Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:00

Exact IMJ :j

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:18

Fading schreef:
stalmilagro schreef:
Ze zeggen we hoe groter hoe meer kans op ruzie? Weet niet of het zo is haha. Hier mijn meter bak! Vandaag ingericht. En ik ga nog een 80cm neerzetten :)
[ [url=m/CCvzHd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat weinig bodembedekking?

Dacht dat ik erbij had gezet dat ik er nog meer in ging doen, maar dat was ergens anders ze hebben nu echt wel veel bodembedekking :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:18

Ik ben nog wel een beetje nieuwsgierig.. Veranderen jullie de indeling van de tank wel eens? Bijvoorbeeld bij de grote schoonmaakbeurt? Ik heb nu bij de vorige grote schoonmaak de indeling aangehouden, want ik had het idee dat ze die wel fijn vonden, ook weinig last van een onder gegraven loopwiel :+ maar desondanks dat is het nest toch wel verplaatst van rechtsachter (letterlijk achter een cocosnoothuis, want ja, je slaapt toch liever achter je huis dan in je huis :')) naar middenachter, onder een wijnrank..
Ik ben überhaupt wel benieuwd naar foto's van jullie verblijf nu, weer een beetje inspiratie opdoen :D

Mijne is nu zo op het moment:
Afbeelding

Tips en commentaar zijn welkom, ik heb nu nog redelijk weinig bodembedekking gezien ik nog bezig ben met tam maken. Heb vorige week al een grote loopbrug van ongeveer 20x60 cm gekocht, kan ik mooi als afscheiding gaan gebruiken :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:00

Ik doe altijd maar een dotje want ze doen toch wat ze zelf willen! Ik verander het elke week zodat ze dan weer nieuwe tunnels kunnen maken, anders vervelen ze zich. En ik spaar vaak schoenendozen op om deze in te graven en zelf helemaal te vullen met hooi en wc papier.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:32

Mag ik mij ook melden? Heb nu alleen nog maar gerbils als opvanggezin maar ik ga er wel adopteren :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:35

Welkom shiningstar

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:44

Dankje.
ik ben nu mijn gerbilarium aan het in orde maken zodat ik 1 van de dagen de gerbils kan gaan halen. Wat voor bodembedekking gebruiken jullie
? Ik dacht aan houtkrullen maar kunnen ze daar wel goed in graven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:22

Ik moest laast een opdracht doen (voor een app haha!) en dan moest je een foto maken van iets ' stouts' wat je dier deed!

Deze was toch wel geniaal!

Afbeelding

Vanmiddag weer een schoon kooitje geven! Ik hoef ze echt zo weinig te verschonen! Die beestjes ruik je bijna niet! Ze hebben een plek waar ze poepen en plassen en dat doe ik 2 keer per week even uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:23

ShiningStar1 schreef:
Dankje.
ik ben nu mijn gerbilarium aan het in orde maken zodat ik 1 van de dagen de gerbils kan gaan halen. Wat voor bodembedekking gebruiken jullie
? Ik dacht aan houtkrullen maar kunnen ze daar wel goed in graven?

De mijne graven hele gangenstelsels in zaagsel!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:17

Mijn bodembedekking is opgebouwd in laagjes. Van onder naar boven: Hemperade (hennepvezel) - hooi (wel de variant speciaal voor knaagdieren) - hemperade - supreme supasoft bedding - hemprade - hooi etcetc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:01

Mijne zijn weer verschoond! Ze mogen de rest van hun bodembedekking zelf doen! (wc rollen etc. haha)

Nu bezig met de grote verbouwing natuurlijk!

Afbeelding

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:53

Ik heb 2 gerbils :D
hier is er al eentje

Is dit een algerijntje?Afbeelding

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:23

Leuk! Mijn gerbils hebben dezelfde kleur.
Henk & Harry "boksen" de laatste tijd trouwens best veel :')
Dit is normaal speel gedrag toch? Ze rennen verder niet achter elkaar aan oid.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:08

Als ze verder niet achter elkaar aan zitten is het inderdaad gewoon spelen! Hier doen de dames dat ook regelmatig.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:06

Ik moet mijn bak ook weer is doen. Zit nu zoveel karton bij dat hij voor meer dan de helft gevult is :=

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:34

Fading schreef:
Mijne zijn weer verschoond! Ze mogen de rest van hun bodembedekking zelf doen! (wc rollen etc. haha)

Mag ik vragen hoe groot je bak is?

Het valt mij namelijk op dat heel veel mensen hun gerbils in en bak van 60x40 of in elk geval kleiner houden dan 80x50... En ik heb het idee dat heel veel mensen deze bakken bij Queenies halen. Hij verkoopt bakken ONDER de minimummaten |(

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:47

Mijn gerbils komen daar vandaan maar hij wilde me pas verkopen toen ik een grotere bak had dan 60x40

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:12

60x40 is te klein en dit verkoopt hij erg veel. De minimummaten zijn 80x50, zoals ik hier boven al schreef. Wel apart dat je vertelt dat hij vanaf 60x40 wel verkoopt aan jou? Laatst zag ik zelfs een bak kleiner dan 60x40 voor twee gerbils en dat kwam ook bij hem vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:21

Nimfee schreef:
Fading schreef:

Mag ik vragen hoe groot je bak is?

Het valt mij namelijk op dat heel veel mensen hun gerbils in en bak van 60x40 of in elk geval kleiner houden dan 80x50... En ik heb het idee dat heel veel mensen deze bakken bij Queenies halen. Hij verkoopt bakken ONDER de minimummaten |(

De mijne is 65x40x50

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:34

Nimfee.. ik kan niet vinden dat dit ergens verplicht bij wet is. Vind het persoonlijk ook niet netjes wat je nu doet..Lijkt wel een hetze tegen queenies

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:41

Nee het is niet verplicht, net als dat konijnen zgn. ook mogen verhuizen met 4 weken terwijl dat absoluut af te raden is. En dat er best wat mensen zijn met gefrustreerde gerbils die elkaar opjagen. Dat lijkt mij geen goede ontwikkeling toch? En zonde ook, vooral dat, want het is niet nodig.
Het LICG is het landelijk informatiecentrum voor gezelschapsdieren en is in het leven geroepen omdat de afgelopen tientallen jaren mensen steeds meer huisdieren zijn gaan nemen. Hier kun je er meer over vinden: http://www.licg.nl/8g/licg/waarom-een-licg.html
Ik vind het wel vreemd dat er een aantal fokkers zijn die 60x40 aanraden als het LICG 80x50 aanraad. Hoezo lijkt het op een hetze?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:54

Tis inmiddels al 2en half jaar terug dus misschien denkt hij er nu anders over en wil die gewoon geld verdiennen? Hij runde toen alles vanuit huis en dat doet hij nu geloof ik ook niet meer. Persoonlijk zou ik ook niet kleiner willen dan 80 bak maar ieder zijn ding voor zo ver ik weet is minimum 60.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:13

Ja het lijkt mij ook meer richting die kant op te gaan... op alle vlakke zij minimummaten verhoogd, bij de hamster, bij konijnen, bij cavia's etc. Ik zou niet weten waarom bij gerbils niet. Even uitgaande van de oude minimummaat voor dwerghamsters, die houd je alleen en is 50*30. Dat is 1500 cm2. Je houdt gerbils per twee dus dan zou je eigenlijk op z'n minst 3000 cm2 moeten hebben. Dat is 80*38 cm. en dan zijn dwerghamsters nog een stuk kleiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:16

Nimfee schreef:
Ja het lijkt mij ook meer richting die kant op te gaan... op alle vlakke zij minimummaten verhoogd, bij de hamster, bij konijnen, bij cavia's etc. Ik zou niet weten waarom bij gerbils niet. Even uitgaande van de oude minimummaat voor dwerghamsters, die houd je alleen en is 50*30. Dat is 1500 cm2. Je houdt gerbils per twee dus dan zou je eigenlijk op z'n minst 3000 cm2 moeten hebben. Dat is 80*38 cm. en dan zijn dwerghamsters nog een stuk kleiner.

Mijn beestjes zitten prima, heb niet het idee dat ze ergens last van hebben!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:19

Ik heb ze ook in een 60x40x50 bak. Heb er eigenlijk nooit last mee gehad, tot dit koppeltje. Maar ik woon nog bij mijn ouders en die willen geen grotere bak in de woonkamer.