Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:43

Bij Mahdu durf ik met een beetje bijsturen zo een pup te zetten, grootste risico is dat hij er nét wat te lomp mee omgaat in zijn enthousiasme.
Dívka is een heks en doet niet aan puppykrediet, daar zet ik dus heel bewust geen jonge of kleine pups bij want als zo'n pup net wat te gevoelig is wordt 'ie getraumatiseerd. :knuffel:

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:46

Beer was mee toen we naar het adoptie event gingen waar Layla ook was. Natuurlijk totaal niet te vergelijken, omdat het een enorm overprikkelende omgeving was (dierenwinkel, plus het event met denk zo'n 10 katten voor adoptie en 15 honden - allemaal puppies / jonge honden - in verschillende rennen die aan elkaar zaten). We waren daar vooral voor orientatie, dus niet specific voor Layla. Beer reageerde op een paar, dus die werden het niet (waren ook reutjes and we hadden voorkeur voor een teefje). Bij Layla en haar zus was er geen reactie. Thuis gewoon bij elkaar gezet. We konden ook niet veel anders, het was -16 buiten. Beer heeft wel eens een opvoedende snauw gegeven, maar meer ook niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:55

lor1_1984 schreef:
Bij Mahdu durf ik met een beetje bijsturen zo een pup te zetten, grootste risico is dat hij er nét wat te lomp mee omgaat in zijn enthousiasme.
Dívka is een heks en doet niet aan puppykrediet, daar zet ik dus heel bewust geen jonge of kleine pups bij want als zo'n pup net wat te gevoelig is wordt 'ie getraumatiseerd. :knuffel:

Ja wat je zegt wat Mahdu doet verwacht ik ook bij Maisie. Toen we haar introduceerden aan de pup van een vriendin (die pup was wel iets ouder, 15 weken oid) hebben ze eerst een rondje gelopen om elkaar te zien (elk aan de andere kant van de weg) en daarna los in de tuin. Los was een beetje lomp maar viel op zich mee, maar weet dus niet of dat rondje wandelen daaraan heeft bijgedragen haha :)). Kan ook geen kwaad denk ik?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:25

Als ik voor hen onbekende honden introduceer spreek ik af op het (omheinde) losloopveld of we gaan eerst samen wandelen.
En dan niet elk aan één kant vd weg maar naast elkaar, ik kan die 2 van mij in 1 hand houden, oppashond hou ik bij die van mij in dezelfde hand vast. :)
Geen geklier onderling, zolang ze aangelijnd zijn lopen we gewoon door.
Daarna naar binnen, lijnen& tuigen eraf, koekje erin en Dívka zet ik even apart omdat die wat langer nodig heeft om te wennen. :)
In geval vh losloopveld klik ik ze in de sluis los, gooi het binnenste hek open en dan laat ik ze het grotendeels zelf uitzoeken.
Is de andere hond te lomp/opdringerig oid dan geef ik dat aan en vertrek weer, gaat het goed dan stuur ik hooguit even bij waar nodig.
Dat kan zijn dat als Dívka al krijsend rondsjeest ik de honden even bij me roep bijvoorbeeld of dat wanneer er te lomp gedaan wordt onderling ik ze even uit elkaar stuur.
Maar das vnl met volwassen honden geweest op 1 pup van toen 9 maanden na, die werd iets te brutaal, kreeg een waarschuwing, luisterde niet en toen zag hij ontblote tanden en werd er zachtjes gesnauwd.
Boodschap was duidelijk, hij dimde in en toen was het ook goed. :)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:07

Nynkster en Daghara wat zijn ze toch leuk en knap allemaal!! <3

IMANDRA wat een leuk vooruitzicht! Ik heb ook regelmatig puppyfever haha. Vooral als de puppylessen voor of na ons bezig zijn. Maar toch nog maar even niet haha.

Evi heeft dag 2 meteen kennis gemaakt met onze oppashond. Maar die is al oud en we wisten dat die ontzettend lief zou doen. Nou dat was ook zo haha! Dus gewoon meteen bij elkaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:55

Je hebt lomp en gevaarlijk, puppy's kunnen best tegen een stootje. Je moet ook niet vanaf het begin teveel willen ingrijpen, die puppen weren zich wel en veel honden moeten leren waar de grens ligt bij een puppy.

Wij hadden toen ze nog vrij jong waren het kalf à 50kg van een vriendin op vakantie, die heeft ook gewoon tussen de puppen gelopen en gerend. Zijn baasje vond het spannender dan ik, hij was er wel bedachtzaam op, nog steeds lomp en rolde bijna over een aantal heen maar nogmaals, ze weren zich wel en kunnen wat hebben.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:16

KimD schreef:
Je hebt lomp en gevaarlijk, puppy's kunnen best tegen een stootje. Je moet ook niet vanaf het begin teveel willen ingrijpen, die puppen weren zich wel en veel honden moeten leren waar de grens ligt bij een puppy.

Wij hadden toen ze nog vrij jong waren het kalf à 50kg van een vriendin op vakantie, die heeft ook gewoon tussen de puppen gelopen en gerend. Zijn baasje vond het spannender dan ik, hij was er wel bedachtzaam op, nog steeds lomp en rolde bijna over een aantal heen maar nogmaals, ze weren zich wel en kunnen wat hebben.

Dat is goed om te horen. Die van ons is verder heel sociaal, dus op de lange termijn verwacht ik sowieso geen problemen. Gisteren met een onwijs klein dwergkees pupje van een paar maanden oud gespeeld en dan is hij zo voorzichtig. Onwijs leuk om te zien.

Het scheelt wel dat hij maar 8-9kg weegt. Met zijn gewicht kan hij niet veel kwaad doen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:24

Hier een ervaring met een hond met een aardig formaat persoonlijke bubbel, en een pup met gebrek aan opvoeding van mams en daardoor schijt aan andermans persoonlijke bubbel :')

We zijn bij thuiskomst bij mijn ouders (want daar was Jarv die dag toen wij Parker gingen halen) meteen even naar buiten gegaan en een klein rondje gelopen. Daarna nog even de tuin in, en toen door naar binnen.
Het echte begeleiden kwam toen we thuis waren. Dat hoofd van Jarv toen ik Parker in de auto zette. "Uuuh...waarom komt het nu mee?" :')
Ik heb beide moeten begeleiden. Jarv om toleranter te zijn en situaties uit de weg te lopen. Parker kon toch nog niet op de bank, gewoon hogerop zoeken of naar mij komen als je er klaar mee bent := En natuurlijk Parker om grenzen te leren kennen, en Jarv bij te staan zodat hij niet tot een correctie over hoefde te gaan. Dat Parker bij de waarschuwing de boodschap al zou leren begrijpen
Maar toen hij de eerste keer corrigeerde/een snauw gaf, moest ik toch echt ingrijpen. Jarvis had stiekem geen idee hoe je nou je correctie doseert voor een pup. Die zou een correctie geven zoals bij een volwassen hond, en toen uit schrik van Parker daardoor een puppytandje Jarv z'n neus schampte...oef. Jarvis brulde, ik brulde harder zegmaar :Y) Grens aangegeven, en sinds dat moment is hij ook meteen gedoseerder geworden met hoe hij Parker zou corrigeren. Parker heeft er nooit iets aan overgehouden. Die stuiterde vrolijk de andere kant uit :')
Ik ben vooral bezig geweest met managen in het begin. Geen hekjes ertussen oid (natuurlijk wel een bench paraat voor wanneer nodig), maar wel als scheidsrechter om beide te leren waar de grenzen liggen. Honden kunnen natuurlijk alles veel beter en duidelijker aan elkaar leren qua taal en omgang, maar enige begeleiding voelde wel op z'n plaats hier.
Het duurde een weekje geloof ik, toen Jarv Parker al in z'n bubbel liet en ze kont aan kont lagen. Kort daarna begon het eerste beetje spel tussen de beide heren. Ik had een extra lang flostouw voor ze gehaald. Konden ze wel beide vasthouden, maar niet te dichtbij.
Het werkte voor ons goed op die manier, en Jarv heeft nu een echt maatje gevonden in Parker <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:43

Ik had wel een ren staan thuis om ze te kunnen scheiden als het even too much werd trouwens, soms was het wel even fijn om Appa erin te stoppen maar is niet heel veel nodig geweest om die reden. Hij heeft van begin af aan wel echt makkelijk z'n rust kunnen pakken. Hij had een goed voorbeeld van Otje haha.

Degene die het meeste in de ren gezeten heeft bij ons thuis is Ziggy ( de Windsprite van m'n moeder) _O- Die heeft echt geen rem. Dus als we dan even moesten oppassen of als ze op bezoek kwamen, zat Ziggy veel in de ren omdat Appa dan heel braaf op de bank lag te slapen en Ziggy dan maar bleef uitdagen tot spel en blaffen enzo. Dan zag je Appa bijna met z'n ogen rollen zo van "ga nou weg" en dan ging Ziggy in de ren :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:51

Hier werd de rust gelukkig genomen zonder dat ik er iets mee hoefde te doen. Standje comateus was makkelijk bereikt hier :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:04

Ja Maisie is niet gevaarlijk denk ik, eerder wat lomp idd. Ik heb al een puppyren hier staan waar Maisie zelf ook nog inzit, maar die wil ik iets uitbreiden en er een deurtje tussen doen zodat ze wanneer nodig wel apart kunnen zitten en beide de rust kunnen pakken die ze nodig hebben

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:39

Als ik zie hoe lomp Max en Rush hier spelen _O- Gaat er echt heftig aan toe soms, maar Rush kan het prima hebben. En Max houdt zich vaak wel in, grijp alleen in als Rush oververmoeid raakt. Dan leg ik hem naast mij op de bank of in de bench. En dan slaapt ie zo.

Gisteren met mijn middagdutje, lag hij bovenop Max te slapen :')Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:56

KimD schreef:

Mahdu heeft de gewoonte om met zijn ±7kg bovenop andere honden te stuiteren.
De meesten kunnen dat prima hebben maar zeer kleine pups zijn daar imo nog net wat te kwetsbaar voor.
Daar stuur ik wat bij, zodat Mahdu alsnog kan kennismaken ermee maar niet erop gaat springen ofzo.
Geen zin in ongelukken zegmaar.
Maar ik selecteer zelf ook welke grote/lompere honden bij mijn honden mogen komen, wanneer ze als lompe kuzen over andere honden heen denderen, geen grenzen accepteren/respecteren oid is het al een no-no ongeacht formaat.

Mijn oppashond kan verschrikkelijk lomp zijn in spel, de thee klotst nog net niet over de tafel heen.
Maar hij is tegelijkertijd ontzettend voorzichtig in het contact met mijn honden. <3
Hij gooit zijn kont er weleens tegenaan maar doet dat zachter dan Dívka, respecteert de grenzen die aangegeven worden en schuift gewoon zo ongeveer vlekkeloos in mijn 'roedel' (kun je 2 honden een roedel noemen?).

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:09

lor1_1984 schreef:
KimD schreef:

Mahdu heeft de gewoonte om met zijn ±7kg bovenop andere honden te stuiteren.
De meesten kunnen dat prima hebben maar zeer kleine pups zijn daar imo nog net wat te kwetsbaar voor.
Daar stuur ik wat bij, zodat Mahdu alsnog kan kennismaken ermee maar niet erop gaat springen ofzo.
Geen zin in ongelukken zegmaar.
Maar ik selecteer zelf ook welke grote/lompere honden bij mijn honden mogen komen, wanneer ze als lompe kuzen over andere honden heen denderen, geen grenzen accepteren/respecteren oid is het al een no-no ongeacht formaat.

Mijn oppashond kan verschrikkelijk lomp zijn in spel, de thee klotst nog net niet over de tafel heen.
Maar hij is tegelijkertijd ontzettend voorzichtig in het contact met mijn honden. <3
Hij gooit zijn kont er weleens tegenaan maar doet dat zachter dan Dívka, respecteert de grenzen die aangegeven worden en schuift gewoon zo ongeveer vlekkeloos in mijn 'roedel' (kun je 2 honden een roedel noemen?).

Hier was het 2.5 vs 23 kilo _O- Inmiddels weegt de kleine man 4.2 kilo.

Maar absoluut niet kwetsbaar hoor.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:16

Maar jouw kleinste is ook geen ieniemienie chihuahua of vergelijkbare grootte/kwetsbaarheid, dat scheelt natuurlijk ook wel. :P

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:16

Bij ons was het verschil toen Ap kwam iets van 3 kg versus 11 kg haha. Nu is Appa zwaarder maar Otje heeft hem strak onder de duim hoor :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:39

lor1_1984 schreef:
Maar jouw kleinste is ook geen ieniemienie chihuahua of vergelijkbare grootte/kwetsbaarheid, dat scheelt natuurlijk ook wel. :P

Ik zie daar niet het verschil in, ik zou het ook niet anders behandelen. De vlinderhondjes en shelties die veelal in de sport lopen zijn ook zo klein, die worden niet anders behandeld dan de BC puppen.

Even opgezocht in de app, onze puppen waren 2kg toen die reus van 50kg erbij was. Heb me oprecht geen moment zorgen gemaakt om de kwetsbaarheid. Ik denk dat Harvey met zijn net boven de 20kg ze vaker heeft omgekegeld dan wat anders. En Vixem Yeet die puppy's in het rond. Ze zijn niet van suiker. Ze piepen wel als het pijn doet of te wild wordt.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:04

lor1_1984 schreef:

Nee maar mijn grote is ook geen hond van 7 kilo :+ 23 kilo, 1 bonk spier.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:48

Das waar.
Maar wat ik zo zie zijn die ieniemienie chihuahuas ontzettend kwetsbaar, één verkeerd geplaatste poot erop en ze breken bij wijze van spreken. -O-

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:05

Kleine update: deze week de druppels van 1x5 druppels naar 2x4 druppels per dag gegaan en dat gaat super! Veel meer rust in Bonne zijn hoofd. Bonne luistert beter, loopt op meer plekken los en loopt beter door met als gevolg dat ik smiddags grotere ronde loop om een klein uurtje te wandelen. Dus vandaag een nieuwe route gepakt.

Alleen het beginstuk bos wat een grote uitlaatplek is moet ik Bonne nog meenemen. Maar echt heel blij met deze switch. Het wandelen is leuker en meer ontspannen, voor Bonne maar ook voor mij.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:28

Vandaag screening gehad en wij mogen de A-cursus gaan volgen in januari! Jonge honden 1 en GHH1 slaan we over. Ik wilde graag Jonge honden 1 volgen maar dat mag niet vanwege de leeftijd (Bonne te oud). Dus dan maar zo.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:36

Fijn dat het begint te werken Pien! Lekker weer fijn wandelen samen. & Leuk weer van start met een cursus! Fijn zo'n screening zodat je weet dat je in de goede cursus terecht komt.

Wij hebben vanochtend onze nieuwe groep gezien & eerste les gehad. Leuke mensen & leuke honden, denk dat we er goed tussen passen qua motivatie, gedrevenheid en niveau haha.

En ik riep afgelopen week volgens mij nog, een jasje hebben we niet, wij gebruiken een badjas. Maar ik kwam dit leuke patroontje tegen, hij was niet zo duur en ik ben gezwicht _O
Zit als gegoten, heb ik dan weer best goed gegokt. Voor de zeiknatte dagen hebben we hem dan maar hé.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:33

Mag ik me hier misschien aansluiten? Wij verwachten onze pup 25-11 te kunnen ophalen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 17:25

Tuurlijk! Welkom! Vertel eens meer over de nieuwe aanwinst *\%/*

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:01

Jaa welkom! Wij willen meer info! :D