Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:41

Het maakt natuurlijk ook nog wel uit of er new hampshires of serama's in de ren lopen.

Serama's in dit geval.

Buxussen hebben het bij mij altijd goed uitgehouden, ze pikten er alleen beestjesspul tussenuit, en de hortensias lopen nu ook uit zonder dat ze eraan komen. Ook de lavendel laten ze met rust. Ik houd nog even moed.... (beetje maar)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:34

Boooohhhh ik baal als een stekker. Zit met een doodziek hennetje thuis onder de warmtelamp. Vanmiddag naar de DA, maar ik ben er bang voor...

Extra sneu voor Muffin die nu wel goed geaccepteerd wordt door Lotje en Kuiken, maar toch het derde wiel aan de wagen is. Heel sneu als haar vriendinnetje zou wegvallen...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:16

Oh jeetje Amaris, ik hoop toch dat die kleine snel weer opknapt....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:44

Ze is helaas ingeslapen....

Er was niets zichtbaar wat haar zo ziek maakte, geen legnood of toestanden 'aan de achterkant', haar kropje zat wel wat gevuld, maar ze was brood brood mager en ontzettend ziek. De DA dacht dat er binnenin iets helemaal fout zat.

Nog getwijfeld om op de gok AB en coccidiose middel te geven, maar het beestje was zo aan het eind van haar latijn dat we haar een spuitje hebben gegeven. Ze is zo in mn handen weggezakt...

Nu zit Muffin 's nachts helemaal alleen op haar legstokje, Kuiken en Lotje slapen hoog boven de deur op een balk, maar Muffin doet dat niet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:12

Aah sneu zeg.

Wij kregen vandaag leuk nieuws. Er zijn al 3 cemani's uit het ei gekomen. Wij zijn zelf op vakantie. Maar onze oppas voor de dieren zit gewoon in ons huis en die heeft foto's gemaakt en ze toen ze droog waren in de bak gezet die we al helemaal voorbereid hadden. Dus nu al 3 kleine zwarte pluisjes. Nu ineens toch wel zin om naar huis te gaan.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:04

Ik wil ook kippen gaan houden. Hokken hebben we al met een rennetje. En een grote ren komt er ook nog aan vast. Wat voor bodembedekking is geschikt voor kippen voor in het hok? Het zullen maximaal 4 kippen en een haan worden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:38

Ahh Amaris wat sneu allemaal... :(:) ga je er nog een nieuw maatje bijzoeken voor muffin?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:28

Woei al 4 superschattige kuikens. Alleen helaas geen puur zwarte. Ze hebben wat witte teentjes. Maar ja dat maakt ze eigenlijk nog cuter.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:43

Boompje1985 schreef:
Ahh Amaris wat sneu allemaal... :(:) ga je er nog een nieuw maatje bijzoeken voor muffin?

tja ik weet het niet... vier was precies genoeg, nu drie en dan moeten er weer minstens twee bij, en dan weer hopen dat die klikken met de rest.
Ze zijn nu wel best heel okee met zijn drieen. Ik zet Muffin bijna elke avond maar met de hand bij de andere twee.

Het is wel jammer want de ren is vrij groot en vier kipjes was eigenlijk gewoon veel leuker om naar te kijken :+

Overigens ben ik met de beplanting begonnen, en hoezee, ze laten alles met rust! De ren ziet er al een heel stuk leuker uit, het wordt nu meer een soort kippentuin ipv een kaal stuk zwarte grond. Hopelijk slaan de planten goed aan :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:21

Onze kleine pieperdjes. Ze zijn echt schattig.
Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:23

OW wat schattig!! Had je ze wel gekocht als raszuivere dieren? Want dan zou ik toch echt wel een berichtje terug doen!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:30

We wisten van 1 hen dat ze niet raszuiver was. En laat zij nou net de gene zijn die dus de eieren legt waar de kuikens uit komen. Ze haan was wel 99% zuiver en onze andere hen ook. Maar van haar zijn er nog geen eitjes uit gekomen en die waren met schouwen ook wat twijfelachtig. Ach voor ons maakt het niet uit we houden sowieso wel 1 hennetje. De rest zetten we op mp, maar uiteraard niet als zuivere Cemani's en dan mogen ze evt gratis weg.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:31

De meest zwarte
Afbeelding

En zijn of haar broertjes en zusjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er ligt nog wat in de stoof wat er pas later in gegaan is en van 1 ei denk ik wel dat er wat uit gaat komen. De rest is twijfelachtig. Jammer genoeg zijn dit allemaal eitjes van onze raszuivere hen. De minder raszuivere had duidelijk veel betere eitjes die ook echt goed bevrucht waren. Maar goed als er 1 van deze eitjes goed uit komt met een goed zwart kuiken erin is het al heel leuk. Alleen dan hopen dat het een hennetje is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:30

super schattige kuikens. het lijkt me een heel leuk ras om te houden ook.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:10

Ze zijn best pittig. Het zijn echt hele andere karakters als onze legkip dames. En je merkt ook dat het meest zwarte kuiken ook al veel pinniger is als de andere 3.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:16

Mag ik me ook komen melden ? :D Vorige week hebben wij onze 'kudde' van 5 krielkipjes opgehaald : 2 serama kuikens en 3 wyandotte kriel kuikens :) We vermoeden dat er 3 haantjes bij zitten, hopelijk hebben we in ieder geval 2 hennetjes, dan ben ik tevreden.

Voor mij echt een 'nieuwe' bezigheid, ik heb eerder alleen grote rhode island red kippen en barnevelders gehad. Maar aangezien we niet meer buitenaf wonen en het toch begon te kriebelen, nu maar een koppel krieltjes om me mee bezig te houden.

Dit zijn de mormels, ze zitten onder de lamp
Afbeelding

Ik ben me nu vooral aan het inlezen over de rassen zelf. Uiteindelijk hoop ik ze zo tam te hebben dat ze lekker in de tuin kunnen rondscharrelen overdag en 'snachts in het hok zitten.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:42

rockwitch schreef:
Ze zijn best pittig. Het zijn echt hele andere karakters als onze legkip dames. En je merkt ook dat het meest zwarte kuiken ook al veel pinniger is als de andere 3.

zelf heb ik ervaring met van allerlei rassen. Brahmas, zijde hoenders, leg kippen, araucana's, breakels, opbrington etc. je merkt dat er zeker verschil zit in rassen. je hebt toch altijd weer de uitzonderingen. de brahma haan was zwaar agressief en viel alles aan wat los en vast zat wat aan zijn kippen kon komen. hij heft zelfs met een buizerd gevochten. hij accepteerde zijn zonen wel vreemd genoeg ook toen die volwassen waren. een van de araucana was super aanhankelijk en life, het zelfde als de legkip. terwijl het ras normal vrij vluchtig is.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:52

Ja ik heb nu alleen ervaring met onze 2 legkippen en de Cemani's. Maar die zijn echt heel anders. Maar je hebt bij elk ras uitzonderingen. Ik blijf het wel een gaaf ras vinden.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:13

Ons sebright hennetje lijkt wel een beetje moeilijk te lopen. Met één pootje lijkt het alsof ze telkens door haar enkel gaat. Dan valt die naar binnen. Ik denk niet dat ze pijn heeft want ze rent gewoon door de tuin.
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:21

Ik heb nog een aantal leuke cochin kriel hanen en hennen. Zitten in ieder geval 2 hennen (zwart wit) nog bij. Voor een goed huis mogen ze gratis weg. Zijn van 20 maart.
Bij interesse PB.
Ik heb heel enthousiast 16 eieren uitgebroed in broedmachine. Ik houd er 2 bij mijn andere kippen.
Wat doe jullie met de hanen? Ik vind het zo sneu om ze op te eten ;(

Afbeelding

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:12

Onze hanen gaan op mp en anders toch de pan in.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:14

Laat je ze dan slachten?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:25

Ik doe het niet zelf. Maar weet ook nog niet wie het dan wel gaat doen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:26

Ik doe het niet zelf. Maar weet ook nog niet wie het dan wel gaat doen.
Wij kunnen ze evt dan ook nog aan onze fretten of varanen voeren. Maar dan uiteraard wel pas als ze dood zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:28

Onze hanen worden ook, indien niet verkocht, geslacht en als soepkip gegeten. Mijn schoonpa slacht ze. Leuk is het op zich niet, maar bijna niemand wil hanen hebben dus dat maakt dat je eigenlijk geen andere keuze hebt. Naar de handelaar doen kan ook, maar volgens mij landen ze dan ook in de pan en dan heb ik liever dat wij ze zelf slachten, dan hoeven ze niet op transport, hebben zo weinig mogelijk stress en hebben wij een stukje vlees waarvan we weten dat ze altijd een goed leven gehad hebben.