Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:49

Believe schreef:
Training gister en de keren daarvoor gingen zo onwijs slecht..
Levi heeft zijn hoofd er helemaal niet bij, hij is alleen maar bezig met andere honden, met snuffelen in het gras, achter vliegjes en vlinders aanrennen.. Alles behalve mij / mijn voer.
Baal zo, en dan hebben we dinsdag ons puppy examen, ik weet haast wel zeker dat hij gaat zakken...

Als je nu al zo denkt gaat het NIET lukken. Probeer het als een 'speciale' oefening te zien ipv examen. Wij mensen hangen er graag een naam/ waarde aan zo'n laatste les. Maar eigenlijk zorgen we daarmee dat de cursist met meer spanning op het veld staat, omdat hondje lief het NU moet tonen, vooral als hij de weken daarvoor alles kon (vooral als je als voorbeeld voor de rest gebruikt word) ;)

Ben je toen ook naar de gevorderde groep gegaan of in je eigen groep gebleven? 7 maanden vind ik persoonlijk aan de oude kant voor een puppycursus. Vanaf +/- 6 maanden beginnen de hormonen op te spelen. De hond wordt een puber qua gedrag. Het is best mogelijk dat jouw hondje daar last van heeft imo moet een instructeur je daar ook mee helpen.

Citaat:
Als ik met voer hem lok of heel vrolijk hem roep enzo, ik krijg zijn aandacht niet.
Degene die me training geeft zeg dat ik strenger moet zijn, maar hoe dan? Ik geef wel eens een rukje aan de lijn als hij doorloopt terwijl ik dat niet wil maar ik weet niet goed hoe ik nou strenger moet zijn.
Hoe moet ik hem laten volgen terwijl hij gewoon niet wilt en er geen aandacht bij heeft?

Heb je uitleg gekregen over motivatie bij een pup/ hond? Iedere hond heeft een andere ultieme motivator (= beloning) waarvoor hij alles zal doen. Een ander speeltje/ voertje werkt ook, maar geeft minder enthousiasme bij de hond. Zo zal een herder graag werken voor een balletje, jachthonden apporteren liever en weer een andere hond doet alles voor voer ipv spel. Je kan je hond spel aanleren, maar zal waarschijnlijk niet de grootste motivator zijn voor die hond.

Wat Hhilde al aanhaalde, varieer met je voertjes. Vind jij het lekker als je alleen maar knakworst te eten krijgt? Dat gaat je op een geven moment tegen staan. Dit werkt ook zo bij honden. Probeer te wisselen in voertjes. Zo wordt je voor je hond onvoorspelbaar, want wanneer zal ze een heerlijk kaasje of frikandel geven ipv die saaie knakworst ;)

Strenger zijn kan best, maar doe dat dan door consequent te zijn en wellicht een stem verheffing als je pup echt over de schreef gaat.

Denkt je pup dat hij met een strakke riem mag lopen? Dan blijf je net zo lang staan totdat hij richting jouw (de jackpot) kijkt en dan uit je dak gaan ;) Dan duurt de wandeling maar 15x langer dan normaal. Het loopt wel een stuk rustiger voor jullie allebei. Een ruk aan de lijn snapt je pup niet, waarvoor hij de correctie krijgt.

Probeer voor jezelf leerdoelen op te stellen. Zowel thuis als op andere locaties. Sommige puber pups/ honden moet je letterlijk weer op puppyniveau vertellen wat je van ze wil. En vergeet niet om ook een band op te bouwen met je pup. Samen spelletjes, leuke activiteiten ondernemen en hersenwerkjes doen. Zodat je pup weet dat hij vaak leuke dingen met zijn baas doet, want waarom zou je luisteren naar een saai mens ;)

Anoniem

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:00

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik ben toen gewoon in de puppy groep gebleven, zit nu ook in een groep met pups van 12 week oud, maar na het examen gaan we wel naar een hogere groep zonder de jonge pups.
Merk nu wel dat hij heeel erg aan het puberen is.
Heb aan jullie reactie's heel veel, ik ga nu met hem wandelen en zal stil blijven zijn als hij trekt, en als hij dan kijkt beloon ik hem goed. Bedankt ik ga zeker werk maken van jullie tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:04

Hhilde schreef:
Succes! Je hondje zit nu ook in een lastige periode en ik kan me voorstellen dat het af en toe frustrerend kan zijn :D Oh, het is een labrador toch? Vast gek op eten.. Maar misschien ook wel te porren voor een leuk spel als beloning :)

Jep Labrador, en inderdaad gek op eten haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:11

Ik ga met de voorgaande tips mee, Hilde omschrijft het heel goed! Ik heb ook zo'n periode gehad met mijn hond rond de 8 maanden. Dat was door die dingen snel over en nu is het echt weer een heerlijk hondje. Maar ik train thuis en tijdens de trainingen op de club is het controleren of je het goed doet en nieuwe dingen aanleren. Ik heb nu zelfs een hond die op het trainingsveld niet bij me weg te slaan is, tenzij het moet voor een oefening.

Tay heeft een mega druk weekend gehad (en ik stiekem ook, ik ben kapot). Zaterdag is hij voor het eerst op het strand geweest met twee clubgenootjes en hun honden. Dat was nog even spannend, omdat Tay bij sommige honden een lompe puber is en die twee honden daar niet van houden. Maar het ging perfect, Tay en de andere reu bleven op keurige afstand van elkaar en het was heerlijk! Toen even koffie gaan drinken bij één van die twee clubgenootjes en bleven we toch ook maar eten. :') Toen zondag ochtend verslapen en dus in 5 minuten spullen pakken, hond pakken, aankleden en de auto in om te gaan trainen.

Speuren ging echt enorm goed. Voor het eerst heeft iemand anders mijn spoor uitgelopen en gingen we ook omhoog de dijk op. Tay twijfelde geen moment en speurde zelfs beter dan de afgelopen tijd! Bij de dijk snuffelde hij 1 keer links en recht en toen braaf de dijk op. Echt knap :+: Appel en manwerk gingen weer erg fijn. Daarna bleven we op de club om voetbal te kijken en mochten de honden één voor één even het veld op om lekker te lopen. Tay dacht daar anders over, die bleef om me heen drentelen, ging braaf de bal halen om daarna weer aan me te plakken. :+

En nu zijn we verrot... :')

Afbeelding

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:50

Afgelopen weekend ben ik met Tapas (en onze nieuwe aanwinst Mojo) naar de International All Breeds Cup in Bemmel geweest, een meerdaags evenement met zo'n 350 deelnemers uit binnen- en buitenland. Vanaf donderdagavond hadden we onze tent opgeslagen op de camping op het terrein, en vrijdag, zaterdag en zondag vonden de wedstrijden plaats.

De eerste nacht moest met name Tapas nog erg wennen aan alle geluiden buiten de tent en daardoor heeft ze meer gewaakt dan geslapen. Mojo sliep van 12 tot de volgende ochtend 6 uur lekker door.

's Ochtends moesten we alle 3 te lopen rondjes van de dag verkennen, iets wat voor mij nieuw was en waar ik best tegenop zag. Achteraf bleek dat dit prima te doen was, ben niet 1 keer het te lopen parcours vergeten.

De eerste dag moesten Tapas en ik er echt inkomen, Tapas was veel trager dan normaal en best onder de indruk van de hele entourage. Van de 3 rondjes hadden we 2 keer een disk op de rondjes voor team en pair, individueel kwam ik rond met 1 weigering en een hele trage tijd omdat Tapas naar Mojo toe ging die langs de kant van de ring zat. Nooit aan gedacht dat de wind precies vanaf de kant waar hij zat de ring in waaide. Maar individueel doordat we wel binnen de tijd rondkwamen toch kans op een finaleplaats op zondag. Met het pair waren we na 1 parcours al uitgelopen omdat mijn partner ook een disk liep. Met het team ging het op vrijdag ook niet goed want naast mijn disk waren er nog 2 die een disk hadden.

Op zaterdag ging het een stuk beter, eerst liepen we ons individuele rondje waar ik rondkwam met 1 raakvlakfout. Hierdoor plaatste ik Tapas en mij voor de finale op zondag, ze werd beste Laekense en hierdoor namens het ras deelnemer in de finale. Dat was een lekker begin van de dag!

Het tweede parcours was voor de pairs, ik kon onbevangen lopen want we waren al kansloos voor een finaleplaats. We kwamen rond met 1 fout omdat Tapas 1 poot op een deel van de breedtesprong zette.
Het vast parcours voor het team wat we als laatste liepen ging foutloos, met een hele kleine tijdsoverschrijding. 2 Van de 3 anderen uit ons team liepen ook foutloos en hierdoor behaalden we de eerste plaats met ons team!

Waar ik gedacht had op zaterdagavond al naar huis te kunnen omdat ik op zondag geen finales zou hoeven lopen moest ik nu toch nog een nachtje extra kamperen. In de individuele finale moest ik als eerste starten bij de large, en ondanks dat ik erg zenuwachtig was heb ik een goed rondje gelopen met hier en daar nog wat onzekere handling maar ook flink veel snelheid voor ons doen. Helaas kreeg ik een flyer op de wip maar ik was enorm trots op Tapas en ons finalerondje, we stonden er toch maar samen!

Uiteindelijk eindigden we in de finale op de 6e plek, iets wat ik op voorhand echt nooit gedacht had.
Filmpje van ons finalerondje:

http://youtu.be/YGr84TdqkCE

Terugkijkend op een geweldig weekend weet ik dat ik ook op dit internationale niveau best aardig mee kan doen, dat Tapas enorm gegroeid is in een paar dagen tijd en dat Mojo een schat aan nieuwe ervaringen heeft opgedaan en zelden ergens van onder de indruk is.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:59

Wat een gave ervaring!
Aan je tekst te zien heb je het prima naar je zin gehad en heeft Tapas netjes gelopen :)

Edit: Dat filmpje is ook erg gaaf! Tapas schiet lekker door de palen heen, zeg!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:06

Fijn dat jullie zo goed hebben doorontwikkeld het weekend Suzanne! Helaas heb ik net jullie slechtste rondje gezien :( Maar wat zag Tapas er goed uit!! Knappe dame is het!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:15

Dank je wel Marleen, jij was er vrijdag toch?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:55

Odin schreef:

Ja, ik heb je in ring 2 gezien. Dat parcours met hoog hoog en dan juist niet die tunnel ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:38

Kan een hond aerodynamischer springen?

Afbeelding

En nee, ze heeft de band niet geraakt ;)

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:49

Gisteren hadden we training. Ging niet zo lekker. Waren veel geurtjes op het veld en we hadden eerst even flyball gedaan waardoor hij al aardig moe was.
Ze heeft even een uitleg gegeven voor een jumping parcours en het verkennen van een parcours. Daarna nog het parcourtje in stukjes gelopen. Best lastig nog als je een snelle hond hebt die erg op je let. Hoef maar 1 foutje te maken... Hij doet precies wat ik vraag.

Verder kwam ik hier tegen met raakvlakken dat 2on 2off. Heb het gister aan mijn instructrice gevraagd. Zij antwoordde dat dit behandeld gaat worden in deze cursus. Ben net nieuwe gestart. Kon dit dus ook alvast thuis gaan oefenen. Heb al een beginnetje gemaakt net zoals JP er mee bezig was/is. Hij pikt het erg snel op.

Zaterdag een inhaal les en Maandag als het weer meezit raakvlak training.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:52

2on2off is een aanleermethode... Niet een methode die je inzet terwijl je al gehele raakvlakken doet. eeerst moet de positie bevestigd worden en dat kost het nog enorm veel tijd voordat je een heel toestel met die basis kan nemen ;)
Wel goed dat je er naar gevraagd hebt :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:57

Mwhaha, net een zeehond die door een hoepel springt :=

Mandje wat jammer dat het wat minder ging. Zou het helpen als je de volgende keer geen flayball doet? Ik merk hier ook dat er meer (tussendoor) gesnuffeld word als ze vermoeid is.
Jullie waren nog niet begonnen aan de raakvlakken, toch? Of was jij diegene die laatst een filmpje postte van een lijntje met palen- tunnel- kat?

EDIT: even terug gezocht in het topic. Was blijkbaar in de war met een andere combinatie.

Net wat Machie zegt over de 2on2off methode. Die leer je aan als de raakvlakken nog plat liggen (in de meeste gevallen). Helaas crost jouw hond al over het raakvlak heen, succes om die alsnog met rust op te lossen en aan te leren. Je hond heeft nu de snelheid (en ongecontroleerdheid) om over het toestel te knallen en nu moet je aan je hond uitleggen dat hij alleen een pootje op het raakvlak mag zetten voordat hij door mag.

Persoonlijk vind ik dit een aanleerfout van je instructeur. Vooral als er gemeld word 'Dat het nog aanbod komt'.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:07

Goed gedaan Suzanne! Tapas is ook echt een leuke hond

Hihi Marleen wat een beest joh, net een zeehond.
Foto's hebben beetje apart laagje erover

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:11

Wou ook eigenlijk geen flyball meer van te voren te doen.

Ja dat waren wij met het filmpje.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:45

Ik oefen nu ook 1x in de week met iemand hier uit de buurt. Wel leuk zo samen beetje hobbyen

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:44

Vanavond ook weer behendigheid gehad. We haddden een parcourtje staan waar we erg veel vooruit konden werken. Dat ging echt heel goed. Ook ging Jinn zelf enkele keren zelf staan bij een raakvlak. Hij heeft ze allr 3 sws 1 keer gehad dat hij zelf bleef staan. Heb hem super goed beloond.

Heb wel rustig aan gedaan want we zaten het hele weekend in Nieuwolda dus ben wel met hem bezig geweest maar niet super lang ofzo. Heb ook veel gekeken naar anderen en dat is ook wel eens leuk :)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:58

Machie schreef:
Odin schreef:

Ja, ik heb je in ring 2 gezien. Dat parcours met hoog hoog en dan juist niet die tunnel ;)

Toen was ze ook echt nog niet haarzelf, als je haar zaterdag gezien zou hebben was het al een heel ander verhaal. ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:42

Ziet er netjes uit Suzanne! Ik vind jullie echt goed bij elkaar passen :j

Voor de mensen die het leuk vinden, weer een beginnerswedstrijd :D :D
Afbeelding
Als ik dit keer niet een halve maand voor tijd iets breek zijn wij er ook bij :D Ben benieuwd hoe Beau het doet, hebben dan al sinds maart niet getraind. Hondenschool waar ik les ga geven heeft wel behendigheidstoestellen dus ga haar eens vragen of ik daar mag trainen :D

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:50

Oehh dan kom ik kijken Hilde! Ik heb volgens mij die dag geen wedstrijd.

Ik liep via MP net aan tegen een herplaats border, heb een mailtje gestuurd! Foto's en verhaal spreken me erg aan.
Wou eigenlijk nog even wachten en dan kijken voor een pup. Maar als de klik er is met Tender, dan mag ze komen.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:15

Zag hem inderdaad maar vond brummen toch wel erg ver. Vorige keer geweest. Wel leuke wedstrijd!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:44

Jinn is de 29e precies 15 maand. Hij mag dus mee doen. Wel erg leuke training!
Ook gewoon 3 parcourtjes?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:51

Ja JP spel en vp. Ik doe, als ik vrij kan krijgen, met 2 honden mee.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:58

Vanavond privelesje behendigheid gehad, was met iemand mee die daar altijd traint.
Wel fijn wat aan paaltjes en wip gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:24

Levi is geslaagd hoor!
Het stelde eigenlijk niks voor, we moesten volgen door een groep mensen,
de blijven liggen en zit oefening, de ''markt'' situatie, insluiten door een groep mensen en dan je hond bezig houden, laten liggen terwijl er mensen om je heen lopen en nog een aantal dingen.

Ik ben rustig gebleven en rustig tegen Levi gedaan alsof het een dood normale training was, en ik heb ander voertje gebruikt. Hij deed het super! In het begin even afgeleid maar daarna deed hij het top.

Na het examen heeft onze instructeur nog even bij elke hond een speech gehouden en hij zei ook, dat Levi te lang in de puppy groep heeft gezeten en dat hij er echt aan toe was om nieuwe dingen te leren, en dat Levi alles heel snel door had, en graag voor me wou werken (als hij er zin in had).
Ben je toch wel blij als er zulke leuke dingen over je hond worden gezegd. :j

Hij is geslaagd met 92 punten van de 100. Bij 70 punten of meer was je geslaagd. Ging aardig goed dus!!
We gaan nu gewoon in een andere groep en verdere dingen uitbreiden, en ook een stukje behendigheid doen, wat mij eeeergg leuk lijkt. :D

Heel erg bedankt voor jullie tips, ik ben erg trots op mijn hond.