Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:43

Kan, staart bijten kan inderdaad een uiting van pijn zijn :(:)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:50

Lastige keuze, Grijs valt Wit sinds gisteren regelmatig aan (hap, piep, wegrennen) volgens mij door pijn. Wit raakt daar best van in de stress en klampt ook erg aan mij vast.
Maar... Ze hebben het ook gezellig samen. Samen in de hangmatjes en samen eten zoeken. Maar zodra Grijs dus pijn heeft en Wit is in de buurt wordt ze gegrepen.
Ik heb nog een goede kooi staan, zal ik de ratten apart zetten totdat ik weet wat er met Grijs aan de hand is of niet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:20

Ik zou meteen met je rat naar de dierenarts gaan en idd apart zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:23

Vandaag nog naar de dierenarts en zet ze ook maar even apart. Het kan van alles zijn, maar voor de zekerheid kan je ze beter even apart houden mocht het iets besmettelijks zijn (zoals baarmoederontsteking). Laat alles goed checken, maar zeker haar buik. Bij twijfel kan je een foto laten maken. Sterkte!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:49

Bedankt voor jullie advies! Zal meteen de extra kooi inrichten. Nu naar de dierenarts kan niet, zal kijken of het na school kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:54

Succes! Ik hoop wel dat het vandaag nog lukt, tegen de tijd dat een rat namelijk zo duidelijk pijn toont is het vaak al ernstig. Ik duim voor haar. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:10

Dankjewel.
Ik heb de kooi ingericht, kan ik het beste Grijs if Wit in 'quarantaine' kooi doen?
Ik weet namelijk niet of hun eigen kooi besmet is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:12

Laat het zieke ratje maar in de eigen kooi en de ander in de schone. Het hoeft niet, maar als het iets besmettelijks is kunnen spulletjes/de kooi ook besmet zijn en zo zit je zeker veilig. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:17

Oké, bedankt voor je hulp!
Ze zitten allebei veilig en schoon (had hun eigen kooi toevallig gisteren verschoond).
Zal m'n best doen vanavond nog naar de dierenarts te gaan.

Edit: overigens hoop ik dat Wit uit een bakje kan drinken... Heb namelijk maar 1 flesje.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 06-05-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:18

Sterkte met je rattendame,hopelijk valt het mee.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:36

Afspraak is gemaakt, morgen 4 uur.
Vandaag lukte helaas niet meer ivm school.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:17

Hele tijd hier niet meer echt meegepraat maar altijd nog een trouwe meelezer!
Morgen ga ik weer 3 of 4 nieuwe ratjes halen! de laatste tijd helaas veel moeten laten inslapen en 1 is er helaas zo aan zijn einde gekomen, dus we hebben weer wat ruimte voor een aantal nieuwe!

Ik heb nog geen idee welke kleur het gaat worden, fokker had verschillende kleuren zitten dus ik mag morgen een aantal leuke gaan uitzoeken!

Nu dus alvast goed nadenken over de namen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:49

Leuk! Veel plezier alvast!

Sterkte kaus, hoop dat het goed komt :(:)

Wij zijn bezig met het opleuken voor ons hok, ik wil het mooier hebben...anders!
We hebben takken gezocht, die zijn we momenteel compleet aan het behandelen, en wikkel het vervolgens stevig in met meerdere lagen touw, in de hoop dat het niet zo knaagbaar lijkt of ze er in ieder geval niet aan gaan zitten :=
Hoop dat mijn plannetje gaat lukken :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:56

Met mijn witte rat gaat het ook wat raar... Die heeft zo veel rood traanvocht om haar ogen dat het in de handdoekjes zit...
Weet iemand of je zomaar een 2de dier mee naar de DA kan nemen?
Overigens heeft Witje al regelmatig rode oogjes sinds ik haar heb.
Edit: ze krijgt de rode oogjes meestal 1 à 2 dagen voordat ik de kooi weer moet verschonen. Ze heeft het nu sinds ze in de aparte kooi zit.

Edit2:
lees nu dat het kan komen door stress, denk dat dat het inderdaad is. Ze zit nu gescheiden en dat is denk ik best stressvol.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:28

Misschien dat je de kooi dan 2 dagen eerder moet verschonen.
Ratten schijnen erg veel last te hebben van urine dampen.
Nog voor dat wij het ruiken.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:41

Ik verschoon m 1x per week en haal om de 2 dagen poep en plas weg. Maar ik zal kijken of het helpt!

Net terug van de DA. DA wist niet zeker wat ze had maar zag wel dat ze pijn had. Waarschijnlijk een blaasontstekinh dus moet binnenkort plas brengen.
Heb ook pijnstillers meegekregen. Iemand een idee waar ik die mee kan voeren? Het zijn druppels.
Ga eerst met wat yoghurt proberen..

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:53

zoek even op wat je wel en niet mag geven bij je pijnstillers. Kan zijn dat bepaalde voedingsmiddelen niet mogen en het zou jammer zijn als je die zou gebruiken dan.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:02

Dank voor de tip!
Heb het net met wat yoghurt gegeven, op aanraden vd dierenarts. Nadeel is de ik vrij veel yoghurt moet geven voor 0.15ml medicijnen, dat krijgt ze niet in 1 keer op.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:27

Kan bericht niet meer wijzigen maar: de pijnstillers werken!
Ze heeft rondgelopen in de kooi (eerst sliep ze alleen) en zit nu lekker samen met Witje bij me. (ze blijven nog even apart totdat Grijs Wit niet meer aanvalt)
Ik hoop dat ze nog een pijnloos leven heeft :D

edit;
eigenlijk beledig ik mijn ratten met de namen Witje en Grijsje zie ik nu!
Ze zijn volgens mij namelijk Russisch blauw en beige O:)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:36

Ik krijg de medicijnen er niet in... Heb het 3 kwartier (met tussenpozen) geprobeerd maar niks werkte...
Heb get nu met wat yoghurt in de kooi gezet in de hoop dat ze het zelf op eet.
Iemand nog ideeën? Hoe krijg ke de bek open?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:11

Wanneer ga je urine wegbrengen? Dat moet echt zo snel mogelijk onderzocht worden, als ze er al zoveel pijn aan had kan het al flink vergevorderd zijn en je moet niet hebben dat ze er permanente schade aan overhoudt. Weet de DA zeker dat het geen baarmoederontsteking was? Dat moet wel uitgesloten zijn als ze pijnstillers krijgt, die werken namelijk ook bloedverdunnend en dat kan riskant zijn met een baarmoederontsteking. Is het Carprofen of iets anders? Hoeveel weegt je ratje en hoe vaak moet je het geven?

Als ze de medicatie niet inneemt met iets lekkers wordt het helaas de houdgreep, dat kan ook door de rat in een dekentje te wikkelen met alleen het koppie eruit zodat ze je niet weg kunnen duwen. Dan de rat verticaal tegen je aandrukken, spuitje via de zijkant het bekkie in en richting de ruimte in de wang leegspuiten. Het is een handigheidje en afhankelijk van de dosering moet het soms in twee etappes, maar meestal kan het gewoon in 1 keer. Even vast blijven houden tot ze gaan likken/slikken en dan bij het terugzetten iets lekker geven. Dan krijgen ze echt alles wel binnen. Niet aarzelen ook, gewoon snel doen, dan hebben ze niet eens de tijd om te protesteren.

Als algemene tip voor iedereen over medicijnen geven: Leer je ratjes om iets lekkers (wat roosvicee bv.) uit een spuitje te likken, gewoon eens per week even oefenen. Tegen de tijd dat ze dan echt medicatie moeten linken ze het spuitje aan iets leuks/lekkers en nemen ze het meestal zo in. Wel zorgen dat je dan na het echte medicijn ook nog weer wat roosvicee geeft, anders leren ze het snel af. ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:39

Goede tip, dank!
Baarmoederontsteking is uitgesloten, geen bloed te zien en nog een ander verhaal wat ik niet heb onthouden.
Ze weegt volgens mij 360g en krijgt 0.15 ml 2x per dag.
Volgens mij Carprofen ja, zal vanmiddag even nakijken.
Ik moet eerst alle plas weghalen voordat ik zeker weet dat het Grijs haar plas is, ze zat eerst namelijk samen met Wit en ik wil niet de verkeerde plas meenemen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:21

Plasje is naar DA, kan vanavond bellen voor uitslag.
Pijnstiller is inderdaad Carprofen.
DA heeft nog even nagedacht en denkt dat ze gewoon heel hard is gevallen op haar rug/kont zonder de staart eronder.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:10

RedPassion: Dat is inderdaad een erg goeie tip, bedankt!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:27

Afbeelding
heeeele blije ratjes met een compleet nieuwe inrichting *\o/*