gaat af en toe zitten persen, perst er zomaar ergens midden in de ren een windei uit, draait zich om en vreet het op.

De eerste keer dat ik dat zag zat ik echt van :oo :wow:

Dat heeft ze al drie keer gedaan, dat ik het zag. Ze heeft nog niet 1 normaal ei gelegd.

Ik heb ze vitaminen gegeven, ontwormt en nu zitten ze (alle drie) aan het kalkwater.

Maar volgens mij slaat zij gewoon het 'schaal-maak-stationnetje' over, want aan gebrek aan kalk kan het eigenlijk niet liggen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:04

misschien ene behoefte aan eiwit en of vet?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:05

Pfoeh, ze krijgen:
andijvie
gekookt ei
biogarde
meelwormen
speciaal seramavoer
vitaminen door het water
kalk door het water

(niet alles tegelijk natuurlijk :') )
ik weet het ook niet meer verder. Kuiken en Lotje zijn SUPERgezond, en prachtig om te zien en ze leggen gewone eitjes.
Maar die Muffin...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:16

hmm ik wilde al zeggen dat ze misschien meer behoefte had aan dierlijk voer. maar dat krijgen ze al zo te zien. misschien moet ze even haar draai vinden?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:54

Mijn hampshire kriel heeft dat helaas ook Amaris, is niets aan te doen. Dat is een besmettelijke virus dat ze bij zich hebben en niet meer vanaf komen...ze legt een ei zonder schaal en de volgende dag komt er een erg verfrommeld schaaltje achtig iets, flinterdun, achteraan....
Ze heeft er veel last van, ik ga ze daarom deze week laten hemelen....
En sinds ze dit heeft, doet ze dit ook buiten, niet meer op het legnest. Alsof het er opeens uit moet ofzo.

Edit: hier staat een stuk uitgelegd, google hier maar eens op:

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 28&t=23531

Edit 2: foto toegevoegd van schaal zonder ei van de volgende dag.

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:05

EDS bedoel je denk ik?

Citaat:
Blijft een kip windeieren leggen dan is er meestal sprake van de ziekte EDS (Egg Drop Syndrome). Dit wordt veroorzaakt door het Adenovirus welke afkomstig is van eenden. Het virus vermeerdert zich in de schaalklier waardoor dit orgaan wordt aangetast. Kippen geven het virus weer door aan de kuikens via de broedeieren.

EDIT: oh je bedoelt IB.

Ik denk eerder aan EDS eigenlijk, met misschien een blijvende afwijking aan de schaalklier.
http://www.aviculture-europe.nl/nummers/07N03A06.pdf

Ik heb overigens nog nooit zo'n raar 'na-kom-schaaltje' gevonden.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:12

Je hebt gelijk, bij mijn kip zal het eds zijn.
Dat gekke nakomschaaltje zie ik ook niet iedere keer, nu 2x gezien van de 10 eieren. Misschien aten ze het de andere 8x wel op...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:25

mag ik me hier ook melden?
Ik heb al wel jaren kippen, maar zit nu voor het eerst met een "probleem"/dilemma.

Zelf heb ik een ren, met hok en 2 legkippen. Nu heeft mijn nicht gevraagd of ze haar kippen (ook 2 legkippen, wel iets grotere variant) mag brengen. Op zich geen probleem zou je denken...
Echter:
1. mijn hok is niet groot genoeg voor 4 kippen (de ren wel)
2. 1 van haar kippen gaat altijd "ergens" over de omheining bij haar thuis (ondanks knippen vd pennen langs 1 kant)
3. ik heb honden die heel graag kip plukken als ze de kans krijgen

hoe pak ik dit nu het beste aan? of is het gewoonweg geen goed plan...
de nieuwe kippen hun hok mee verhuizen en dan wel of niet overnacht opsluiten (de nieuwe of ook de oude in hun hok)
wat kan ik meer doen om te voorkomen dat die ene kip over de omheining gaat? mijn omheining is wel iets hoger en er staan geen struiken langs, maar denk dat de kip via het hok gaat...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:34

Ik vind het echt heel naar om te lezen Amaris!
De hennetjes hebben beide die problemen hier niet gehad. Het zwarte hennetje was nu een jaartje en heeft altijd zonder problemen tussen de rest gescharreld.

En eieren leggen zonder schaal heb ik ook nog nooit gehad hier. Ze krijgen hier wel altijd grit, dat strooi ik door de ren en heb een potje in het hok staan. Misschien dat dat een oplossing is?
Hier heeft ze gewoon altijd eieren met schaal gelegd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:58

wat geef jij ze voor voer Laptopmuis?

Ik geef ze ook grit in een bakje, maar misschien moet ik wat extra strooien, baat het niet dan schaadt het niet.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:35

Hier krijgen ze onbeperkt grit, graan, af en toe yoghurt....
Mijn andere twee kipjes hebben er totaal geen last van..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:46

Hier krijgen ze legmeel met gebroken maïs (heel fijn gemalen) erdoorheen.
Grit in een bakje en daarnaast nog elke week yoghurt.
Ook krijgen ze vaak appeltjes om uit te pikken in de zomertijd als we veel eigen appels hebben.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:24

petitparis schreef:
mag ik me hier ook melden?
Ik heb al wel jaren kippen, maar zit nu voor het eerst met een "probleem"/dilemma.

Zelf heb ik een ren, met hok en 2 legkippen. Nu heeft mijn nicht gevraagd of ze haar kippen (ook 2 legkippen, wel iets grotere variant) mag brengen. Op zich geen probleem zou je denken...
Echter:
1. mijn hok is niet groot genoeg voor 4 kippen (de ren wel)
2. 1 van haar kippen gaat altijd "ergens" over de omheining bij haar thuis (ondanks knippen vd pennen langs 1 kant)
3. ik heb honden die heel graag kip plukken als ze de kans krijgen

hoe pak ik dit nu het beste aan? of is het gewoonweg geen goed plan...
de nieuwe kippen hun hok mee verhuizen en dan wel of niet overnacht opsluiten (de nieuwe of ook de oude in hun hok)
wat kan ik meer doen om te voorkomen dat die ene kip over de omheining gaat? mijn omheining is wel iets hoger en er staan geen struiken langs, maar denk dat de kip via het hok gaat...

Ik weet niet hoe groot je ren is?
Mijn kippen hebben ook een periode gehad dat ze veel ontsnapte, en als ze dat eenmaal door hebben is de pret daar ....
Heb op een gegeven moment een fruitboomnet van €5,- bij de Action. Zo'n net is volgens mij 3x5 meter. Dit heb ik eroverheen gespannen en sindsdien is de pret over.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:46

Ik heb ook fruitnet over de ren heen, werkt prima.
Wij hebben zon raar eitje ook nog nooit gehad, onze kipjes krijgen legmeel ( mais) en onbeperkt grit plus groenvoer.