Believe schreef:Training gister en de keren daarvoor gingen zo onwijs slecht..
Levi heeft zijn hoofd er helemaal niet bij, hij is alleen maar bezig met andere honden, met snuffelen in het gras, achter vliegjes en vlinders aanrennen.. Alles behalve mij / mijn voer.
Baal zo, en dan hebben we dinsdag ons puppy examen, ik weet haast wel zeker dat hij gaat zakken...
Als je nu al zo denkt gaat het NIET lukken. Probeer het als een 'speciale' oefening te zien ipv examen. Wij mensen hangen er graag een naam/ waarde aan zo'n laatste les. Maar eigenlijk zorgen we daarmee dat de cursist met meer spanning op het veld staat, omdat hondje lief het NU moet tonen, vooral als hij de weken daarvoor alles kon (vooral als je als voorbeeld voor de rest gebruikt word)

Ben je toen ook naar de gevorderde groep gegaan of in je eigen groep gebleven? 7 maanden vind ik persoonlijk aan de oude kant voor een puppycursus. Vanaf +/- 6 maanden beginnen de hormonen op te spelen. De hond wordt een puber qua gedrag. Het is best mogelijk dat jouw hondje daar last van heeft imo moet een instructeur je daar ook mee helpen.
Citaat:Als ik met voer hem lok of heel vrolijk hem roep enzo, ik krijg zijn aandacht niet.
Degene die me training geeft zeg dat ik strenger moet zijn, maar hoe dan? Ik geef wel eens een rukje aan de lijn als hij doorloopt terwijl ik dat niet wil maar ik weet niet goed hoe ik nou strenger moet zijn.
Hoe moet ik hem laten volgen terwijl hij gewoon niet wilt en er geen aandacht bij heeft?
Heb je uitleg gekregen over motivatie bij een pup/ hond? Iedere hond heeft een andere ultieme motivator (= beloning) waarvoor hij alles zal doen. Een ander speeltje/ voertje werkt ook, maar geeft minder enthousiasme bij de hond. Zo zal een herder graag werken voor een balletje, jachthonden apporteren liever en weer een andere hond doet alles voor voer ipv spel. Je kan je hond spel aanleren, maar zal waarschijnlijk niet de grootste motivator zijn voor die hond.
Wat Hhilde al aanhaalde, varieer met je voertjes. Vind jij het lekker als je alleen maar knakworst te eten krijgt? Dat gaat je op een geven moment tegen staan. Dit werkt ook zo bij honden. Probeer te wisselen in voertjes. Zo wordt je voor je hond onvoorspelbaar, want wanneer zal ze een heerlijk kaasje of frikandel geven ipv die saaie knakworst

Strenger zijn kan best, maar doe dat dan door consequent te zijn en wellicht een stem verheffing als je pup echt over de schreef gaat.
Denkt je pup dat hij met een strakke riem mag lopen? Dan blijf je net zo lang staan totdat hij richting jouw (de jackpot) kijkt en dan uit je dak gaan

Probeer voor jezelf leerdoelen op te stellen. Zowel thuis als op andere locaties. Sommige puber pups/ honden moet je letterlijk weer op puppyniveau vertellen wat je van ze wil. En vergeet niet om ook een band op te bouwen met je pup. Samen spelletjes, leuke activiteiten ondernemen en hersenwerkjes doen. Zodat je pup weet dat hij vaak leuke dingen met zijn baas doet, want waarom zou je luisteren naar een saai mens