Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:24

ik vind een goede inrichting van de bak (flinke laag bodembedekking, knaagdingen etc) veel belangrijker dan of je hok nou 10cm groter of kleiner is..

Hiermee zeg ik niet dat je ze in een kooi van 30x40 moet zetten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:29

Zelfde afmeting als Eske en Fading. 3e koppel. Nooit problemen en graven er prima gangen in.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:31

Nou wordt het zodanig gebracht dat gerbils in een te kleine bak gaan vechten. Ik heb het toch echt twee keer gehad dat een koppel ging vechten in een 80x40 bak. Voor zover ik weet is de minimale afmeting voor een koppel 60x40 met een flinke laag bodembedekking en genoeg speelgoed en karton om te slopen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:33

Een goede inrichting lukt ook alleen in een grotere bak. Die twee dingen zijn samen in verbinding, absoluut. Een kale bak wat net zo groot is als 2 m2 is ook geen reet aan. Ik snap alleen de minimummaat 60*40 niet en waar deze vandaan komt, als dwerghamsters al groter zitten. Want ook daar geldt: in 50*30 kan je geen goede en uitdagende inrichting in kwijt. En niemand houdt ze echt in 50*30 meer, ze zitten vaak in een bak van 80*50. Dus nogmaals: waar komt 60*40 vandaan?
Dat ze gelukkig lijken ka ik zelf echt niet zo veel mee. Ze zullen zichzelf moeten vermaken, ze hebben geen andere keus en moeten doen met wat ze hebben.
Ik heb van de week een onderzoek gelezen over verschillende kooigrootte bij goudhamsters. Uit dat onderzoek kun je beter uit gaan van minstens 100*50 en het liefst zelfs richting de 10.000 cm2. Ik weet dat hamsters en gerbils verschillende dieren zijn maar ze doen veel hetzelfde: tunnels graven en onder de grond leven.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:37

Ik heb mijn mannen voor het eerst een dikke laag bodem gegeven, en wat zijn ze er dol op! Merk nu ook dat ze echt enorm tam geworden zijn. Chewie springt gewoon zomaar op m'n hand en Chase heel af en toe en ook vaak kleine beetjes, niet tot bloedenstoe gelukkig, maar leuk is wel anders.. Chewie is echt m'n kleine knuffelbeer geworden :D
Kooi indeling nu:
Afbeelding

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:18

Pff jongens ik lees hier altijd mee maar reageer niet meer zo actief, maar maak me nu toch een beetje zorgen.. Woezel was de laatste week al sloom en Pip lag veel op hem, maar het was hier ook goed 27 graden in de woonkamer. Met de hitte liggen ze wel vaker boven op het plateau/in het zand maar toch wel over gedacht dat ze al best oud zijn. En natuurlijk denk je dan wat je doet als er 1 overlijd..

En nu kan ik Woezel zo gauw niet vinden.. -O- Pip kwam meteen op t voer af maar na even kloppen kwam Woezel nog niet tevoorschijn.. Ik wacht even tot mn vriend thuis is, dan ga ik zoeken. Maar ik ben bang
:\

Edit; DAAR IS IE AL _/-\o_ Pfieuw.. Zo opgelucht..

Afbeelding

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:46

Joanieke, gave bak heb je!! Gebruiken ze dat doolhof dingetje ook? Hoe groot is je bak ook al weer?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:19

Nimfee schreef:
Joanieke, gave bak heb je!! Gebruiken ze dat doolhof dingetje ook? Hoe groot is je bak ook al weer?

Ja ze gebruiken dat doolhof ding :D Chewie is een echte renner, dus die zit voornamelijk in het loopwiel en Chase vindt het fijn om dat hele doolhof kapot te knagen... :+ Het ligt er wel een beetje aan hoe de indeling van t verblijf is en waar ze het nest hebben gemaakt.
Mijn aqua is 100x40x40, ik probeer de rechter helft steeds voor de helft vol te maken met nieuw bodembedekking de afgelopen 2 dagen, maar op de een of andere manier krijgen ze het voor elkaar dat het net lijkt dat ik er niks extra bij in heb gedaan.. :')

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:46

Shiningstar lijkt meer geel wildkleur. Gelukkig heb je hem terug MerleSimone. Leuk joanieke dat ze nu echt tam worden. De rest die ik nog heb zijn ook lekker tam :) heb nog 3 dames beschikbaar

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:13

Ik maak me een beetje zorgen over 1 van mijn dikstaartgerbils. Ze vermagerd enorm en haar oogjes staan op kiertjes. Ze is ook helemaal niet actief en haar staartje is verschompelt. Dit duit over het algemeen bij dikstaartgerbils op uitdroging, maar dat kan niet het geval zijn aangezien ik elke dag vers water geef en ik haar ook zie drinken dagelijks. Diarree kan het ook niet zijn omdat ik gewoon verse stevige drolletjes zie liggen.

Mijn beide dikkies worden precies hetzelfde gehouden. Ze hebben het zelfde pak hennep in hun bak, hetzelfde eten, de zelfde huisvesting en de zelfde tempratuur. Terwijl de ander het momenteel super doet! Dus ik kan echt geen oorzaak vinden.. Ik maak me zorgen en vind het enorm sneu hoe ze weg kwijnt. :(

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:28

Fair schreef:
Ik maak me een beetje zorgen over 1 van mijn dikstaartgerbils. Ze vermagerd enorm en haar oogjes staan op kiertjes. Ze is ook helemaal niet actief en haar staartje is verschompelt. Dit duit over het algemeen bij dikstaartgerbils op uitdroging, maar dat kan niet het geval zijn aangezien ik elke dag vers water geef en ik haar ook zie drinken dagelijks. Diarree kan het ook niet zijn omdat ik gewoon verse stevige drolletjes zie liggen.

Mijn beide dikkies worden precies hetzelfde gehouden. Ze hebben het zelfde pak hennep in hun bak, hetzelfde eten, de zelfde huisvesting en de zelfde tempratuur. Terwijl de ander het momenteel super doet! Dus ik kan echt geen oorzaak vinden.. Ik maak me zorgen en vind het enorm sneu hoe ze weg kwijnt. :(

Hoe is het nu met haar? Zitten ze apart? En dan altijd al of pas moeten scheiden?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:16

Sneu fair ik zou het ook niet weten.

Ik zit zelf momenteel ook heel erg in dubio. 1 van mijn gerbils is opeens erg gevoelig op zn ogen waarschijnlijk een reactie op de chipsi gezien die toch nog redelijk stoft en ik vermoed dat die kleine stukjes wat in zn oogjes prikten. Nu heb ik ze op back to nature op proef maar het lijkt zo te blijven(ze zitten er net een paar dagen op) ben ik te ongeduldig of moet ik nu wel al verbetering zien?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:58

Lastig met die problemen... ik zou nog even afwachten, misschien heeft het tijd nodig.
Afbeelding
Mijne gaan weer beter samen <3

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:43

xManon_ schreef:
Fair schreef:

Hoe is het nu met haar? Zitten ze apart? En dan altijd al of pas moeten scheiden?

Ze zitten apart, al erg lang.

Helaas is Mabel deze week enorm achteruit gegaan. Ze werd dun, dof in haar vacht en haar gedrag was enorm duf.. Eerst in overleg met de dierenarts het aangekeken aangezien de reis naar de dierenarts enorm stressvol was en we haar dat niet aan wouden doen.. Vanmiddag zag ze er nog slechter uit. Toen hebben we besloten om haar in te laten slapen. Wat ze precies had was niet duidelijk, maar het was waarschijnlijk een combinatie van nieren die niet goed werkten en suikerziekte. Hopelijk heeft ze nu de rust die ze nodig heeft.

Mabel kwam uit een 40x40 bak waar ze met 4 andere soortgenootjes zat. Ik heb daar 2 van mee naar huis genomen zodat ze lekker gerbil konden zijn in een grote bak en veel bodembedekking. Ze is helaas maar 4 maandjes bij mij geweest, maar ik hoop dat deze laatste 4 maandjes de tijd van haar leven was. zo'n beslissing als dit is altijd moeilijk. Hoe klein zo'n beestje ook is. Ze heeft haar laatste maanden in ieder geval goede verzorging gehad, lekker eten en drinken en lekker veel ruimte en graafgebied. Ook hoefde ze niet meer opgepakt te worden als ze dat niet wou.

Wat ik apart vond: Uiteraard zijn dikstaartgerbils niet de meest standaard huisdieren. Maar de dierenarts wist niets van ze af.. Wel van gerbils uiteraard, maar de specifieke dingen van een dikstaart niet. Ik moest haar vertellen dat ze in de staart hun vocht opslaan en dat het geen gek gezwel was.. Ook vroeg ze of ik haar mee naar huis wou zodat haar zusje afscheid van haar kon nemen. Maar ze zijn solitair en zitten in een aparte bak.. Maar goed, ik snap het wel. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:23

Ze begonnen weer te jagen, en deze keer echt vechten. Sterre had een wondje aan haar staart, toen ik dat zag heb ik haar er direct uitgehaald. Zit nu in een klein aquarium wat ik nog had staan, niet ideaal, maar voor eventjes. Na 2 herkoppelpogingen in de afgelopen maand geef ik het op. In overleg met de fokker mag Sterre terug en gaan we Luna aan een nieuwe pup proberen te koppelen. Ze matchen helaas gewoon niet qua karakter. Wel moeilijk om te beslissen, ben van het principe dat je een dier neemt voor z'n leven. Maar het is beter zo.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:53

Eske_B schreef:
Ze begonnen weer te jagen, en deze keer echt vechten. Sterre had een wondje aan haar staart, toen ik dat zag heb ik haar er direct uitgehaald. Zit nu in een klein aquarium wat ik nog had staan, niet ideaal, maar voor eventjes. Na 2 herkoppelpogingen in de afgelopen maand geef ik het op. In overleg met de fokker mag Sterre terug en gaan we Luna aan een nieuwe pup proberen te koppelen. Ze matchen helaas gewoon niet qua karakter. Wel moeilijk om te beslissen, ben van het principe dat je een dier neemt voor z'n leven. Maar het is beter zo.

Ik snap je gevoel maar soms is het inderdaad beter om even je principe opzij te leggen en het anders te doen. :) goede keuze! Ik ben wel benieuwd hoe t straks zal gaan met je nieuwe pup

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:29

Pfoe lastig zo, gerbils (en eigenlijk alle dieren die gekoppeld moeten worden) zijn lastig op zulke momenten he.. Je doet wat het beste is voor het beestje en in dit geval is dat een nieuw maatje voor hem zoeken :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:32

Ben blij dat mijn broertjes tot nu toe goed samen kunnen gister zaten ze elkaar nog te wassen. Maar lijkt me een moeilijke keuze ik neem mijn dieren ook voor het leven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:32

Weet iemand nog een leuke naam voor een zwart-wit gevlekte gerbil? De andere heet Luna.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:42

Ying yang?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:51

Eske_B schreef:
Weet iemand nog een leuke naam voor een zwart-wit gevlekte gerbil? De andere heet Luna.

Google translate zegt dat zon in het Latijn "Solis" is. Zon en maan :Y)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:25

Wat is het hier rustig zeg. Nou ik heb nog 3 hele leuke dames gerbils in de aanbieding! Voor de liefhebbers :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:46

Even schopje omhoog want men gerbil was grappig :')

Purky mag savonds los op de bank. Hij racede de hele bank over met allemaal gekke sprongetjes... maar kwam steeds weer lief bij je kijken. Pinky is niet tam genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:22

Wat cool :D . mijn gerbils zou ik echt niet los durven laten.. :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:15

Ik ook niet ze zijn niet heel tam en dan heeft mijn kat ze binnen no time te pakken.