Ja ze gaan erop schijten dat klopt Wist niet dat er een kapje voor was
Wat ik trouwens wonderlijk vind, een hen die uit de broedmachine komt wordt gewoon broeds en voedt haar eigen kuikens op. Allemaal instinct dus. En dat uit een ei, ik vind het soms net magie
Imker
Geplaatst: 05-04-16 09:36
Ik krijg m niet gedraaid, maar dit is ongeveer de bedoeling. De kuikens krijgen gewoon daglicht, roofvogels en kinderen kunnen er niet bij en ik kan hem afdekken indien het te koud wordt. Kan met plaat of met plank.
paddraigh
Geplaatst: 05-04-16 11:59
het hok moet ook kiervrij zijn toch, voor de volwassen kippen
Ik heb met een lampje door onze eitjes gekeken die bij die vriend onder de lamp liggen. Maar we zagen eigenlijk alleen maar een soort donkere laag met witte pikkeltjes erin. Dus ik vermoed dat die geen succes gaan zijn.
Bij mijn onbevruchte eieren kon je er zeg maar doorheen kijken. Geen aderen, geen duidelijke luchtkamer, alleen een iets donkerdere blob die heen en weer gaat als je draait met het ei.
Hier kon je niet echt doorheen kijken. Want het leek dus alsof er een soort laag binnen in de schaal zat met allemaal kleine plekjes erin. Ach ja we laten het gewoon nog even liggen en dan zien we over een week of 2 nog wel eens.
Dan is je lamp niet goed. En als je stippeltjes ziet zijn dat wss omdat je broze eieren hebt? Of bloedspatjes van luizen. Probeer het eens met de zaklamp vsn je telefoon. Mijn iPhone is beter dan mijn schouwlamp. Zonde om ze 2 weken voor niks te laten liggen als ze onbevrucht zijn.
Mijn schouwlamp is ook stuk en dus gebruik ik ook mijn IPhone. Die doet het idd vele malen beter.
Nog 2x de eieren keren en dan moet ik ze met rust gaan laten. De kuikens in het ei lijken me zo klein nog (als ik ze schouw), gaat dat in 4 dagen nog goedkomen?
Flore
Geplaatst: 06-04-16 10:12
Leuk topic, ik ga meelezen!
Wij gaan in augustus verhuizen naar een huis met een hele grote tuin. Ik wil daar graag een grote ren in maken (12-15 m2 schat ik) en daar wat kleine diertjes in doen. Toen ik mijn paarden nog had heb ik ook kippen, eenden en konijnen gehad en die zou ik nu graag weer willen. Ik zat te denken aan 3-4 kippen, 2 eendjes en 2 konijntjes.
Heeft er hier iemand kippen geadopteerd bij http://www.redeenlegkip.nl ? (ik heb alleen de eerste en laatste paar pagina's gelezen). Wij zouden namelijk daar wel een paar kippen willen halen. Maken deze kippen veel kabaal?
Dan nog een vraag: wij hebben nu dit speelhuisje in onze tuin staan. Dit nemen we mee als we verhuizen maar de kinderen krijgen een ander speeltoestel in de tuin dus ik overweeg nu om hier het dierenhok van te maken. Vloeroppervlak is 1,20m bij 1,20m dus lijkt me ruim genoeg? Voor het raampje zou ik dan plexiglas maken zodat het daar niet door tocht. Hoe kan ik dit huisje het beste inrichten?
Dat hokje is wel heel gevoelig voor luis. Eigenlijk zou je de binnenkant helemaal naadloos moeten betimmeren, anders krijg je gegarandeerd luizen in je hok en die raak je nooit meer kwijt. Alle kippen maken herrie, geluidloze bestaan alleen maar in het koelvak van de supermarkt.
Laptopmuis
Geplaatst: 06-04-16 10:19
Hallo,
15 m2 lijkt me niet groot genoeg om twee eenden erbij te doen. Zou dan een apart ren maken voor de eenden, want die maken er sowieso een modderpoel van en als je nog een vijvertje moet maken voor ze blijft er natuurlijk niet veel ruimte over (en daarbij, konijnen bij een vijver lijkt me ook geen goed plan).
Op 15 m2 zou ik maximaal 4-5 kippen zetten. Red een legkip heb ik geen ervaring mee, ik denk ook dat beter een mooie raskip kan nemen dan die kippen. Vaak zien ze er heel slecht uit, bijna geen veren etc. En hebben ze toch veel zorg nodig.
Flore
Geplaatst: 06-04-16 10:20
Ik ben wel van plan om de planken te lijmen als we het opnieuw opbouwen. De kinderen zijn er een beetje wild mee geweest daarom zitten er nu een paar scheef . Waarmee betimmer je dan de binnenkant? Gewoon met van die houten platen en moet daar dan nog isolatie tussen?
De kippen mogen ook best geluid maken hoor maar sommige rassen staan er om bekend dat ze enorm kabaal maken. Welk ras hebben ze bij red een legkip over het algemeen? Kan ik me daar wat over inlezen.
Ik heb trouwens eenden, konijnen en kippen altijd samen in een ren gehad, met vijvertje en al. Maar dat is dus niet zo'n goed idee?
Ik heb nog even de plattegrond van de tuin bekeken en het zal waarschijnlijk toch een grotere ren zijn. Hij komt op de gehele breedte van de tuin en dat is 9,35 meter. Ik weet alleen de breedte van de huidige border niet want daar wil ik het hek plaatsen maar ik denk dat het wel bijna 2 meter breed is dus dan zal het 17-18 m2 zijn.
Meestal is dat een Warren-hen bij de legbatterij. Het hok kun je het best aftimmeren met platen, zo weinig mogelijk kieren. Met lijm heb je toch nog kieren, dat werkt niet.
Mijn eitjes zitten in de laatste fase. Gisterenavond heb ik de laatste keer de eieren gekeerd, temperatuur een graad lager gezet en de eieren uit de bakjes gehaald en op het rooster gelegd. De BM gaat nu niet meer open tot de kuikens uitgekomen zijn. Door de ventilatiegaten kan ik water sproeien om ze te bevochtigen.
Ik heb ook drie isa brown kipjes. Hartstikke leuk ras, ze worden heel snel tam In het begin maakte ze flink kabaal, maar ja wat wil je als je uit een legbatterij komt, ze waren waarschijnlijk half doof Maar nu zijn ze heel rustig en kakelen vooral als ze binnen zitten en niet naar buiten mogen
Ik heb wat kippen van red een legkip gehad. Heel dankbaar. Ze moesten even wennen aan het buitenleven maar dat was maar een paar dagen. Eerst was het nog ieder voor zich maar later zijn ze echt opgenomen door de toom en zagen ze ook in dat dit veel fijner is en je samen sterker bent. Helaas zijn de dames niet langer dan een jaar ongeveer meegegaan. Toen waren ze echt op. Maar ze hebben wel een heerlijke zomer op de wei gehad!
Flore
Geplaatst: 07-04-16 21:03
Wat leuk Imker! Ik ben benieuwd naar de kuikens!
Wat mooi dat je dan die kipjes uit de legbatterij nog een prachtig leven kunt geven. Het maakt me ook echt niks uit als ze niet zo mooi zijn of kaal en wat extra zorg en aandacht nodig hebben .