Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinW86

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:26

Super hoor!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:13

Goed hoor!

Ik had al een paar dagen niet getraint met kenny, gister maar weer even geoefend, hij was helemaal blij en deed alles netjes :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:07

Sorry dat ik hier zo binnenval en niet alle 198 pagina's heb gelezen :+
Maar zijn er hier mensen dat doen aan canicross?
Ik moest namelijk op doktersadvies beginnen hardlopen en ik neem mijn hond mee.
we hebben nu getraind voor 5km en canicross lijkt me wel leuk om te doen als mijn conditie nog wat beter is :)
Nu zou ik willen trainen voor de 10km maar ben een beetje bang dat dit te belastend is voor mijn hond zijn gewrichten en dergelijke.. Het is een kruising jack russel en springer spaniel, dus niet zo'n grote hond mmaar een teveel aan energie :+ Zodra hij ziet dat ik mijn loopschoenen neem, wordt hij al gek, dus enthousiasme genoeg :D Maar iemand dat me wat kan geruststellen? Ik voorzie water enz dat hij af en toe eens kan drinken en stap af en toe zelf tussendoor (is meer voor mij nodig dan voor de hond)

eclair98Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:49

Ik blijf genieten van dit topic <3

Ikzelf ben nog opzoek naar iets voor mij en Saar, ik begin er denk weer aan na de zomer, dan ben ik 16 en kan het bij ons in de buurt :')

Maar ik zit met een vraag: kan een Boomertje meerennen naast de fits, mits het op een goed bij te houden tempo is en goed opgebouwd?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 06:50

Ja hoor! Ze zullen natuurlijk wel langzamer zijn dan honden met langere poten. Houd goed rekening met de warmte (niet fietsen boven de 18-20 graden) en als hij een kortere neus heeft dan helemaal goed opletten :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:33

Gisterenavond hadden we ook behendigheid maar we hadden een best wel grote groep. Er waren een paar inhalers van andere dagen en heb zelf toen niet super veel gedaan. Daarom vanmorgen nog even met Jinn geweest. Ben zo'n 3 kwartier bezig geweest en toen weer naar huis gegaan.
Er was een vriendin mee en die heeft gefilmd.

Video 1:

Ik ben best wel trots op dit stukje film.
Jinn blijft braaf aan de start liggen en gaat pas wanneer ik het zeg. Het stukje van de 2e hoog naar de tunnel vind ik al best goed voor ons doen. Toch een mini stukje vooruit sturen.
Wanneer hij uit de tunnel gaat en de volgende hindernis gaat moet ik hem afremmen. Ik roep dan 'let op' en dat moet ik eigenlijk niet doen. Ook na ons rondje zie je hem niet bijten en niet huizenhoog tegen mij aanspringen.

Video 2:

in dit filmpje zitten wat kleine foutjes, maar die wilde ik ook graag laten zien voor tips.
Bij de start blijft Jinn weer keurig liggen *\o/* Dat lijkt wel niet zo knap, maar hier heb ik echt heel veel moeite mee gehad om hem te laten blijven. Na de eerste hoog neigt hij richting de tunnel. Voorheen was hij daardoor heen geschoten omdat hij tunnel-verslaafd was. Nu kan ik hem er voor weg trekken en door de band sturen. De band en mijn wissel zijn naar mijn idee wel goed. Ook het aangeven naar de achterste hindernis is naar mijn idee wel goed. Dan gaan we naar de hoog en de tunnel. Hier zitten wij een beetje vast. De hindernis neemt hij wel gewoon maar tikt een latje. Pootjes optillen :Y) Dan stuur ik hem door de tunnel, maar best wel vaak schiet hij dan de andere kant van de tunnel in of rent het gat voorbij. In het filmpje zie je hem ook direct naar de andere kant rennen. Ik kan hem rustig terug halen en dan goed door de tunnel sturen en de laatste hoog.

Hebben jullie tips om hem het juiste gat in te sturen? Het volgende rondje (niet op film) liep ik wat verder mee naar de tunnel en toen ging het wel goed, maar ik wil langzaamaan beginnen dat ik hem iets meer vooruit kan sturen.

Al met al wel erg fijn 'getraind' en ben blij met mijn filmpies :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:02

Ik heb er geen verstand van JP. filmpjes zien er leuk uit! Maar is drie kwartier niet heel erg lang?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:03

MyWishMax schreef:
Ik heb er geen verstand van JP. filmpjes zien er leuk uit! Maar is drie kwartier niet heel erg lang?

Natuurlijk niet 3 kwartier aan één stuk door xD Vriendin en ik hadden elkaar al lang niet gesproken dus we hebben denk ik nog geen 20 minuten bezig geweest

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:09

Gefeliciteerd Believe! Klinkt alsnog als een heavy examen voor de pupjes. Gelukkig heb je de cursus mooi afgesloten incl. eerlijk commentaar van je trainer. Ik moet de trainer die zoiets toegeeft nog tegenkomen, chappeau voor die trainer vanwege zijn/ haar eerlijkheid! Op naar de volgende cursus en tussendoor lekker doorgaan met trainen ;)

Jesda, mag ik zo vrij zijn om mijn mening incl tips te geven?
Persoonlijk vind ik dat jij je hond te kort op de tunnel legt. Zo van beide filmpjes schat ik in dat hij +/- 1-2m er vanaf ligt. Met een tunnel zou het wellicht nog kunnen als je hond er voor staat ipv ligt ;) Let erop dat hij genoeg start ruimte heeft, voor het geval hij wat onbenullig start en ongelukkig uitkomt voor een hindernis.
Om daar op door te gaan, waarom wil je Jinn zo graag afremmen voor de horde na de tunnel? Je wil toch snelheid behouden :P Wellicht is het een idee om vaker zulke bochten/ toestel combinaties te oefenen zodat Jinn leert om de afzet in te schatten.

En als laatste, eerder het volgende toestel roepen. Vooral bij het 2de filmpje.
[0.03 sec] je roept 'vooruit' en Jinn schiet bijna de tunnel in. Waarom? Om 2 dingen eigenlijk 1.) je lichaam loopt rechtdoor, richting tunnel ipv band, 2.) het vorige rondje moest hij ook door de tunnel. Probeer boven de horde al 'band' te roepen en eerder je lichaam te draaien naar de band.
[0.06 sec] Ziet er netjes uit. Probeer hier eens wat meer met je lichaam te sturen ipv meelopen naar de hordes. Mooi trainingspuntje, voor je gehele rondje zelfs ;)
[0.10 sec] ook hier ipv 'vooruit' 'tunnel' roepen en denk weer aan je lichaamshouding ;) Ze je dat jij langs de tunnel loopt, en Jinn ook SUPER opgevoed :P En wanneer jij richting te tunnel draait wil hij er wel in (eigenlijk jammer dat je dat geblockt hebt), hij deed netjes wat jij aangaf met je lichaamstaal.

Ga vooral zo door, het ziet er relaxt uit en zo te zien hebben jullie er allebei veel plezier in. Ik ben benieuwd hoe het ondertussen met de raakvlakken is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:13

Believe schreef:
Baal zo, en dan hebben we dinsdag ons puppy examen, ik weet haast wel zeker dat hij gaat zakken...

Gefeliciteerd Believe... ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:13

Ik wilde hem niet remmen op de sprong, maar omdat hij links af de tunnel in moest dat hij daar niet langs schiet ;)

Het eerdere roepen van commando's krijg ik ook te horen van mijn instructeur, maar ik kan gewoon niet sneller. Soms in een parcourtje dan sla ik gewoon wat toestellen over met roepen want anders kan ik dat niet sneller roepen.

Mijn lichaamshouding is idd een puntje. Ik denk te veel dat hij 'toch wel door de tunnel gaat' en loop dan vast weg naar de volgende want qua snelheid kan ik hem absoluut niet bij houden en wil hem dan voorblijven zegma.

Thanks voor je tips :D

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:30

JesdaPower schreef:
Het eerdere roepen van commando's krijg ik ook te horen van mijn instructeur, maar ik kan gewoon niet sneller. Soms in een parcourtje dan sla ik gewoon wat toestellen over met roepen want anders kan ik dat niet sneller roepen.

Dat kan best :D Dat is juist een kwestie van training voor jullie allebei. Zo kan je best Jinn aanleren, als hij in een rechte lijn springt alleen 'vooruit' te roepen. Zo te horen zit dat commando het beste in jouw systeem.
Maar heb je 2 verschillende hindernissen, dan toch apart benoemen. Net zo lang totdat hij ze 100% zeker neemt als jij je lichaam stuurt.

Uitdaging voor deze week, en een filmpje verplicht O:) zet wat hordes en misschien een tunnel neer, verzin een parcourtje en ga dat letterlijk eerst zelf lopen. Dat je leert voelen wanneer Jinn zal gaan draaien & waar hij heen kan kijken als hij een toestel gehad heeft. Schreeuw desnoods tijdens het lopen wanneer jij het commando wil geven voor een volgende hindernis. En dan pas met Jinn het rondje lopen. Probeer dan de focus te leggen op je lichaamstaal (roepen kan je best) ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:32

Filmpje lukt waarschijnlijk niet want ben vaak alleen. Het parcourtje ga ik altijd eerst zelf lopen, ookal ben ik alleen. Eigenlijk al precies hetzelfde wat jij aangeeft.

Mijn lichaamstaal is idd een puntje

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:27

Ik roep alleen als het nodig is. 9 van de 10 toestellen benoem ik niet eens ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:36

Machie schreef:
Ik roep alleen als het nodig is. 9 van de 10 toestellen benoem ik niet eens ;)

Ik denk dat ik daar ook heen ga, want dat kan ik ecgt niet afroepen :=

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 23:40

Een hoogtesprong breed en band benoem ik nooit. Heb csiv geleerd ze gewoon te nemen haha

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 00:56

Machie schreef:
Een hoogtesprong breed en band benoem ik nooit. Heb csiv geleerd ze gewoon te nemen haha

Wat roep je nog wel :P

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:23

Ik benoem eigenlijk nooit meer de hoogtesprongen, en laat bij alles wat op de logische lijn ligt voor de hond de commando's gewoon weg. Behalve bij de raakvlakken, waar ik het toestel niet zo zeer benoem als wel het raakvlak (ik gebruik daarvoor "touch"). Alleen als er een misverstand zou kunnen ontstaan (bijvoorbeeld omdat er 2 toestellen mogelijk zijn vanuit de logische lijn van de hond) geef ik aan welk toestel de bedoeling is. En vooruit gebruik ik vaak, en indien nodig kort of om.

In de aanleerfase gebruikte ik overigens wel voor ieder toestel het bijbehorende commando.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:53

Odin schreef:
Ik benoem eigenlijk nooit meer de hoogtesprongen, en laat bij alles wat op de logische lijn ligt voor de hond de commando's gewoon weg. Behalve bij de raakvlakken, waar ik het toestel niet zo zeer benoem als wel het raakvlak (ik gebruik daarvoor "touch"). Alleen als er een misverstand zou kunnen ontstaan (bijvoorbeeld omdat er 2 toestellen mogelijk zijn vanuit de logische lijn van de hond) geef ik aan welk toestel de bedoeling is. En vooruit gebruik ik vaak, en indien nodig kort of om.

In de aanleerfase gebruikte ik overigens wel voor ieder toestel het bijbehorende commando.

Zo dus, behalve hoog, dat heb ik nooit gebruikt :)
Ik gebruik voor het raakvlak "vlak". Verder gebruik ik wel dingen als vooruit, door en out.

Stukje training van gisteren:

https://www.facebook.com/photo.php?v=62 ... =2&theater

Als ik alles moet benoemen blijf ik hoog schreeuwen ;) Ze loopt hier op 55 cm, alvast beetje trainen voor volgend jaar FHN. Daar moet ze 55 cm springen maar ik denk niet dat de hoogte een probleem wordt ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:59

Ziet er goed uit Marleen! Knap dat je haar terug kunt roepen als ze naar de tunnel neigt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:01

Ja dat lukt eindelijk hahaha. Maar het was wel mijn fout, ik had haar al meer in een bocht moeten zetten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:39

Zo, niet veel online geweest de laatste tijd.

Veel getraind met Mecx voor morgen.
Dan hebben we onze eerste doggydance wedstrijd :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:42

Leuk! Op de Erkemederhondendag?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:45

:j
Ben echt heel benieuwd hoe ze het gaat doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:46

We zijn ook samen nog een weekje naar Oostenrijk geweest.
Dat was echt onvergetelijk!