Ik heb an zich weinig kind aan Arya gehad als pup/jonge hond op de gewone standaard pup begeleidende momenten na (ook met Sansa in huis, 2 verschillende dieren met verschillende energie boost momenten haha) op uiteraard momenten na waarin er toch wel eens een keer overprikkeling was bv; Ik denk dat het altijd opzoeken van andere plekken haar mentaal idd heel erg goed deed en nog steeds doet ook en dat zeker meehielp en helpt om een fijne balans te hebben en haar thuis rustig te houden, naast dat ze ook in losloop met vaste mensen en honden veel heeft gelopen. Ik hoefde en nog steeds daarbuiten niet perse heel veel te doen met haar om haar tevreden te houden. Voor haar is met het koppie bezig zijn en buiten vrijheid hebben en snuffelen en noem maar op al genoeg normaliter. Arya is juist gevoelig voor overprikkeling dus ik kan met haar eerder te veel als te weinig doen met bepaalde dingen.
Uiteraard is elk individu anders en kan het voor sommigen ook te veel zijn om al snel vaak en veel naar verschillende plekken te gaan, maar die balans moet je als eigenaar zelf zoeken (en het hangt ook weer enorm af van welke prikkels ze tijdens bepaalde wandelingen opdoen natuurlijk, wij lopen veel in de natuur en komen dus niet perse altijd heel veel andere mens/hond/verkeer prikkels e.d. tegen). Ik moest ook echt wel rust dagen in plannen bv, en op de cursus dagen gingen we geen nieuwe dingen doen ook nog erbij op die dag bv etc.
Finse lapjes zijn zo leuk, ik had het al eens gezegd maar vind z’n naam ook echt zo fantastisch he, Meeko

Maar van hoe ik die honden ken, herken ik idd veel ook van de mentale behoeftes en ook gevoeligheden wat ik bij Arya en andere herders vaak zie. De grens tussen over- en onderprikkeling is idd Heel dun ja. En zeker als ze nog jonge honden zijn, moet je ze toch echt leren kennen ook. Ondertussen herken ik bij Arya echt vrijwel alle signalen, subtiel ook, maar dat was toen ze jonger was soms wel vaak dat ik ‘te laat’ was met dat inzien. Achteraf gezien herkende je de signalen dan wel, en daar leer je dan van. *En nog steeds ben ik wel eens te laat
En juist wanneer je idd geen lange afstanden (nog kunt) loopt, zijn verschillende wandel plekken opzoeken zo fijn. Wij reden heel zuid-lidburg door om overal en nergens te lopen. Ik reed geen uur met de auto om 15min te wandelen maar ik reed gerust tot een half uur om ergens 15min te lopen, vond het heerlijk zo samen er op uit

We hebben wel ook enorm geboft met de regio waar we wonen, we kunnen echt alle kanten op hier

Arya geniet er ook echt intens van om zo overal mee naartoe te gaan, naar nieuwe plekken. Dat is wel jammer Century dat dit door de week niet altijd kan, en je dan ook niet heel handig woont met routes kortbij, maar dan zou je het bv wel kunnen opvangen met idd bv. hersenwerk thuis e.d. naast de gewone rondes enz. En tzt kun je ja sowieso je rondes ook uitbreiden. Zolang je je hond normaal belast, met verstand, kunnen ze best wat meer aan als die strikte ‘X aantal minuten per week leeftijd’ ook