gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:21

Saarin schreef:
Jeika schreef:
zo was ze toen ik haar net vond: [ Afbeelding ]
vanavond plaats ik een foto van hoe ze nu is :') wat een actief konijn zeg...

Wauw, deze lijkt echt enorm veel op mijn konijntje.. Zou qua uiterlijk echt familie kunnen zijn, ook het actieve is herkenbaar :')

Haha, grappig, hij lijkt ook best veel op mijn eigen :j

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:54

Ik heb veel geld over voor m'n konijnen, maar jeetje..
Vanmiddag gebeld met mijn DA over de RHD2 inentingen, vaccin is eindelijk binnen.
Prijs: €18 per konijn. De booster na 6 weken weer €18.
Dan kom ik dus op €360 voor dit halfjaar en wéér €360 voor het volgende halfjaar. Dan nog de nobivac á €180 per jaar...

Denk dat ik even ga proberen te overleggen voor een mooi prijsje. Dan laat ik de booster en nobivac tegelijk geven bijv...
Het zijn flesjes van 10 doses, lijkt mij toch niet dat die €180 kosten???

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:55

Eoweyn, ik zou ook €35 per konijn kwijt zijn voor de rhd2 vaccinatie dus heb het maar niet gedaan .. := de 2 nieuwe zijn overigens wel geënt.

Ik vind een normale enting al behoorlijk duur en omdat er geen wilde konijnen in de tuin kunnen komen maar besloten om alleen de normale te geven!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:15

de beloofde foto's:
Afbeelding mooi zijn, dat kan ze zeker :P
Afbeelding even rennen is altijd fijn :D
Afbeelding mijn kooi is zoooooo lekker :9

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:34

Ooh die voelt zich duidelijk goed! Wat fijn voor haar dat een konijnenvriend haar gevonden heeft :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:59

Het gevaarlijke aan VHD2 is dat andere konijnen niet perse met besmette dieren in aanraking hoeven te komen.. Het wordt overgedragen via vliegen, muggen, maar ook door jezelf als je ergens hebt gelopen waar een besmet dier is geweest.. Ik vind het eng. Zeker omdat er hier dichtbij een besmetting is.

Maar het vaccin schijnt langer te werken. Er is niet lang genoeg getest om te weten of het een jaar werkt, daarom geven ze een halfjaar aan.
Dus ik denk dat het 1x per jaar wordt, daar kies ik in ieder geval voor.

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:35

Hallo, ik heb een vraagje.
Wij gaan een vaste ren maken in de tuin maar hoe hoog moet de omheining zijn?
Alvast bedankt!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:38

Eoweyn_x schreef:
Het gevaarlijke aan VHD2 is dat andere konijnen niet perse met besmette dieren in aanraking hoeven te komen.. Het wordt overgedragen via vliegen, muggen, maar ook door jezelf als je ergens hebt gelopen waar een besmet dier is geweest.. Ik vind het eng. Zeker omdat er hier dichtbij een besmetting is.

Maar het vaccin schijnt langer te werken. Er is niet lang genoeg getest om te weten of het een jaar werkt, daarom geven ze een halfjaar aan.
Dus ik denk dat het 1x per jaar wordt, daar kies ik in ieder geval voor.

Zijn er eigenlijk al gevallen in België bekend? Weet iemand dat?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:24

Eoweyn_x schreef:
Ik heb veel geld over voor m'n konijnen, maar jeetje..
Vanmiddag gebeld met mijn DA over de RHD2 inentingen, vaccin is eindelijk binnen.
Prijs: €18 per konijn. De booster na 6 weken weer €18.
Dan kom ik dus op €360 voor dit halfjaar en wéér €360 voor het volgende halfjaar. Dan nog de nobivac á €180 per jaar...

Denk dat ik even ga proberen te overleggen voor een mooi prijsje. Dan laat ik de booster en nobivac tegelijk geven bijv...
Het zijn flesjes van 10 doses, lijkt mij toch niet dat die €180 kosten???

Dat is wel duur hoor!

Wij gaan vanmiddag met onze 3 konijnen naar de dierenarts. Dan krijgen ze hun vaccinaties. RHD2 had hij nog niet binnen, dus daar moeten we nog even op wachten...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:55

Ik ga binnenkort ook weer naar de DA om ze te laten enten, even kijken welke (er zitten er hier 2 goede in de buurt) en natuurlijk het vangen. Wordt nog leuk :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:12

Nou hier is de keuze toch gevallen op de Ferplast Grand Lodge.
Gisteren hebben we een border op het terras deels bestraat en daar komt het te staan. De rest van de border wordt dan ook afzet, dat is hij nu al deels zodat Gijs het terras niet af kon. In de afzetting om de border maken we ook een deurtje zodat ze als wij thuis zijn ook gewoon het terras er bij krijgen.
Hij loopt nu ook eigenlijk altijd al los en blijft gewoon op het terras, hij zou wel weg kunnen maar doet dat niet. In het begin trouwens wel hoor, toen zijn we hem zelfs 3 dagen kwijt geweest en hupte hij vrolijk een paar honderd meter verder op :o Daarna is hij nooit weer weggelopen.
Ik hoop dus ergens dat het nieuwe konijn ook zo braaf gaat zijn, anders moeten we nog een kleine aanpassing doen zodat ze er echt niet meer afkunnen.
Maar dan nog durf ik ze niet los te laten lopen als wij niet thuis zijn ivm katten e.d. Onze eigen kat zorgt er wel voor dat ze niet gepakt worden heb ik laatst een keer gemerkt, maar die moet dan ook maar net buiten of in de buurt zijn.......

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:13

SAKKIA schreef:
Gisteren hebben we een border op het terras deels bestraat en daar komt het te staan. De rest van de border wordt dan ook afzet, dat is hij nu al deels zodat Gijs het terras niet af kon. In de afzetting om de border maken we ook een deurtje zodat ze als wij thuis zijn ook gewoon het terras er bij krijgen.
Hij loopt nu ook eigenlijk altijd al los en blijft gewoon op het terras, hij zou wel weg kunnen maar doet dat niet. In het begin trouwens wel hoor, toen zijn we hem zelfs 3 dagen kwijt geweest en hupte hij vrolijk een paar honderd meter verder op :o Daarna is hij nooit weer weggelopen.
Ik hoop dus ergens dat het nieuwe konijn ook zo braaf gaat zijn, anders moeten we nog een kleine aanpassing doen zodat ze er echt niet meer afkunnen.
Maar dan nog durf ik ze niet los te laten lopen als wij niet thuis zijn ivm katten e.d. Onze eigen kat zorgt er wel voor dat ze niet gepakt worden heb ik laatst een keer gemerkt, maar die moet dan ook maar net buiten of in de buurt zijn.......

Komt er dan wel een ren aan het hok? Als je 2 konijnen in dat hok op gaat sluiten, krijg je echt frustraties etc..

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:24

SAKKIA schreef:

Ik heb dat hok ook. Zie vorige pagina! Echter wel van hout en is nu aan vervanging toe.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:36

Eoweyn_x schreef:
SAKKIA schreef:

Komt er dan wel een ren aan het hok? Als je 2 konijnen in dat hok op gaat sluiten, krijg je echt frustraties etc..

Lees mijn bericht nog eens? En dan goed :o

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:27

Je durft ze niet los te laten lopen zeg je.. Dus tenzij die afzetting (?) goed overdekt is, kunnen ze alsnog niet los.. Een kat trekt zich niets aan van een afzetting ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:32

Dan lees je dus nog steeds niet goed :o Ik heb het nergens over iets overdekken volgens mij.
Ik heb het over een hok dat in een border komt te staan, wat we deels bestraat hebben. Om die border komt een afzetting met daarin een deurtje zodat ze als wij thuis zijn daar ook uit kunnen en het terras op kunnen.
Ik durf ze enkel niet los te laten lopen als wij niet thuis zijn. Dan blijven ze dus binnen de afzetting van de border. Als ze het hele terras hebben, hebben ze iets van 20m2, als ze binnen de border blijven 6m2.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:36

Ik heb het wel over afdekken, maar dat komt omdat een van mijn konijnen afgelopen zomer vermoord is door een kat, zijn maatje gewond.
Vandaar dat ik aangeef, dat alleen een afzetting niet genoeg zal zijn. Ik had namelijk ook een ren, en die kat dacht niet, goh, dit is afgezet, laat maar zitten!

Gewoon een goedbedoelde tip hoor, maar je moet het zelf weten. Of ze nou loslopen of alleen achter een omheining zitten, daar zal een kat vrij weinig rekening mee houden.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:10

Hallo allemaal! :wave:
Binnenkort komt er ook een koppeltje konijnen bij ons in de tuin wonen. Ben nog met de laatste voorbereidingen bezig. En moet natuurlijk nog een leuk koppel vinden :D

Maar nu wilde ik in ieder geval selective brokken gaan geven. Maar nu had ik ook nog een vraag over het hooi. Geven jullie gewoon hooi en kruidenhooi samen of alleen kruidenhooi?
En kwa bodem bedekking ben ik er ook niet helemaal uit. Aantal jaar terug had ik me konijnen eerst op zaagsel en stro/hooi. Maar zaagsel vond ik te stoffig. Daarna had ik ze op vlas en hooi. Maar weet eigelijk niet meer zo goed of ik dat een succes vond. En ze krijgen een behoorlijk hok. Zowel binnen in de schuur 3 verdiepingen en buiten in de ren 3 verdiepingen. Hebben jullie zowel binnen als buiten bedekking liggen?

Alvast bedankt +:)+

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:16

Buiten heb ik geen bodembedekking. Hier gebruiken we hennepvezel als bodembedekking (van hempparade bijv.). Verder geven we alleen gewoon hooi, kruidenhooi geven we niet. Heb je een foto van hun hok?

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:31

Heb nu even geen foto's van het hok en heb ook geen idee hoe ik die moet plaatsen :D ben niet zo heel handig met dat soort dingen. Maar zal even proberen een beeld te schetsen. Maar is in ieder geval een zelf gemaakt hok. Ik had een idee in mijn hoofd hoe ik het wilde hebben en mijn vader en man hebben dat heel mooi uitgewerkt. In de schuur hebben ze een binnen gedeelte. Deze zit in de hoek van de schuur maar is zeg maar een driehoek. Om ook nog wat ruimte over te houden in de schuur voor nog andere dingen ( je hebt altijd meer troep dan je denkt. Maar binnen gedeelte is 1.20 diep en 1.60 voorkant. En dan is het hok 2.00cm hoog. En dat is in 3 verdiepingen verdeeld. De onderste en middelste verdieping hebben een raam voor wat licht. En het hok is geïsoleerd om in de winter de warmte wat beter vast te houden. En in de zomer de warmte wat buiten te houden. En beneden kunnen ze dan naar de overdekte ren. Deze is 1.80 bij 1.20 en 1.80cm hoog en ook verdeeld in 3 verdiepingen. En heb een goed afschermde tuin van 8.00 bij 5.00m waar ze overdag onder toezicht mogen rond huppelen. Hoop dat het een beetje duidelijk is

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:32

Klinkt als een mooie ruimte!

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:42

Is het ook :D als het aan mij lag was het nog groter geworden. Maar dat vond mijn wederhelft niet z'n goed plan. Dus dan maar voor beide de gulle middenweg :Y) maar ben er super blij mee. En hoop ook mijn toekomstige konijnen.

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:22

Danique_X schreef:
Hallo, ik heb een vraagje.
Wij gaan een vaste ren maken in de tuin maar hoe hoog moet de omheining zijn?
Alvast bedankt!

Even nog een keer

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:53

Danique, mijn ren is zo'n 1.70m hoog en overdekt zodat ik er zelf in kan staan, super handig!! Mijn ervaring is dat 1m de konijnen er met gemak overheen gaan en je sowieso beter de ren kunt overdekken ivm katten en roofdieren (hier zitten ze namelijk 24/7 in de ren)

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:09

We zitten op 12 dagen nu. Of naja Flo is nu 12 dagen oud, zijn ene oogje is wel open alleen de ander is nog dicht.. We hebben het met wat lauw water geprobeerd en met wattenstaafjes maar zn oogje is nog niet open dus misschien dat we vandaag even naar de DA gaan..