gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:17

Sorry dat ik hier zo kom binnen vallen. Ik heb mijn vriend eindelijk zo ver dat ik 2 konijntjes mag :+
Ik wil graag Nederlandse hangoor dwergjes. Ik had dit hok op het oog, is dat groot genoeg? Overdag zouden ze gewoon los in de tuin mogen.

https://www.dehuisdiersuper.nl/konijnenhok-avoriaz

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:27

Welkom!
Nee, dat is helaas niet groot genoeg als permanente huisvesting voor 2 konijnen.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:39

Shettepret schreef:
De lynx had ik inmiddels gevonden onder luchs en die lijken idd heel erg op Theo. Meer nog dan de opal.

De choco seal zou ook kunnen. Bijoux heeft heel ietsie een lichtere buik (bijna niet). De konijntjes lijken idd wel op haar! Thx!

Graag gedaan. :D

En ja ik dacht al dat het eerder lynx dan opal zou zijn, maar vanaf een foto is het niet altijd goed te beoordelen. :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:10

Nee Jannickee, jammer genoeg is dat niet groot genoeg... Voor 2 dwergkonijnen is de minimale afmeting 2m2. (2 x 1 bijvoorbeeld). Dat is dan 24/7. Liefst nog groter.

Kijk eens bij: Grootplezier.nl of dierenverblijf.nl, daar staan hele ruime hokken en rennen op!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:02

ik heb Moffel (het gevonden konijn) vandaag even in een rennetje buiten gezet. het was zulk lekker weer! maar toen hij mijn eigen konijnen in het oog kreeg, begon hij helemaal te sproeien. ik wist niet eens dat voedsters dat deden :Y) maar voorspelt dat niet veel goeds voor het koppelen straks of is dit normaal? hij zit nu al 5 dagen bij ons.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:06

Jeika, mijn voedsters sproeiden ook vorige week met die nieuwe erbij, zal wel met dominantie te maken hebben denk ik..

De poepies doen het heel goed en beginnen zich thuis te voelen heb ik het idee, ze durven wat meer en zijn een stuk actiever als in het begin :)

Ze hebben ook sinds gisteren officieel een naam, het mannetje noemen we Billy en het meisje Pepper :')

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:20

hoe kan ik het beste koppelen? het zijn 2 gecastreerde/gesteriliseerde voedsters en nu wil ik er een "normale" voedster bij koppelen. ze hebben elkaar al een keer eerder gezien. mijn eigen konijnen zijn echt totaal niet dominant, behalve Sammy dan. die wil wel eens achter de ander aanzitten. maar ze zijn allebei vrij rustig en werden niet dominant toen ze Moffel zagen. Moffel daarin tegen werd dus wel dominant. ik heb me er al een beetje in verdiept, je moet ze dus in een neutrale ruimte zetten. dat wordt dan een extra rennetje. zo'n panelenren. Hoe pak ik dit het beste aan? mijn konijnen zijn dus gewoon nieuwsgierig naar Moffel. gewoon rustig kijken.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:27

Vanmiddag is plotseling mijn voedster overleden. Doordat ik dit hele weekend op locatie aan het werk was vertelde mijn moeder, dit vanavond pas. Om 21.00u kan ik bij de DA terecht om te kijken wat de oorzaak is.

Ze zat samen met mijn ram. Deze zit nu alleen en ik weet eigenlijk nit goed wat tr doen. Hij zit buiten in hok met ren achter in de tuin. 

Moet ik hem naar binnen halen? Laten zitten ?

Hij zal Hoe dan ook weer een maatje vinden , maar het is zondag dus dit is niet 1,2,3 geregeld. Opvang is al wel gemaild. 

Ook omdat ik twijfel of ik verder kan blijven gaan met konijnen (het zal me enorm veel moeite en spijt kosten om hem naar de opvang te brengen ). De ram is buiten gewend en ik ga binnenkort op mezelf wat hoog waarschijnlijk een appartement gaat worden omdat ik een huisje met tuin  niet kan betalen. De ram maak ik niet blij met binnen zitten voor de rest van z'n leventje.  Als ik besluit wel door te gaan wil ik zo snel mogelijk een nieuw maatje voor hem. 

Maar ik ben op zoek naar tips hoe ik deze tijd voor hem het beste kan overbruggen

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:29

desi92 schreef:
Vanmiddag is plotseling mijn voedster overleden. Doordat ik dit hele weekend op locatie aan het werk was vertelde mijn moeder, dit vanavond pas. Om 21.00u kan ik bij de DA terecht om te kijken wat de oorzaak is.

Ze zat samen met mijn ram. Deze zit nu alleen en ik weet eigenlijk nit goed wat tr doen. Hij zit buiten in hok met ren achter in de tuin. 

Moet ik hem naar binnen halen? Laten zitten ?

Hij zal Hoe dan ook weer een maatje vinden , maar het is zondag dus dit is niet 1,2,3 geregeld. Opvang is al wel gemaild. 

Ook omdat ik twijfel of ik verder kan blijven gaan met konijnen (het zal me enorm veel moeite en spijt kosten om hem naar de opvang te brengen ). De ram is buiten gewend en ik ga binnenkort op mezelf wat hoog waarschijnlijk een appartement gaat worden omdat ik een huisje met tuin  niet kan betalen. De ram maak ik niet blij met binnen zitten voor de rest van z'n leventje.  Als ik besluit wel door te gaan wil ik zo snel mogelijk een nieuw maatje voor hem. 

Maar ik ben op zoek naar tips hoe ik deze tijd voor hem het beste kan overbruggen

sterkte Y;( ik heb geen tips helaas...

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:55

Flo heeft nu beide oogjes open, helemaal happy met hem/haar!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:56

Starza schreef:
Flo heeft nu beide oogjes open, helemaal happy met hem/haar!

En waar blijven de foto's? :P

Sterkte Desi, ik heb ook niet echt tips.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:58

over het koppelen: mag ook via pb, maar wil wel echt heel graag hulp :) sorry als ik een beetje opdringerig overkom trouwens :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:39

Koppelen altijd op neutraal terrein, misschien kun je een opvang om hulp vragen?

Hier nog steeds geen keutels van Bob... :(

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:40

een opvang is een goed idee! Eoweyn, veel sterkte.. blijft hij nu voor altijd met een half oor?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:54

Ja. Tenminste, 1,5 oor..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:40

Jeika, koppelen inderdaad op neutraal terrein maar vind het best link met 3 voedsters :=

Jannicke, ik raad je aan om konijnen in de opvang te halen, daar zitten ook genoeg hangoren ;) en als hok zou ik gewoon een simpel hok pakken en er zelf een ren aan maken, hebben de konijnen het meeste plezier aan ;)

Desi, ik heb helaas geen tips voor je, hoe oud is het konijn?

<3
Afbeelding

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:14

Meet Flo:

Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:35

Keutels!!! :):)

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:51

Whaaa super eoweyn!!

Aah starza wat issie leuk!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:04

Goedemorgen.

Nou het nieuwe hok zit eindelijk in elkaar, de ren is nog niet helemaal klaar, maar die hopen we dit weekend af te maken. Dan hebben ze samen een behoorlijke ruimte.

Afgelopen vrijdagavond is Puk er bij gekomen. Wij dachten dat ze een week of 10 zou zijn (komt van een collega van mijn vriend), maar het blijkt dat ze nog maar een week of 6 is. We hebben er daarom voor gekozen nog niet direct te koppelen. Ik weet namelijk zeker dat Gijs er direct boven op zal gaan rijden en ik denk dat Puk dat nog niet helemaal aankan. Ik heb even gelezen op internet en het beste zou zijn vanaf een week of 10.
Wat we wel gedaan hebben is Puk in de losse ren en Gijs gewoon los op het terras. Het eerste contact e.d. door de tralies is er dus wel geweest en ze zijn echt heel vriendelijk voor elkaar. Erg nieuwsgierig naar elkaar en Gijs likte Puk als over haar hoofd door de tralies heen. Maar echt bij elkaar zetten durf ik dus nog niet helemaal aan. Maar misschien vermenselijk ik het dan wel te veel.
Ik heb heel veel gegoogled om te kijken vanaf welke leeftijd een konijn gekoppeld kan worden aan een konijn van bijna een jaar oud e.d. maar echt veel info kan ik er niet over vinden. Ik heb geprobeerd de konijnen-da even te bellen bij ons in de praktijk, maar die is op vakantie (zal je altijd zien :+ )

Iemand hier nog een tip?

Dit is Puk (met een handdoek omdat het misschien wel een beetje koud was zo op de stenen, dat is ze ook niet gewend, dat vond ze trouwens ook heerlijk want de handdoek was dubbelgeslagen en ze lag dus op een gegeven moment helemaal er tussen in te slapen)

Afbeelding

Het lijkt er trouwens op dat de oortjes misschien toch nog gaan hangen....... groot zijn ze in elk geval wel :j Kleur zijn we ook nog niet helemaal over uit. Ze lijkt zwart, maar heeft ook wit en veel grijze haren, maar babyhaar dus nog even afwachten hoe ze er uitkomt.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:49

_Tarzan schreef:

Van de voedster was de leeftijd een beetje gissen. Zij kwam verwaarloosd naar de opvang. Ik schat haar zelf Rond de 5/6 jaar.
De ram wordt van de zomer 4

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:56

_Tarzan schreef:
Jeika, koppelen inderdaad op neutraal terrein maar vind het best link met 3 voedsters :=

Jannicke, ik raad je aan om konijnen in de opvang te halen, daar zitten ook genoeg hangoren ;) en als hok zou ik gewoon een simpel hok pakken en er zelf een ren aan maken, hebben de konijnen het meeste plezier aan ;)

<3
[ [url=m/9Dkbpq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wou er inderdaad een ren bij kopen en er een aan vast maken en overdag los in de tuin. Heb een tuin waar ze niet kunnen ontsnappen :)
Ik wou graag een voedster bij de fokker weghalen en een gecastreerde ram bij de opvang!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:31

Ik heb twee binnenkonijnen en ze zijn vandaag lekker naar buiten maar ik twijfel of ik ze vannacht buiten laat? Het zou wel gaan onweren en dan is het temperatuurverschil wrs weer te groot. Steeds binnen-buiten zetten is ook niet zo goed he? Lastig heb hiervoor altijd alleen buitenkonijnen gehad maar had ze deze winter naar binnen gehaald.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:10

24/7 buiten kan pas vanaf mei ;)

Qua de koppelvraag, ik zou wachten tot ze een week of 14 is, ook omdat ze zo jong bij de moeder weg is gehaald. Sneu.

Waarom trouwens niet beide konijnen bij een opvang halen?

Hier nog steeds keutels, ga nog wel door met dwangvoeren en medicatie. En hopen dat ie ook zelf weer wat gaat eten :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:16

Ah oke duidelijk :D Dan doe ik het nog maar niet :)