Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:36

@sicayes Super schattig dat hij tegen zn ongeboren kroost kletst, hopelijk laat hij zn vrouwtje snel met rusten gaan ze samen verder voor t eitje zorgen.

@Danique Wat voor speeltje is het geworden?

@Cayenne las het in je eigen topic al :oo

Met Goofy gaat het goed. Hij is nog wel een beetje van slag,maar dat heeft er meer mee te maken dat er een nieuwe speel/zitstok in zn kooi zit, niet 1,maar 2. Die kunnen je uiteraard zomaar vermoorden, dus die moet je scherp in de gaten houden. 1 is hij inmiddels aan gewent, de ander is een javatak met speeltjes eraan vast, dat is nieuw voor hem en dus eng... verder heb ik vanmiddag beukensnippers gehaald en die in zn kooi gedaan om te kijken hoe hij daarop reageerd en een acryl voetspeeltje.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:10

Thanks meiden! Maak me toch wel beetje zorgen nog := kwam gisteravond thuis en Leia zat in een hoek van de kooi op stok. Duidelijk heel moe. En Solo in het midden te niksen. Aan de andere kant zit het broedblok.

Was al laat (had verjaardag) dus ze gingen slapen. Nu vanochtend heb ik bij Leia wat trosgierst opgehangen waar ze gretig van ging eten en ze is wat gaan drinken. Om weer terug te gaan haar hoek in.

Solo is in het nest gaan kijken. Kwam eruit, ging even eten en is daarna weer op Leia af gegaan. Kort, 2x. Maar toch..

Ik moet vandaag werken dus kan ze niet in de gaten houden maar hoop toch wel dat hij het gaat snappen dat ze elkaar nodig hebben en in ieder geval Leia morgen (als het goed is) weer een ei laat leggen in het blok :=

Anders moet ik ze misschien scheiden en wisselen? (Dus Solo overdag bij de babies en Leia snachts)
Hoop het niet natuurlijk, maar ik weet niet wat wijsheid is met hoe lang ik dit gedrag moet aankijken :+

Had wel iets territoriaal gedrag verwacht maar dit jagen is wel naar :+ heb het idee dat ze niet links in de kooi bij de voerbak durft te komen. (Aan die kant hangt ook het blok)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:21

Het is niet zo vreemd dat ze dit doen bij hun eerste nest hoor! Het komt vaker voor maar leuk is het idd niet!
Ik heb ook een jaar gehad dat ik steeds voor scheidsrechter moest spelen omdat een jonge man alle nestblokken van de voliere inpikte en geen enkel koppel meer bij hun eitjes liet. Gek wordt je ervan!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:48

Sicayes schreef:
Thanks meiden! Maak me toch wel beetje zorgen nog := kwam gisteravond thuis en Leia zat in een hoek van de kooi op stok. Duidelijk heel moe. En Solo in het midden te niksen. Aan de andere kant zit het broedblok.

Was al laat (had verjaardag) dus ze gingen slapen. Nu vanochtend heb ik bij Leia wat trosgierst opgehangen waar ze gretig van ging eten en ze is wat gaan drinken. Om weer terug te gaan haar hoek in.

Solo is in het nest gaan kijken. Kwam eruit, ging even eten en is daarna weer op Leia af gegaan. Kort, 2x. Maar toch..

Ik moet vandaag werken dus kan ze niet in de gaten houden maar hoop toch wel dat hij het gaat snappen dat ze elkaar nodig hebben en in ieder geval Leia morgen (als het goed is) weer een ei laat leggen in het blok :=

Anders moet ik ze misschien scheiden en wisselen? (Dus Solo overdag bij de babies en Leia snachts)
Hoop het niet natuurlijk, maar ik weet niet wat wijsheid is met hoe lang ik dit gedrag moet aankijken :+

Had wel iets territoriaal gedrag verwacht maar dit jagen is wel naar :+ heb het idee dat ze niet links in de kooi bij de voerbak durft te komen. (Aan die kant hangt ook het blok)

Ik zou denk ik niks doen. Tenzij ze elkaar echt af gaan makem, dan scheiden natuurlijk, maar het ei of straks mss meer eitjes zou ik laten liggen en niet pa en ma af gaan wisselen. Maargoed of dat de oplossing is weet ik ook niet.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:06

Cayenne schreef:
Het is niet zo vreemd dat ze dit doen bij hun eerste nest hoor! Het komt vaker voor maar leuk is het idd niet!
Ik heb ook een jaar gehad dat ik steeds voor scheidsrechter moest spelen omdat een jonge man alle nestblokken van de voliere inpikte en geen enkel koppel meer bij hun eitjes liet. Gek wordt je ervan!

Ja het is ook zo'n schril contrast met hoe hij normaal is, het is een ontzettende kroelvogel en altijd vrolijk. Nu is het een woeste t-rex :+

Dus jij denkt ook nog even afwachten?

idylle schreef:
Ik zou denk ik niks doen. Tenzij ze elkaar echt af gaan makem, dan scheiden natuurlijk, maar het ei of straks mss meer eitjes zou ik laten liggen en niet pa en ma af gaan wisselen. Maargoed of dat de oplossing is weet ik ook niet.

Ja ik wacht het liever wel af in de hoop dat het over gaat, hij is wel fel en er lagen gisteren overal donsveertjes en een grote staartveer van Leia :+ maar echt (bloederig) verwond is ze niet geweest. Wel moe denk ik. Vraag me af of het niet teveel stress is voornamelijk en dat ze zometeen nog wel de kans krijgt om een evt. tweede+ ei te gaan leggen in dat blok.

In ieder geval maar gezorgd dat ze aan haar kant nu ook extra voer heeft.

Best apart, alles leek koek en ei toen Solo eenmaal even door Leia's boosheid heen was en hij ook het blok in mocht. Toen zat Leia op de touwringen tegenover het blok (in het midden van de kooi) en sprong Solo beetje onhandig van het broedblok op die ringen ipv op de stok ervoor. En dus ook half op Leia. Toen waren ze goed boos op elkaar en sindsdien is het ruzie :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:07

Ja, het zijn echt de hormonen die even de overhand nemen. Vaak neemt het na een paar dagen echt wel af! Dan vinden ze het goede broedritme.
De dames leggen meestal om de dag een eitje, dus ik denk dat ei 2 er ook snel aan komt?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:19

Dan houden we nog even vol :+
Het scheelt dat ik er nu even van verwijderd ben want schiet zelf ook in de stress van dat gekibbel en gekrijs.

Ik weet niet zeker of ze het ei de 29e of de 1e heeft gelegd... toen ik de 29e bij ze ging kijken voor bedtijd zat ze wel alleen in het broedblok en toen ik s'nachts wakker werd zat ze er ook in. Maar denk dus inderdaad vandaag of morgen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:37

Meestal kun je het ook aan de houding van de dame zien wanneer er een eitje moet komen. Dan zitten ze met een soort knip/bochel in hun onderrug :j
Bij sommige van mijn vogels kun je dat echt overduidelijk zien, maar anderen weten het weer goed te verbergen :P

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:45

Zoiets had ik gelezen, zal er eens op letten dadelijk als ik weer thuis ben :j
Ik zag het in ieder geval zaterdag niet aankomen maar heb er niet zo duidelijk op gelet. :')

Ik wilde zondag de vogelkooi verschonen weer maar door de ruzie laat ik het nog maar eventjes zo tot ze wat meer gesettled zijn. :+ Wil ze eigenlijk zo min mogelijk storen nu.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:21

Idylle, ik heb een soort spiraal touw gekocht waar hij op kan zitten. Het stomme is, dat ik gevraagd heb aan het personeel of het touw wel veilig is (van katoen). Zij zeiden dat dit veilig is. Maar nu lees ik in verschillende bronnen weer van niet. Ik heb hem ook al uit de verpakking gehaald maar overweeg om ze eigenlijk te bellen.. wil niet iets in de kooi hangen wat potentieel gevaarlijk is.

Vervelend Sicayes, hopelijk gaat het snel wat beter tussen die 2.

Oh jeetje cayenne, zou me ook rot schrikken! Gelukkig liep het met een sisser af.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:23

Het spiraaltouw heb ik ook, maar ik knip de klosjes eraf zodat ze er niet in verstrikt kunnen raken.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:33

Danique - ik heb ook van die touw spiralen en cirkels in de kooien gehad altijd. Enige wat ik aanraad is om ze goed in de gaten te houden mbt tot rafelen.

Helaas in het verleden bij 1 van mijn grasparkietjes gehad dat ze de rafels van het touw (katoen) op at en dit had zich in een bal gewikkeld in de krop. Hierdoor kon ze geen eten meer verwerken en braakte ze alles weer uit. Dit kwam wel pas na de operatie aan het licht.

De vogelarts voelde dat haar krop vol zat dus begreep het niet dat ze bleef braken maar ze zou dan geopeerd moeten worden om te zien wat er in de krop zat. Ze ging snel achteruit en werd mager dus ik heb haar nog moeten dwangvoeren voor de operatie maarja ook dat kon ze niet verwerken.

Tijdens de operatie verwijderde ze dus die bal touw uit haar krop. Helaas kwam ze niet meer uit de narcose.

Dus sindsdien ben ik alert++++++ op de touwspeeltjes en zodra ze enigzins beginnen te rafelen gooi ik ze weg/vervang ik ze.

En inderdaad, klosjes eraf knippen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:49

Daarom knip ik ze er dus af :j Het gaat meestal goed maar er zijn vogels die het echt opeten of verstrikt raken met hun nagels.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:27

Afbeelding
<3 <3 <3

Ennn.. 2 eitjes! :):)

Volgens mij de tweede echt net gelegd.
Ze zit nu als een mongool te schransen en hij met haar uit hetzelfde bakje. De ruzie lijkt bijgelegd :+

Solo kwam net ook naar mij toe toen ik de deur opendeed en deed kusgeluidjes. Sorry baas dat ik gemeen was :(:)
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 02-03-20 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:31

Gefeliciteerd!
En zo, die hebben ze goed verbouwd _O-

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:33

Hahahah ja :+ hij is er druk mee geweest.

Hij zit zo lief te zingen naar haar nu. Pak van m’n hart dit _/-\o_

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:04

Hehe! Die hormonen he :roll:

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:41

Fijn dat het allemaal weer goed lijkt te gaan.

Hier nog steeds geen jongen bij zebra koppel 1.. (Freddie en eddie)

De ouders van deze pop vanmiddag een schoon hokje gegeven en ook weer een nestje
Ook het andere koppel (nog naamloos :') )hebben ook een schone bodem en voor het eerst een nestje erin.. Ben heel benieuwd wat die gaan doen :D

Het oude koppel zebras hebben rust. Vind de pop er ook niet 100 punten bij zitten :(:)
Ook het koppel grasjes van de afgelopen 2 nesten moeten nog even wachten :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:43

Super fijn dat het nu goed gaat met het liefdeskoppel!

Ik heb geen flostouwen in de kooi, alleen 1 bovenop de kooi, zodat hij op de stok van zn playtop kan klimmen.

Het ging zo goed met plukken, maar denk dat er toch teveel nieuws is geweest. Hij heeft vanavond alweer 2 veren geplukt. Had hem beukensnippers gegeven, maar met de nieuwe zitstokken, nieuwe speeltjes en ritje naar de vogelarts afgelopen week, waarschijnlijk toch te veel van het goede. Nu voorlopig maar even geen nieuwe of andere dingen. Goede leer ook voor de volgende keer. Gelukkig plukt hij nu niet zo 'veel' als hij gedaan heeft en bleef het bij 2 veertjes.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:24

Freddie en Eddie :D

Jammer Idylle.. Doe je hem ook regelmatig douchen of springt hij in zijn waterbak?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 07:49

Ja toen Freddie geboren was dachten we dat het een man zou worden :')
Het bleek een pop maar zodra je fredddiieee roept komt ze aan _O-

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:09

Hoi hoi!

Aangezien hier veel vogel kenners zijn plaats ik mijn vraag hier. Ik hoop dat dat goed is.

Ik heb een mannetje en vrouwtje (grasparkieten) die ik gister heb zien paren. Dit hebben zij nog nooit eerder gedaan in 2 jaar tijd. Er hangt al die 2 jaar al een klein tipi tentje van het merk Trixie in de kooi. Dit gebruikten ze eerder om op te zitten en te slopen.
Nu krijg ik het idee dat sinds het paren, het vrouwtje ontzettend gefixeerd is op het tentje en het lijkt er op dat ze dit als nestje wil gaan gebruiken.
Ik heb echter heel weinig verstand van paren en broeden bij parkieten.
Eitjes/nestje/jonkies zit ik niet op te wachten. Wat kan ik nu het beste doen?? Het tentje weghalen? Kan dat zomaar?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:18

Ja, het tentje zou ik weghalen want dat stimuleert hun broedsheid :j

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:06

Wel leuke combi Freddie en Eddie :')
Iedereen is wel redelijk in de babystemming dus! :D

Jammer Idylle, inderdaad misschien regelmatig een douche geven als je dat nog niet doet?

Redshift - tentje weghalen is inderdaad de beste optie. Ze zien dat als een fijn, veilig en donker knus plekje- ideaal voor een nestje.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:12

Haha ja en de ouders van Freddie zijn
Beep & Bob _O-

Het andere koppel is nog naamloos dus als er suggesties zijn :)F

Inderdaad tentje weghalen..