Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Zodra hij ziet dat ik mijn loopschoenen neem, wordt hij al gek, dus enthousiasme genoeg
Maar iemand dat me wat kan geruststellen? Ik voorzie water enz dat hij af en toe eens kan drinken en stap af en toe zelf tussendoor (is meer voor mij nodig dan voor de hond)
Dat lijkt wel niet zo knap, maar hier heb ik echt heel veel moeite mee gehad om hem te laten blijven. Na de eerste hoog neigt hij richting de tunnel. Voorheen was hij daardoor heen geschoten omdat hij tunnel-verslaafd was. Nu kan ik hem er voor weg trekken en door de band sturen. De band en mijn wissel zijn naar mijn idee wel goed. Ook het aangeven naar de achterste hindernis is naar mijn idee wel goed. Dan gaan we naar de hoog en de tunnel. Hier zitten wij een beetje vast. De hindernis neemt hij wel gewoon maar tikt een latje. Pootjes optillen
Dan stuur ik hem door de tunnel, maar best wel vaak schiet hij dan de andere kant van de tunnel in of rent het gat voorbij. In het filmpje zie je hem ook direct naar de andere kant rennen. Ik kan hem rustig terug halen en dan goed door de tunnel sturen en de laatste hoog.

Let erop dat hij genoeg start ruimte heeft, voor het geval hij wat onbenullig start en ongelukkig uitkomt voor een hindernis.
Wellicht is het een idee om vaker zulke bochten/ toestel combinaties te oefenen zodat Jinn leert om de afzet in te schatten.
Ze je dat jij langs de tunnel loopt, en Jinn ook SUPER opgevoed
En wanneer jij richting te tunnel draait wil hij er wel in (eigenlijk jammer dat je dat geblockt hebt), hij deed netjes wat jij aangaf met je lichaamstaal. 
JesdaPower schreef:Het eerdere roepen van commando's krijg ik ook te horen van mijn instructeur, maar ik kan gewoon niet sneller. Soms in een parcourtje dan sla ik gewoon wat toestellen over met roepen want anders kan ik dat niet sneller roepen.
Dat is juist een kwestie van training voor jullie allebei. Zo kan je best Jinn aanleren, als hij in een rechte lijn springt alleen 'vooruit' te roepen. Zo te horen zit dat commando het beste in jouw systeem.
zet wat hordes en misschien een tunnel neer, verzin een parcourtje en ga dat letterlijk eerst zelf lopen. Dat je leert voelen wanneer Jinn zal gaan draaien & waar hij heen kan kijken als hij een toestel gehad heeft. Schreeuw desnoods tijdens het lopen wanneer jij het commando wil geven voor een volgende hindernis. En dan pas met Jinn het rondje lopen. Probeer dan de focus te leggen op je lichaamstaal (roepen kan je best)
Odin schreef:Ik benoem eigenlijk nooit meer de hoogtesprongen, en laat bij alles wat op de logische lijn ligt voor de hond de commando's gewoon weg. Behalve bij de raakvlakken, waar ik het toestel niet zo zeer benoem als wel het raakvlak (ik gebruik daarvoor "touch"). Alleen als er een misverstand zou kunnen ontstaan (bijvoorbeeld omdat er 2 toestellen mogelijk zijn vanuit de logische lijn van de hond) geef ik aan welk toestel de bedoeling is. En vooruit gebruik ik vaak, en indien nodig kort of om.
In de aanleerfase gebruikte ik overigens wel voor ieder toestel het bijbehorende commando.

Ze loopt hier op 55 cm, alvast beetje trainen voor volgend jaar FHN. Daar moet ze 55 cm springen maar ik denk niet dat de hoogte een probleem wordt