Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 02:57

Zoe_97 schreef:
Inderdaad. En bij zo kleine zwakkere pups (want melk uit de neus is niet normaal hoe je dat ook wil verbloemen) zou ik zelfs nog meer voedingen geven. Toen ik hier een zwakke pup had voerde we elk uur beetjes bij. Om de pup ook niet te overbelasten.
Om de 4 uur en alleen laten… Hoe bedenk je het zelfs

Steriliseren kan nog elk moment in de dracht…

En net door reacties zoals oa de jouwe ben ik amper tot niet actief op bokt.
In plaats van iemand vriendelijk te gaan helpen, iemand die zijn best probeert te doen en dan de moeite doet om hier vragen te stellen en zich probeert in te lezen kraak je die persoon gewoon af. Ja ik zeg of doe misschien verkeerde dingen maar dat is puur omdat ik van niet beter weet, daarom ben ik ook naar dit topic gekomen. Al beklaag ik het mij alweer.
En pups inslapen omdat ze ongepland geboren zijn bij iemand die nog nooit pups heeft gehad?? Zelfs steriliseren in de laatste weken van de dracht, dat vind ik echt moord. Dat ging zelfs onze dierenarts niet doen.
Een mens heeft nu eenmaal soms ook grenzen in het mogelijke wat die kan doen, doet die daardoor niet zijn best? Ik denk het niet.

De pups krijg ik echt niet op kortere uren gevoed, willen ze echt niets accepteren. Ik denk nu ook niet dat een dierenarts, jarenlange fokker (en de verpakking van de melkpoeder) info zal geven wat slecht is voor de pups.

De melk die uit hun neus komt, deze pups zijn klein, echt klein. Waren te groot voor natuurlijke geboorte maar wogen bij geboorte nog steeds maar een goede 100 gram (ondertussen sommige al bijna x3). Dusja de spenen van de flesjes zijn dan ook veel te groot voor hen. Waardoor ze soms teveel melk in een keer binnen krijgen. De reu is al wat groter en heeft dit probleem niet. Deze pups doen het goed en zitten mooi op schema. Ze worden voor en na iedere voederbeurt gewogen om te zien hoeveel ze gedronken hebben. Nogmaals, niets zwakke pups.

En het is nu niet omdat de ouders niet getest zijn dat de pups opeens vanalles mankeren. Onze grote teef die komt ook uit een oepsnest van bij mensen en oh schokkend ze is zelfs een kruising. Ik kan me geen gezondere en kwa karakter ondanks de ouderrassen geen betere, slimmere en bravere hond voorstellen. Net als haar nestgenoten.

Wat de hulp betreft, we zijn onlangs 700km verder van onze familie en vrienden gaan wonen. Dus nee, we hebben hier momenteel niemand.

Hennos, ik heb een D-link. Niet duur, in het begin gebruikt om de honden in huis te zien als we gaan werken waren. Is een binnencamera maar wordt de laatste jaren op stal gebruikt voor de drachtige merries. Is ondertussen al 7 jaar oud en heeft al op 4 verschillende locaties met bijna elk een andere provider gestaan. Deze kan ook internet via een kabel aannemen. Heeft nachtzicht, kan volledige draaien, heeft geluid maar praten weet ik nu niet vanbuiten, gebruik dat niet, maar was nu wel een ouder en goedkoop type.

Zoe_97

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:27

How. Ik zeg niet inslapen omdat ingepland geboren. Ik zeg inslapen omdat je ze laat uithongeren. Als je werken gaat en ze zo zonder voeding achter laat. Dan is inslapen menselijker dan de beestjes met te weinig voeding zetten…

In de dwergkees zitten enorm veel ziektes waarvan ze drager kunnen. Zijn dat met dna te testen is. Ongeteste combi geeft veel grotere kans op lijders. Daarbovenop is PL ook nog enorm voor voorkomend in het ras.

“Hulp” vragen hier is ook real actief. Letterlijk elke verantwoorde fokker hier zegt niet alleen laten, maar je doet er toch niets mee. Want alles wordt afgeschoten als niet mogelijk. Het gebeurd zo vaak dat mensen ondoordachte, onverantwoordelijke nesten. Hebben. Voor ze zo een nest hebben worden de goede verantwoorde fokkers vergeten om advies en hulp te vragen voor het nest komt. En als er problemen zijn zijn wij d eslevhte als we niet helpen. Je bent op internet zo niet de eerste en ook zeker niet de laatste.

Ik weet dat ik hard ben, maar dag in dag uit doe ik niets anders als voor de honden hier bezig zijn in hun verzorging, training en voorbereidingen. Aan een nest gaat hier een jaar of 2 onderzoek vooraf. Soms zelfs langer. Lijnen worden tot de bodem uitgespit en harde keuzes worden gemaakt bij enige twijfel waardoor dromen in het water vallen. Als ik pups heb ben ik 8 weken bijna enkel met de pups bezig (of heb ik back up thuis). Om die kleintjes de beste start te geven, alle kansen om uit te bloeien tot hun potentieel.
En zo ben ik niet de enige hier. En ja dan lopen de frustraties met de zoveelste “oeps” die mis gaat en ze ons dan plots wel kunnen vinden hoog op.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:42

Zoe_97 schreef:
How. Ik zeg niet inslapen omdat ingepland geboren. Ik zeg inslapen omdat je ze laat uithongeren. Als je werken gaat en ze zo zonder voeding achter laat. Dan is inslapen menselijker dan de beestjes met te weinig voeding zetten…

In de dwergkees zitten enorm veel ziektes waarvan ze drager kunnen. Zijn dat met dna te testen is. Ongeteste combi geeft veel grotere kans op lijders. Daarbovenop is PL ook nog enorm voor voorkomend in het ras.

“Hulp” vragen hier is ook real actief. Letterlijk elke verantwoorde fokker hier zegt niet alleen laten, maar je doet er toch niets mee. Want alles wordt afgeschoten als niet mogelijk. Het gebeurd zo vaak dat mensen ondoordachte, onverantwoordelijke nesten. Hebben. Voor ze zo een nest hebben worden de goede verantwoorde fokkers vergeten om advies en hulp te vragen voor het nest komt. En als er problemen zijn zijn wij d eslevhte als we niet helpen. Je bent op internet zo niet de eerste en ook zeker niet de laatste.

Ik weet dat ik hard ben, maar dag in dag uit doe ik niets anders als voor de honden hier bezig zijn in hun verzorging, training en voorbereidingen. Aan een nest gaat hier een jaar of 2 onderzoek vooraf. Soms zelfs langer. Lijnen worden tot de bodem uitgespit en harde keuzes worden gemaakt bij enige twijfel waardoor dromen in het water vallen. Als ik pups heb ben ik 8 weken bijna enkel met de pups bezig (of heb ik back up thuis). Om die kleintjes de beste start te geven, alle kansen om uit te bloeien tot hun potentieel.
En zo ben ik niet de enige hier. En ja dan lopen de frustraties met de zoveelste “oeps” die mis gaat en ze ons dan plots wel kunnen vinden hoog op.

Plus cm/sm als ik de afkorting goed heb. Dan beide ouders zsm door de mri , pl test en DNA testen laten uitvoeren. Dan kun je in ieder geval aan je pupkopers aangeven of de ouderdieren zover gezond zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 08:06

Skyla schreef:
Zoe_97 schreef:
Inderdaad. En bij zo kleine zwakkere pups (want melk uit de neus is niet normaal hoe je dat ook wil verbloemen) zou ik zelfs nog meer voedingen geven. Toen ik hier een zwakke pup had voerde we elk uur beetjes bij. Om de pup ook niet te overbelasten.
Om de 4 uur en alleen laten… Hoe bedenk je het zelfs

Steriliseren kan nog elk moment in de dracht…

En net door reacties zoals oa de jouwe ben ik amper tot niet actief op bokt.
In plaats van iemand vriendelijk te gaan helpen, iemand die zijn best probeert te doen en dan de moeite doet om hier vragen te stellen en zich probeert in te lezen kraak je die persoon gewoon af. Ja ik zeg of doe misschien verkeerde dingen maar dat is puur omdat ik van niet beter weet, daarom ben ik ook naar dit topic gekomen. Al beklaag ik het mij alweer.
En pups inslapen omdat ze ongepland geboren zijn bij iemand die nog nooit pups heeft gehad?? Zelfs steriliseren in de laatste weken van de dracht, dat vind ik echt moord. Dat ging zelfs onze dierenarts niet doen.
Een mens heeft nu eenmaal soms ook grenzen in het mogelijke wat die kan doen, doet die daardoor niet zijn best? Ik denk het niet.

De pups krijg ik echt niet op kortere uren gevoed, willen ze echt niets accepteren. Ik denk nu ook niet dat een dierenarts, jarenlange fokker (en de verpakking van de melkpoeder) info zal geven wat slecht is voor de pups.

De melk die uit hun neus komt, deze pups zijn klein, echt klein. Waren te groot voor natuurlijke geboorte maar wogen bij geboorte nog steeds maar een goede 100 gram (ondertussen sommige al bijna x3). Dusja de spenen van de flesjes zijn dan ook veel te groot voor hen. Waardoor ze soms teveel melk in een keer binnen krijgen. De reu is al wat groter en heeft dit probleem niet. Deze pups doen het goed en zitten mooi op schema. Ze worden voor en na iedere voederbeurt gewogen om te zien hoeveel ze gedronken hebben. Nogmaals, niets zwakke pups.

En het is nu niet omdat de ouders niet getest zijn dat de pups opeens vanalles mankeren. Onze grote teef die komt ook uit een oepsnest van bij mensen en oh schokkend ze is zelfs een kruising. Ik kan me geen gezondere en kwa karakter ondanks de ouderrassen geen betere, slimmere en bravere hond voorstellen. Net als haar nestgenoten.

Wat de hulp betreft, we zijn onlangs 700km verder van onze familie en vrienden gaan wonen. Dus nee, we hebben hier momenteel niemand.

Hennos, ik heb een D-link. Niet duur, in het begin gebruikt om de honden in huis te zien als we gaan werken waren. Is een binnencamera maar wordt de laatste jaren op stal gebruikt voor de drachtige merries. Is ondertussen al 7 jaar oud en heeft al op 4 verschillende locaties met bijna elk een andere provider gestaan. Deze kan ook internet via een kabel aannemen. Heeft nachtzicht, kan volledige draaien, heeft geluid maar praten weet ik nu niet vanbuiten, gebruik dat niet, maar was nu wel een ouder en goedkoop type.

En dit is precies de reden waarom ik pislink wordt van 'oeps nestjes' en smoesjes, smoesjes, smoesjes... Je kun pertinent niet in de hond kijken dus je weet niet of een hond gezond is van binnen of niet.

Áls je dan besluit ze te laten komen, neem dan ook je verantwoordelijkheid.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:09

Ik weet dat zoë hard is in haar woorden maar de kern is wel waar.
Dit is geen topic van:ooh ik ga ook pups hebben.
Dit is een topic met fokkers die leven voor hun honden, alles uitspitten en bespreken en dan nog eens uitspitten, 1000km rijden voor de geschikte reu en weken bij de pups slapen. De foto’s met slaaptekort in onze onsies zullen hier misschien ook al zijn rond gegaan :P

Nu zijn de pups er dus dat hoofdstuk is klaar. Maar je kan wel de raad volgen van zovelen hier. En je kan nog altijd (als in: NU) de testen laten uitvoeren.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:20

Ik kom mij voorzichtig hier melden (als dat mag).
We (mijn vriend en ik, maar vooral ik) staan aan het begin van onze (hobby)fokkerij.
Fudge, onze Golden Retriever, is 3 jaar en we hebben recent alle gezondheidstesten laten uitvoeren.
Naar alle waarschijnlijkheid zal Fudge in december loops worden en is de wens om dan voor het/haar/ons eerste nestje te gaan.

Naast hulp/begeleiding van een voormalige (gepensioneerde) fokster en de kynologenclub (waar ik ringtraining volg), zou ik hier graag mijn ervaringen delen en eventuele tips en trucs en adviezen ontvangen. Want alle hulp is bij zo'n opstart/begin welkom.

Dus hopelijk mag ik hier meekletsen als beginnend 'fokster'.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 09:26

Fem schreef:
We (mijn vriend en ik, maar vooral ik) staan aan het begin van onze (hobby)fokkerij.
Fudge, onze Golden Retriever, is 3 jaar en we hebben recent alle gezondheidstesten laten uitvoeren.
Naar alle waarschijnlijkheid zal Fudge in december loops worden en is de wens om dan voor het/haar/ons eerste nestje te gaan.

Naast hulp/begeleiding van een voormalige (gepensioneerde) fokster en de kynologenclub (waar ik ringtraining volg), zou ik hier graag mijn ervaringen delen en eventuele tips en trucs en adviezen ontvangen. Want alle hulp is bij zo'n opstart/begin welkom.

Je durft wel moet ik zeggen, zo met de reacties op de laatste pagina's! :=

Welkom & succes! Verantwoorde fok wordt hier altijd gewaardeerd. Als ik me niet vergis hebben we ook 2 of 3 golden fokkers in het topic!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:29

Fem schreef:

Welkom! Uiteraard mag je mee kletsen. maar ben voorbereid op ongezouten meningen :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:35

welkom :Y)

Voor degene die brok voeren wat voeren jullie pups? Ik heb de laatste 2 nesten eukanuba gevoerd maar ben niet tevreden, lang dunne poep.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:38

Ja, daarom ook 'voorzichtig'. Haha.
Ik zag de reacties op de laatste pagina's.
Wat mij betreft is er sowieso niks mis met ongezouten meningen, soms is het misschien wel de toon die de muziek maakt. Al is het vervolgens aan de luisteraar van de muziek, hoe deze in de smaak valt :') .

Ik denk dat er sowieso niks mis is met kritisch zijn, dat ben ik zelf ook. Vooral op mijn eigen handelen ben ik kritisch. Want het gaat hier wel om levende wezens die afhankelijk zijn van mijn zorg en verantwoordelijkheid.

Dus ik hoop hier dan zeker ook opbouwende kritiek te ontvangen wanneer mensen denken dat ik iets niet helemaal handig of ronduit verkeerd aanpak.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 09:41

Van schreef:
welkom :Y)

Voor degene die brok voeren wat voeren jullie pups? Ik heb de laatste 2 nesten eukanuba gevoerd maar ben niet tevreden, lang dunne poep.

Wij voeren Prins, heel tevreden over. Maar ze krijgen beide hier. Drie keer KVV & voor de rest staan er brokjes.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:44

Ik kom ook weer wat actiever mee doen in dit topic. Had me al eerder een keer gemeld, maar na ruim 20 maanden wachten op de loopsheid was het afgelopen maandag eindelijk zo ver en is Lux (al dan niet met wat hulp van dierenarts) eindelijk loops geworden.

We hebben besloten op maandag eenmalig progesteron te testen en gaan dan maandag ook gelijk rijden naar Engeland. Mogelijk dat we daar nog een keer extra gaan testen, maar in eerste instantie gaan we daar wachten tot Lux en de reu zelf aangeven dat het tijd is. Reu is gelukkig ervaren en dekt enkel wanneer het tijd is. Ook eigenaar van de reu heeft veel ervaring en kan ons begeleiden met alles.
Bij haar vorige loopsheid kon ik de klok erop gelijk zetten en was goed te zien wanneer ze zichzelf aanbood, dus hopelijk doet ze dat nu ook.
Met een beetje geluk zijn we dan volgend weekend weer thuis, maar als we er langer moeten zijn is dat gelukkig ook geen probleem.

Verder maken wij overigens gebruik van Foscam al een aantal jaar. Camera staat altijd aan om de honden in de gaten te houden. Deze komt tegen die tijd dus ook op de kist/ren te staan. We hebben er 1 die kan bewegen, en 1 die vast staat

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:47

puppybrok van brit care grain free of carnilove puppy.

Succes B1L! Fingers Crossed!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:52

qua camera heb ik nadat mijn foscam het begeven had gewoon eentje van de action gehaald en die doet prima zijn werk :Y)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:54

qua camera's ben ik niet nuttig. vriendlief zit in de camerabeveiliging dus hij hangt altijd wat spannends op.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:54

Welkom! Nieuwe verantwoorde fokkers zijn zeker welkom. We zijn allemaal ergens begonnen :D

Ik speel de pups af op Brit care salmon grain free. En daarbovenop 1 maaltijd puppy KVV van kivo. Zodat de pups beide kennen voor de baasjes die vers willen voeren later.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 09:56

Wij hebben Eufy camera's, erg tevreden over!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:58

@B1L, heel veel succes! En ook plezier met zo'n reisje naar Engeland :D

Voor degene die dan brok voeren van een bepaald merk, hebben jullie ook een 'fokkersvoordeel'?
En wat houd het dan precies in?

Edit: oké ik zie bij Prins al staan dat je 4 honden of katten moet hebben, die heb ik (nog) niet :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 10:06

Drico schreef:
@B1L, heel veel succes! En ook plezier met zo'n reisje naar Engeland :D

Voor degene die dan brok voeren van een bepaald merk, hebben jullie ook een 'fokkersvoordeel'?
En wat houd het dan precies in?

Wij hebben inderdaad een fokkersvoordeel, ik ben benaderd door het merk om deel te nemen aan hun fokkersprogramma. Aangezien wij al 12 jaar Prins naar alle tevredenheid voeren (al is het niet hoofdzakelijk brok) en na een goed gesprek met hun & het CareTeam hebben we van beide kanten besloten dat het een goede match is.

Ik kan groot inkopen, per pallet en heb krijg een zeer leuke korting. Vandaag besteld is morgen geleverd. Daarnaast zijn ze heel betrokken, met alles wat met Dana is gebeurt hebben ze steeds een appje gestuurd hoe het ging en heeft ze ook een 'care package' gekregen met persoonlijk geschreven kaartje. <3

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:12

Dat is super tof Kim, en wat fijn dat ze ook zo betrokken zijn!

Wellicht stuur ik ze gewoon een berichtje want ze zitten hier bij mij in Veenendaal :+
Nee heb je, ja kan je krijgen denk ik altijd maar

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:15

Ik krijg ook bij Brit zeer leuke kortingen. En krijg een klein puppy pakket van hen voor elke pup die hier geboren is gratis. Ik koop ook groot in. Ongeveer per 250 kg.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:25

Dat probleem heb ik hier ook. Als je voordeel wil moet je vaak of veel dieren hebben of groot inkopen en ik heb maar 2 honden :')

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:30

Jullie doen net alsof ik ervoor gekozen heb om deze pups te hebben. Dit is het laatste wat ik wou en neen ik ga hiervoor geen pups vermoorden.
De pups zijn er nu dus om daar blijven over te vitten vind ik er echt over.
Het is niet mijn bedoeling hier als 'fokker' te komen meepraten, neen, gewoon om enkele vragen te stellen in de tijd dat ze hier zijn. En dan staat een mens nog vrij wat ermee te doen want ik krijg soms echt heel verschillende tips.
Jullie moeten ook beseffen dat in het leven nu ook niet alles mogelijk is hoe graag je het ook wilt. Wist ik het meer op voorhand ging ik mij er makkelijker naartoe kunnen plannen, nu moet ik het doen met wat ik voor elkaar krijg hoe graag ik het soms ook anders wil.

Heb ik gezegd dat ik de ouderdieren en pups nooit ga testen, ik dacht van niet, dus waarom daarover moeilijk gaan doen??
Overigens is mams wel volledig via het bloed getest en sta ik in contact met een andere dwergkees fokker om mijn reu volledig in orde te brengen omdat hij er graag mee wilt fokken. En heeft hij mij ook aangespoord hem op show voor te brengen. Maar neen, ik heb niet de intentie zelf nestjes te gaan fokken. Puur omdat ik weet dat we tot nu toe de tijd er niet voor hebben, vandaar ook dat we alleen adopteren ipv ergens een pup gaan uitzoeken.
En bij de vraag waarom heb je dan een reu en een teef? Wij hebben deze honden overgenomen van mensen die ze niet meer wilden hebben. Iets van teef te actief en reu 'te groot' om als accessoire te dienen.

En pups uithongeren? Ik heb nog eens zitten rond zoeken en andere mensen contacteren en om de 3 uur is wat bij sommige andere ook gedaan wordt. En die pups hebben het ook overleefd. Ik zit hier niet dingen uit mijn duim te zuigen en te doen wat mij uitkomt. De pups zijn rustig, slapen door, kruipen wat rond maar zitten niet te schreeuwen van de honger.

Maar goed, ik denk dat ik best dit topic gewoon verlaat. Blijkbaar is dit enkel toegankelijk voor 'goede' fokkers die geplande geteste nesten hebben. Of mensen die de wereld kunnen verzetten en even hun ontslagbrief met plezier accepteren om gedaan te krijgen wat men hier eist.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:38

Skyla schreef:
Het is niet mijn bedoeling hier als 'fokker' te komen meepraten, neen, gewoon om enkele vragen te stellen in de tijd dat ze hier zijn.
Daar is dit topic niet echt voor bedoeld. Voor vragen/tips over een eenmalig oeps nestje kun je beter een eigen topic maken op beestenboel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:48

Dit is inderdaad een topic voor verantwoorde fokkers. Om zelf bij te dragen en geholpen te worden. Samen plezier en verdriet te delen tussen verantwoorde fokkers. Beginners die het goed voor hebben helpen we graag. Die zullen later zelf ook weer ervaringen te delen hebben