Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:54

Dat klinkt ook precies als Meeko! De grens tussen over- en onderprikkeling is zó dun. En bij beide krijg je een vervelende hond :P
Het probleem hier is een beetje dat we eerst een stukje langs de weg moeten voor we bij een beetje interessante plaats komen om te wandelen. En het is nog een pup, dus hele lange stukken zitten er gewoon nog niet in. Dus we komen dan voor een klein rondje toch gauw op hetzelfde stukje langs de weg (links of rechts). We gaan nu elke zondagmiddag in de auto ergens naartoe wat hij nog niet kent, maar dat kan niet altijd door de week.
We wonen lekker buitenaf, maar niet direct aan een goede looproute dus. -O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 12:33

@oshaa; nee boellie gaat niet mee op show haha. Maar met al die zwartjes is t niet zo raar haha

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:35

Ik heb an zich weinig kind aan Arya gehad als pup/jonge hond op de gewone standaard pup begeleidende momenten na (ook met Sansa in huis, 2 verschillende dieren met verschillende energie boost momenten haha) op uiteraard momenten na waarin er toch wel eens een keer overprikkeling was bv; Ik denk dat het altijd opzoeken van andere plekken haar mentaal idd heel erg goed deed en nog steeds doet ook en dat zeker meehielp en helpt om een fijne balans te hebben en haar thuis rustig te houden, naast dat ze ook in losloop met vaste mensen en honden veel heeft gelopen. Ik hoefde en nog steeds daarbuiten niet perse heel veel te doen met haar om haar tevreden te houden. Voor haar is met het koppie bezig zijn en buiten vrijheid hebben en snuffelen en noem maar op al genoeg normaliter. Arya is juist gevoelig voor overprikkeling dus ik kan met haar eerder te veel als te weinig doen met bepaalde dingen.

Uiteraard is elk individu anders en kan het voor sommigen ook te veel zijn om al snel vaak en veel naar verschillende plekken te gaan, maar die balans moet je als eigenaar zelf zoeken (en het hangt ook weer enorm af van welke prikkels ze tijdens bepaalde wandelingen opdoen natuurlijk, wij lopen veel in de natuur en komen dus niet perse altijd heel veel andere mens/hond/verkeer prikkels e.d. tegen). Ik moest ook echt wel rust dagen in plannen bv, en op de cursus dagen gingen we geen nieuwe dingen doen ook nog erbij op die dag bv etc.

Finse lapjes zijn zo leuk, ik had het al eens gezegd maar vind z’n naam ook echt zo fantastisch he, Meeko <3 Maar van hoe ik die honden ken, herken ik idd veel ook van de mentale behoeftes en ook gevoeligheden wat ik bij Arya en andere herders vaak zie. De grens tussen over- en onderprikkeling is idd Heel dun ja. En zeker als ze nog jonge honden zijn, moet je ze toch echt leren kennen ook. Ondertussen herken ik bij Arya echt vrijwel alle signalen, subtiel ook, maar dat was toen ze jonger was soms wel vaak dat ik ‘te laat’ was met dat inzien. Achteraf gezien herkende je de signalen dan wel, en daar leer je dan van. *En nog steeds ben ik wel eens te laat :')

En juist wanneer je idd geen lange afstanden (nog kunt) loopt, zijn verschillende wandel plekken opzoeken zo fijn. Wij reden heel zuid-lidburg door om overal en nergens te lopen. Ik reed geen uur met de auto om 15min te wandelen maar ik reed gerust tot een half uur om ergens 15min te lopen, vond het heerlijk zo samen er op uit <3 We hebben wel ook enorm geboft met de regio waar we wonen, we kunnen echt alle kanten op hier :j Arya geniet er ook echt intens van om zo overal mee naartoe te gaan, naar nieuwe plekken. Dat is wel jammer Century dat dit door de week niet altijd kan, en je dan ook niet heel handig woont met routes kortbij, maar dan zou je het bv wel kunnen opvangen met idd bv. hersenwerk thuis e.d. naast de gewone rondes enz. En tzt kun je ja sowieso je rondes ook uitbreiden. Zolang je je hond normaal belast, met verstand, kunnen ze best wat meer aan als die strikte ‘X aantal minuten per week leeftijd’ ook :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-11-23 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaabje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:43

@Oshaa, ik zat nog te denken voor Layla, misschien een plek inrichten voor haar waar ze wel mag keten? Bijvoorbeeld een flinke zandbak met wat stronken en dingen waar ze in kan zoeken. Misschien als het haalbaar is een paal met een trekspeeltje eraan of iets dergelijks. Een plekje die je ook afwisselend in kunt richten zodat er weer nieuws voor haar te zien is. Weet niet of dat haalbaar is hoor in jullie tuin.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:16

cursebreaker schreef:
Ik heb an zich weinig kind aan Arya gehad als pup/jonge hond op de gewone standaard pup begeleidende momenten na (ook met Sansa in huis, 2 verschillende dieren met verschillende energie boost momenten haha) op uiteraard momenten na waarin er toch wel eens een keer overprikkeling was bv; Ik denk dat het altijd opzoeken van andere plekken haar mentaal idd heel erg goed deed en nog steeds doet ook en dat zeker meehielp en helpt om een fijne balans te hebben en haar thuis rustig te houden, naast dat ze ook in losloop met vaste mensen en honden veel heeft gelopen. Ik hoefde en nog steeds daarbuiten niet perse heel veel te doen met haar om haar tevreden te houden. Voor haar is met het koppie bezig zijn en buiten vrijheid hebben en snuffelen en noem maar op al genoeg normaliter. Arya is juist gevoelig voor overprikkeling dus ik kan met haar eerder te veel als te weinig doen met bepaalde dingen.

Uiteraard is elk individu anders en kan het voor sommigen ook te veel zijn om al snel vaak en veel naar verschillende plekken te gaan, maar die balans moet je als eigenaar zelf zoeken (en het hangt ook weer enorm af van welke prikkels ze tijdens bepaalde wandelingen opdoen natuurlijk, wij lopen veel in de natuur en komen dus niet perse altijd heel veel andere mens/hond/verkeer prikkels e.d. tegen). Ik moest ook echt wel rust dagen in plannen bv, en op de cursus dagen gingen we geen nieuwe dingen doen ook nog erbij op die dag bv etc.

Finse lapjes zijn zo leuk, ik had het al eens gezegd maar vind z’n naam ook echt zo fantastisch he, Meeko <3 Maar van hoe ik die honden ken, herken ik idd veel ook van de mentale behoeftes en ook gevoeligheden wat ik bij Arya en andere herders vaak zie. De grens tussen over- en onderprikkeling is idd Heel dun ja. En zeker als ze nog jonge honden zijn, moet je ze toch echt leren kennen ook. Ondertussen herken ik bij Arya echt vrijwel alle signalen, subtiel ook, maar dat was toen ze jonger was soms wel vaak dat ik ‘te laat’ was met dat inzien. Achteraf gezien herkende je de signalen dan wel, en daar leer je dan van. *En nog steeds ben ik wel eens te laat :')

En juist wanneer je idd geen lange afstanden (nog kunt) loopt, zijn verschillende wandel plekken opzoeken zo fijn. Wij reden heel zuid-lidburg door om overal en nergens te lopen. Ik reed geen uur met de auto om 15min te wandelen maar ik reed gerust tot een half uur om ergens 15min te lopen, vond het heerlijk zo samen er op uit <3 We hebben wel ook enorm geboft met de regio waar we wonen, we kunnen echt alle kanten op hier :j Arya geniet er ook echt intens van om zo overal mee naartoe te gaan, naar nieuwe plekken. Dat is wel jammer Century dat dit door de week niet altijd kan, en je dan ook niet heel handig woont met routes kortbij, maar dan zou je het bv wel kunnen opvangen met idd bv. hersenwerk thuis e.d. naast de gewone rondes enz. En tzt kun je ja sowieso je rondes ook uitbreiden. Zolang je je hond normaal belast, met verstand, kunnen ze best wat meer aan als die strikte ‘X aantal minuten per week leeftijd’ ook :j

Bedankt voor de tips/ideeën (en het compliment voor de naam :D)! Het is inderdaad nog heel erg hem en zijn signalen leren kennen. Ik merk wel dat ik er wat meer rust in begin te krijgen, en dat ik best mijn onderbuikgevoel kan volgen :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:27

Even een snelle egopost:

Wij vieren ook een feestje! Tussen de 5 & 7 gezien maar Maze had weinig tijd om stil te zitten/liggen/staan. :+ Dus voor nu alleen even bevestigd en als ze iets groter zijn weer even tellen. Maar voor nu ben ik over the moon! **\O/**

Afbeelding

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:40

*\o/* super tof nieuws!!!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 14:42

Gefeliciteeeeerd!!!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:46

Mini Mazikeens, kan niet wachten <3 *\o/* ~~}>
Nogmaals Gefeliciteerd <3

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:02

Gefeliciteerd! *\%/*

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:55

KimD Gefeliciteerd! Maze kijkt alsof ze er wel wat van vind. Ben benieuwd hoe ze gaat zijn straks met de pups!

Gaabje Echt een plek inrichten zal moeilijk worden, al is een stuk van de tuin wel een "zandbak" waar ze in principe wel mag graven. Alleen is het op zand niet leuk omdat water daar in wegtrekt en niet in blijft staan. Ze vindt het fantastisch om aan de randen van een plas water te graven om dan het water in het nieuwe gat te zien lopen. In de zomer graafde ze wel meer op het zand stuk, maar nu is dat niet meer leuk ofzo? Een trekspeeltje aan een boom zou ik nog kunnen proberen. Geen idee of ze er iets mee doet (speeltjes - behalve haar knuffel - zijn alleen leuk als ze van een andere hond zijn), maar misschien verrast ze me nog :+

Century ze is verder een fantastische hond om mee te werken! Alleen de hoeveelheid die ze nodig heeft is soms lastig in te plannen. Maar als ze haar werk modus aan heeft dan is ze enorm gefocust. Gisteren waren we 'area search' aan het trainen in een (toen nog leeg) losloop gebied bij de rivier. Ik stuurde haar net weg om aan haar zoekpatroon te beginnen toen 1 van haar vrienden aan kwam stormen. Zij rennen altijd heel hard achter elkaar aan en die hond wilde dat nu natuurlijk ook doen. Maar Layla negeerde hem straal totdat ze haar zoek opdracht had afgemaakt. Daarna ging ze pas spelen. Dat is ook typisch voor haar - als we werken zijn we ook alleen dat aan het doen. Hetzelfde met obedience, als ze moet zitten en wachten, dan blijft ze dat doen totdat ze de release krijgt. Maar die intensiteit is wel lastig in het dagelijks leven :D . Gelukkig wordt ze dezelfde rondjes niet snel zat, omdat we heel veel wilde dieren (wasbieren, stinkdieren, beren etc) rond hebben lopen, dus elke keer zijn de geurtjes weer anders, waardoor het interressant genoeg blijft.

Cursebreaker Dankjewel voor al je suggesties! Ik heb toevallig het boek Hersenwerk voor Honden, dus dat scheelt :+ . Ik heb het denk ik niet helemaal goed omschreven, maar het 'eten uit enrichment dingen' is idd ook hersenwerk, al geef ik toe dat ik daar misschien iets gestructureerder mee kan zijn. Nu is het vaak wel makkelijk om haar buiten met de kong wobbler neer te zetten. Al doen we ook vaak een stapen kartonnendozen maken met daar tussen brokjes, of brokjes in een laken verstoppen, die dan in de bench met daar bovenop al haar knuffels etc. En ergens is het type SAR training dat we doen ook hersenwerk, omdat we nu bezig zijn met zoekpatronen / systematisch zoeken (al is dat ook vooral hersenwerk voor mij :D ). De Nitto Ottosson puzzels hebben we tot level 3, maar misschien toch een kijken voor level 4. Ze

We doen thuis fitness training :). Ik heb een jaar lang online begeleiding en verschillende gestructureerde programmas. We zijn nu bijna klaar met de basis en gaan dan verder met het programma voor honden in de sport. Het fitnissen vind ik echt 1 van de leukste dingen om te doen met haar, al is het voor beide best een uitdaging. Ze is erg snel in van alles aan te bieden, maar het gaat steeds beter. Alleen het zijwaards stappen en targetten blijft een uitdaging. Ik ben van plan vanaf januari een detectie curus te gaan doen. Nu zoekt ze vooral de winter voorraden van eekhoorns (waar ze extreem goed in is). Speuren ga ik ook weer eens met haar proberen. Met Beer heb ik vandaag examen voor level 2, dus ik weet hoe ik het haar moet aanleren. Ik denk bij speuren altijd automatisch aan Beer, maar waarom idd niet met Layla :D

Leo Ik heb het op mijn antwoord aan cursebreaker al genoemd, maar we doen idd ook wel hersenwerk. Alleen niet heel gestructureerd, dus dat ga ik eens proberen! Ik heb zelf wel mijn vraagtekens of het echt veel verschil zou maken. Een 2 uur durende SAR training, waarbij ze 9 - 12 mensen "vindt" (in in totaal 3 tot 4 zoek rondes) op een berghelling geeft ons (als we mazzel hebben) 2 tot 3 uur rust erna. Dan vraag ik me af hoeveel een hersenwerk sessie van 5 minuten. echt gaat brengen Ik weet dat er vaak wordt gezegd dat 10 minuten hersenwerk gelijk staat aan een wandeling van 30 minuten, en dat geloof ik ook echt wel. Alleen een wandeling van 30 minuten doet ook niet zoveel voor haar. Maar ik ga het wel gewoon weer eens wat gestructureerder en intensiever proberen! En ook eens naar die cursus kijken :).

Iedereen bedankt voor de ideeen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:38

Moderatoropmerking:
Verwijderd op verzoek
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-12-23 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:01

Hij lijkt inmiddels weer wat opgeknapt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:05

Ach arme pup, Moonsprakle.

Als ze echt ziekig zijn, voer ik minder of niets. Maar soms spugen ze en lijkt er niets mis. Dan voer ik gewoon, mits ze willen eten..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:39

Oshaa schreef:
Cursebreaker Dankjewel voor al je suggesties! Ik heb toevallig het boek Hersenwerk voor Honden, dus dat scheelt :+ . Ik heb het denk ik niet helemaal goed omschreven, maar het 'eten uit enrichment dingen' is idd ook hersenwerk, al geef ik toe dat ik daar misschien iets gestructureerder mee kan zijn. Nu is het vaak wel makkelijk om haar buiten met de kong wobbler neer te zetten. Al doen we ook vaak een stapen kartonnendozen maken met daar tussen brokjes, of brokjes in een laken verstoppen, die dan in de bench met daar bovenop al haar knuffels etc. En ergens is het type SAR training dat we doen ook hersenwerk, omdat we nu bezig zijn met zoekpatronen / systematisch zoeken (al is dat ook vooral hersenwerk voor mij :D ). De Nitto Ottosson puzzels hebben we tot level 3, maar misschien toch een kijken voor level 4. Ze

We doen thuis fitness training :). Ik heb een jaar lang online begeleiding en verschillende gestructureerde programmas. We zijn nu bijna klaar met de basis en gaan dan verder met het programma voor honden in de sport. Het fitnissen vind ik echt 1 van de leukste dingen om te doen met haar, al is het voor beide best een uitdaging. Ze is erg snel in van alles aan te bieden, maar het gaat steeds beter. Alleen het zijwaards stappen en targetten blijft een uitdaging. Ik ben van plan vanaf januari een detectie curus te gaan doen. Nu zoekt ze vooral de winter voorraden van eekhoorns (waar ze extreem goed in is). Speuren ga ik ook weer eens met haar proberen. Met Beer heb ik vandaag examen voor level 2, dus ik weet hoe ik het haar moet aanleren. Ik denk bij speuren altijd automatisch aan Beer, maar waarom idd niet met Layla :D

Iedereen bedankt voor de ideeen!

Vind het ook echt fantastisch om te zien wat je allemaal voor en met ze doet <3 Die online programma’s voor het fitnessen klinkt goed, is dat een cursus wat voor iedereen op afstand te doen is? Ben ik wel benieuwd naar! En op zich doe je ook gewoon al heel veel met d’r, maar wie weet kan speuren ofzo misschien door de afwisseling wel iets zijn wat haar weer even bezig houd. Heb het idee dat bij haar idd vooral heel veel afwisseling goed doet - als ik zie hoe veelzijdig jullie bezig zijn met d’r ook en hoe enthousiast ze eigenlijk met praktisch alles is wanneer ze werkt voor en met je. Het is idd de vraag in hoeverre je met zo hersenwerk nog wat haalt, want daarin doe je idd toch al genoeg. Misschien dat het kleine dingen zijn die wel iets kunnen helpen zoals wat je zelf al aanhaalt; wat meer structureel die food enrichment doen, etc.

Misschien is het ook even een fase/leeftijds dingetje en trekt het ook weer bij, kan ook nog :j

moonsparkle
Gelukkig gaat het alweer wat beter. Wat spuugde hij uit? Hoelang geleden had ie voor het laatst gegeten; Had hij een lege maag of echt inhoud? Is wel lastig als ze idd wel dingen van de grond eten (buiten), daar kunnen zulke gekke dingen liggen soms ook. Kan best dat hij idd iets gepakt heeft dan en daarop reageert. Als hij qua gedrag ook echt anders oogt, zou ik ‘m even niks te eten geven en aankijken wat het doet de komende uren - en wanneer je weer wat geeft even wat kleinere porties. Evt ook even de temperatuur in de gaten houden van ‘m - zodat je weet of het zou veranderen. Als temperatuur veranderd, hij lusteloos word en alles erger word zou ik wel even met de DA overleggen. Maar hopelijk zit hij nu gewoon in een stijgende lijn en gaat het steeds beter :j

Arya spuugt bv. wel eens op een te lange lege maag gal - in de ochtenden. Dan moet ik juist zsm voeren zodat ze zich niet meer ellendig voelt. Maar is zo situatie afhankelijk met hoe ik omga/om zou gaan met spugen. Bij Arya weet ik dan dat ze gewoon echt die maag gevuld moet krijgen - ik pas dan ook altijd weer even voer tijden aan e.d. en dan is het zo weer weg - en dat het ook altijd in de ochtend is als het is bv dus daar weet ik de oorzaak gewoon en dat is net wat makkelijker ermee omgaan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 21:49

moonsparkle schreef:
Moderatoropmerking:
Verwijderd op verzoek

Ik zou kleine beetjes aanbieden. Maar wel goed in de gaten houden en bij twijfel altijd contact opnemen met de dierenarts. Ook als zn braaksel afwijkend is. Dus niet te herleiden naar wat hij gegeten heeft.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 17-12-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:46

Bedankt voor het meedenken, het heeft een paar uur geduurd maar met de laatste wandeling was hij weer zichzelf. Voor de zekerheid enkel een paar brokjes gegeven. Hij heeft nog wel goed gedronken.

Ps het was wel echt braaksel geen gal, hij had 2.5 uur daarvoor gegeten

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:49

Gefeliciteerd Kim!!!! Hopelijk mogen we weer via de cam mee volgen. Dit nestje vind ik zooooo leuk!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:00

Shaya_ schreef:
Gefeliciteerd Kim!!!! Hopelijk mogen we weer via de cam mee volgen. Dit nestje vind ik zooooo leuk!!

Jazeker! Zal met kerst aangaan.

Gisteren ook de ad ontvangen.

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:01

Echt prachtig geworden die aankondiging, love it!

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:02

Prachtig!!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:33

Van harte KimD!! En prachtige aankondiging! Leuk om straks weer mee te kunnen kijken *D

Even schrikken door moonsparkle! Maar gelukkig weer normaal uiteindelijk.

& Ik zie hele mooie posts over hersenwerk, activiteiten enz. langskomen. Klinkt echt heel mooi allemaal! Superleuk om te lezen en ik sla alles weer op als inspiratie haha.

Evi is niet helemaal in d'r hum nu met dr loopsheid, eet slechter, slaapt veel. De eerste week ging ze vrij fluitend doorheen, maar nu is ze toch wel duidelijk wat anders. Maargoed, hoort er een beetje bij.

Dit weekend bij de training deed ze het dan weer verrassend goed! Echt veel focus. We deden een stukje hondenruil, en dat deed ze ook fantastisch. Grappig om dan even iemand anders met je hond te zien trainen :))
En mijn vriend (1.93m) vond het wel eens relaxt om te volgen met een groter formaat hond (golden retriever) _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:42

Onze pup is zaterdagochtend ook bij ons komen wonen. Helaas zaten we gisterenavond om 22.00 uur al bij de spoeddienst van de dierenarts.. Ze bleef plassen, en heel veel klein plasjes te doen en te persen leek t wel. Eerst dacht ik dat het van de darm af kwam, maar ze heeft nog 2 keer gepoept. Ze heeft een pijnstiller gekregen en ontstekingsremmer en vanmorgen was ze wel vrolijk en speels.

Vanmorgen zijn we weer naar de dierenarts geweest en die vermoed toch iets van blaasontsteking. Ze is pas 8 weken oud, de kleine gup. Dus nu hebben we antibiotica mee gekregen en pijnstillers en hopen we dat het snel weer beter gaat met haar.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:49

Ohh dat is helemaal geen fijne start :(:)
Hopelijk knapt ze snel op...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:55

Gossie dat is echt geen fijne start :(:)

Fitz heeft wat nieuws, die gaat ineens compleet aan / af op als ik gebeld word. Eerder geen probleem maar afgelopen periode wat telefoontjes gehad waarbij ik spanning had en die pikt hij feilloos op. Ik heb de ringtone veranderd, geluid uit etc. Maar ontdekt dat hij al af gaat op als ik mijn telefoon naar mijn oor breng en "hoi" zeg. Daar moeten we dus even serieus mee gaan trainen want zijn geen grappige problemen... :+ vorige week had ik een belangrijk telefoongesprek voor werk, hysterische hond en was alleen thuis. Dus naar boven gegaan, heeft hij de deur open gekregen en is de trap op gekomen. Toen kon hij wel weer wat reguleren maar vervolgens durfde hij de trap niet meer af en ik til hem ook niet even. :') Zachtgekookt ei is het.
De hysterie is ook compleet buiten proporties dus daar moet echt wat mee.